Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 846 442
  • 6 924

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä homma, väärinymmärrys siis. Tulkitsin "siihen on syytä suhtautua aivan yhtä vakavasti kuin äärioikeistolaisiin ilmiöihin" väärin.

Eipä tuo tullut mieleen. Monesti puhutaan, että rikoslakiin tulee suhtautua vakavasti. Mutta ei se tarkoita, että suklaan varastaminen kaupasta on sama asia kuin jonkun tappaminen.

Lisäksi olen kirjoittanut 2-4 kertaa jotain 4 kk aikana, että Suomessa äärioikeisto on äärivasemmistoa vaarallisempi. Tässä yksi Väkivallanteot ja terrori-iskut meillä ja maailmalla

"Olennainen kysymys on myös se, mikä laitaoikeiston ja äärioikeiston suhde sekä miten hyvin äärioikeisto on organisoitunut + kuinka lähelle valtaa äärioikeisto pääsee. Laita- ja äärivasemmisto jäävät tässä reippaasti jalkoihin. Siksi uhka on suurentunut äärioikeiston taholta".
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä tuo tullut mieleen. Monesti puhutaan, että rikoslakiin tulee suhtautua vakavasti. Mutta ei se tarkoita, että suklaan varastaminen kaupasta on sama asia kuin jonkun tappaminen.
Ei toki, mutta en minä noihin kahteen rötökseen myöskään ihan yhtä vakavasti suhtaudu.

Mutta taitaa mennä jopa vähän filosofian puolelle tämä. Pääasia että tuli väärinymmärrys korjattua, ehdin jo vähän pelästyä.
 

Flonaldo

Jäsen
Afrikan tähti on aika paska peli. Ok, alle kouluikäisille yksinkertaisuudessaan sopivan helppo pelattava.

Jos nyt mihin tahansa hankittaisiin uusia lautapelejä, ei kenellekään tulisi mieleen ostaa joka hyllyyn "Veritimantit" nimistä peliä, joka kaiken lisäksi on vielä surkea. Tai ylipäänsä päiväkoteihin peliä, millä ei olisi minkäänlaista kasvatuksellista funktiota (vaikkapa numeroiden opettelua).

Pelien kerääminen pois on varmastikin ylimitoitettu toimenpide, mutta en keksi yhtäkään syytä, miksi yhtäkään uutta peliä myöskään pitäisi ostaa.

Kaikki mielensäpahoittajat ja woke-ulisijat pitkin someja eivät tietysti ole huolissaan lapsista tai mistään muusta; kunhan kaipaavat jotain lapsuutensa täydellistä utopia-nostalgiahetkeä, kun pellavapäiset penskat saivat leikkiä turvallisessa maassa ilman huolen häivää.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Minusta ei tule mennä vasemmiston retkuun siinäkään, että joo, olihan Turun linjauksessa kenties liioittelua, mutta sehän on vaan yksi kaupunki. Kyse on äärivasemmistolaisesta ilmiöstä ja siihen on syytä suhtautua aivan yhtä vakavasti kuin äärioikeistolaisiin ilmiöihin missä tahansa Suomessa.

Keskustelut käynnistyivät alun perin Turun kaupungin vassarien varavaltuutettu Paco Diopin aloitteesta. Ja sitten tehtiin päätös Afrikan tähden kieltämisestä.

Diop vetäisee perusteeksi oikein kunnon oksennuksen: "Kun peliä pelataan päiväkodeissa ja kouluissa, se ei ole vain viaton ajanviete. Se normalisoi kolonialistisen ajattelun ja opettaa lapsille, että on oikein nähdä Afrikka paikkana, josta voi ottaa, mutta jolle ei tarvitse antaa mitään takaisin".

Siis puhdasta äärivasemmistolaista propagandaa ja sitten peli kiellettiin. Kyse ei ole siitä, etteikö kolonialismia olisi. Kyse on siitä, edustaako Afrikan tähti kolonialismia. Woke-ajattelussa Afrikan tähti on portti kolonialistiseen ajatteluun ja rakenteisiin.
Voidaan mennä pidemmällekin, voidaan esimerkiksi kontekstualisoida historiaa. Diopin ideana on esittää yhdentyyppistä tulkintaa historiasta, sen olematta silti Suomen historiaa. Tätähän voitaisiin pitää myös rasistisena ajatteluna: Suomi on länsimaa, siis Suomella on pakko olla kolonialistinen menneisyys. Mutta kun ei ole, Diopin pitäisi tietää ensin joitakin aika keskeisiä asioita Suomen historiasta.

Tämän tyyppinen historiananalyysi yrittää tehdä tehdä yhden pelin perusteella tulkinnan siitä, miten suomalaisten pitäisi lukea peliin liittyviä merkityksiä. Samalla pitäisi näiden merkitysten kautta jälleen kerran tuntea syyllisyyttä jostakin pahasta, mihin me nyt taas ollaan syyllistytty. Ajatusprosessien hallinta on hyvin tärkeä asia, joten meidän on syytä tulkita omaa historiaamme sen tulkintakehyksen varassa, jota vasemmisto meille tarjoilee.

Pelkään pahoin, ettei kyseisen pelin luominen ainakaan pelin alussa sisältänyt toivottujen merkitysten ymmärtämistä, vaan ryökäleet pelasivat sitä vain pelkkänä pelinä, siihen aikaan jopa kiintoisana ajanvietepelinä. Myöhemminkään suomalaiset eivät luultavasti ole pyrkineet valloittamaan Afrikkaa, kylläkin kehitysyhteistyötä on tehty eri Afrikan maiden kanssa. Olisikohan kyseinen peli sittenkin tuottanut jopa positiivisia vaikutuksia?

Laajemmalti kysymys liittyy siihen, mitä oikeastaan voimme tehdä historian kanssa? Annetaanko sen olla sellaisenaan ja mahdollisesti opimme siitä jotakin. Toinen vaihtoehto, aika usein toteutunut, että emme opi siitä mitään. Historia muodostaa ainakin vasemmistolle ongelman siksi, että ihmiset ovat silloin tehneet ja ajatelleet kiellettyjä asioita. Valitettavasti nykyäänkin on ihmisiä, jotka edelleen ajattelevat kiellettyjä historiaan liittyviä asioita. Pitää jatkuvasti ylläpitää elinikäisen koulutuksen ohjelmaa, jossa oikeaa ajattelua opetetaan.

Äärioikeistolle historia näyttäytyy taas toisessa valossa. Se voi olla myyttinen menneisyys, jossa on tapahtunut oikeita asioita. Historiasta etsitään mahdollisia merkkejä oman kansan suuruudesta. Näinhän mekin teimme luodessamme (ei toki äärioikeistolaisena projektina) kuvaamme sitä, mitä Suomi tai suomalaisuus on.

Olisin kovasti ihmeissäni, jos kuulisin joskus jonkun vasemmistoon suuntautuneen puhuvan jotakin positiivista menneisyydestämme. Aina tuntuu olevan niin, että meillä vallitsee jatkuva kehotus asioiden muuttamiseen paremmaksi ja samalla pitää myös historiaamme puhdistaa vääristä aineksista. Tavallaan täytyy olla jatkuvasti valppaana, että osaa ajatella kaikesta oikein.

Toisaalta, yhä syvemmälle käyvä siivousurakka sisältää myös oman ristiriitansa: ihmisten vastareaktion ja sen että urakka näyttää aika valmiilta noin julkisen olemisemme tasolla. Kun tosiasiassa paha on jo hyvinkin perusteellisesti juurittu pois virallisesta julkisuudesta, koulukirjoistamme esimerkiksi, on pakko käydä perhanaa vastaan yhä syvemmälle ja syvemmälle. "Äl yli päästä perhanaa", toki oikeistolla ja vasemmistolla on eri tulkinta ko. asiasta.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tai ylipäänsä päiväkoteihin peliä, millä ei olisi minkäänlaista kasvatuksellista funktiota (vaikkapa numeroiden opettelua).
Tarvitseeko kaikella toisaalta olla? Kanin loikka oli meillä suosituin peli, ja siitä kyllä oppi paljon vähemmän kuin Afrikan tähdestä. Toki omanlaisensa oppi on, että pelissä on säännöt ja joku aina voittaa ja enemmistö häviää. Se vain pitää hyväksyä, ainahan se ei onnistu(nut).

Minä kyllä pystyn elämään, vaikka Afrikan tähteä ei enää pelattaisikaan. Ei siis ole puolustuspuhe ko. pelille tämä viesti, vaan pohdintaa.
 

Lartem

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilainen lätkä ilman möyrimistä
Meillä on asiat turhankin hyvin Suomessa, kun monen palstalaisen lapsuuden lautapeli saa usean ihmisen täysin pois tolaltaan ja vieläpä julkisesti. Neekeri-sanan ymmärtää, mutta että lautapelistä taas tällainen saatanallinen show? Taasko woke-ihmiset yrittävät kääntää asian x rasismin välikappaleeksi?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Poistin äskeisen postaukseni, sillä lehtitiedot ovat nyt kovin ristiriidassa.

Alkuperäisen IS:n jutun mukaan pelit kerätään pois.


Iltalehdessä pormestari kertoo, ettei päätöstä ole vielä tehty ja asiaan palataan lomien jälkeen.


Hesarissa kerrotaan otsikossa, että pelit poistettiin, ingressissä "poistetaan" ja sen mukaan yksi päätös on tehty, mutta se saatetaan kumota.

Turku | Afrikan tähti -peli poistettiin päiväkodeista – Pormestari pitää ylimitoitettuna

Kvaak kvaak. Vahvin oletus on, että ei ole ainakaan vielä poistettu, eikä poistetakaan. Ja että klikit kiinnostivat niin paljon, ettei ole keretty selvittää hallinnollisia tosiasioita, kun piti saada Katariina Sourin, Wilma Schi..kin ja varmaan myös Juha Miedon mielipide
 
Viimeksi muokattu:

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Meillä on asiat turhankin hyvin Suomessa, kun monen palstalaisen lapsuuden lautapeli saa usean ihmisen täysin pois tolaltaan ja vieläpä julkisesti. Neekeri-sanan ymmärtää, mutta että lautapelistä taas tällainen saatanallinen show? Taasko woke-ihmiset yrittävät kääntää asian x rasismin välikappaleeksi?
Itse lainauksen tekstin sisältöön en laita vastaan (olematta edes sen suuremmin eri mieltä), otan kiinni tähän "woke"-sanaan.

Niin. "Woke" ilmeisesti tarkoitti aikanaan "valveutunutta". Nyt sanaa innolla viljelleet ja käyttäneet ovat muuttaneet sen merkitystä, jolloin se tarkoittaa yleisnimitystä, tiivistäen kaikki hörhöt saman sanan alle.

Minusta siinä ei ole mitään vikaa, jos on valveutunut, mutta tämmöinen idiotismi ja kaikkialla ongelmia näkevä haihattelu ei ole enää "woke", vaan ennemminkin "common senceless"- sekoilua. (Voin toki olla väärässäkin, mutta sehän on vain inhimillistä, heh.)

Asiaa vielä pyydetään kommentoimaan henkilöitä, jotka valitettavasti eivät ole osoittautuneet kovin perustason yleissivistystä hallitseviksi kansalaisiksi.

Koen itse olevani yleisesti valveutunut, ehkä jopa "woke" ja sitä kautta tasa-arvon vankkumaton kannattaja. Yhtenä elämän tärkeimpänä kriteerinä pidän tiettävästi Lemmyn sanomaa ja vapaasti suomennettua tokaisua. "Miten joku voi vihata jotakin "rotua"? Etkö pysty omassa päässäsi erottamaan ihmisiä, jotka ovat ok ja ihmisiä, jotka ovat persreikiä?"

Ja näitä persreikiä tuntuu kyllä olevan lehtien palstat täynnä.

Itse asiassa, jopa perussuomalaisten jotkin kommentit voidaan listata "woken" alle, koska siellä kannatetaan valveutuneesti maahanmuuttoa, tietyin reunaehdoin toki. Ei siellä heidänkään eturivissä ole räkä poskella öyhöttäviä kuin muutama hassu. Ja näitä ääripäitä tuntuu olevan joka puolueessa, joille tämä "common sence" ei tunnu uppoavan sitten millään.

Pidän tätä koko Afrikan tähti-jahtia hyvinkin pitkälti maalaisjärjen vastaisena. Ei siinä ole mitään rasismia, jos sitä ei rasistisena käytetä. Se on vaan ajankulua. Ja jos siitä sikiää keskustelua jälkipolven kanssa, niin siinähän on hyvä hetki opettaa useampaakin tenavaa samanaikaisesti maailman historiasta.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin. "Woke" ilmeisesti tarkoitti aikanaan "valveutunutta". Nyt sanaa innolla viljelleet ja käyttäneet ovat muuttaneet sen merkitystä, jolloin se tarkoittaa yleisnimitystä, tiivistäen kaikki hörhöt saman sanan alle.

Minusta siinä ei ole mitään vikaa, jos on valveutunut, mutta tämmöinen idiotismi ja kaikkialla ongelmia näkevä haihattelu ei ole enää "woke", vaan ennemminkin "common senceless"- sekoilua.

Asiaa vielä pyydetään kommentoimaan henkilöitä, jotka valitettavasti eivät ole osoittautuneet kovin perustason yleissivistystä hallitseviksi kansalaisiksi.

Wokesta sen verran, että kyseessä sana, jolla tarkoitetaan erityisesti vähemmistöjen syrjinnän rakenteellisuutta ja sen tunnistamista. Kun Turun kaupungin varavaltuutettu Paco Diop (vas) nosti Afrikan tähden ongelmaksi, hän väitti sitä kolonialistiseksi fantasiaksi. Kyse ei Afrikan tähdessä ole Diopin mukaan viattomuudesta vaan kolonialistisen ajattelun normalisoinnista.

Ei ole todellakaan väärin sanoa Diopin näkemykstä wokeksi kun Afrikan tähteä pelaamalla kolonialistinen ajattelu normalisoituu. Ongelma näissä laitavasemmiston wokeiluissa on välillä se, että ne eivät kestä kriittistä läpikäyntiä. Mitään täysin selvää rajaa ei toki ole, koska jo woken määritelmä on erilainen vasemmistoliberaaleilla kuin oikeistokonservatiiveilla.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Voisin muuten mainita omakohtaisen muiston tuosta pelistä. Vuosi taisi olla 1986, ja olin tuolloin kuuden ikäinen. Olin pelissä St. Helenan saarella, ja rosvo vei rahani. Muistelen, että ainakin silloisilla säännöillä se tarkoitti sitä, että siellä oltiin pelin loppuun. Isäni sanoi sitten, että "Sinulle kävi samalla tavalla kuin yhdelle toiselle miehelle reilu 100 vuotta sitten". Sitten sain pienen oppitunnin Napoleonista. Sen seurauksena lainasin kirjastosta kirjan, jossa Napoleonin elämästä kerrottiin.

En tiedä, että olisiko tuo tänä päivänä sopivaa luettavaa kuusivuotiaalle, mutta minä olin jo pienenä hyvinkin tiedonhaluinen. Lukemaan opin neljän vanhana, ja tietosanakirjat ja vastaavat kiinnostivat. Noihin aikoihin kiinnostuin jossain vaiheessa kovasti jalokivistä, ja niistäkin tuli luettua kirjoja. Arvatkaapa, että mikä peli oli tässäkin asiassa kiinnostuksen herättäjä?

Mutta oikea kysymys kuuluukiin; tuliko sinusta yleissivistyksen myötä samalla myös rasisti?

Totta puhuen, minulla melko samankaltainen kokemus pelistä (sama ikäluokka). Ja sen päälle vielä aikuisiällä luetut Remeksen kirjat, niin melko hyvin kyllä tullut Afrikan historia tutuksi sitä kautta.

Kysyntä ja tarjonta rasismin suhteen ei ole kohdannut pitkään aikaan. Tällä tempauksella varmaan saadaan sitten oikeita rasistisia ulostuloja. Ja kaikki taputtaa.

Eikös Petteri Orpolta ja varsinkin persuilta olla vaadittu niitä konkreettisia tekoja rasisminvastaisen ohjelman tueksi? Ehkä Turun SDP näyttää tässä mallia. Orpo voisi tosiaan vaikka alkajaisiksi kieltää sen shakin, ja jos ei se riitä konkretiaksi, niin myös blackjackista voitaisiin määrätä etuliite pudotettavaksi pois ja pelata vain jackia.
 

Flonaldo

Jäsen
Tarvitseeko kaikella toisaalta olla? Kanin loikka oli meillä suosituin peli, ja siitä kyllä oppi paljon vähemmän kuin Afrikan tähdestä. Toki omanlaisensa oppi on, että pelissä on säännöt ja joku aina voittaa ja enemmistö häviää. Se vain pitää hyväksyä, ainahan se ei onnistu(nut).
Kyllä se minusta on oikein hyvä tavoite kunnallisessa, julkisesti rahoitetussa päivähoidossa.

Kun siis maailma on täynnänsä, suorastaan pullollaan erilaisia lauta- ja muunlaisia pelejä. Kyse ei ole siis siitä, että valitaanko suosittu ja hauska peli vai tylsä oppimiskokemus. Vaan kahdesta lapsille muuten identtisestä pelistä se, jolla voi olla myös jokin pieni opetuksellinen funktio.

Toki tuo häviämisen oppiminen ja sääntöjen noudattaminen ja huijaamisesta kiinni jääminen ovat jo myös hyviä oppeja.
 

Kyle

Jäsen
Afrikan tähti on aika paska peli. Ok, alle kouluikäisille yksinkertaisuudessaan sopivan helppo pelattava.

Tämä kommentti osui silmään siitä syytä, että itselle Afrikan tähti oli lapsena taas yksi suosikki pelejä. Sinänsä itselle on ihan sama jos tämä peli kielletään jossain, mutta itseä ihmetyttää vieläkin tämä rasistinen näkökulma. Kuten sanoin niin Afrikan tähti oli lapsuuteni suosikkeja ja sitä on tullut pelattua tuhansia kertoja, mutta ihan aidosti en muista että siinä olisi kuvattu Afrikan alkuperäisväestöä. Muistan eläimet, viidakot, pyramidit jne mikä teki Afrikasta lapsille mystisen paikan. Ja kyllä tottakai nyt kun kohu on syntynyt niin tiedän ja olen nähnyt, että siellä on näitä alkuperäisväestöä pukeutuneena kohua herättäneenä tavalla.

Eikö yksinkertainen tapa olisi kieltämisen sijasta päivittää pelin kuvitusta? Näiden muutaman afrikkalaisen tilalle vaikka leijonia? Eikö tuon toimenpiteen voi tehdä jo päiväkodissa ihan eläin tarralla epäsopivien kuvien päälle?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitä varhemmin päästään lasten kanssa todellisuuteen niin sitä parempi. Monopoly pöytään eli osta, myy ja maksa ja etenkin maksa ja itke ja lopulta kaikki muut kuin voittaja itkevät.

Äärimmäisen tylsä peli, jota pelaan vain jonkun muun mieliksi.

Eikös tässä menty vielä vankilaan, kulkematta lähtöruudun kautta...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Orpo voisi tosiaan vaikka alkajaisiksi kieltää sen shakin.

Shakin kieltoa on tässä ketjussa esitetty jossain kohtaa sillä perusteella, että siinä valkoisilla on etulyöntiasema mustiin nähden, nämä kun aloittavat.

Peli myös normalisoi lihansyöntiä, koska lähes joka pelissä syödään vähintään yksi hevonen - monesti jopa neljä. Myös ilkivaltaa rakennuksia kohtaan harjoitetaan syömällä torneja.

Peli on sen verran vanha, että sotilaat ovat mitä todennäköisimmin vielä miespuolisia. Ne voivat kuitenkin ruveta kuningattariksi, eli siinä mielessä peli rikkoo modernilla tavalla perinteisiä sukupuolirooleja. Toisaalta siinä tilanteessa yhdellä kuninkaalla olisi useampi kuningatar, ja peli antaa signaalin, että tuollainen useamman naisen samanaikainen pyörittäminen on menestyvän miehen tie voittoon.

Afrikan Tähdestä tuli eilen vastaan kommentti, että yksi ongelma on siinä, ettei pelilauta esitä afrikkalaisia sellaisina kuin he ovat nykyään. Henkilö tosin taisi sanoa, ettei ole pelannut sitä itsekään. Itse ihmettelen, että miksi 120 vuotta sitten tapahtuvaa aikakautta kuvaavan pelin pitäisi esittää kuvitus nykyaikaisena. Yksi vaihtoehto toki olisi, että pelistä poistetaan rosvoja lukuunottamatta kaikki ihmisiä esittävät hahmot, sekä muutkin viittaukset, joista ei vielä ole pahoitettu mieltä. Esimerkiksi Saharassa beduiinien vangiksi jääminen voisi ollakin hiekkamyrskyyn eksyminen. Ja orjarannikolla orjaksi jääminen voisi olla vaikka sairastuminen kuumeeseen.

Tässä ketjussa on esitetty, että Afrikan Tähti on peli, jossa ei ole mitään opetusfunktiota. Olen tästä sekä omien että muiden ketjussa esitettyjen omakohtaisten esimerkkien perusteella eri mieltä. Afrikan Tähdessä se opetusfunktio tulee nimenomaan pelin teeman kautta. Siinä se on erittäin vahva. Itse pelimekaniikka taas on hyvin alkeellinen, ja siinä ei opetusfunktiota ole oikeastaan yhtään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Miksei tätäkin peliä voisi pelata (edelleen) niin, että samalla kertoo tietämättömille mistä on kyse.

Peli on vanha, silloin oli ihan normaalia että oli tuommoista, nykyään sitten taas tämmöistä.

Ei, peli pitää ehdottomasti kieltää, koska nykyään ei osata erottaa mikä on "leikkiä" ja mikä ei..

Loppupeleissä, Afrikan tähtikin on vaan vtu lautapeli. Varmaan ihan jokainen on meistä sitä pelannut? Onko se tehnyt meistä kaikista rasisteja?. Tuskin..

Sitä oli aikanaan kiva pelata, oli jännitystä kuka saa tähden vai viekö rosvo rahat...
 

LuKi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, LuKi-82
Kerran vielä. Koko Afrikan tähti-kohu on ihan absurdi. Päätöksen varsinainen merkitys on ihan olematon, sillä varmaan jää muita pelejä hyllyt täyteen. Mutta se pointti ei ole tuossa, kuten niin moni yrittää täälläkin selittää. Varsinainen merkitys on viranomaisen valta poistaa kyseinen peli ja siihen päätökseen liittyvät perusteet. Nyt kyse on jostain pahvisesta laatikosta, mutta mistä seuraavalla kerralla on kyse, tai sitä seuraavalla ja sen jälkeisillä päätöksillä? Viranomaisilta tulisi odottaa ymmärrystä ja asiaosaamista tiktok-videoita ja musta tuntuu- kokemuksia laajemmin päätöstensä perusteiksi. Miksi tälläisiä päätöksiä tehdään ja haluanko elää/tukea tälläista yhteiskuntaa ja sen maailmankuvaa? En.

Kyseinen päätös korreloi amerikkalaisen ajatusmaailman kanssa. Siinä kehyksessä orjuus ja sorto ovat olemassa VAIN amerikkalaisella tulkintatavalla, joka perustuu puuvillaplantaasien kyynelten virtaan, orjalaivoilla sinne tuotuihin ihmisiin ja näiden jälkipolviin. Siinä kontekstissa vain valkoiset orjuuttavat etnisen taustansa perusteella mustia. Tämä järkyttävä amerikkalainen historia sanoittaa amerikkalisen kulttuurin ylivallan kautta myös koko lännen käsitystä itsestään ja historiastaan. Se vaikuttaa myös siihen, miten Afrikka maanosana nähdään, pelkästään kolonialismin varjopuolien ja länteen suuntautuneen orjakaupan kautta. Näissä mielikuvissa Afrikka olisi ilman valkoisen miehen kosketusta neitseellinen, onnellisuuden kehto. Oikesti näin ajattelee iso osa afroamerikkalaista väestöä, afrikkalaisilla itsellään on hyvin usein aivan erilainen näkökulma. Samaan aikaan kun Yhdysvaltoja ja Eurooppaa vaaditaan elämään itsesyytösten, jatkuvan katumuksen ja historiansa häpeän kanssa, afrikkalaiset haluavat muuttaa tänne hirvittävään, rasisitiseen länteen kaikin keinoin, jopa oman henkensä uhalla. Merkillistä.

Aihepiiristä voisi sanoa monenlaista, mutta erityisesti suomalaisten kohdalla edellä mainittu viitekehys ei sovi millään muotoa. Esivanhempamme ovat toki ryöstäneet ja raiskanneet maailmalla, mutta tämä maailma oli 1300-1700- luvuilla Puolassa, Ukrainassa, Novgorodissa, Baltiassa, Saksassa, Böömissä, joiden tekojen sotasaaliita voi käydä ihailemassa suomalaisissa vanhoissa kirkoissa. Orjakauppaa olemme varmasti käyneet viikinkiajalla Baltiassa, Karjalassa ja Ruotsissa, mutta orjakauppa menetti merkityksensä kristinuskon vakiintumisen myötä. Orjuutta suomalaiset saivat kyllä itse maistaa vielä 1700-luvulla, samoihin aikoihin, kuin orjalaivat kuljettivat ihmisiä Afrikasta Amerikkaan. Venäläiset murhasivat, kiduttivat, raiskasivat ja veivät orjiksi suomalaisia niin, että maasta katosi ehkä kolmasosa koko kansasta. Erityisesti Pohjanmaan suunnalla jokaisella on orjia omassa sukupuussaan, vain kolmen sadan vuoden takaa. Osa heistä myytiin Lähi-itään saakka, eli samat arabi- ja osamanniorjakauppiaat myivät niin afrikkalaisia kuin suomalaisia paikallisilla orjamarkkinoilla.

Köyhyys taas riivasi Suomea 1900-luvulle saakka. Ilman ulkomaalaisia sijoittajia, jotka hyödynsivät kunnon kolonialistien tavoin maamme halpaa työvoimaa ja luonnonvaroja, olisi Suomen teollistuminen jäänyt toteutumatta. Kiitos siis James Finlayson, että saavuit Skotlannista perustamaan tekstiilitehtaita, vaikka hyväksikäytit säälittä rääsyisiä suomalaislapsia työvoimana likaisissa tehdassaleissa. Kiitos myös Peter Thorwöste, Nikolai Sinebrychoff, Eduard Fatzer, Gustav Paulig, Hans Gutzeit, jne., että tulitte maahanmuuttajina Suomeen ja toitte tullessanne osaamista ja pääomaa tänne "raukoille rajoille". Muuten ei nykyinen sukupolvi maahanmuuttajineen, saisi leikkiä menneisyyden etuoikeutettujen tekojen ja sukupolvien syyttäjää, tässä globaalissa narsistien piirileikissä. Hyvä, että edes osa porukkaa selvisi terveinä, tai edes hengissä suurista nälkävuosista, sisällissodasta ja Stalinin käsissä, sillä muuten emme voisi kuulua tässäkään asiassa länteen, kun siellä samaan aikaan osallistuttiin erilaisiin imperialistisiin projekteihin. Mitä "pelejä" silloin täällä osoiteltaisiin syyttävällä sormella ja millä kielellä?
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
pelaan silti mieluummin esim. korttia. Vaikka Maijaa!
Ja tämän pelin oikea nimihän on toki Musta Maija (linkki Wikipediaan).

Meillä on muuten kotona pojalla yhdet rasistiset petivaatteet, joissa on juurikin Afrikan tähden pelilauta. Otettiin nuo heti käyttöön kun viimeksi tästä oli kohu. Nykyään hän pitää niitä jo liian lapsellisina.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Niin, koko woke -ilmiö on joskus ehkä tarkoittanut valveutunutta. Ihan niinkuin setämies tarkoitti joskus isän kotitalon sukupolvenvaihdoksessa saanutta poikamiestä. Nykyään noilla on ihan eri tarkoitukset.

Woke nimenomaan on tätä eskimopuikko -rasismia. Sitä kun joku näkee rasismia siinä kun Abdul ei saanut työpaikkaa vaikka Pertti on paljon pätevämpi ja osaavampi hakija. Tälläinen vie huomion koko rasismista ihan muualle. Pitäisi tutkia ja selvittää mielummin sitä miksi Pertti on pätevämpi ja osaavampi kuin Abdul ja miten heidät saadaan samalle viivalle eikä lopputulosta.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Woke nimenomaan on tätä eskimopuikko -rasismia. Sitä kun joku näkee rasismia siinä kun Abdul ei saanut työpaikkaa vaikka Pertti on paljon pätevämpi ja osaavampi hakija. Tälläinen vie huomion koko rasismista ihan muualle. Pitäisi tutkia ja selvittää mielummin sitä miksi Pertti on pätevämpi ja osaavampi kuin Abdul ja miten heidät saadaan samalle viivalle eikä lopputulosta.
Naulan kantaan. Rasismi on määritelmänsä mukaan sitä kun nähdään toinen ihminen alempiarvoisena rotunsa perusteella. Tämä on valitettavasti oikea ilmiö maailmalla, ja sitä Suomessakin esiintyy, mutta väittäisinpä, että suomalaisia riivaa niin syvälle luonteeseen juurtunut alemmuuskompleksi, ettei tämä "renkikansa" yleisesti ottaen kykene pitämään itseään muita parempana. Onkohan olemassa toista kansaa, joka kokee kollektiivisesti niin suurta ylpeyttä, kun tämä maa mainitaan maailmalla jossain yhteydessä - "torille". Ehkäpä tämän takia sitä "rasismia" tarvitsee etsiä jäätelöpuikoista ja muista epäolennaisuuksista.

Muukalaisvihamielisyyttä täältä löytyy yllin kyllin, mutta se ei ole rasismia, vaan lähinnä oire siitä alemmuuskompleksista, jonka takia koemme helposti ulkopuoliset kilpailijoiksi itsemme kanssa. Kärjistettynä "ne vie joko naiset, työpaikat, kulttuurin tai perinteet". Mutta tätäkään vastaan ei taistella leimaamalla ihmiset rasisteiksi (syyttely saa ihmiset yleensä vain sulkeutumaan ja puolustuskannalle), vaan miettimällä, miten oppisimme ottamaan ulkopuoliset osaksi yhteisöämme, jotta he eivät olisi enää ulkopuolisia. Mitä esimerkiksi hyödymme siitä, että jaottelemme väestöä maahanmuuttajiksi ja kantasuomalaisiksi? Niin kauan kun ruokimme "ne" ja "me" ajattelua, tänne ulkomailta muuttaneet Suomen kansalaiset kokevat aina olevansa ainakin jossain määrin ulkopuolisia. Itse ajattelen, että kun joku hankkii itselleen Suomen kansalaisuuden, hän haluaa olla osa "meitä", eikä ole mitään järkeä laskea kuinka monennessa polvessa hänen jälkeläisensä ovat maahan muuttaneita.

Rotu-käsitteiden ylläpitämisessä on vähän samaa klangia. Se ylläpitää "ne/me"-ajattelua. Morgan Freemanilla oli mielestäni hyvä pointti siihen miten ehkäistään rasismia parhaiten; "Lakataan puhumasta siitä." Ei nähdä Abdulia tummaihoisena, maahanmuuttajana tai muslimina, vaan Abdulina. Mutta ei myöskään tarvitse pelätä näkemästä Abdulia tummaihoisena, maahanmuuttajana tai muslimina, koska niissä ei ole mitään hävettävää. Mutta Abdul (kuten kaikki muutkin yksilöt) ovat paljon muutakin kuin ihonväri, entinen asuinpaikka tai uskontokunta. Abdul saattaa olla myös Hifki-fani, larppaaja, tango-tanssija ja isänmaallinen ihminen, joka haluaisi tehdä tästä maasta itselleen sen ylpeänä puolustettavan kodin.

Mitä enemmän "rodullistamme" Abdulin noihin kolmeen ensin mainittuun laatikkoon, sitä vähemmän Abdul tuntee olevansa mitään muuta, ja hakee heimolaisuutta ja turvaa juuri näistä kolmesta laatikosta, johon häntä on yritetty sulloa, sillä ulkopuolisuuden tunne ei ole kovin mukava. Ja sitä enemmän Abdul tuntee kuuluvansa "niihin" eikä "meihin".
 

Flonaldo

Jäsen
Tämä kommentti osui silmään siitä syytä, että itselle Afrikan tähti oli lapsena taas yksi suosikki pelejä.
En yhtään epäile, etteikö sinulla (ja tuhansilla suomalaisilla) olisi kultaisia muistoja Afrikan tähden pelaamisesta.

Sen sijaan olen suhteellisen varma, että sinulla voisi olla samanlaisia muistoja vaikka "Timon Timanttien" pelaamisesta, jos se nyt vaan olisi sattunut olemaan se peli, mitä olisitte pelanneet.

Kuten mainitsin: nostalgiassamme yhdistämme kaiken sen ihanan yhdessäolon, hauskuuden ja muistot Afrikan tähteen, vaikka kyse oli siitä, että olimme yhdessä perheemme ja/tai kavereidemme kanssa. Ja nyt sitten joku wokeöyhöttäjä haluaa tuhota ne muistomme.

Oma lapsuuteni suosikkipeli on Scotland Yard - siinä määrin, että varmaan alitajuisesti vaikuttanut asuinpaikkaanikin jopa. Mutta ihan yhtä hyvin se voisi olla Pekingin Mysteerit tai mikä tahansa muu.

Eikö yksinkertainen tapa olisi kieltämisen sijasta päivittää pelin kuvitusta? Näiden muutaman afrikkalaisen tilalle vaikka leijonia? Eikö tuon toimenpiteen voi tehdä jo päiväkodissa ihan eläin tarralla epäsopivien kuvien päälle?
Miksi sen pelin pitää olla juuri Afrikan tähti? Vaikka nyt kuinka kuvitusta päivittäisi, eihän se ajatus siitä mihinkään muutu, että Afrikasta haetaan jalokiviä - ja se itse Afrikan tähtikin on yksien kolonialistien toisille kolonialisteille kruunuunsa toimittama jalokivi, kun oli ensin keskinäisillä sodilla riittävästi tuhottu maata.

Kun niitä lautapelejä on yhä tuhansia ja tuhansia, parempia kuin Afrikan tähti.

Onko siihen joku muu syy kuin se oman lapsuuden nostalgiahaikailu?

Woke nimenomaan on tätä eskimopuikko -rasismia. Sitä kun joku näkee rasismia siinä kun Abdul ei saanut työpaikkaa vaikka Pertti on paljon pätevämpi ja osaavampi hakija. Tälläinen vie huomion koko rasismista ihan muualle. Pitäisi tutkia ja selvittää mielummin sitä miksi Pertti on pätevämpi ja osaavampi kuin Abdul ja miten heidät saadaan samalle viivalle eikä lopputulosta.
Suurin syy sille, että Abdul ei saa työpaikkaa, on että hänen nimensä on Abdul. Tästä nyt on valtava määrä tutkimustietoa, niin Suomesta kuin maailmalta. Abdul voi olla yhtä pätevä tai pätevämpi, eikä hänen hakemustaan edes vilkaista. Ja kun mennään vähän pidemmälle työelämässä, Abdul ei voi olla yhtä pätevä, koska ei ole ikinä päässyt edes sille ensimmäiselle rappuselle.

Tähän toki on monin paikoin jo reagoitu esimerkiksi anonyymilla työnhaulla. Jota toki kaikki tutut tahot vastustavat, koska palkkaajalta muka viedään mahdollisuus palkata työyhteisöön "sopivia" henkilöitä. Eli ei saakaan enää heittää Abdulin hakemusta roskikseen ykkösellä, perkele.

Muukalaisvihamielisyyttä täältä löytyy yllin kyllin, mutta se ei ole rasismia, vaan lähinnä oire siitä alemmuuskompleksista, jonka takia koemme helposti ulkopuoliset kilpailijoiksi itsemme kanssa. Kärjistettynä "ne vie joko naiset, työpaikat, kulttuurin tai perinteet". Mutta tätäkään vastaan ei taistella leimaamalla ihmiset rasisteiksi (syyttely saa ihmiset yleensä vain sulkeutumaan ja puolustuskannalle), vaan miettimällä, miten oppisimme ottamaan ulkopuoliset osaksi yhteisöämme, jotta he eivät olisi enää ulkopuolisia.
Rasismia on vain Racismus-piirikunnasta Yhdysvalloissa tuleva rotusyrjintä?

Muuten kirjoituksesi oli ansiokasta pohdintaa, mutta ei suomalainen rasismi ole mitenkään poikkeuksellista tai juonna jostakin kansallisesta alemmuuskompleksista. Ihan samanlaista rasismia se on Suomessa kuin muuallakin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Naulan kantaan. Rasismi on määritelmänsä mukaan sitä kun nähdään toinen ihminen alempiarvoisena rotunsa perusteella. Tämä on valitettavasti oikea ilmiö maailmalla, ja sitä Suomessakin esiintyy, mutta väittäisinpä, että suomalaisia riivaa niin syvälle luonteeseen juurtunut alemmuuskompleksi, ettei tämä "renkikansa" yleisesti ottaen kykene pitämään itseään muita parempana. Onkohan olemassa toista kansaa, joka kokee kollektiivisesti niin suurta ylpeyttä, kun tämä maa mainitaan maailmalla jossain yhteydessä - "torille". Ehkäpä tämän takia sitä "rasismia" tarvitsee etsiä jäätelöpuikoista ja muista epäolennaisuuksista.
No siis, eikö tuo ole vähän suomalaisten paremmuutta korostava näkemys että suomalaiset ovat kansana kykenemättömiä rasismiin oman nöyryytensä takia? Että kun kansakuntana olemme niin epärasistisia että etsitään rasismia sieltä mistä sitä ei löydy.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oma lapsuuteni suosikkipeli on Scotland Yard - siinä määrin, että varmaan alitajuisesti vaikuttanut asuinpaikkaanikin jopa. Mutta ihan yhtä hyvin se voisi olla Pekingin Mysteerit tai mikä tahansa muu.


Miksi sen pelin pitää olla juuri Afrikan tähti? Vaikka nyt kuinka kuvitusta päivittäisi, eihän se ajatus siitä mihinkään muutu, että Afrikasta haetaan jalokiviä - ja se itse Afrikan tähtikin on yksien kolonialistien toisille kolonialisteille kruunuunsa toimittama jalokivi, kun oli ensin keskinäisillä sodilla riittävästi tuhottu maata.

Kun niitä lautapelejä on yhä tuhansia ja tuhansia, parempia kuin Afrikan tähti.

En nyt oikeasti jaksa tähän Afrikan-tähdestä tulleeseen "kohuun" sen kummemmin puuttumaan, mutta pakko sen verta kommentoida että onko misogyyninen ja selkeästi rasistinen peli sitten sen parempi? Kieltäisin tämän lapsilta jo heti alkujaan jos samanlaisessa yleisharhassa eläisin kun nämä Afrikan tähden kieltäjät:

"Pelaajat sopivat ennen peliä siitä, kuka on herra X. Hänelle luovutetaan pelinappula (valkoinen)."
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kun lasten pelistä tehdään aikuisten ongelma...

Onko peliä tarkoitettu millään tavalla historialliseksi tai kulttuuriseksi kuvaukseksi Afrikasta?

Mulle rosvo pelissä on aina ollut rosvo, en ole ikinä katsonut ihonväriä tms. Timantit on ollut keinoja saada pelissä rahaa ja afrikan tähden löytäminen on tarkoittanut mahdollisuutta voittaa peli.

Ikinä lapsena, tai aikuisena peliä pelanneena en ajatellut sen olevan mitään muuta kuin peli. Meidän lapset pelaavat peliä voittaakseen, ei ajatella mitään ihonvärejä tai kulttuureita.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Suurin syy sille, että Abdul ei saa työpaikkaa, on että hänen nimensä on Abdul. Tästä nyt on valtava määrä tutkimustietoa, niin Suomesta kuin maailmalta. Abdul voi olla yhtä pätevä tai pätevämpi, eikä hänen hakemustaan edes vilkaista. Ja kun mennään vähän pidemmälle työelämässä, Abdul ei voi olla yhtä pätevä, koska ei ole ikinä päässyt edes sille ensimmäiselle rappuselle.

Tähän toki on monin paikoin jo reagoitu esimerkiksi anonyymilla työnhaulla. Jota toki kaikki tutut tahot vastustavat, koska palkkaajalta muka viedään mahdollisuus palkata työyhteisöön "sopivia" henkilöitä. Eli ei saakaan enää heittää Abdulin hakemusta roskikseen ykkösellä, perkele.
Flo hyvä, eihän se ollutkaan pointti vaan se että woketus on nykyään sitä että Abdulin pitää joidenkin mielestä saada työpaikka pätevämpien edestä siksi koska on Abdul ja että on rasismia jos Abdul ei saa tiettyä paikkaa.

Mietipä vaan miten paljon tuollainen kannustaa edes kouluttautumaan jos sanomalla sanan "rasismi" menee kouluttautuneiden edelle. Onneksi tuollaista ei juurikaan ole ollut Suomessa, mutta sitähän se joidenkin ajama "positiivinen syrjintä" olisi.

Anonyymissä työnhaussa ei ole juurikaan ongelmaa, mutta työyhteisöön sopivuus on tärkeää varsinkin jos yhteisö on tiivis ja asioissa tarttis tehdä yhteistyötä töiden sujuvuuden takia. Ja myös monessa paikassa edelleen hyvä suomen kielen osaaminen on ihan jo turvallisuusasioiden vuoksi tärkeää. Myös turvallisuuskulttuurissa saattaa olla eroja eri suunnilta kotoisin olevien kesken (tähän voisi kertoa vaikka mitä noitten itäeuroopan miesten toilailuja mitä meilläkin huoltoseisakissa tulee vastaan mutta sitten mennään jo aika kaukaa otsikosta - ehkä joskus kirjoitan kirjan niistä).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös