Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään nostalgiahaikailu, vaan ihan puhtaasti se että koen tietyllä tavalla myös loukkaavana sitä että joku väittää minun pelanneeni koko lapsuuden rasistista peliä. Peliä missä en vielä tänä päivänäkään koe, että siinä olisi mitään rasismia vaan Afrikka on itselle ollut aina maaginen paikka eläimineen, luonnon monimuotoisuuksineen ja jne.
Tämä on varmasti monen tähän keskusteluun ja ylipäänsä missä tahansa kantaa asiaan ottaneen näkökulmaa. Asia koetaan henkilökohtaisena hyökkäyksenä.
Koetko loukkaavana, kun sanon, että sinä (ja minä) katsoimme ja nauraa käkätimme lapsuutemme ja nuoruutemme rasistisia sketsejä sisältäneitä huumoriohjelmia? Ja ihan rasismia sisältäneitä television asiaohjelmia? Näimme rasismia sisältäneitä mainoksia? Luimme rasistista maailmankuvaa sisältäneitä sarjakuvalehtiä?
Se ei tehnyt meistä rasisteja, eikä meille niiden salliminen vanhemmistamme rasisteja. Ajankuva jne. Mutta se ei myöskään voinut olla osaltaan muokkaamasta koko ikäpolviemme ajattelua - vaikkakin alitajuisesti.
Eikä rasismi tässä suhteessa ole ainoa asia suinkaan. Homoudelle nauraminen, pilkkaaminen, homottelu, homovitsit olivat sitä kaikkein arkipäiväisintä. Ja nyt onneksi asiat ovat nitkahtaneet vähän eteenpäin ja parempaan suuntaan; ja sopia toivoo, että seuraavalla sukupolvella tapahtuu sama juttu.
Paljon suvaitsevampaa on mielestäni todeta lapsille, että meidän sukupolvi teki omat virheensä (tämä ilman asioiden salailua) ja olkaa te viisaampia. Yleisesti aina seuraava sukupolvi on ollut viisaampi ja oppivaisempi kuin edellinen.
Juuri näin.
Siksi ihmettelen, että minun tunteideni, minä minä minä, takia pitää pakottaa se seuraava sukupolvi palaamaan nostalgian ja muiden henkilökohtaisten tuntemusten takia jäämään sinne menneisyyteen.
Kysymykseen "mikä olisi paras lautapeli turkulaisille julkisessa lastenkasvatuksessa oleville naperoille?" vastaus ei löydy siitä, minkälaisia muistoja ja tuntemuksia omasta lapsuudesta itse kullakin löytyy ja kuinka puhtaina ne haluaa säilyttää.
Ja kyllä, se Afrikan tähti on yhäkin huono peli. Sen takia sitä ei pidä kerätä päiväkodeista pois. Eikä minkään muunkaan syyn takia. Ja jos joku päivä päiväkodinopettaja täyttelee tilauslappua uusista peleistä, toivottavasti valinta tehdään jollakin muulla perusteella kuin miten joku on sisäistänyt omat lapsuudenmuistonsa.