Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 699 781
  • 5 915
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jotenkin ironista että tässä syytetään opiskelijoita jotka olivat pukeutuneet pelinappuloiksi. Sellaisiksi he kieltämättä ovat joutuneet ja yliopisto teki heillä twiitillään tosi huonon siirron.
Mielestäni HY:n tulisi tällaisissa tapauksissa perehtyä ensin tapaukseen, ja vasta sen jälkeen sitoa tapaus yliopiston linjauksiin rasismin vastaisesta toiminnasta. Liekö asianosaisia maantieteen opiskelijoita edes kuultu tapahtuneeseen liittyen? Ja jos onkin kuultu, niin en ole varma ovatko kuulijat ymmärtäneet koko tapausta. Niin sekavaa HY:n toiminta on twiittien perusteella, että touhu vaikuttaa hätäiseltä selkäydinreagoinnilta.

HY:n yhtenä tehtävänä tulisi mielestäni olla omien opiskelijoiden puolustaminen tarpeen tullen. Julkisen keskustelun perusteella vaikuttaa siltä, että HY pesee asiassa kätensä sysäten vastuun opiskelijoille, ja nostaa kättä virheen merkiksi opiskelijoiden puolesta.

Nyt HY:ssa pitäisi rauhoittua sen verran, että tutkitaan ja todetaan, onko mitään virhettä edes tapahtunut. Ihan helvetinmoinen mekkala jostakin, mikä näyttää ainakin osin ulkkariopiskelijan väärinkäsitysten summalta. Helsingin yliopiston henkilökunnassa ja opiskelijoissa lienee kyllä oikeasti jonkun verran sitä porukkaa, jolle tällaisen hälyn nostattaminen ja Afrikan tähden demonisoiminen ovat ihan itseisarvoisesti kannatettavaa toimintaa. Jos muutama opiskelija jää siinä melskeessä vilpittömyyttään jyrän alle, niin ei se tällaista telaketjuporukkaa paljoa liikuta.

Ja vielä kriisiapua mielensäpahoittajille, voi jeesuksen pesäveikot. Jos tässä jotain mentaalista tukea pitää jollekulle antaa, niin mahdollisesti niille rosvoiksi pukeutuneille opiskelijoille.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Miksi anteeksi pyytäminen on näissä tilanteissa ongelma? Tuntuu, että osalle somekansasta anteeksi pyytäminen on nöyrtymistä ja suomalainenhan ei nöyrry!
Miksi pitää pyytää anteeksi varmuuden vuoksi, jos anteeksipyyntöä ja jotain toimintaa vaativan henkilön ihonväri on tumma? Onko nyt myös ihan varma, että on tehty jotain oikeasti väärin?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisiko joku avata mitä tarkoittaa länsimaisen miehen taakka tänä päivänä, jota osa ilmeisesti kantaa selässään? Olenko kategorisesti syypää johkin, koska olen länsimainen, valkoihoinen ja mies? Mitään näistä ominaisuuksista en ole itse voinut valita, mutta kaiketi tulisi tuntea syyllisyyttä jostakin, johon minulla ei ole osaa eikä arpaa.

Osalle näkyy tuo uhrin rooli istuvan kuin hanska käteen, oli asia kuinka minimaalinen tahansa, tekemällä tehty tai koettu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eih, TosiFani-kulta-honey, ei! Minä määrittelin tämän vaihtarin tekemän erehdyksen sen mukaan, että hän teki faktisesti virheellisiä väittämiä ja loukkaantui niiden pohjalta. Itse loukkaantumisen tunteeseen suhtauduin ihan korostetun ymmärtäväisesti, ja itse asiassa samoin siihen, että virheitä sattuu.

Ja siis ne faktiset virheet:
1) Maantierosvot eivät ole orjien omistajia
2) Pelin hävinnyt ei ole orja
3) Timantteja ei viedä Eurooppaan tms.
(4) Afrikan tähdessä ei ole blackfacea)

Se, että tälle vaihtarille tuli subjektiivinen kokemus, ei ole peruste sille, että hän olisi millään lailla oikeassa noissa väitteissään. Ei, vaikka hänellä on täysi oikeus kokea ihan mitä huvittaa. Ja se virhe, eli väärinteko on nimenomaan reaktiossa tähän kokemukseen, ei siinä kokemuksessa itsessään: järjestöjen ja yliopiston olisi pitänyt hoitaa tämä asia privaatisti eikä lähteä mukaan tekemään tästä tällaista kohua.

Vaihtari varmasti teki virheitä, mutta minua häiritsee tässä keskustelussa toistuvasti se alentuvuus miten toinen osapuoli kertoo miten asia pitäisi kokea.

Mielestäni HY:n tulisi tällaisissa tapauksissa perehtyä ensin tapaukseen, ja vasta sen jälkeen sitoa tapaus yliopiston linjauksiin rasismin vastaisesta toiminnasta. Liekö asianosaisia maantieteen opiskelijoita edes kuultu tapahtuneeseen liittyen? Ja jos onkin kuultu, niin en ole varma ovatko kuulijat ymmärtäneet koko tapausta. Niin sekavaa HY:n toiminta on twiittien perusteella, että touhu vaikuttaa hätäiseltä selkäydinreagoinnilta...

Juuri näin, nyt HY on koko somemaailman naurun aihe.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Miksi pitää pyytää anteeksi varmuuden vuoksi, jos anteeksipyyntöä ja jotain toimintaa vaativan henkilön ihonväri on tumma? Onko nyt myös ihan varma, että on tehty jotain oikeasti väärin?
Sanot tai teet jotain joka tulkitaan väärin ja joku loukkaantuu tästä syvästi. Pyydätkö tässä tapauksessa anteeksi vai sanotko että et tehnyt mitään väärää ja sinulta pitäisi pyytää anteeksi?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi pitää pyytää anteeksi varmuuden vuoksi, jos anteeksipyyntöä ja jotain toimintaa vaativan henkilön ihonväri on tumma? Onko nyt myös ihan varma, että on tehty jotain oikeasti väärin?

Minusta tässäkin tapauksessa anteeksi pyyntö olisi ollut ok, jos olisi pyydetty anteeksi oikeaa asiaa eli vaihtarin kokemusta. Nyt lähdettiin hosumaan twitterissä joka suuntaan ja opiskelijat joutuivat syytetyiksi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Vaihtari varmasti teki virheitä, mutta minua häiritsee tässä keskustelussa toistuvasti se alentuvuus miten toinen osapuoli kertoo miten asia pitäisi kokea.
Ymmärrän, ja jos noin tehdään, niin väärinhän sekin on. Mutta pääasiassahan tässä on yritetty kiinnittää huomio siihen, että vaihtari käsitti selkeästi täysin väärin ja koki loukkaantumista sen perusteella. Toisin sanoen, tässä tulee helposti sellainen ajatus mieleen, että koko ikävä saaga olisi voitu välttää sillä, että se virheolettama olisi korjattu.

Tai sitten ei olisi voitu välttää. Nykyään kun taitaa tosiaan olla kiellettyä korjata vääriä tulkintoja (huom! ei kokemuksia!).

