Mainos

Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

• 824 250
  • 6 731

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jotenkin sitä olisi halunnut uskoa, että Muusen kokema törkeä rasismi olisi jäänyt jonnekin 1980- ja 1990-luvuille, mutta ei.

Turkulaisten lisäksi olettaisi olevan nykyään jo tottuneita siihen, että aika monella heistä on maahanmuuttajatausta. Toki vaikka se ~90% osaisikin suhtautua ulkomaalaistaustaisiin suomalaisiin täysin asiallisesti, on ~10% edelleen tuskallisen suuri joukko.

Suosikkijoukkue
JYP

Yhden tämän hetken parhaan suomalaisen kestävyysjuoksijan haastattelu.

Ihan järkyttävää luettavaa ja mieleen tulee vain se, että mikä vittu näiden rasistien päässä liikkuu vai liikkuuko mitään? Mustafe on niin suomalainen kuin olla ja voi ja siltikään ei saa elää rauhassa kotimaassaan.

Eilen Muuse kommentoi haastattelussa, että sai voimaa yleisössä olleesta lakanasta "Justice for Muuse!", joka siis viittasi perjantain kympillä tapahtuneeseen tönimiseen ja siitä seuranneeseen Muusen kaatumiseen.

Tuon haastattelun luettuani mietin, että tuo lakana ja sen sanoma eivät ehkä olleet Muuselle tärkeitä pelkästään urheilumielessä.

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikään yllätys ei liene, että puoluekanta vaikuttaa siihen, miten merkittävän ongelmana rasismia pitää.

Vaikka tilanne tällä hetkellä onkin melkein latistava, rasismille ei pidä koskaan antaa periksi.
Puoluekanta on yksi, mutta ei suinkaan ainoa, muuttuja, jonka kautta rasismin ongelmana pitämistä voidaan peilata. Ihmisten ajattelutavoissa lienee isoja yksilöllisiä eroja, tiedä sitten vaikuttaako poliittinen katsantokanta ajattelutapaan vai toisinpäin. Osa ajattelee rasismia ja muita ilmiöitä yhteiskunnallisessa kontekstissa, osa kiikaroi asiaa puhtaasti omasta näkövinkkelistään ja vastaa sen mukaan. Muita muuttujia voi olla esim. koulutustaso ja asuinpaikka. Syrjässä asuva vähemmän koulutettu ihminen, joka katsoo maailmaa omilta tiluksiltaan, ei ehkä näe rasismin merkitystä laajalti, jollei koe sen koskevan omaa elämää. Kaupungissa monikulttuurisessa ympäristössä asuva koulutettu ihminen törmää väistämättä enemmän erilaisiin ihmisiin kuin mökin mummo ja sitä kautta on tietoisempi rasismista osana yhteiskuntaa.

Lisäksi sukupuoli ja ikä yhdistettynä/erotettuna em. asioihin voi tuoda omat mausteensa sekä itse ilmiöön että sen ongelman merkittävyyden hahmottamiseen. Lisäksi rasisimin käsitteen merkityksen ymmärtäminen voi olla erilaista eri ihmisryhmissä. Osalle se voi olla kysymys ihonväristä, kielestä, uskonnosta, vammaisuudesta jne. Jotkut taas voivat katsoa esim. maan sisäisten ihmisryhmien kokemaa kohtelua (saamelaiset, romanit jne.)Rasismi on monisyinen ongelma, jonka kitkemisessä totisesti on työmaata.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Isovanhempieneni ikäpolven kokemus oli mm. sellainen, että romanit/mustalaiset varastivat. Tämä perustui omakohtaiseen kokemukseen. Siihen aikaan ei ollut varaa luottaa siihen, että koko ryhmä ei toiminut noin.
Tuoreessa muistissa oli venäläisten desanttien siviilimurhat, ja kahdesti evakkoon pakotettuna toisella kertaa saksalaisten jäljiltä kodista oli jäljellä vain rauniot. Näistä lähtökohdista ollaan tultu melko pitkälle. Mummo tapasi sylkäistä jokaisen saksalaisomisteisen auton perään koko elämänsä, mutta nykypolvilla kokemukset ovat melko erilaiset.

Itse en ole Suomessa todistanut rasismia. Ulkomailla kyllä. En silti väitä, etteikö rasismia olisi. Valkoisena miehenä en ole kovin todennäköinen kohde, ellei sitten sattuisi joku woke-rasisti kohdalle syrjimään. Ei ole sattunut.
Kumminkin Suomessa on kyllä syrjintää. Työnhaussa syrjitään liian iäkkäitä, liian nuoria, liian miehiä, liian naisia jne. työnantajan toiveista riippuen. Todennäköisesti syrjitään myös kuvitellun rodun perusteella, eikä vain rekrytoinnissa.

Jos minulta kysytään onko rasismi Suomessa ongelma, niin joudun kuitenkin pohtimaan, että mikä rasismi, koska minulle se ei ole toistaiseksi näkynyt kuin pienessä mitassa. Minusta on rasismia, kun ravintola henkilökunta ei vaivaudu opettelemaan suomea. Se on halveksuntaa esim. vanhempiani kohtaan, jotka eivät puhu kuin suomea. Tämä on tottakai ikävää, mutta kuitenkin ainakin vielä harvinaista. En sano, että sitä harvinaisuuden takia tarvitsee sietää, mutta en lähtisi asiaa suurentelemaan.

Näkisin, että vakavinta on mikäli työelämässä kohtaa syrjintää. Rasismin suhteen arvioisin, että ainakin ikäsyrjintä on yleisempää ja siten pahempi syrjinnän ilmenemismuoto Suomessa. Tilastolliseati ero verrokkimaihin on merkittävä etenkin eläkeiän ylittäneiden työllistymisessä. Se onnistuu lähinnä yrittäjiltä.
Tietenkin jos on itse rasismin kohteena, niin tilanne on paha. Mutta arjessa rasismia ei juurikaan näe, ja hyvä niin.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jos minulta kysytään onko rasismi Suomessa ongelma, niin joudun kuitenkin pohtimaan, että mikä rasismi, koska minulle se ei ole toistaiseksi näkynyt kuin pienessä mitassa. Minusta on rasismia, kun ravintola henkilökunta ei vaivaudu opettelemaan suomea. Se on halveksuntaa esim. vanhempiani kohtaan, jotka eivät puhu kuin suomea. Tämä on tottakai ikävää, mutta kuitenkin ainakin vielä harvinaista. En sano, että sitä harvinaisuuden takia tarvitsee sietää, mutta en lähtisi asiaa suurentelemaan.

Mun mielestä rasisimi on ongelma siinä tapauksessa, jos lapsi joutuu pelkäämään turvallisuutensa puolesta vain ja ainoastaan sen takia, että sattuu olemaan ihonväriltään eri kuin valtaosa muista ko. maan kansalaisista.

Rasisismia taas ei ole se, että ravintolan tarjoilija ei puhu suomea. Se on kansainvälistymistä. Kyse ei myöskään ole siitä, etteikö ko. tarjoilija ”viitsi” opetella suomea, vaan siitä, että suomi on ihan saatanan vaikea kieli oppia ja jos töihin saa mennä vasta sitten, kun kielen hallitsee, joutuu siinä aika monta vuotta viettää työttömänä…

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Isovanhempieneni ikäpolven kokemus oli mm. sellainen, että romanit/mustalaiset varastivat. Tämä perustui omakohtaiseen kokemukseen. Siihen aikaan ei ollut varaa luottaa siihen, että koko ryhmä ei toiminut noin.
Tuoreessa muistissa oli venäläisten desanttien siviilimurhat, ja kahdesti evakkoon pakotettuna toisella kertaa saksalaisten jäljiltä kodista oli jäljellä vain rauniot. Näistä lähtökohdista ollaan tultu melko pitkälle. Mummo tapasi sylkäistä jokaisen saksalaisomisteisen auton perään koko elämänsä, mutta nykypolvilla kokemukset ovat melko erilaiset.

Itse en ole Suomessa todistanut rasismia. Ulkomailla kyllä. En silti väitä, etteikö rasismia olisi. Valkoisena miehenä en ole kovin todennäköinen kohde, ellei sitten sattuisi joku woke-rasisti kohdalle syrjimään. Ei ole sattunut.
Kumminkin Suomessa on kyllä syrjintää. Työnhaussa syrjitään liian iäkkäitä, liian nuoria, liian miehiä, liian naisia jne. työnantajan toiveista riippuen. Todennäköisesti syrjitään myös kuvitellun rodun perusteella, eikä vain rekrytoinnissa.

Näkisin, että vakavinta on mikäli työelämässä kohtaa syrjintää. Rasismin suhteen arvioisin, että ainakin ikäsyrjintä on yleisempää ja siten pahempi syrjinnän ilmenemismuoto Suomessa. Tilastolliseati ero verrokkimaihin on merkittävä etenkin eläkeiän ylittäneiden työllistymisessä. Se onnistuu lähinnä yrittäjiltä.
Tietenkin jos on itse rasismin kohteena, niin tilanne on paha. Mutta arjessa rasismia ei juurikaan näe, ja hyvä niin.
Varmasti myös esim nuoria ("synnytysikäisiä") naisia ja pienten lasten äitejä vakinaistetaan vaikeammin. Syrjintää sekin tavallaan, vaikka yrittäjääkin ymmärrän.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Rasisismia taas ei ole se, että ravintolan tarjoilija ei puhu suomea. Se on kansainvälistymistä. Kyse ei myöskään ole siitä, etteikö ko. tarjoilija ”viitsi” opetella suomea, vaan siitä, että suomi on ihan saatanan vaikea kieli oppia ja jos töihin saa mennä vasta sitten, kun kielen hallitsee, joutuu siinä aika monta vuotta viettää työttömänä…
No siis eihän Suomeen voi ottaa sellaisia ihmisiä asumaan jotka eivät osaa Suomea. Näin ei esiinny myöskään rasismia kun täällä asuu miltei pelkästään valkoisia. Vai miten se nyt menikään? Noh anyways.

Voisi muuten kirjoitella asiasta joka ehkä kiinnostaa jotain ihmisiä. Tässä lähistölläni on näkynyt jotain natsien kirjoittelemia juttuja maassa liittyen juutalaisiin. Niitä ovat sitten jotkut käyneet spreijailemassa ylitse siinä on ollut hakaristia, 1488, Kill all jews ja yhteen alikulkuun on kirjoittanut sama tai eri jengi "Jews are the problem". Hyvin erikoista porukkaa kyllä. Näinhän minä jossain vessassakin kerran jotain "Aryan heritage" tekstiä ja jossain bussissa on ollut selkänojaan tussattuna lyhenne RAHOWA (Racial Holy War) joka on joku natsien läppä. Joko joillain on hyvin häiriintynyt huumorintaju tai sitten täällä on oikeasti jotain tuohon uskovia liikkeellä.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
No siis eihän Suomeen voi ottaa sellaisia ihmisiä asumaan jotka eivät osaa Suomea. Näin ei esiinny myöskään rasismia kun täällä asuu miltei pelkästään valkoisia. Vai miten se nyt menikään? Noh anyways.

Voisi muuten kirjoitella asiasta joka ehkä kiinnostaa jotain ihmisiä. Tässä lähistölläni on näkynyt jotain natsien kirjoittelemia juttuja maassa liittyen juutalaisiin. Niitä ovat sitten jotkut käyneet spreijailemassa ylitse siinä on ollut hakaristia, 1488, Kill all jews ja yhteen alikulkuun on kirjoittanut sama tai eri jengi "Jews are the problem". Hyvin erikoista porukkaa kyllä. Näinhän minä jossain vessassakin kerran jotain "Aryan heritage" tekstiä ja jossain bussissa on ollut selkänojaan tussattuna lyhenne RAHOWA (Racial Holy War) joka on joku natsien läppä. Joko joillain on hyvin häiriintynyt huumorintaju tai sitten täällä on oikeasti jotain tuohon uskovia liikkeellä.
Niin, siis toive kai olisi että sitä kieltä opeteltaisiin osahan ei suomea osaa vaikka ovat kauan täällä asuneet.

Työelämä tietenkin voi auttaa kielen oppimisessa. Kahvilassa se heikko kielitaito nyt ei yleensä mitään hirveän vaarallista aiheuta, mutta kyllä esim hoitoalalla se voi olla suuri ongelma potilasturvallisuuden ja muun kannalta.

BaronFIN

Jäsen
Ei ole jos sallii rasismin valkoisia kohtaan. Molemmat ovat rasistisia viestejä. Alla vinkki.

"Valkoinen mies voi lähteä apardheidista, mutta apartheid ei lähde miehestä."
"Musta nainen voi päästä orjuudesta, mutta orjuus ei lähde naisesta."
Minäpä siirrän tämän mielenkiintoisen ”mikä on rasismia” -keskustelun tuolta moderaattoriketjusta tänne ja yritetään pysyä sivistyneessä olotilassa.

Minulla on omakohtainen kokemus syvään juurtuneesta valkoisesta rasismista: oma äitini on elänyt USA:ssa nuoruuttaan 1950-luvulla ja joutunut muuttamaan takapajuiseen Suomeen 1960-luvulla ennen amerikkalaisen (värillisen) kansalaisliikkeen nousua.

Olen koko lapsuuteni kuunnellut kuinka ”on ok lyödä neekeriä kepillä”, kuinka ”neekerien älykkyys ei riitä muuhun kuin huoltoasemapojan tehtäviin” ja sittemmin vielä 2010-luvulla siihen päälle ”kuinka häpeällistä on, että entinen orja on USA:n presidenttinä eikä se ole edes USA:ssa syntynyt ja on varmaan muslimi”.

Käytän ihan sitä terminologiaa mikä on tietyssä ihmisryhmässä ok käyttää kun on ns. ”turvalliset korvat ympärillä”, mutta mikä ikävintä tällaisessa ”elämäntaparasismissa” on, on se ettei tämänkaltaisen kielen käyttäjä edes ymmärrä sen olevan rasismia vaan hän puolustaa omaa kulttuuriaan (kirjaimellisesti kulttuurisota) eikä häntä hiljennetä, koska hänellä on sananvapaus ilmaista omia mielipiteitään.

Nyt päästään tähän porua herättäneeseen analogiaan Elon Muskista, missä minä vedin aika lailla mutkat suoriksi yhdistämällä Apartheidin ympäristössä kasvaneen valkoisen miehen äitini käytökseen: ”Valkoinen mies voi lähteä Apartheidista, mutta Apartheid ei lähde valkoisesta miehestä”. Tämä lausahdus rapsattiin rasistisena tölväisynä, mutta en saanut lähtöä banaanisaarille, koska asiayhteydessä ilmeisesti kävi riittävän hyvin selväksi, että osoitin kärjistyksen Muskiin enkä koko valkoiseen väestöön.

Ja olen edelleen sitä mieltä, että Musk flirttailee sellaisten voimien kanssa, jotka ovat hänelle yhtä tuttuja lapsuudestaan kuin minun äidille omastaan 1950-luvun paremmin voivan valkoisen etuoikeutetun amerikkalaisen arjesta.

Maailma on vain näistä ajoista muuttunut ja jos joku käyttäytyy kuin rasisiti, flirttailee rasismin kanssa tai tekee kaikkensa käyttääkseen länsimaista sananvapautta rasististen voimien puolesta, on altistanut itsensä kritiikin kohteeksi.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mutta arjessa rasismia ei juurikaan näe, ja hyvä niin.

Arkipäivän rasismia ei välttämättä tosiaan kovin usein näe tai havaitse, jos on itse ns. valtaväestöä. (en siis tiedä varmuudella, mutta oletan sinun olevan vaaleaihoinen, suomea äidinkielenään puhuva henkilö)

Rasimia kokevien vähemmistöryhmien havainnot ja kokemukset ovatkin sitten ihan toinen asia. Ja se on se, millä on väliä. Ei sillä, että näkeekö joku ulkopuolinen arjessa rasismia vai ei.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkipäivän rasismia ei välttämättä tosiaan kovin usein näe tai havaitse, jos on itse ns. valtaväestöä. (en siis tiedä varmuudella, mutta oletan sinun olevan vaaleaihoinen, suomea äidinkielenään puhuva henkilö)

Rasimia kokevien vähemmistöryhmien havainnot ja kokemukset ovatkin sitten ihan toinen asia. Ja se on se, millä on väliä. Ei sillä, että näkeekö joku ulkopuolinen arjessa rasismia vai ei.
Nämä on aina vaikeita asioita "mitata" ja todeta. Se, että joku sanoo/kokee jonkun asian johtuvan rasismista ei myöskään välttämättä tarkoita että se sitä olisi.

Joskus yläasteella eräs tummaihoinen tyttö kiusasi minua muiden mukana. Sanoin jollekin etten pidä kyseisestä ihmisestä, niin olin kuulemma rasisti.

Ja todellakin sitä rasismia on, en todellakaan kiellä sitä. Mutta se että joku sanoo että häntä jossain tilanteessa esim syrjitään rasistisistä syistä ei välttämättä tee siitä totta.

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minusta on rasismia, kun ravintola henkilökunta ei vaivaudu opettelemaan suomea. Se on halveksuntaa esim. vanhempiani kohtaan, jotka eivät puhu kuin suomea. Tämä on tottakai ikävää, mutta kuitenkin ainakin vielä harvinaista. En sano, että sitä harvinaisuuden takia tarvitsee sietää, mutta en lähtisi asiaa suurentelemaan.
Ei kuulosta minusta rasismilta. Huonolta bisneksiille kylläkin, jos asiakkaat haluaisi puhua suomea mutta henkilökunta ei osaa yhtään.

Rasismi yleensä liittyy valta-asemaan ja vahvemmassa asemassa olemiseen. En nyt keksi, miten Suomessa huonosti tai ei ollenkaan suomea puhuva ravintolan työntekijä olisi sellaisessa valta-asemassa että saisi suomea puhuvat asiakkaat tuntemaan itsensä toisen luokan kansalaisiksi tai ei-toivotuiksi henkilöiksi.

Pikemminkin ehkä se kantasuomalainen ravintolan asiakas on vahvemmassa asemassa, koska kukaan ei voi hänen oloaan täällä kyseenalaistaa. Ja se arkipäivän rasismilkin ilmenee siten helpommin asiakkaiden puolelta (jos ärsyyntyvät henkilökunnan huonosta kielitaidosta, ja tuovat jotenkin esiin tyytymättömyytensä siihen että yhteiskunnassa on ihmisryhmiä, jotka eivät osaa täydellistä suomea).

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Tuossa parisen viikkoa sitten kävin nopeasti haukkaamassa Ruoholahden BK:ssa evästä ja siellä oli tiskillä lappu, että tässä vuorossa asiointikielenä englanti ja että suomeksi voi tilata automaateista. No eipä tuo Helsingissä ihme tietenkään ole, mutta enpä ollut aiemmin moista ilmoitusta nähnyt. Ruuan makuun se ei vaikuttanut, tuli palvelu suomeksi, tai englanniksi. Samaa mautonta moskaa se oli, kuten BK:ssa yleensäkin, ja silti menin.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyse ei myöskään ole siitä, etteikö ko. tarjoilija ”viitsi” opetella suomea, vaan siitä, että suomi on ihan saatanan vaikea kieli oppia ja jos töihin saa mennä vasta sitten, kun kielen hallitsee, joutuu siinä aika monta vuotta viettää työttömänä…

Höpöhöpö. Ei suomi ole todellakaan mikään ihan saatanan vaikea kieli oppia. Kielen opettelu on nimenomaan viitsimisestä kiinni - oli sitten mikä kieli tahansa. Jos ei viitsi opetella kieltä niin on aiheellista kysyä, että viitsiikö silloin mitään muutakaan.

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ruuan makuun se ei vaikuttanut, tuli palvelu suomeksi, tai englanniksi. Samaa mautonta moskaa se oli, kuten BK:ssa yleensäkin, ja silti menin.
Mitä helvettiä nyt, BK:n 2e juustopurilainen on massaketjuista paras. Same in english! Are you rascist?

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Höpöhöpö. Ei suomi ole todellakaan mikään ihan saatanan vaikea kieli oppia. Kielen opettelu on nimenomaan viitsimisestä kiinni - oli sitten mikä kieli tahansa. Jos ei viitsi opetella kieltä niin on aiheellista kysyä, että viitsiikö silloin mitään muutakaan.

Samalla voisi sitten kysyä, että miksi ei englantia taitamattomat suomalaiset opettele englantia siten, että sillä pärjää pakon edessä? Sitä kuitenkin opetetaan pakollisena aineena kouluissa.

Tottakai suomenkin oppii, mutta ei voida vaatia esimerkiksi jenkeistä tänne muuttanutta heti hallitsemaan suomen kieltä, ennen kuin voi hakeutua töihin johonkin ravintolaan tai kahvilaan. Väittäisin, että vähintään 90% tänne muuttaneista nimenomaan haluaa oppia kielen. Se, että sanoo ettei suomi ole vaikea kieli oppia, kertoo vain siitä, ettei tiedä mistä puhuu.

Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Väittäisin, että vähintään 90% tänne muuttaneista nimenomaan haluaa oppia kielen. Se, että sanoo ettei suomi ole vaikea kieli oppia, kertoo vain siitä, ettei tiedä mistä puhuu.
Sen mitä olen tavannut vasta vähän aikaa Suomessa asuneita ja siten usein suomea lähinnä yksittäisiä sanoja osaavia, jokainen, siis ihan jokainen, kenen kanssa olen enemmän jutellut on sanonut, että haluaa oppia suomen kielen. Suuria yksilöllisiä erojahan, miten nopeasti kielen omaksuu. Jotkut oppivat parissa vuodessa puhumaan kieltä hyvinkin fluentisti, kun taas joillain viidenkin vuoden jälkeen hallussa vasta alkeet. Sanoisin kuitenkin, että mikäli motivaatio on kunnossa ja opiskeluun on valmis käyttämään joka päivä omaa aikaa pari tuntia, kyllä kieli väistämättä tarttuu.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Sen mitä olen tavannut vasta vähän aikaa Suomessa asuneita ja siten usein suomea lähinnä yksittäisiä sanoja osaavia, jokainen, siis ihan jokainen, kenen kanssa olen enemmän jutellut on sanonut, että haluaa oppia suomen kielen.

Mulla ihan sama kokemus. Jokainen muualta tänne muuttanut tuttu on jopa toivonut, että jos ollaan porukassa, niin puhutaan vaan suomea, jotta tuo puhekieli tarttuisi paremmin. Näitä tapauksia yhdistää myös se, että he ymmärtävät suomea paljon paremmin, kuin mitä puhuvat. Ison työn hekin ovat tehneet suomen kielen oppimisen eteen, eivätkä hekään sitä niin helposti oppineet eivätkä pidä suomea helppona kielenä oppia.

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle

Tulee itselleni jotenkin mieleen näistä "ei Suomessa ole rasismia, itse en ainakaan ole kokenut tai nähnyt" ulostuloista Pasilan jakso, jossa Kyösti Pöystiltä kysyy mielenosoittaja että "kiinnostaako ihmisoikeudet" ja Kyösti saa paheksuntaa kun vastaa että "ei kiitos, minulla on jo".

Varmastikaan rasismi ei ole ainakaan henkilökohtainen ongelma siis ihmisille, jotka eivät oikeastaan ole lainkaan rasismin kohteena ainakaan Suomessa. Se että "valkoihoinen lihaasyövä heteromies" (johon kategoriaan itsekin kuulun) koetaan olevan jotenkin erityisen alistettu, on ihan oikeasti aika köpsää huumoria. Toki ko. ryhmä ei ole enää niin täydellisessä ylivallassa Suomessakaan, kuin mitä perinteisesti on ollut, ja tuo alentuminen rahvaan sekaan tuntuu aiheuttavan ainakin pahiten katkeruuteen taipuvaisilla reppanoilla sitten näitä "luonnollisia ja ymmärrettäviä vastareaktioita", kuten hakaristien piirtelyä ja ulkomaalaiselta näyttävän uhkailua ja puukottamista. Jotka siis ovat ihan ikävänkin usein arkipäivässä nähtävää rasismia.

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Se, että omassa maassa ei vaatimalla vaadita palvelua omalla kielellä kertoo paljon suomalaisesta kansanluonteesta. Väärää vaatimattomuutta. En tiedä onko tässä vielä jotain ulkomaisten hallitsijoiden kansaan iskemään pelkoakin.

Monesti myös tuntuu, että halutaan nimenomaan estää kielen opettelu. Leimataan vaikeaksi, vaikka oikeasti lapsikin oppii kielen parissa vuodessa. Ihan kuten muiden maiden lapset omansa. Ei suomen kieli mitään rakettitiedettä ole. Tulijat kotoutuisivat paremmin ja nopeammin, jos kannustettaisiin oppimaan eikä peloteltaisi tai aina vaihdettaisi englantiin.

....
Rasismin tai syrjinnän kokemuksen kohde ei muuten aina ole paras henkilö arvioimaan miksi joku puhe tai asia häneen kohdistuu. Esim. Sanna Marin tai Miisa Nuorgam valittavat naisvihan kohteeksi joutumista. No, vaikka tietysti ruommoistakinnvoi olla, niin kyllä ainakin pääministeriä aina vihataan. Ei Sipilää vihattu sukupuolen takia (pääosin), eikä Mariniakaan.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Varmastikaan rasismi ei ole ainakaan henkilökohtainen ongelma siis ihmisille, jotka eivät oikeastaan ole lainkaan rasismin kohteena ainakaan Suomessa.

Ei varmasti. Eikä muillakaan. Tutkimusten mukaan. Tutkimuksia näyttää löytyvän suunnilleen samanverran kuin mielipiteitä. Toinen tutkimus sanoo että rasismi on merkittävä ongelma Suomessa, toinen taas jotain ihan muuta.

Tässä esim, tutkimus jonka mukaan 2023 Suomessa oli yhdeksänneksi vähiten rasismia maailmassa.

"Generally, the most tolerant countries in both studies were Scandinavian countries"

Kuinka isosta ongelmasta nyt loppujen lopuksi on kyse?

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Se, että omassa maassa ei vaatimalla vaadita palvelua omalla kielellä kertoo paljon suomalaisesta kansanluonteesta. Väärää vaatimattomuutta. En tiedä onko tässä vielä jotain ulkomaisten hallitsijoiden kansaan iskemään pelkoakin.

Tähän minä sanon puolestani höpöhöpö. Jos kohtaan elämässäni asiakaspalvelijan, joka ei vielä puhu suomea, en todellakaan vaadi palvelua suomeksi. Ihan vain sen vuoksi, että todennäköisesti osaan englantia paljon paremmin, kuin tämä asiakaspalvelija suomea. En vaihda englantiin sen vuoksi, että minussa olisi jotain "ulkomaisten hallitsijoiden pelkoa". En tiedä missä päin Suomea asut, mutta pääkaupunkiseudulla on aivan tavallista, että englantia joutuu käyttämään asiakaspalvelutilanteissa. Kuten on myös tavallista, että työkavereina on suomea osaamattomia, ihan alasta riippumatta.

Kielen opettelu ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä, mutta ihan oikeasti oletko sitä mieltä, että ennen kuin hallitsee suomen, ei pitäisi olla asiaa mihinkään asiakaspalvelutyöhön?

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kuinka isosta ongelmasta nyt loppujen lopuksi on kyse?

Edelleen, jos lapsi joutuu pelkäämään ihonvärinsä vuoksi, on kyseessä ongelma. Mielestäni.

Mulla on myös sillä tavalla oma lehmä ojassa, että tätini on aikoinaan adoptoitu Etelä-Afrikasta Suomeen ja hän on kyllä oman osansa saanut rasismista Suomessa.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Edelleen, jos lapsi joutuu pelkäämään ihonvärinsä vuoksi, on kyseessä ongelma. Mielestäni.

Mulla on myös sillä tavalla oma lehmä ojassa, että tätini on aikoinaan adoptoitu Etelä-Afrikasta Suomeen ja hän on kyllä oman osansa saanut rasismista Suomessa.

Miten yleistä se on että Suomessa tummaihoinen lapsi joutuu pelkäämään ihonvärinsä vuoksi?

Tuo tutkimus osoittaa sen että 2023 Suomi on kuitenkin yhdeksänneksi vähiten rasistisin maa maailmassa.

Itse olen myös sylikummina Etelä-Afrikasta adoptoidulle siskon lapselle.

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Miten yleistä se on että Suomessa tummaihoinen lapsi joutuu pelkäämään ihonvärinsä vuoksi?

En tiedä onko yleistä, mutta se ei ollut mun pointti. Hyvin naiivia ajattelua itseltäni, tiedän, mutta mielestäni se ei saa olla edes harvinaista. Sitä ei saisi tapahtua lainkaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy