Sen sijaan olen suhteellisen varma, että sinulla voisi olla samanlaisia muistoja vaikka "Timon Timanttien" pelaamisesta, jos se nyt vaan olisi sattunut olemaan se peli, mitä olisitte pelanneet.
Omakohtainen arvioni on, että en olisi kiinnostunut mm. Napoleonista, jos en olisi jäänyt juuri St. Helenalle Afrikan Tähdessä, ja saanut sitä kautta tietoiskua, että eräälle tunnetulle henkilölle kävi näin. Pelin lautaa pidin silloin noin 40 vuotta takaperin hienona, ja osaltaan se lisäsi kiinnostustani maantieteeseen ja eksoottisiin eläimiin. Jalokivet kiinnostivat myös tuon ansiosta, mutta niiden osalta olisi toki "Timon timantit" saattanut myös toimia. Muiden osalta taas... En itse asiassa muista, että mikään muu lapsuuden lautapeli olisi saanut vastaavia kiinnostuksia aikaan. Monopolin ansiosta opin sentään laskemaan.
Miksi sen pelin pitää olla juuri Afrikan tähti? Vaikka nyt kuinka kuvitusta päivittäisi, eihän se ajatus siitä mihinkään muutu, että Afrikasta haetaan jalokiviä - ja se itse Afrikan tähtikin on yksien kolonialistien toisille kolonialisteille kruunuunsa toimittama jalokivi, kun oli ensin keskinäisillä sodilla riittävästi tuhottu maata.
Yksi väitetty ongelma on ollut nimenomaan se, että pelilauta on kuvitukseltaan sellainen, että afrikkalaiset esitetään stereotypisessä valossa. Ja että kuvitus ei miltään osin vastaa tämän päivän Afrikkaa. Nämä on helppo korjata, ja ymmärrän hyvin tämän näkemyksen.
Peli taas itsessään on minusta harmiton, koska se ei millään tavalla liity mekaniikaltaan kolonialismin, eikä ylistä siirtomaaisäntiä. Sen ainoa "synti" tässä on se, että se sijoittuu tuohon aikakauteen.
Esimerkiksi tuo linkittämäni Puerto Rico on näistä moderneista lautapeleistä paljon ongelmallisempi, kun siinä kolonialismi on oleellinen osa pelimekaniikkaa. Silti en sitäkään näe ongelmana, koska pelaaminen ja jonkun asian ihannointi ovat kaksi täysin eri asiaa.
Jama Jama kertoo mielipiteensä, ja hän on kanssani suunnilleen samoilla linjoilla:
Hyvät ihmiset jättäkää nyt lautapelit rauhaan. Ei tässä ole mitään järkeä.
– Jättäkää lautapelit niille lapsille ja nuorille pelattavaksi. Afrikan tähti on osa suomalaista kulttuuria.
Olen edelleenkin samaa mieltä kuin silloin. Pelaan sitä (Afrikan tähteä) joka päivä lasten kanssa. Siinä pelissä ei ole rasismia.
Jama kokee, että Afrikan tähden aiheuttamat kohut uhkaavat viedä rasismikeskustelun Suomessa väärille raiteille.
– Ei lautapelillä ole mitään tekemistä rasismin kanssa. Suomessa on paljon isompia rasismiin liittyviä aiheita, joista pitäisi puhua ja niiden eteen pitäisi tehdä kunnolla töitä.
Afrikan tähdestä nousi jälleen kohu – nyt puhuu somalialainen Jama Jama
Afrikan tähti -lautapeli on viime vuosina aiheuttanut toistuvia kohuja. Jama Jamalla on selvä mielipide asiaan.
www.is.fi
Kun niitä lautapelejä on yhä tuhansia ja tuhansia, parempia kuin Afrikan tähti.
Onko siihen joku muu syy kuin se oman lapsuuden nostalgiahaikailu?
Samaa mieltä, että parempia pelejä on paljon. Afrikan Tähden ansio on kuitenkin vahvassa teemassa, ja täälläkin on moni omakohtaisten kokemusten perusteella todennut pelin nimenomaan herättäneen kiinnostusta Afrikkaan tai muihin asioihin positiivisessa mielessä. En minä ainakaan muista, että mikään muu peli olisi lapsuudessa onnistunut samassa.