Toistan: Just because you're offended doesn't mean you're right.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tässä Afrikantähti keissin ohessa on ihan oikeitakin rasismiin liittyviä tapauksia. Itse olisin enemmän huolissani tuosta tapauksesta joka löytyy linkin takaa. Jos lätkäpelissä aletaan toivottaan paluuta toiselle mantereelle tai viitataan kahvin paahtoasteeseen, on se vakavampi juttu kuin 50 -luvulla tehty lautapeli.
Tämäpä juuri. Yhdessä tapauksessa tummaihoisia pelaajia solvataan rasistisesti, toisessa tapauksessa yksilö raivostuu lukuisien väärinkäsitysten kautta ja nostaa somessa metelin. Kumpiko saa enemmän huomiota? Kun tehdään kärpäsestä härkänen, eikä oteta taka-askelia vaikka tietoa annetaan ja selitetään, että olet nyt erehtynyt, ja kun siihen saadaan myötäpöyristyjiä mukaan, niin tehokkaasti viedään huomio pois niistä ihan aidon oikeasti tapahtuneista väärinkäytöksistä. Itse ainakaan en jaksa keskustelukulttuuria, jossa oman kokemuksensa - ja tässä tapauksessa vielä väärinymmärrysten kautta syntyneen - kaikkein suurimmalla äänellä huutanut saa huomion.

Minua kiinnostaisi tietää, pitääkö tämä vaihto-oppilas kokemaansa vääryyttä suurempana kuin noiden jääkiekkonuorten kohtaama törkeä kohtelu.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ymmärrän, ja jos noin tehdään, niin väärinhän sekin on. Mutta pääasiassahan tässä on yritetty kiinnittää huomio siihen, että vaihtari käsitti selkeästi täysin väärin ja koki loukkaantumista sen perusteella. Toisin sanoen, tässä tulee helposti sellainen ajatus mieleen, että koko ikävä saaga olisi voitu välttää sillä, että se virheolettama olisi korjattu.

Tai sitten ei olisi voitu välttää. Nykyään kun taitaa tosiaan olla kiellettyä korjata vääriä tulkintoja (huom! ei kokemuksia!).

Toistan: Just because you're offended doesn't mean you're right.

Tässä kohtaa olen täysin samaa mieltä, HY:n olisi pitänyt tutkia asia ensin ja ottaa aikalisän.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Voisiko joku avata mitä tarkoittaa länsimaisen miehen taakka tänä päivänä, jota osa ilmeisesti kantaa selässään? Olenko kategorisesti syypää johkin, koska olen länsimainen, valkoihoinen ja mies? Mitään näistä ominaisuuksista en ole itse voinut valita, mutta kaiketi tulisi tuntea syyllisyyttä jostakin, johon minulla ei ole osaa eikä arpaa.

Osalle näkyy tuo uhrin rooli istuvan kuin hanska käteen, oli asia kuinka minimaalinen tahansa, tekemällä tehty tai koettu.
Jos kysytään asiaa niiltä, jotka ovat tässä ja monessa muussakin asiassa mielestään asiantuntijoita ja ehdottomasti oikeassa, niin olet kategorisesti syypää. En tiedä mihin kaikkeen, mutta moneen asiaan ja raskauttavalla tavalla. Anteeksipyynnön tarve on jatkuva, eikä poistu pyytämällä anteeksi.

Tällaiseen voi myös suhtautua siten, että antaa kilipäiden paskapuheiden mennä toisesta korvasta ulos, koska noiden kanssa ei voi neuvotellakaan. Jatkuvan anteeksipyytelyn ja häpeämisen vaatimiseen ei sisälly varsinaisesti mitään action pointia, jolla voisit päästä taakastasi irti, vaan kilipäiden tarkoituksena on positioida sinut pysyvästi roiston osaan ihonväristäsi ja osin myös sukupuolestasi johtuen.

Taas kerran, kyllä tämä sekopäävaihe menee joskus ohi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sanot tai teet jotain joka tulkitaan väärin ja joku loukkaantuu tästä syvästi. Pyydätkö tässä tapauksessa anteeksi vai sanotko että et tehnyt mitään väärää ja sinulta pitäisi pyytää anteeksi?
Riippuu täysin yksityiskohdista, mutta todennäköisesti pahoittelisin jos olen aiheuttanut tahattomasti väärinkäsityksen. Silloin tietenkin toivon, että anteeksipyyntöni riittää. Jos ei riitä, niin katsotaan sitten lisää.

On toki mahdollista, että koen loukkaantumisen paremminkin jonkin sanomiseni varjolla tehdyksi henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi. Jos tuollainen tuntuu mittasuhteiltaan kohtuuttomalta ja sopimattomalta, niin ei se kaukana ole, että joku muu voisi olla minulle anteeksipyynnön velkaa, olipa tuon muun tahon ihonväri kuinka musta tahansa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ymmärrän, ja jos noin tehdään, niin väärinhän sekin on. Mutta pääasiassahan tässä on yritetty kiinnittää huomio siihen, että vaihtari käsitti selkeästi täysin väärin ja koki loukkaantumista sen perusteella. Toisin sanoen, tässä tulee helposti sellainen ajatus mieleen, että koko ikävä saaga olisi voitu välttää sillä, että se virheolettama olisi korjattu.
Virheolettamiahan korjattiin. Ainejärjestö korjasi itse tapahtumassa olleiden rooleja koskeneen virheolettaman, ja yliopiston professori korjasi peliä koskevia virheolettamia.

Muuttuiko vaihtarin kellossa ääni? Niin.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Virheolettamiahan korjattiin. Ainejärjestö korjasi itse tapahtumassa olleiden rooleja koskeneen virheolettaman, ja yliopiston professori korjasi peliä koskevia virheolettamia.

Muuttuiko vaihtarin kellossa ääni? Niin.
Tässä tuo tapahtumaketju kuvattuna IL:n jutussa:


Vaihto-oppilaan Instagram-päivitysten jälkeen tilaisuuden järjestänyt Maantieteen opiskelijat ry kirjoitti Facebook- ja Instagram-tileillään, ettei kukaan pukeutunut tilaisuudessa orjaksi.

Tosin asetelma on tulkinnanvarainen. Tapahtumassa osa opiskelijoista esiintyi rosvoina ja osa ryöstettyinä.

– En peräänny argumentistani. Peli on rasistinen. Näkökulmalleni on paljon todisteita tiedemaailmassa. Peli esittelee, mistä kolonialismissa on kyse. Siitä koko pelissä on kyse: pelissä kerätään timantteja Afrikassa ja tuodaan ne Kairoon. Se on rasismia ja kolonialismia minulle, nainen kertoo Iltalehdelle.

Iltalehden tietojen mukaan ainakin 2010-luvulla opiskelijoiden fuksiaisissa oli vastaava Afrikan tähti -teemainen perinne.

Ensimmäisen kerran vaihto-oppilas päivitti kuvan tilaisuudesta Twitter-tililleen tiistaina 12. lokakuuta.

Päivitykseen kommentoi myös Helsingin yliopistolla työskentelevä professori, joka halusi tarkentaa sitä, että osa naisen kirjoittamista päivityksistä sisälsi virheellisiä väittämiä Afrikan tähti -pelin säännöistä.

Professori muistutti, ettei peli kerro kolonialismista, timantteja ei oteta mukaan eivätkä pelin häviäjät päädy orjiksi.

– Yliopiston professori tulee avautumaan heidän valkoisesta hauraudestaan. Oletko tosissasi? nainen kysyi tviittiin liittyen Instagram-tilillään.

Saksalaisopiskelija siis koki että hänen väärinkäsitystään oikomaan pyrkinyt ihminen oli vääränvärinen puhumaan hänelle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Virheolettamiahan korjattiin. Ainejärjestö korjasi itse tapahtumassa olleiden rooleja koskeneen virheolettaman, ja yliopiston professori korjasi peliä koskevia virheolettamia.

Muuttuiko vaihtarin kellossa ääni? Niin.
Kuten tuossa lainaamassasi viestissä kirjoitin... no, lue itse. Joka tapauksessa ihan turhaan nuo järjestöt, siis ainejärjestö ja HYY tässä antoivat periksi. Ilman noita viestinnällisiä haparointeja, siis näitä anteeksipyyntöjä, mediakaan olisi tuskin lähtenyt mukaan.

Kieltämättä on vaihtarilta ollut melkolailla törkeää vaatia näiden fuksien päitä vadille. Siihen olisi pitänyt myös puuttua. Subjektiiviset kokemukset ovat ok, mutta tuollainen "I want consequences" on väärin. En ollut huomannut tuota sitaattia aiemmin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas kerran, kyllä tämä sekopäävaihe menee joskus ohi.

Toivon näin, aikaväli taitaa vaan olla pitkä. Yhä isompi on se joukko, joka löytää suurennuslasilla etsien rasismia milloin mistäkin arkipäivän asiasta ja nostaa siitä helvetinmoisen metelin pääasiassa somessa. Tämä sekopääilmiö näkyy tälläkin saitilla, eikä tämän näkemiseen tarvita suurennuslasia.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Rasismin "löytäminen" kaikesta ja kaikkialta ampuu hyviä tarkoitusperiä jalkaan. Vakava asia hukkuu kaikenlaisen toissijaisen taustahälyn sekaan. Helsingin yliopiston yliampuva reagointi tähän keissiin on aivan käsittämätöntä paskaa. Kriisiapua, oikeasti?

Mitäs muita aihioita tähän kehykseen saisi? NHL 2023:ssa voisi varmaan estää PK Subbanin taklaamisen ja F1 2022:ssa Hamiltoniin törmäämisen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toivon näin, aikaväli taitaa vaan olla pitkä. Yhä isompi on se joukko, joka löytää suurennuslasilla etsien rasismia milloin mistäkin arkipäivän asiasta ja nostaa siitä helvetinmoisen metelin pääasiassa somessa. Tämä sekopääilmiö näkyy tälläkin saitilla, eikä tämän näkemiseen tarvita suurennuslasia.

Maailmassa on ollut aina idealisteja, jotka haluavat parantaa maailmaa tavalla tai toisella. Näillä homma menee lähes aina yli, yritetään tehdä utopiaa. Ja samoin on niitä, jotka haluavat paheksua näitä idealisteja. Kerrotaan, että jo filosofi Platon olisi paheksunut nykynuorison turmeltuneisuutta.

Ei nämä joukot ole ihmeemmin suurentuneet tai maailma jotenkin muuttunut, nyt vaan näillä porukoilla on alustat, joilla tuoda mielipiteensä esiin. Olen käynyt pariin kertaan tänään Twitterissä vahvistamassa käsitystäni, julmaa menoa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kuten tuossa lainaamassasi viestissä kirjoitin... no, lue itse. Joka tapauksessa ihan turhaan nuo järjestöt, siis ainejärjestö ja HYY tässä antoivat periksi. Ilman noita viestinnällisiä haparointeja, siis näitä anteeksipyyntöjä, mediakaan olisi tuskin lähtenyt mukaan.
Juu, tuota intoa pyydellä anteeksi ennen, kuin edes ymmärretään tilanne, en ymmärrä minäkään. Ja tiedotus on ollut heikkoa sekin.

Tätä saagaa tulee varmasti seurattua, koska se ärsyttää ja viihdyttää samaan aikaan.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Afrikan Tähdestähän tuli uusi ja päivitetty versio taannoin. Kuvien perusteella pelilaudalla ei taida olla enää ihmishahmoja ja rosvotkin ovat jotain kissaeläimiä. Onko sitten Afrikkaan kohdistuva timanttijahti sen parissa OK, vai pitäisikö etsittäväksi aarteeksi muuttaa vaikka jokin ennestään tuntematon koppakuoriainen?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Maailmassa on ollut aina idealisteja, jotka haluavat parantaa maailmaa tavalla tai toisella. Näillä homma menee lähes aina yli, yritetään tehdä utopiaa. Ja samoin on niitä, jotka haluavat paheksua näitä idealisteja. Kerrotaan, että jo filosofi Platon olisi paheksunut nykynuorison turmeltuneisuutta.

Ei nämä joukot ole ihmeemmin suurentuneet tai maailma jotenkin muuttunut, nyt vaan näillä porukoilla on alustat, joilla tuoda mielipiteensä esiin. Olen käynyt pariin kertaan tänään Twitterissä vahvistamassa käsitystäni, julmaa menoa.
Hyvä viesti. Maailman parantamisessa ei ole mitään vikaa, päinvastoin. Keinot ja kohteet ovat vaan joskus sellaisia, että oikeasti ihmettelen niiden vaikuttavuutta. Tulee mieleen omille kintuille kuseminen. Nuoret ovat aina olleet pilalla ja niin lienee jatkossakin oleva. Jonkinlainen luonnonlaki ehkä.

Muistan muutamia ”kohuja”, joita on ollut lähiaikoina. Rasismi, kulttuurinen omiminen jne. ovat nostaneet somemeteliä Eskimopuikon, neekerinsuukon ja lakupatukan pakkausten/nimen myötä. Noista myötäloukkaantuminen ja/tai rasismin löytäminen vaatii kyllä suurennuslasia ja alustaa, jossa huutaa kokemansa rasismi/kulttuurinen omiminen koko maailman tietoon.

En tunne yhtään ihmistä, joka olisi noista em. tuotteista mitenkään loukkaantunut tai nähnyt niiden sisältävän kuviteltua rasismia. Näitäkin toki löytyy. Se, että joku kokee jotakin, on ihan luonnollista. Ja sekin, että osa jengistä etsii rasismia, jotta pääsee pöyristymään, lienee myöskin totta. En käytä twitteriä, lienee jonkinlainen ajatusten kaatopaikka sekin? Jonkinlaista ääripäiden loiskiehuntaa ehkä?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minkä värisiä tyyppejä megaluokan E-urheiluräiskinnässä murhaillaan? Onko pelien poliittista korrektiutta kyseenalaistettu. Eikö niillä kuitenkin ole kymmeniä miljoonia innokkaita harrastajia.
Kysyn kun en pelaa, sivusta vain nähnyt veren roiskuvan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lauantaina muuten VPS varmisti nousunsa takaisin jalkapallon Veikkausliigaan. Tuo matsi pelastiin Gnistanin kotikentällä MUSTAPEKKA areenalla.

Voiton ratkaisijana (2 maalia) oli Jamaikalla syntynyt Steven Morrissey. Melkoisen tumma kaveri noin ainakin kuvista päätellen. Onneksi keskittyi pelaamiseen eikä mielensä pahoittamiseen. Ja onnittelut muuten noususta futareille Vaasaan.

Gnistanissakin pelaa eri puolilta maailmaa tulleita pelaajia. Joillain enemmän ja joillain vähemmän väriä. Mitenköhän pystyvät treenaamaan ja pelaamaan kotikentällään?
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Olisikohan vielä turvallisinta, jos peli siirrettäisiin varmuudeksi pois Afrikasta, ja mieluiten jollekin kuvitteelliselle mantereelle? Afrikan tähden sisarpeli Inkan aarre on hyvä yritys viedä peliä vähän vähemmän tulenarkaan kontekstiin, mutta sama pohjavire siellä säilyy edelleen.

Toisaalta, miksi siirtää pelin tapahtumamiljöötä minnekään muualle, kun onhan meillä Suomessakin kaikenlaisia aarteita. Ehdotan, että Afrikan Tähdestä tehdään uusi Suomeen sijoittuva versio, jossa etsitään kultaa ympäri maata tavoitteena löytää tarunhohtoinen kultakimpale samalla keräten pienempiä kultahippuja ja vältellen maantierosvoja. Legendaarisen kultakimpaleen löydyttyä tulee se kuljettaa mukanaan Turkuun tai Helsinkiin voittaakseen pelin. Pelin nimi voisi olla vaikka Lapin Kulta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös