"Ihan sama" on usein se vastaus, jonka saa, kun keskustelun toisella osapuolella alkaa ne kuuluisat eväät loppua. Ilmeisesti myös latinankielisen solvauspankin data on jumissa.
Älä heittäydy puluksi shakkilaudalla. Sinä olet osoittanut tasosi jo terminaaliepisodin ensi kommentoinnistasi lähtien, ynnä toistuvalla kyvyttömyydelläsi ymmärtää luettua tekstiä. Vastaan nyt kuitenkin vielä kerran, kun vaivauduit oikein numeroimaan kysymyksiä.
1) Miksi korostit tarinassasi muiden osapuolten ihonväriä? Kumpi on mielestäsi oleellisempi saatu oppi tuosta kohtalokkaasta tapahtumasta Sacramentossa: amerikkalaisissa bussiterminaaleissa hengailee epäilyttävää väkeä vai amerikkalaisissa bussiterminaaleissa hengailee tummaihoista väkeä?
2) Montako puukotusta tapahtui Sacramenton bussiasemalla 90-luvun alussa? Etenkin haluaisin tietää, montako kertaa siellä puukotettiin valkoihoisia ryöstön uhreiksi joutuneita turisteja.
3) Oletko miten hyvin perillä amerikkalaisesta keskustelukulttuurista? Tiedostatko hyperbolan vahvan läsnäolon? Oletko koskaan elämässäsi tuhahtanut jenkille, joka lausuu ylisanoja tai hehkuttaa jotain kiivaasti?
4) Montako kertaa olet näiden kuluneiden 25 vuoden aikana kokenut, joko heti siinä hetkessä tai myöhemmin, että olisit saattanut joutua puukotetuksi jossakin tilanteessa? Toisin sanoen, olisiko sinulla kertoa lisää vastaavia esimerkkejä elämästäsi?
1. Ensimmäiseksi sen vuoksi, että siellä laiturialueella oleskelleet henkilöt todella olivat afroamerikkalaisia. He eivät olleet valkoihoisia, latinoja, eivätkä aasialaisia, vaan he olivat mustia. Siitä ei bussikuskin kanssa keskusteltu halaistua sanaa, tapasiko tuossa terminaalissa hengailla muunrotuista väkeä, kenties epämääräisissä aikeissa. Toiseksi, katson voineeni viitata ko. henkilöiden etniseen taustaan, koska minun ei ole pakko sitä myöskään sensuroida. Kolmanneksi, ketjun asiayhteydestä olisi voinut jo muutenkin päätellä, että täällä esitettävä omaan kokemukseen pohjautuva esimerkki todennäköisesti sisältää jonkin rodullisen lähestymiskulman. Muutenhan olisin vain kertonut jonkinmoisen muiston ulkomaanreissulta neljännesvuosisadan takaa, ja mitäs virkaa sillä olisi tässä ketjussa ollut? Kysymyksesi on jokseenkin irrelevantti.
2. Lähdepä tonkimaan tilastoja jos sellaisia löydät. Minä en ole mikään puolilukutaitoisia palveleva ilmainen tietotoimisto. Toisekseen, tämäkään kysymyksesi ei ole relevantti. Ei minkään vertaa. Bussikuski ripitti minua toiminnastani ja neuvoi toimimaan toisin. Katsoin parhaaksi uskoa paikallista ihmistä asiassa. Tästä ei seuraa minulle velvollisuutta perehtyä Sacramenton ja sen päälinja-autoaseman rikostilastoihin.
3. Miten tuota nyt arvioisi. Olen käynyt USA:ssa rapiat kymmenen kertaa, viipynyt enimmillään maassa kuukauden kerrallaan, minulla on ollut kollegoina ja asiakkaina USA:n kansalaisia, jne. On tuohon jonkin verran sosiaalista kanssakäymistä mahtunut. Tosin nykyään tuota on paljon enemmän takana kuin 25 vuotta sitten. Mutta on todella vaikea sanoa, olisinko jotenkin tulkinnut väärin kuljettajaa. Arvelit taannoin kuljettajan liioitelleen, minä taas olen sitä mieltä että hän oli aidosti sitä mieltä mitä hän sanoi. Perustan olettamukseni ennen kaikkea siihen, että kuljettaja oli paikallinen ja että terminaali oli hänelle kaikesta päätellen erittäin tuttu paikka, linja-auton kuljettaja kun oli. Minä taas olin siellä ensimmäistä kertaa.
4. Tämä on niin kerta kaikkiaan turha kysymys sinulta. Käykö koneesi ihan oikeasti noin hävyttömän matalilla kierroksilla? Koko tapauksessa ei ollut lainkaan kyse siitä, että minä olisin pelännyt ryöstöä ja veitsestä saamista, vaan että bussikuski ripitti minua ankarasti toiminnastani, joka hänen mielestään altisti minut moiselle kohtalolle. Ymmärsitkö nyt, vai katsonko sanakirjasta tohtorille käännöksen latinaksi?