Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 824 048
  • 6 731

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Merkitsen näkemyksesi tiedoksi. Asia ei laajemmin liity rasismiin, joten en lähde taas kerran perustelemaan. Halutessasi voit kasoa aiempia uskontokeskusteluja, joissa olen tätä käsitellyt. Viimeisestä taisi vierähtää muutama vuosi, mutta löytyy silti.

Eli sinä voit nostaa keskusteluun peruskoulun ja siellä esitettävät kristilliset perinne jutut, mutta kun perusteesi osoitetaan kestämättömiksi, pakenet
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli sinä voit nostaa keskusteluun peruskoulun ja siellä esitettävät kristilliset perinne jutut, mutta kun perusteesi osoitetaan kestämättömiksi, pakenet

Mihin minä pakenen, jos olen palstalla mutta en viitsi keskustella kanssasi? Aiemmista keskusteluista on vaikka kuinka monta esimerkkiä. Kiihdyt ja sen jälkeen et ymmärrä tekstiä tai et lue koko tekstiä ja öyhötät. Olisiko viimeisin tältä viikolta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minua ei häiritse tiernapoika-case mitenkään on se sallittua tai ei. Se, että kuuluuko kyseinen esitys nimenomaan suomalaiseen kulttuuriperintöön on aihe johon mielipiteeni kerroin.

Ja minä kerroin näkemykseni, että tiernapoikia voi toisaalta pitää osana suomalaista kulttuuriperintöä. Molemmat siis kertoivat näkökantansa.
 

MegaForce

Jäsen
Miksi kirkon pitäisi saada rooli peruskoulussa? Minusta kirkko ja valtio pitäisi olla erillään Ranskan malliin.

Peruskoulussa pitää opettaa uskontoa, mutta ei pidä harjoittaa uskontoa. Seurakunnat voivat järjestää joulukirkon, ilmoittaa siitä kouluissa, mutta tilaisuus pitää olla vapaaehtoinen ja koulupäivän jälkeen.
En ole itse kovin uskonnollinen, mutta ala-asteen aamunavaukset tai joulunäytelmät eivät jättäneet mitään traumoja. Muistan myös, että koulussamme esitettiin intialaistyylinen näytelmä, jossa esiinnyttiin hindujumalien rooleissa. Parhaillaan tuohan on hyvää kulttuurivaihtoa.

Uskonnon opetuksessa ja uskonnollisten rituaalien järjestämisessä tulisi toki noudattaa maltillisuutta ja huomioida oppilaiden taustat. Kun näitä toteutetaan koulussa vastuullisesti, niihin ei tulisi suhtautua liian fundamentalistisesti. Tärkeintä olisi edistää ymmärrystä, dialogia ja kulttuurista yleissivistystä, ei sulkea pois uskonnon tarjoamia merkityksiä ja arvoja.

Mielestäni tässä mielipidekirjoituksessa on ihan hyviä ajatuksia.

 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mihin minä pakenen, jos olen palstalla mutta en viitsi keskustella kanssasi? Aiemmista keskusteluista on vaikka kuinka monta esimerkkiä. Kiihdyt ja sen jälkeen et ymmärrä tekstiä tai et lue koko tekstiä ja öyhötät. Olisiko viimeisin tältä viikolta.

En kiihdy, sinun nykyinen tyylisi väistellä joka välissä aiheuttaa vaan kyllästymistä.

Sinä kerroit, että Tiernapoikia ei esitetä enää kouluissa, koska se vaatii liikaa resursseja. Väitteesi on väärä.

Jokaisessa peruskoulun juhlassa, joissa esitetään uskonnollista sisältöä, on varauduttu korvaavaan ohjelmaan. Tämä resurssi on yksi ihminen ja suunnittelu sisältö.

Toisessa viestissäsi pahoittelit, että Suomessa uskonnollisia perinteitä hylätään peruskoulussa, toisin kuin Ruotsissa. Tämäkään ei pidä paikkaansa. Kouluissa käydään läpi erilaisia perinteitä, aina Sol Invitucsesta katollisten pyhimysten kautta luterilaisiin jouluperinteisiin. On Lucia kulkuetta, adventtikynttilöiden sytyttämistä ja jouluevankeliumia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sekä politiikka.

Ei ole ainoatakaan syytä miksi Koulun käytävillä on Esim. Free Palestine julisteita.

Missä peruskoulussa näin on ollut? Rehtori on tehnyt virkavirheen, jos on antanut tällaisen julistuksen olla koulun käytävällä, ilman että se liittyy opetussuunnitelman mukaiseen koulutehtävään.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En ole itse kovin uskonnollinen, mutta ala-asteen aamunavaukset tai joulunäytelmät eivät jättäneet mitään traumoja. Muistan myös, että koulussamme esitettiin intialaistyylinen näytelmä, jossa esiinnyttiin hindujumalien rooleissa. Parhaillaan tuohan on hyvää kulttuurivaihtoa...

Tunnustuksellinen aamunavaus, uskonnon harjoittamista, näytelmä, opetusta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En kiihdy, sinun nykyinen tyylisi väistellä joka välissä aiheuttaa vaan kyllästymistä.

Sinä kerroit, että Tiernapoikia ei esitetä enää kouluissa, koska se vaatii liikaa resursseja. Väitteesi on väärä.

Kuten oletin, et ymmärrä lukemaasi. Otetaan nyt yksi vastaus kokeeksi.

1. Lue tekstini.
2. Siinä ei lue irrallaan, että "Tiernapoikia ei esitetä enää kouluissa, koska se vaatii liikaa resursseja".
3. Siinä luki, että jos tiernapoikia esitetään, on samaan aikaan tarjottava rinnakkaisohjelmaa.
4. Ja tämä samanaikaisuus syö resursseja. Kerroin myös lähteeksi opettajatuttavani.

Varmasti on muita syitä siihen, että tiernapoikien perinne peruskouluissa loppunut/loppumassa (laitoin jo linkin), mutta tuo aikoinaan esille.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi kirkon pitäisi saada rooli peruskoulussa? Minusta kirkko ja valtio pitäisi olla erillään Ranskan malliin.

Peruskoulussa pitää opettaa uskontoa, mutta ei pidä harjoittaa uskontoa. Seurakunnat voivat järjestää joulukirkon, ilmoittaa siitä kouluissa, mutta tilaisuus pitää olla vapaaehtoinen ja koulupäivän jälkeen.

Juuri näin. Koulussa pitäisi opettaa uskonnoista, ei kristinuskoa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sinä kerroit, että Tiernapoikia ei esitetä enää kouluissa, koska se vaatii liikaa resursseja. Väitteesi on väärä.

Jokaisessa peruskoulun juhlassa, joissa esitetään uskonnollista sisältöä, on varauduttu korvaavaan ohjelmaan. Tämä resurssi on yksi ihminen ja suunnittelu sisältö.

Mitähän helvettiä, ei siis vaadi resursseja vai? Kerro tuo ystävälle, joka juuri tähän ylimääräiseen kyllästyneenä päätti olla tekemättä mitään ylimääräistä. Ja tässä kaikki voittavat... Tätä asiaa sinä et muuksi muuta, vaikka kuinka jankkaisit tosiopena.

Yllä @Cobol sanoi sen uudelleen riittävän selvästi, jankkaa siis jostain muusta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuten oletin, et ymmärrä lukemaasi. Otetaan nyt yksi vastaus kokeeksi.

1. Lue tekstini.
2. Siinä ei lue irrallaan, että "Tiernapoikia ei esitetä enää kouluissa, koska se vaatii liikaa resursseja".
3. Siinä luki, että jos tiernapoikia esitetään, on samaan aikaan tarjottava rinnakkaisohjelmaa.
4. Ja tämä samanaikaisuus syö resursseja. Kerroin myös lähteeksi opettajatuttavani.

Varmasti on muita syitä siihen, että tiernapoikien perinne peruskouluissa loppunut/loppumassa (laitoin jo linkin), mutta tuo aikoinaan esille.

Äärettömän hyvä esimerkki väistelystäsi, kiitos! Mutta jätetään tämä tähän ja jatketaan tarvittaessa toisessa ketjussa
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitähän helvettiä, ei siis vaadi resursseja vai? Kerro tuo ystävälle, joka juuri tähän ylimääräiseen kyllästyneenä päätti olla tekemättä mitään ylimääräistä. Ja tässä kaikki voittavat. Tätä asiaa sinä et muuksi muuta, vaikka kuinka jankkaisit tosiopena.

Kyllä, vaatii lähtökohtaisesti yhden ihmisen niille, jotka eivät halua kuunnella esim. jouluevankeliumia

Miksi perusopetuksen juhlassa pitää lukea Raamattua?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Äärettömän hyvä esimerkki väistelystäsi, kiitos!

Ole hyvä. Laitetaan se toinen myös pakettiin kun sitä joku muukin kommentoi.

Väitit siis, että "näkemykseni jonka mukaan Suomessa uskonnollisia perinteitä hylätään peruskoulussa, toisin kuin Ruotsissa, ei pidä paikkansa".

1. Luehan se teksti jota kommentoit. Väitteesi on tälläkin kertaa aivan huttua.
2. Tekstissäni lukee tarkalleen seuraavaa

3. "Meillä vaikuttaisi olevan tapana luopua osasta kultturia. Jos katsotaan muita maita, vaikkapa Ruotsissa kouluissa voidaan tuoda esille eri maiden juhlia, kulttuuria ja perinteitä eikä nipoteta suomalaismalliin siitäkään, että koulun jokin juhla voidaan perinteitä ja kulttuuria vaalien järjestää kirkossa. Jopa ruotsalaiset liberaalit vapaa-ajattelijat ovat sitä mieltä, että näiden perinteiden lopettaminen on virhe ja vaikuttaa negatiivisesti lasten elämään. Ilman kirkonmenoja toki."

4. Tekstissä ei väiteä, että peruskouluissa hylätään uskonnollisia perinteitä toisin kuin Ruotsissa.
5. Tekstissä todetaan, että Ruotsissa ei ole hylätty kirkossa järjestettäviä koulun juhlia ja että tällä on myös liberaalien tuki. He kokevat sen osaksi ruotsalaista kulttuuria kunhan ei samaan aikaan ole kirkollista toimitusta.

Joka kerta kanssasi joutuu puuttumaan siihen, että et ymmärrä lukemaasi tekstiä. Aika rasittavaa. Edellisistä tajuttomasta kommentistasi ei ole viikkoakaan ja löytyy tästä.

Teen itsekin virheitä, viimeeksi aiemmin tänään, ja nostan silloin käden ylös. Toivon hyvää jatkoa sinullekin!
 
Viimeksi muokattu:

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suoranainen valehtelu olisi aika lopettaa tässäkin asiassa.

Peruin jo vähän puheitani, mutta nyt perun perumiseni ja pysyn alkuperäisessä kannassani, että PS antoi tukensa 612 marssille. Jos minä suoranaisesti valehtelen niin sitten suoranaisesti valehtelvat myös alle listatut mediat. Lisää esimerkkejä löytyy netistä runsaasti. Purra ja Halla-aho osaavat viestiä kannattajilleen, että mukana ollaan. Siitä kielii alla olevat jutut ja se, että he keskittyivät tuomitsemaan vasemmistolaisen vasta-mielenosoittajat ja nosti esiin esimerkkejä vasemmistolaisten osallistumisesta ääritapahtumiin. Whataboutismia parhaimmillaan.

Tässä kävi niin kuin viime kesänä. Ensimmäinen reaktio on se aito ja sitten paineen alla taivutaan ja ollaan ikään kuin tuomitsevinaan. Purra sanoi, ettei ole poliittisesti viisasta osallistua marssille. Ei siis moraalisesti väärin, vaan taktisesti. Klassista perussuomalaista viestintää omille. Mukana ollaan, muttei voida sanoa sitä suoraan, read between the lines ja senhän kannattajat osaavat.


MTV
"Valtiovarainministeri, perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purra (ps.) ja hänen puolueensa pyrkivät normalisoimaan 612-kulkueen edustamat arvot ja käsitykset esimerkiksi Suomen historiasta, sanoo politiikan tutkija ja valtio-opin yliopistonlehtori Heino Nyyssönen Turun yliopistosta MTV Uutisille.

– Perussuomalaiset ja Riikka Purra (ps.) vähintään flirttailevat sen kysymyksen kanssa, mikä kulkueen luonne on, Nyyssönen sanoo puhelimitse.

– Tämä on kannatuksen ja poliittisen voiman hakemista. Pyritään normalisoimaan käytöstä, joka ei ollut ollenkaan hyväksyttyä kymmenen vuotta sitten, hän jatkaa."


HS
"Purra hyväksyy perussuomalaisten osallistumisen 612-marssille – Oppositiopoliitikot kritisoivat

Itsenäisyyspäivä|Valtiovarainministeri hyväksyy perussuomalaisten osallistumisen mielenilmaukseen. 612-kulkuetta mainostetaan lukuisilla äärioikeistolaisilla sivustoilla."


YLE
"Riikka Purra puolustaa perussuomalaiskansanedustajien osallistumista 612-kulkueeseen

Purra kuvailee 612-soihtukulkuetta kansallismieliseksi ja isänmaan arvoja korostavaksi tapahtumaksi."


IL
– 612-tapahtuma on kaikille avoin ja poliittisesti sitoutumaton. Sivustollaan tapahtuma ilmoittaa, että sen ainoa tarkoitus on juhlistaa isänmaamme itsenäisyyttä ja kunnioittaa menneiden sukupolvien sen eteen tekemiä uhrauksia, Purra kirjoittaa tiedotteessaan.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Peruin jo vähän puheitani, mutta nyt perun perumiseni ja pysyn alkuperäisessä kannassani, että PS antoi tukensa 612 marssille. Jos minä suoranaisesti valehtelen niin sitten suoranaisesti valehtelvat myös alle listatut mediat.

Itsekin totesin, että Purran mukaan kansanedustajilla on oikeus osallistua itsenäisyyspäivän 612-marssiin.

Pointti oli kuitenkin se, että myöhemmin PS:n Purra ja PS:n Mäkelä kääntyivät osallistumista vastaan. Mäkelän mielestä ei pidä osallistua ja Purra kertoi yrittäneenä puhua Keskisarjaa ympäri.

Näin pidän voimassa sen, että PS ei puolueena antanut tukeaan ja alkuvaiheen Purran höpinätkin kuitattiin myöhemmin mm. Mäkelän toimesta. Minusta tämä olisi tullut mainita, koska se on aika oleellinen osa tätä casea.

Jos PS olisi tukenut 612-marssia, eiköhän Sheikki olisi osallistunut ja arvaan, että 5-10 muutakin. Nyt jäi yhteen. Ei se ole mahdollista, jos puolueen ja puoluejohdon tuki olisi marssille ollut. Mutta totta on, että alkuvaiheessa Purra hehkutti marssia. En muista sanatarkasti, mutta isänmaallinen teko siellä varmaan oli PS:n agendaa seuraten.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekin totesin, että Purran mukaan kansanedustajilla on oikeus osallistua itsenäisyyspäivän 612-marssiin.

Pointti oli kuitenkin se, että myöhemmin PS:n Purra ja PS:n Mäkelä kääntyivät osallistumista vastaan. Mäkelän mielestä ei pidä osallistua ja Purra kertoi yrittäneenä puhua Keskisarjaa ympäri.

Näin pidän voimassa sen, että PS ei puolueena antanut tukeaan ja alkuvaiheen Purran höpinätkin kuitattiin myöhemmin mm. Mäkelän toimesta. Minusta tämä olisi tullut mainita, koska se on aika oleellinen osa tätä casea.

Ok. Mutta tuo on tyypillistä persuilua. Peruutetaan paineen alla, mutta missään vaiheessa ei kuitenkaan varsinaisesti tuomita. Puhutaan ettei pitäisi osallistua ja ettei se ole poliittisesti viisasta, mutta itse tapahtumaa ei koskaan tuomita. Eikä Purra mitään höpinöitä suustaan päästellyt. Ihan aitoa reagointia, jossa tuli esiin se todellinen mielipide. Lisäksi vähän persu-uhoa siihen päälle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ole hyvä. Laitetaan se toinen myös pakettiin kun sitä joku muukin kommentoi.

Väitit siis, että "näkemykseni jonka mukaan Suomessa uskonnollisia perinteitä hylätään peruskoulussa, toisin kuin Ruotsissa, ei pidä paikkansa".

1. Luehan se teksti jota kommentoit. Väitteesi on tälläkin kertaa aivan huttua.
2. Tekstissäni lukee tarkalleen seuraavaa

3. "Meillä vaikuttaisi olevan tapana luopua osasta kultturia. Jos katsotaan muita maita, vaikkapa Ruotsissa kouluissa voidaan tuoda esille eri maiden juhlia, kulttuuria ja perinteitä eikä nipoteta suomalaismalliin siitäkään, että koulun jokin juhla voidaan perinteitä ja kulttuuria vaalien järjestää kirkossa. Jopa ruotsalaiset liberaalit vapaa-ajattelijat ovat sitä mieltä, että näiden perinteiden lopettaminen on virhe ja vaikuttaa negatiivisesti lasten elämään. Ilman kirkonmenoja toki."

4. Tekstissä ei väiteä, että peruskouluissa hylätään uskonnollisia perinteitä toisin kuin Ruotsissa.
5. Tekstissä todetaan, että Ruotsissa ei ole hylätty kirkossa järjestettäviä koulun juhlia ja että tällä on myös liberaalien tuki. He kokevat sen osaksi ruotsalaista kulttuuria kunhan ei samaan aikaan ole kirkollista toimitusta.

Joka kerta kanssasi joutuu puuttumaan siihen, että et ymmärrä lukemaasi tekstiä. Aika rasittavaa. Edellisistä tajuttomasta kommentistasi ei ole viikkoakaan ja löytyy tästä.

Teen itsekin virheitä, viimeeksi aiemmin tänään, ja nostan silloin käden ylös. Toivon hyvää jatkoa sinullekin!

Hyvin väistelty.
 
Kun tässä eilisen päivän saldoa katselee, on useammassakin viestissä taas päässyt se varsinainen aihe unohtumaan. Viimeisissä viesteissä alkaa olla taas vähän yritystä keskusteluun, mutta varsinkin aiemmin aika moni viesti keskittyi johonkin kädenvääntöön tai nimimerkkiin. Se puolestaan on kovin huonoa käytöstä ja hedelmätöntä keskustelun kantilta.

Toiminnan jatkuessa joululahjaksi tulee lähinnä risuja.

Moderaattorit
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Itse en ymmärrä sitä, että kun et ole uskonnollinen ja kuulet jouluevankeliumin, niin se olisi jotenkin haitallista? Onko tarinan kuuleminen ongelmallista? Tuskin sellainen ketään käännyttää. Mutta näin se nyt menee nykyään, että uskonnon suhteen ollaan hyvin herkkiä. Sen kanssa on elettävä ja hyväksyttävä asia eikä turhaan lähteä öyhöttämään.

Itse koen kristinuskon ja joulun vaan osana suomalaista kulttuuria. Se on ollut mukana kulttuurin rakentumisessa, halusi tai ei. Tietenkään se, että ajattelen niin ei tarkoita olevani oikeassa. Eikä sen mukaan tarvitse elää. Koskaan ei mikään Jumala tai Jeesus ole joululauluissa häirinneet. Ei niihin tarvitse mitenkään uskoa. Joulun kristillisen sanoma on loppujen lopuksi ihan hieno tarina. Mutta vain tarina.

Painotan vielä, etten ole uskonnollinen ihminen eikä sellainen näy perheemme arjessa mitenkään. Jouluna vähän ja nekin joululauluissa vain.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tässä YLE:n kulttuuritoimittajan kolumni aiheesta:


Se, mikä minua näissä kannanotoissa aina hiertää, on ihan valtava yleistys, joka tuo minulle elävästi mieleen niin kristinuskon kuin monien kulttien syyllistämis- ja häpeäkulttuurin. Siis tällaiset lausunnot:

1) "Suomalaisten rasismin paljasti nainen, jolta revittiin silmät päästä lähes 2 000 vuotta sitten"

2) "Neljättä päivää käytävä Lucia-keskustelu teki yhteiskunnallisen rasismin taas kerran näkyväksi."

3) "Trollaus ja rasistiset hyökkäykset ovat normalisoituneet."

4) "Käynnissä oleva loanheitto kertoo rasistisesta yhteiskunnasta."

Taasko pitää mennä nurkkaan ruoskimaan itseään? Toimittaja kyllä muistaa kertoa, että lokakampanja sai aikaan vastareaktion, mutta retoriikassa tämä ei näy - kaikki suomalaiset ovat rasisteja (kohta 1), Suomi on rasistinen yhteiskunta (kohdat 2 ja 4), ja se on normalisoitu (kohta 3). Jotenkin tulee niin elävästi mieleen pappi, joka saarnaa seurakunnalleen perisynnistä: "Syntisiä te olette kaikki, olitte tai teitte mitä tahansa, rukoilkaa pelastusta!"
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Itse en ymmärrä sitä, että kun et ole uskonnollinen ja kuulet jouluevankeliumin, niin se olisi jotenkin haitallista? Onko tarinan kuuleminen ongelmallista? Tuskin sellainen ketään käännyttää.


Tämä sensitiivisyys ottaa askelia eteenpäin kokoajan. Tai siltä tämä ainakin tuntuu itsestäni. Yksilön oikeuksia korostetaan ja mistään ei olla valmiita luopumaan.

Nykykulttuurissa pahoitetaan mieli mitä pienimmästä asiasta ja tehdään siitä jättimäinen ongelma. Siitä suorastaan tehdään henkilökohtaista.

Siitä tehdään jopa niin iso ongelma että yhden sanan tai lauseen kuulemisesta vaaditaan korvauksia koska se loukkaa oikeuksia. Ja jotkut vielä haluaa maksaa sen korvauksen.Ihan hullua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös