Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 700 207
  • 5 915

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mitä tuohon nyt pitäisi sanoa? Hän on noudattanut saamiaan ohjeita joiden mukaan eri värisiä ihmisiä tulee vältellä. Hän on noudattanut ohjetta ja uskoo nyt, että hänen henkensä, rahansa ja pyllyneitsyytensä on ohjeen ansiosta säästynyt.
Ei tässä vielä kaikki. Minä olen niin rasisti, että uskon että olisin ollut noissa mainitsemissani paikoissa mahdollisesti paremmassa turvassa jos en olisi valkonaama. Toisinsanottuna minulla on ollut rasistinen ennakkoluulo, että toiset osapuolet ovat jollakin todennäköisyydellä olleet rasisteja. Voitaisiin siis puhua tuplarasismista. Nyt kun olen ymmärtänyt tämän ajattelun heikkouden, niin aloitan maailman parantamisen kertomalla kaikille eri värisille, että ei heihin suhtauduta rasistisesti, eli älkää olko rasistisen ennakkoluuluisia ja menkään ihan rohkeasti vain Texasissa yöaikaan kaupungille.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Onko sinua tämä pelottava tilanne vaivannut 25 vuotta niin paljon, että koet parhaaksi levittää pelkoa myös muihin? Jos on, niin toivon parempia vuosia jatkossa.

Ihmiskunta selvisi haastavista alkuvuosistaan koska se oppi levittämään pelkoa ympäröivistä vaaroista lajitovereilleen ja jälkeläisilleen. Näin estettiin turha surman suuhun ajautuminen. Se on ollut viisautta silloin ja se on viisautta nyt.
 

#_6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK '83, '98, '11 - Red Wings '97, '98, '02, '08
Todennäköisesti suurin osa (tai kaikki) tähän ketjuun tuon bussiasemaväännön jälkeen kirjoittaneista ei ole lukenut kirjoituksia ajatuksella.

Alkuperäisessä väännössä ei ollut kyse normaalista itsesuojeluvaistosta, joka estää ihmistä menemästä pimeille kujille tuntemattomien ihmisten seurassa keskellä yötä tai välttelemästä seutuja, joilla tiedetään ilmenevän rikollista toimintaa, tai aukomasta päätään nakkikioskin kanssajonottajille aamuneljältä.

Kyse oli siitä, että pelätään puukotuksen kohteeksi joutumista, koska ihonväri. Kyse oli siitä, että ihonväristä tehdään numero, koska on oltu pelottavassa tilanteessa (25 vuotta sitten, mikä tuo tietyn huumorilisän tarinankertojan motiiveja mietittäessä). Kyse oli ennakkoluulojen ja pelkojen lisäämisestä tällaisilla subjektiivisilla anekdooteilla.

Tällaisia nyanssieroja en usko tässä ketjussa vouhkaavien realistien hahmottavan, joten tämäkin viesti kaikunee kuuroille korville.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Eikö kaikissa yllä mainituissa peloissa ole kuitenkin kyse siitä, että (rikkaana) turistina ei kannata liikkua kaupungin laitamilla köyhimpien keskuudessa? Onko tällä mitään tekemistä rasismin kanssa - paitsi jos oikeasti uskoo, että valkoiset köyhät eivät muodostaisi samanlaista uhkaa? Ovatko elintasoerot Suomessa niin pienet, että niiden vaikutusta ei ymmärretä, vaan kuvitellaan kaiken johtuvan ihonväristä...
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Minä olen niin rasisti, että uskon että olisin ollut noissa mainitsemissani paikoissa mahdollisesti paremmassa turvassa jos en olisi valkonaama.
Kaikin mokomin. Minulla ei ole tapana jäädä uskovaisten kanssa väittelemään. Ole vahva uskossasi.

Ilmeisesti jos valkoinen ihminen tapaa tumman ihmisen, niin hän on välittömässä vaarassa. Ajatella kuinka monet helsinkiläisetkin riskeeraavat henkensä noustessaan tummaihoisen kuljettamaan bussiin. He eivät vaan ole saaneet yhtä hyviä neuvoja.

Eikö kaikissa yllä mainituissa peloissa ole kuitenkin kyse siitä, että (rikkaana) turistina ei kannata liikkua kaupungin laitamilla köyhimpien keskuudessa?
Eipä nyt käydä asiakeskustelemaan siellä. Kyllä tämä on täytyy olla ihonväristä kiinni. Valkoisen köyhälistön keskuudessa ei tehdä rikoksia.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Mitä tuohon nyt pitäisi sanoa? Hän on noudattanut saamiaan ohjeita joiden mukaan eri värisiä ihmisiä tulee vältellä. Hän on noudattanut ohjetta ja uskoo nyt, että hänen henkensä, rahansa ja pyllyneitsyytensä on ohjeen ansiosta säästynyt. Tällaisia ohjeita jotkut jakavat myös naisille alkaen pukeutumisesta ja päättyen siihen missä saa liikkua.

Eihän tuossa viestissä mainittu mitään ohjeita siitä, että tietyn värisiä ihmisiä tulisi vältellä. Sinä näytät haluavan tehdä tästä ihonvärikysymyksen, kun ei se sitä ainakaan minusta ole. Eikö tässä keskustelussa ole kyse siitä, onko se rasismia, jos suhtautuu varauksella epäilyttäviin tai uhkaaviin _tilanteisiin_? Ja nimenomaan tilanteisiin, joista paikalliset tietävät ehkä kokemuksesta enemmän, niin kuin yllä olevissa viesteissä on sanottu.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Eihän tuossa viestissä mainittu mitään ohjeita siitä, että tietyn värisiä ihmisiä tulisi vältellä.
Ei tässä vielä kaikki. Minä olen niin rasisti, että uskon että olisin ollut noissa mainitsemissani paikoissa mahdollisesti paremmassa turvassa jos en olisi valkonaama. Toisinsanottuna minulla on ollut rasistinen ennakkoluulo, että toiset osapuolet ovat jollakin todennäköisyydellä olleet rasisteja.
Tällaisesta tulee hieman eri kuva. Jäi ensimmäisessä viestissä hieman rivien väliin, mutta selvensi kantaansa myöhemmin. Hakamussutteluahan omista rasistisista ennakkoluuloisista ajatuksista perustuen uskomukseen väärän väristen rasismista valkoihoisia kohtaan.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Omakin elämä ollut pelkkää rasismia etenkin Venäjällä vietetyt vuodet jossa kyllä kehotin suomalaisia välttämään liiketoiminnan perustamista tsetseenien ja afgaanien alueille. Mukavia nappisilmiähän nekin oli kunhan muisti että tarvittavat dollarit löysivät omistajansa eräpäivänä..
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyse oli siitä, että pelätään puukotuksen kohteeksi joutumista, koska ihonväri. Kyse oli siitä, että ihonväristä tehdään numero, koska on oltu pelottavassa tilanteessa (25 vuotta sitten, mikä tuo tietyn huumorilisän tarinankertojan motiiveja mietittäessä). Kyse oli ennakkoluulojen ja pelkojen lisäämisestä tällaisilla subjektiivisilla anekdooteilla.

Tällaisia nyanssieroja en usko tässä ketjussa vouhkaavien realistien hahmottavan, joten tämäkin viesti kaikunee kuuroille korville.
Nyt voisit minulle näyttää sen kohdan Kääpiön kirjoituksesta jossa hän sanoo että hän pelkäsi että häntä puukotetaan kun kolme mustaa mies alkoi häntä lähestymään.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kaikin mokomin. Minulla ei ole tapana jäädä uskovaisten kanssa väittelemään. Ole vahva uskossasi.

Eipä nyt käydä asiakeskustelemaan siellä. Kyllä tämä on täytyy olla ihonväristä kiinni. Valkoisen köyhälistön keskuudessa ei tehdä rikoksia.
Minulla taas tuollainen tapa on, joten en ole lopettamassa saatika sitten näkemässä että minulla olisi mitään syytä muuttaa vallitsevia käsityksiäni. Jätin höpönhöpöt lainaamatta.

Kyse ei ole pelkästä varallisuudesta. On paikkoja johon tietyn väristen ihmisten ei kannata mennä varallisuuteen katsomatta, mikäli meinaavat hengissä selvitä. Tiettyihin paikkoihin ei kannata mennä köyhänä valkonaamaisena, tiettyyn ei kannata mennä tummaihoisena ja joistakin on syytä pysyä poissa aasialaisena. Valkonaamana on tietenkin se etu, että tuollaisten paikkojen välttäminen jossa hengenlähdön todennäköisyys on isompi välttäminen on suhteellisen tehtävissä oleva asia.

Olen afrikassa kokenut rasismia eikä minun tarvinnut epäillä tai arvailla asiaa, sillä se kerrottiin suoraan. Oli kohtuullisen pelottava tilanne, kun paikallinen asukas joka oli käyttänyt päihteenä muutakin kun alkoholia alkoi pimeällä tiellä suhteellisen aggressiivisesti avautumaan miten valkoiset ovat syyllisiä heidän ongelmiinsa. En minun hirveästi tehnyt mieli häntä siinä tilanteessa valistaa, miten minä en ole millään tavoin osallinen ja että hänelläkin olisi niitä ongelmia todnäk vähemmän jos jättäisi niiden huumeiden syönnin vähemmäksi. Mukavaa oli tilanteesta selvitä ilman väkivaltaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mä olin kerran myymässä autoani. Yks irakilainen heppu oli siitä kiinnostunut. Halusi maksaa käsirahaa pari satkua sillä ehdolla, että pidän autoa hänelle varattuna kaksi päivää, ja jos ei sen jälkeen maksa koko hintaa, saan pitää käsirahan.
Ei maksanut loppuja. Pidin rahat. Tyyppi ei palannut asiaan sen jälkeen (näin hänet pari kertaa).
Johtopäätös1: irakilaiset ovat rehellisiä kauppamiehiä. Johtopäätös2: en ole rasisti.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Tällaisesta tulee hieman eri kuva. Jäi ensimmäisessä viestissä hieman rivien väliin, mutta selvensi kantaansa myöhemmin. Hakamussutteluahan omista rasistisista ennakkoluuloisista ajatuksista perustuen uskomukseen väärän väristen rasismista valkoihoisia kohtaan.

En saa ihan oikeasti selvää tuosta viimeisestä virkkeestä. Etkä minusta vastannut muutenkaan kovin tyydyttävästi tuohon viestiini, joten yritetään uudestaan:

Olet vähän eksynyt jossain Riossa sellaisille hämärille sivukaduille. Sinua lähestyy:

A) eksyneen näköinen, valkoihoinen, havaijipaitainen brittiperhe, tai
B) paikallisen oloinen, rähjäinen, neljän vahvuinen, tummahipiäinen nuorten miesten joukko.

Koetko nämä tilanteet täysin samanlaisina, ja koetko, että olisi rasistista kokea olonsa uhatuksi jommassa kummassa tilanteessa? Voisitko vastata tähän ilman hassuttelua ja sarkastisia hölmöksi heittäytymisiä, ihan omana itsenäsi?

Edit. ajatusvirhe korjattu.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nyt voisit minulle näyttää sen kohdan Kääpiön kirjoituksesta jossa hän sanoo että hän pelkäsi että häntä puukotetaan kun kolme mustaa mies alkoi häntä lähestymään.
Olet asian ytimessä. Juuri tämän asian olen useamman kerran kirjoittanut edellä: en pelännyt ryöstöä tai mahdollista veitsen uhkaa, koska en ymmärtänyt pelätä. Bussinkuljettaja huomautti, että minun olisi ollut syytä pelätä, tai ainakin toimia toisin.

Todennäköisesti suurin osa (tai kaikki) tähän ketjuun tuon bussiasemaväännön jälkeen kirjoittaneista ei ole lukenut kirjoituksia ajatuksella.
Roskaa. Käytännössä se olet ollut sinä, joka et lukenut kirjoituksia ajatuksella, tai ainakaan ymmärtänyt lukemaasi.

Kyse oli ennakkoluulojen ja pelkojen lisäämisestä tällaisilla subjektiivisilla anekdooteilla.
Millä eväillä sinä heität tällaisia pusikkoon hässittyjä analyyseja, kun et edes vaivaudu lukemaan kunnolla viestejä, joita kuitenkin ryhdyt kommentoimaan?

Ja ihan sama vaikka tapaus olisi sattunut 50 vuotta sitten.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Koetko nämä tilanteet täysin samanlaisina, ja koetko, että olisi rasistista kokea olonsa uhatuksi jommassa kummassa tilanteessa? Voisitko vastata tähän ilman hassuttelua ja sarkastisia hölmöksi heittäytymisiä, ihan omana itsenäsi?
Lähtökohtaisesti en koe kumpaakaan tilannetta uhkaavaksi. Jos kumpi tahansa edellä mainituista on aikeissa suorittaa aseellisen ryöstön, niin tottakai huolestuisin.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Lähtökohtaisesti en koe kumpaakaan tilannetta uhkaavaksi. Jos kumpi tahansa edellä mainituista on aikeissa suorittaa aseellisen ryöstön, niin tottakai huolestuisin.

Kiitos, hyvä vastaus. Tässä on nyt se ero, että aika moni varmaan pitää sitä aseellista ryöstöä paljon todennäköisempänä, jos lähestyvä porukka on tuo jälkimmäinen, ja se on ainakin minusta ihan perusteltua. Tästä seuraa se, että moni varoisi jo etukäteen ennemmin tuota paikallista laitapuolen jengiä, kuin eksynyttä turistiperhettä. Minusta tämä ei ole tippaakaan rasistinen ajattelutapa.

Suoraan sanottuna en ymmärrä ihmistä, joka väittää suhtautuvansa tuollaisiin tilanteisiin täysin samalla tavalla. Minusta tuo vaatii jo jonkin tasoista järjen äänen tukahduttamista. Hyväksyn kyllä sen, että joku ajattelee noin, mutten ymmärrä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Suoraan sanottuna en ymmärrä ihmistä, joka väittää suhtautuvansa tuollaisiin tilanteisiin täysin samalla tavalla. Minusta tuo vaatii jo jonkin tasoista järjen äänen tukahduttamista. Hyväksyn kyllä sen, että joku ajattelee noin, mutten ymmärrä.
Minä puolestani ymmärrä minkä takia minun pitäisi suhtautua tummahipiäiseen miesjoukkoon uhkana. Brasiliassa tummahipiäiset eivät massasta erotu joten kokoajan pitäisi kävellä varpaillaan jos heitä pelkäisi. Jos näitä kohtaamisia haluaa välttää, niin en ymmärrä miksi pitäisi Brasiliaan lähteä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuossahan on kysymyksessä paikallinen nuorisojengi vs eksyneet turistit, tai siltä se tilanne ainakin päällisin puolin näyttäisi. Totta kai paikallinen nuorisojengi on potentiaalisesti vaarallisempi.

Mutta tämähän ei riipu välttämättä ihonväristä, eli ei ole välttämätöntä omata rasistisia ennakkoluuloja, että on enemmän varuillaan sen nuorisojengin suhteen. Voidaan esim. kuvitella, että jossain Joensuussa illan hämärtyessä olisit enemmän varuillasi, jos sinua lähestyy neljän lyhyttukkaisen valkonaaman muodostama jengi, kuin jos sinua lähestyy eksyneen oloinen turistiperhe. Vaikka ne turistit olisivat sitten vaikka afrikkalaisen näköisiä.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kiitos, hyvä vastaus. Tässä on nyt se ero, että aika moni varmaan pitää sitä aseellista ryöstöä paljon todennäköisempänä, jos lähestyvä porukka on tuo jälkimmäinen, ja se on ainakin minusta ihan perusteltua. Tästä seuraa se, että moni varoisi jo etukäteen ennemmin tuota paikallista laitapuolen jengiä, kuin eksynyttä turistiperhettä. Minusta tämä ei ole tippaakaan rasistinen ajattelutapa.

Suoraan sanottuna en ymmärrä ihmistä, joka väittää suhtautuvansa tuollaisiin tilanteisiin täysin samalla tavalla. Minusta tuo vaatii jo jonkin tasoista järjen äänen tukahduttamista. Hyväksyn kyllä sen, että joku ajattelee noin, mutten ymmärrä.
Todennäköisin vaihtoehto on kognitiivinen dissonanssi eli tällainen ihminen uskottelee itselleen kokevansa molemmat esimerkkisi tilanteet samalla tavalla, koska ei halua tuntea itseään ennakkoluuloiseksi. Ennakkoluulottomuutta ja kaikkien ihmisten hyväksymistä tasavertaisena pidetään niin tärkeänä asiana, että siitä luopuminen edes ajatuksen tasolla tuntuisi väärältä. Kuitenkin todellisuudessa joutuessaan näihin esimerkkisi tilanteisiin hyvin harva oikeasti kokisi niitä samalla tavalla.

Uskon myös, että sellaisiakin ihmisiä on, jotka oikeasti kokisivat nämä tilanteet yhtä vaarattomina/vaarallisina, mutta kyllähän silloin puuttuu täysin joko itsesuojeluvaisto tai ymmärrys todellisuudesta ja elämän realiteeteista.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä puolestani ymmärrä minkä takia minun pitäisi suhtautua tummahipiäiseen miesjoukkoon uhkana. Brasiliassa tummahipiäiset eivät massasta erotu joten kokoajan pitäisi kävellä varpaillaan jos heitä pelkäisi. Jos näitä kohtaamisia haluaa välttää, niin en ymmärrä miksi pitäisi Brasiliaan lähteä.

Mielestäsi sivuutat sen oleellisen pointin tuossa eli, missä tarkalleen ollaan ja keskityt vain ihonväriin. Eihän Brasiliassa tarvitse kaikkialla pelätä ryöstetyksi tulemista paikallisten toimesta, mutta tietyillä alueilla riski kasvaa suureksi. Jos et näillä alueilla koe uhkaksi romuluista paikallista miesjoukkoa, on mielestäni itsesuojeluvaistossasi vikaa.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tuossahan on kysymyksessä paikallinen nuorisojengi vs eksyneet turistit, tai siltä se tilanne ainakin päällisin puolin näyttäisi. Totta kai paikallinen nuorisojengi on potentiaalisesti vaarallisempi.

Mutta tämähän ei riipu välttämättä ihonväristä, eli ei ole välttämätöntä omata rasistisia ennakkoluuloja, että on enemmän varuillaan sen nuorisojengin suhteen. Voidaan esim. kuvitella, että jossain Joensuussa illan hämärtyessä olisit enemmän varuillasi, jos sinua lähestyy neljän lyhyttukkaisen valkonaaman muodostama jengi, kuin jos sinua lähestyy eksyneen oloinen turistiperhe. Vaikka ne turistit olisivat sitten vaikka afrikkalaisen näköisiä.
Entäs jos verrataan esimerkkisi Joensuussa kohdattua lyhyttukkaisten valkonaamojen porukkaa @TheRimpula n esimerkin Riossa hämärällä sivukujalla kohdattuun tummahipiäisten nuorten miesten joukkoon. Olisiko rasistisesti ennakkoluuloista olla enemmän varuillaan jälkimmäisessä tilanteessa? Vai olisiko se perusteltua sijainnin, kulttuurin tai joidenkin muiden seikkojen takia?
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Sovitaan vaikka, että minulta puuttuu se terve itsesuojeluvaisto. Olenhan minä mm. mennyt keskeyttämään useamman henkilön voimin tehdyn pahoinpitelyn joka kohdistui minulle täysin vieraaseen ihmiseen. Paljon muitakin kokemuksia olisi jäänyt kokematta. Toistaiseksi en ole vielä tästä puutteesta hintaa maksanut.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Totta hitossa, jos olisin Riossa turistina ja olisin eksynyt yksin kävelemään jollekin hämärälle sivukujalle illan laskeutuessa, niin olisin varmaan kauhusta jäykkänä kenen tahansa lähestyessä, myös sen brittiperheen kohdalla. Mutta se taitaapi varmaan johtua siitä, että en ole Brasiliassa käynyt, ja Riolla on aika rikollinen maine.

Joensuussa en niinkään paljon säikkyisi, ennen kuin joku porukka oikeasti alkaisi osoittaa agression merkkejä.
 

#_6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK '83, '98, '11 - Red Wings '97, '98, '02, '08
Ja ihan sama vaikka tapaus olisi sattunut 50 vuotta sitten.

"Ihan sama" on usein se vastaus, jonka saa, kun keskustelun toisella osapuolella alkaa ne kuuluisat eväät loppua. Ilmeisesti myös latinankielisen solvauspankin data on jumissa.

Mutta jos leikitään vielä sillä ajatuksella, että viehättävä tarinasi EI sisällä liioittelua eikä etenkään ruoki ennakkoluuloja tummaihoisia ihmisiä kohtaan, vaan on vain opettavainen kertomus naiivin nuoren havahtumisesta elämän realiteetteihin, niin vastaatko muutamaan kysymykseen:

1) Miksi korostit tarinassasi muiden osapuolten ihonväriä? Kumpi on mielestäsi oleellisempi saatu oppi tuosta kohtalokkaasta tapahtumasta Sacramentossa: amerikkalaisissa bussiterminaaleissa hengailee epäilyttävää väkeä vai amerikkalaisissa bussiterminaaleissa hengailee tummaihoista väkeä?

2) Montako puukotusta tapahtui Sacramenton bussiasemalla 90-luvun alussa? Etenkin haluaisin tietää, montako kertaa siellä puukotettiin valkoihoisia ryöstön uhreiksi joutuneita turisteja.

3) Oletko miten hyvin perillä amerikkalaisesta keskustelukulttuurista? Tiedostatko hyperbolan vahvan läsnäolon? Oletko koskaan elämässäsi tuhahtanut jenkille, joka lausuu ylisanoja tai hehkuttaa jotain kiivaasti?

4) Montako kertaa olet näiden kuluneiden 25 vuoden aikana kokenut, joko heti siinä hetkessä tai myöhemmin, että olisit saattanut joutua puukotetuksi jossakin tilanteessa? Toisin sanoen, olisiko sinulla kertoa lisää vastaavia esimerkkejä elämästäsi?
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Montako puukotusta tapahtui Sacramenton bussiasemalla 90-luvun alussa? Etenkin haluaisin tietää, montako kertaa siellä puukotettiin valkoihoisia ryöstön uhreiksi joutuneita turisteja.
Ilmeisesti riittävän monta jotta tämä bussikuski katsoi aiheelliseksi tylyttää turistia. Vai epäiletkö että tämä oli vaan sellasta tyypillistä jenkkilän small talkia? Olisiko turistin pitänyt silloin 20 vuotta sitten alkaa ristikuulustella tätä bussikuskia? "Miksi pidät mustaa miesporukkaa potentiaalisina ryöstäjinä?" "Onko oikeasti muka joku joskus ryöstetty täällä, onko puukkoa käytetty?"
 

#_6

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK '83, '98, '11 - Red Wings '97, '98, '02, '08
Vai epäiletkö että tämä oli vaan sellasta tyypillistä jenkkilän small talkia?

Epäilen, että se oli sellaista tyypillistä jenkkiläistä liioittelua. Minkä olen eri tavoin ilmaissut sen 700 kertaa tässä, mutta ei mene jakeluun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös