Aika kylmäävää tekstiä, kun kyseessä on tuollaisessa valta-asemassa olevat ihmiset.
N-sanan käyttöä ja ulkomaalaistaustaisten potilaiden kivun vähättelyä. Esimerkiksi näin lääkärien rasismi näkyy Ylen haastattelujen perusteella terveydenhuollossa.
yle.fi
Kun korkea status, valta ja raha ovat tärkeämpiä kuin arvollisesti ja maailmankatsomuksellisesti motivoitu aito kiinnostus ihmisten auttamiseen, joukkoon ajautuu kusipäitä.
Olen kerran elämässäni kokenut mielenterveysongelmissa poliiseista ensihoitajiin ja edelleen psykiatrisiin hoitajiin, psykiatriin ja terapeuttiin yltävän ketjun, jossa joka ikinen ihminen käyttäytyi esimerkillisesti ja äärimmäisen taitavasti, myös minua saattamassa ollut poliisi, joka oli sosiaalisesti ja emotionaalisesti hyvin taitava.
Tällainen kokemus on paranemisen näkökulmasta tärkeä, koska se luo valtavasti uskoa. Siitä tule tunne, että nämä ihmiset tahtovat oikeasti auttaa minua ja että minusta otetaan koppi.
Voi vain kuvitella, mikä on tilanne, kun hädässä oleva ihminen kokee päinvastaisen. Jos vastassa on työhönsä tympääntynyt tai potilaaseen halveksivasti suhtautuva terveydenhuollon työntekijä, se vie mahdollisesti pysyvästi luottamuksen koko järjestelmään.
Suomi on insinöörien maa. Täällä arvostetaan laskutaitoa, sitä, että pystytään suunnittelemaan tuotteita, jotka osataan muuttaa rahaksi. Erilaisissa elämän karikoissa kuitenkin paljastuu se, miten valtava arvo on motivoituneilla ihmisten kanssa työtä tekevillä ammattilaisilla. On sääli, jos auttamistyöhön motivoituneet korvautuvat rahan, vallan ja statuksen perässä juoksijoilla.
Minulla on kuitenkin toivo, että lääkärien nuoremmat ikäluokat ovat kasvaneet maailmassa, jossa on opetettu tunnistamaan oman ajattelun vinoutuneisuus ja harhautuneisuus. Mulkkuja mahtuu varmasti nuorempienkin joukkoon, mutta toisaalta heidän joukossaan lienee myös enemmän porukkaa, joka haluaa ja uskaltaa puuttua epäkohtiin.