Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 695 796
  • 5 913
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Jokseenkin huvittavaa, että kuuntelin juuri eilen Ruben Stillerin uusinta podcast-jaksoa, jossa vieraana ollut pilapiirtäjä Ville Ranta syytti Amerikkaa tästä nykyaikaisesta keskustelu-/loukkaantumiskulttuurista, mutta kehuskeli kuitenkin eurooppalaisten (vielä) järkevää asennoitumista asiaan. Ei oikein vanhentunut tuo kommentti hyvin. Mielestäni on arveluttavaa, että Helsingin yliopisto noin vain heittää fuksit bussin alle tällaisen kohun vuoksi. Paniikkinappula meni saman tien pohjaan.

En jaksa uskoa, että nuoret naisoletetut halusivat lähteä juhlimaan kolonialistien elkein ja valtasuhteita esitellen. Jotenkin hölmöä, että periaatteessa marginaalisomen (Suomessa on noin 50 000 viikottaista tviittaajaa) yksittäisellä käyttäjällä on näin suuri valta ihmisiin ja yliopistoon. En voi tietenkään aliarvioida tai tuomita kenenkään subjektiivista kokemusta, mutta jotenkin tämä tuntuu vaan väkinäiseltä.
Yliopiston reagoinnista tulee jotenkin mieleen olosuhteet, joissa elettiin Salemin noitavainojen aikaan 1690-luvulla. Silloin moni päätyi noituudesta tuomittuna hirteen lievästi sanottuna järjettömin perustein. Riitti, kun joku koki tulleensa noidutuksi, ja ymmärsi syyttää jotakuta noitujaksi. Nykyajassa tästä muistuttaa lähinnä ehdottomuus ja suorastaan pelokas suhtautuminen, jolla rasismisyytöksiin ja sen sellaisiin suhtaudutaan. Parempi heti tuomita ja pukeutua säkkiin, ettei vaan itsekin jouduttaisi narun jatkoksi. Salemissakin keskenkasvuiset tytöt ottivat vallan heittää ihmisiä tuomiolle ja sitä kautta teloitettaviksi.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Zorbas ei ole kulttuurista omimista.

Yllä olevassa lainauksessa on valitettavan yleinen virhetulkinta kulttuurisesta omimisesta. Siihen liittyy aina olennaisesti alisteinen suhde. Kreikkalaiset eivät ole suomalaisiin nähden alisteisessa suhteessa, joten zrbs-tanssissa ei olisi kyse kulttuurisesta omimisesta.

Kulttuurisen omimisen käsite on monelle yllättävän vaikea. Esimerkiksi Afrikan tähti -pelissä on kolonistisia piirteitä, joten siinä on kysymyksessä alisteinen suhde.
Kulttuurisen omimisen käsite on kieltämättä vaikea. Uunon zorbas kohtaus ei ole sitä koska suomalaisten suhde kreikkalaisiin määrittelee näköjään sen.

Ok. Tähän asti selvää.

Sen sijaan suomalaisten suhde afrikkalaisiin on alisteinen koska....kolonialismin yleinen konsepti?

Tämä siitäkin huolimatta, että suomalaisilla ei kolonialistista menneisyyttä. Joo, YLE on monta kertaa koettanut luoda jotain maailmanselitystä jossa orjalaivojen tervaa käytetään epäironisesti luodakseen Suomelle kolonialistista historiaa.

Tämä on ymmärrettävää koska kysyntä ja tarjonta ei tässäkään kohdassa kohtaa. Woke-uskonto tarvitsee perisyntinsä jota katua

Jotta saisi suomalaisille kolonialistisen alistussuhteen afrikkalaisiin niin joutuu aika paljon oikomaan mutkia. Jopa niin paljon että tässä kontekstissa on ihan ok, että saksalainen saarnaa suomalaisille kolonialismista. Siis saksalainen jonka kotimaan historiasta löytyy rapeasti yksi kansanmurha Namibiassa (TJEU: Hererojen ja namojen kansanmurha ).

Mutta sori siitä tervasta.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Jotta saisi suomalaisille kolonialistisen alistussuhteen afrikkalaisiin niin joutuu aika paljon oikomaan mutkia.

Osa meistä kantaa selässään länsimaisen miehen taakkaa. Sinä joka et kanna, ole onnellinen, sillä olet kuin taivaan lintu, joka ei kylvä, ei leikkaa, eikä kokoa varastoon.

Ne, jotka eivät kanna, eivä useinkaan pysty samastumaan muiden asemaan. He ovat yleensä vähemmän empaattisia kuin muut ihmiset. Tällaisiä ihmisiä keskimäärin yhdistää esimerkiksi myös ilmastoasioiden ja tasa-arvon vähättely.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maailma muuttuu ja välillä kuohuu. Afrikan tähti on aikansa kuva, 50-luvulla maailma näyttäytyi hyvin erilaisena. Ymmärrän hyvin, että joku herkempi näkee Afrikan tähdessä kolonialismin viitteitä, pelihän on rakennettu siihen maailmaan.

Valmistajan edustaja antoi jo lausunnon, jonka perusteella peli jatkaa olemassa oloaan nykyisessä muodossaan. Tosin markkinat tämän määräävät, jos kuluttajilta tulee toisenlaista palautetta, uskoisin muutoksia tulevan.

Helsingin yliopiston lausunnot ovat mielestäni huonosti muotoiltuja, vaikka tarkoitus oli luultavasti hyvä. Nyt näytti siltä, että maantieteen opiskelijat tuomittiin rasisteiksi. Kun lukee vähän pidemmälle, näin ei ollut, vaan puhuttiin siitä subjektiivisesta kokemuksesta
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ricky Gervaisin täysin kuolematon lause "Just because you're offended, doesn't mean you're right" elää ja voi hyvin.

Se on ihan ok, että joku - eittämättä ihan aiheellisesti omassa elämässään rasismin takia herkillä oleva tummaihoinen nuori nainen - käsittää väärin lautapelin idean. Erehdyksiä sattuu kaikille, huvittaviakin, eikä tämä tämä sinänsä ole millään lailla poikkeuksellinen tapaus.

Sen sijaan on aivan naurettavaa, että tähän erehdykseen reagoitiin näin. Opiskelijajärjestö pyytää anteeksi, HYY pyytää anteeksi ja nyt itse yliopisto tarjoaa kriisiapua. Miksi? Tässä ei ole mitään anteeksi pyydettävää. Miksi Hesari teki tästä jutun? Ainoa reaktio, jota tämä epäonninen erehdys olisi kaivannut, olisi ollut, että joku vaihto-opiskelijoiden tuutori olisi kertonut tälle loukkaantuneelle henkilölle, että hän oli erehtynyt eikä tapauksessa ole minkäänlaista rasistista pohjavirettä. Nythän tämä vaihtari edelleen ilmeisesti luulee, että maantierosvot ovat orjakauppiaita, peli päättyy hävinneiden pelaajien orjuuttamiseen ja että afrikkalaiset jalokivet viedään Eurooppaan. Niin, ja että Afrikan tähdessä, Helsingin yliopistossa ja Suomessa ylipäätään on jotain erityisen rasistista. Nyt kun tällaista opastusta ei ole tarjottu, homma paisui kuin pullataikina, ja kaikki mahdolliset organisaatiot ovat rähmällään pyytämässä anteeksi, etteivät ole olleet riittävän anti-rasistisia.

Tässä ei ole mitään järkeä. Kenties yliopisto eri järjestöineen tarkoittaa hyvää, mutta kaikki älyllinen analyysi on nyt ollut kokonaan poissa keinovalikoimasta. Tilanne olisi pitänyt pystyä rauhoittamaan sekä tämän erehtyneen vaihtarin että nyt bussin alle heitettyjen maantierosvofuksien turvaamiseksi. Vaihtari on joutunut rasistisen nettipahoinpitelyn kohteeksi, fuksit taas saavat ansaitsemattomia haukkuja opiskeluympäristössään (netin kautta).

Sivumennen sanoen, todennäköisin syy sille, että Afrikan tähti on tulkittu rasistiseksi etenkin konseptia tuntemattomien keskuudessa, on se, että on ajateltu pelin teeman, eli aiheen olevan pelaamisen kohde. Eli että Afrikkaan sijoittuva peli, jonka todellinen kohde on timantti ja toisaalta kilpailu, olisikin Afrikalla ja afrikkalaisilla pelaamista. Tämä on tietysti virhekuvitelma ja selkeä erehdys, mutta ymmärrettävästi nämä voivat mennä sekaisin jos ei ole huolellinen. Se tekee asiasta ikävän, että nykyään virheolettamia ei ole sopivaa korjata etenkään jos korjattavana on nainen, värillinen tai seksuaalivähemmistöön kuuluva henkilö. Tämä nyt on aika satiirinomainen esimerkki ajastamme.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Jotta saisi suomalaisille kolonialistisen alistussuhteen afrikkalaisiin niin joutuu aika paljon oikomaan mutkia. Jopa niin paljon että tässä kontekstissa on ihan ok, että saksalainen saarnaa suomalaisille kolonialismista. Siis saksalainen jonka kotimaan historiasta löytyy rapeasti yksi kansanmurha Namibiassa (TJEU: Hererojen ja namojen kansanmurha ).

Mutta sori siitä tervasta.
Saksalaisilla hirtti vähän kiinni tuo kansanmurhaaminen, Afrikassa treenattiin ja sitten Euroopan kansoilla jatkettiin rientoja.

Suomalainen terva on ollut laatutuotetta kun ihan ulkomaille asti on kelvannut.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Osa meistä kantaa selässään länsimaisen miehen taakkaa. Sinä joka et kanna, ole onnellinen, sillä olet kuin taivaan lintu, joka ei kylvä, ei leikkaa, eikä kokoa varastoon.

Ne, jotka eivät kanna, eivä useinkaan pysty samastumaan muiden asemaan. He ovat yleensä vähemmän empaattisia kuin muut ihmiset. Tällaisiä ihmisiä keskimäärin yhdistää esimerkiksi myös ilmastoasioiden ja tasa-arvon vähättely.

Suomalaiset ihmiset kyllä kantavat alistamisen ja orjuuttamisen taakkaa, joka on havaittavissa suomalaisesta ihmisluonnosta kun verrataan muihin länsimaihin. Tässä tapauksessa tuo taakka tulee vain siitä, että suomalaisia on alistettu ja orjuutettu vuosisatojen ajan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mutta sori siitä tervasta.
En lakki päästä otettuna ja hyvällä tahdollakaan löydä Suomelle ja suomalaisille muuta syytä riistäjän rooliin kolialismikeskustelussa kuin valkoisen ihonvärimme, ja kautta rantain sen, että Ruotsin vallan aikana olimme osa valtiota, joka jonkin aikaa pyrki siirtomaabisneksiin. Ruotsi ei lopulta ollut kovinkaan kummoinen tekijä siirtomaaisäntänä, mutta ei nyt ihan nollakaan.

Välillisesti Suomi saattoi hyötyä Ruotsin ja muiden kolonialismia harjoittaneiden maiden toiminnasta, lähinnä kuitenkin siirtomaista peräisin olevien tuotteiden ostajana. Niin pitkälle en kuitenkaan menisi, että hyväksyisin vaikkapa kahvin ja mausteiden ostamisen menneinä aikoina syyksi hävetä nykyajassa yhtään mitään. Tervasta uliseminen on taas kilipäiden sekoilua.

Mitä Suomeen Ruotsin valtakunnan osasena vuoteen 1809 saakka tulee, niin Suomi paremminkin oli alisteisessa asemassa Ruotsiin nähden, ei niinkään aktiivinen ja vaikutusvaltainen osa Ruotsin politiikkaa ja varsinkaan siirtomaapolitiikka. Suomea kupattiin sen suuremmin lupia kyselemättä, ja suomalaista maata jaettiin kiitokseksi ja palkkioksi ties keille ruotsalaisille sotaherroille ja verovoudeille. Kyllä tässä suomalaisilla on mielestäni enemmänkin syitä harrastaa halutessaan uhriutumista kolonialismin suhteen, kuin ottaa roolia roistojen puolella pöytää.

Mielestäni noiden seikkojen huomioimisen jälkeen synniksemme jää jäljelle ainoastaan valkoinen ihonvärimme. Tosin minulle opetettiin koulussa jo noin 40 vuotta sitten, ettei ihonvärin perusteella saa sorsia tai nimitellä ketään, mutta ilmeisesti tämä tieto on jossakin määrin vanhentunutta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ricky Gervaisin täysin kuolematon lause "Just because you're offended, doesn't mean you're right" elää ja voi hyvin.

Se on ihan ok, että joku - eittämättä ihan aiheellisesti omassa elämässään rasismin takia herkillä oleva tummaihoinen nuori nainen - käsittää väärin lautapelin idean. Erehdyksiä sattuu kaikille, huvittaviakin, eikä tämä tämä sinänsä ole millään lailla poikkeuksellinen tapaus.

Sen sijaan on aivan naurettavaa, että tähän erehdykseen reagoitiin näin. Opiskelijajärjestö pyytää anteeksi, HYY pyytää anteeksi ja nyt itse yliopisto tarjoaa kriisiapua. Miksi? Tässä ei ole mitään anteeksi pyydettävää. Miksi Hesari teki tästä jutun? Ainoa reaktio, jota tämä epäonninen erehdys olisi kaivannut, olisi ollut, että joku vaihto-opiskelijoiden tuutori olisi kertonut tälle loukkaantuneelle henkilölle, että hän oli erehtynyt eikä tapauksessa ole minkäänlaista rasistista pohjavirettä...

Miksi anteeksi pyytäminen on näissä tilanteissa ongelma? Tuntuu, että osalle somekansasta anteeksi pyytäminen on nöyrtymistä ja suomalainenhan ei nöyrry!
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Miksi anteeksi pyytäminen on näissä tilanteissa ongelma? Tuntuu, että osalle somekansasta anteeksi pyytäminen on nöyrtymistä ja suomalainenhan ei nöyrry!
Kuten tuossa kirjoitin, tässä ei ole mitään mitä pitäisi pyytää anteeksi. Nyt on annettu kuva, että nuo fuksit olisivat tehneet jotain rasistista ja että Afrikan tähdessä olisi rasistinen pohjavire. Molemmat ajatukset ovat tietysti täysin virheellisiä. Ne lähtivät liikkeelle siitä, että yksi ihminen käsitti monella tapaa täysin väärin eikä kukaan korjannut häntä.

Mistään nöyrtymisestä en ole puhunut enkä sellaiseen viitannut. Ei niin sanoakseni kuulu tälle janalle lainkaan.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Rasismikeskustelussa on aina syytä huomioida, että elämme nykyään ihan erilaisessa maailmassa kuin edes 30 vuotta sitten. Nykyään edellytetään kulttuurista sensitiivisyyttä jokaisessa julkisessa ja varsinkin viralliseen institutionaaliseen toimintaan liittyvässä asiassa. Siksi opiskelijakunnan käytös oli typerää ja ansaitseekin vahvaa kritiikkiä. Jos olet yliopistossa, sinun on myös tiedettävä maailmasta jotakin. Viattomuus on tässä suhteessa mennyttä.

Kokonaan toinen asia on jokin lautapeli, jossa on Afrikka pelialustana. Tällaisesta loukkaantuminen on kerrassaan naurettavaa. Ja tällaiseen loukkaantumiseen reagoiminen on yhtä lailla naurettavaa. Peli on tehty 1950-luvulla ja heijastaa sen ajan ajattelumaailmaa. Mutta pelin pelaajien ei ole velvollisuutta miettiä syvempiä yhteyksiä tai toisinpäin: uudistetaan sitten kaikkien ihmisten kaikki ajanviettotavat poliittisen korrektiuden mukaan, ei vain länsimaiden, vaan myös muiden. Tiedän eräänkin kulttuuripiirin, jossa Hitlerin tekemiä rikoksia ihaillaan, koska ne kohdistuivat juutalaisiin. Kukapa kertoisi talibaneille feminismistä? Olisikohan Afganistanissa naista halventavia pelejä tai olisikohan sittenkin suurempi ongelma jossakin toisessa asiassa?

Asiaa voisi kehitellä myös näin: jotkut symbolit ovat erittäin latautuneita syntysijoillaan, mutta hyvinkin neutraaleja jossakin muualla. Kunnes se loukkaantuja ilmaantuu. Etelävaltioiden lippu oli aikoinaan Suomessa kova juttu nuorisokulttuurissa. Kukaan ei sen käytöstä loukkaantunut. Mutta USA:ssa sen käyttö on selkeä poliittinen ilmaus ja saa aikaan melkoisen reaktion. Varmaan kyseistä lippua voidaan edelleenkin käyttää pienissä piireissä Suomessa eikä se herätä suurta intohimoa kenessäkään. Mutta lipun tuominen julkiseen presentaatioon ei ole viisasta, kts. edellä.

Minusta pelilaudat ja pelit ovat sen verran yhdentekeviä asioita, että niihin ei kannattaisi tuhlata liikaa energiaa. Kaipa siitä Afrikan timantin löytämisestä voi pelata viihdyttävästi ilman että rasismikortti heilahtaa. Vastapainoksi voisivat afrikkalaiset kehitellä vaikkapa Euroopan aarre pelin, jossa etsitään EU:n tukimiljardien uutta omistajaa. En loukkaannu, vaikka kaikki eurooppalaiset esitettäisiin pelissä idiootteina. Ja vaikka suomalaiset pelissä esitettäisiin alastomina saunassa kaljapullo kädessä. Maailmassa on todella suurempiakin ongelmia.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Minusta missä tahansa ulkomaassa vierailu on kulttuurista omimista ja täten rasismia. Aina kun ihminen käy muualla, niin hän jättää jäljen sinne missä kävi. Enkä tarkoita vain fyysistä jälkeä.

Myös kotimaan matkailu olisi syytä lopettaa. Jos vaikkapa turkulainen käy Savossa, niin kulttuurit ovat kovin erilaisia ja omimista tapahtuisi.

Olisi syytä perustaa virasto, joka määrittelisi missä saakka saa käydä reissussa, jottei syyllisty kulttuuriseen omimiseen eli kolonialismiin eli rasismiin. Oman maakunnan ulkopuolelle ei ainakaan voi mennä, toisinaan jopa saman maan naapurikuntaan meno saattaa ylittää kulttuurisen omimisen rajan.

Jos oma puoliso on eri maakunnasta tullut rasistisina kivikausiaikoina hankittua, niin vahinko lienee jo tapahtunut. Eipä sitä enää 2010-luvullakaan nähty valkoisen miehen ja alkuperäiskansan naisen yhteiseloa kovin suotavana, niin nyt edistyneellä 2020-luvulla nyansseihin on hyvä kiinnittää parempaa huomiota ja ottaa puoliso omalta kylältä - ja mieluiten omasta suvusta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Miksi anteeksi pyytäminen on näissä tilanteissa ongelma? Tuntuu, että osalle somekansasta anteeksi pyytäminen on nöyrtymistä ja suomalainenhan ei nöyrry!
Koska saksalaisopiskelija ei halunnut anteeksipyyntöjä, vaan seurauksia.

I WANT CONSEQUENCES, NO APOLOGIES!

Kun nöyrtyy ja hyväksyy syyllisyytensä pyytämällä anteeksi, niin se ei lopeta tulehtunutta tilannetta. Päin vastoin se antaa lisää polttoainetta kohuun.

Tässä saksalaisopiskelijan vaatimuskirjeen preview:

The University of Helsinki, MaO ry and Student Union have to be hold accountable for the racist Fuuksio event organized by MaO ry. Each party has its own responsibility in this matter. In order to make sufficient change towards Anti-racism in University, each party has to take the demands seriously.
WE DON’T WANT EMPTY PROMISES AND APOLOGIES!
This is now the time to gather together and implement an anti-racist plan, which is in the interest of Students of Color. An Campus where Students of Color feel free to just be at their learning environment.
If each party is seriously working on the demands we are stating, we can make long-lasting change!

(This is only a preview of the Demands. In following days, I will post an official demand letter, where our demands are explained in details. I want to be as transparent with you as possible with every step I am taking)

Thank you for everyone, who support the cause to an anti-racist campus !!

Kun HY että HYY ovat anteeksipyydällään todenneet että "pelin teema on rasistinen", niin kieltäytyminen vaatimuksista on paljon hankalampaa.

Jotenkin ironista että tässä syytetään opiskelijoita jotka olivat pukeutuneet pelinappuloiksi. Sellaisiksi he kieltämättä ovat joutuneet ja yliopisto teki heillä twiitillään tosi huonon siirron.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tässä Afrikantähti keissin ohessa on ihan oikeitakin rasismiin liittyviä tapauksia. Itse olisin enemmän huolissani tuosta tapauksesta joka löytyy linkin takaa. Jos lätkäpelissä aletaan toivottaan paluuta toiselle mantereelle tai viitataan kahvin paahtoasteeseen, on se vakavampi juttu kuin 50 -luvulla tehty lautapeli.

Etenkin kun rasismiin on syyllistynyt nuori, pitäisi tapaukseen puuttua ja nopeasti.
Uskoisin että näin tulee myös tapahtumaan.

Tapaus on sattunut alasarjatasolla

Linkki uutiseen
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuten tuossa kirjoitin, tässä ei ole mitään mitä pitäisi pyytää anteeksi. Nyt on annettu kuva, että nuo fuksit olisivat tehneet jotain rasistista ja että Afrikan tähdessä olisi rasistinen pohjavire. Molemmat ajatukset ovat tietysti täysin virheellisiä. Ne lähtivät liikkeelle siitä, että yksi ihminen käsitti monella tapaa täysin väärin eikä kukaan korjannut häntä.

Mistään nöyrtymisestä en ole puhunut enkä sellaiseen viitannut. Ei niin sanoakseni kuulu tälle janalle lainkaan.

Helsingin Yliopisto twiittasi:

"Emme halua vähätellä kenenkään kokemusta. Suomessa ei vielä laajasti ymmärretä, miltä yhteiskunnan käytännöt ja rakenteet tuntuvat niistä ihmisistä, jotka joutuvat kokemaan rasismia jatkuvasti elämässään. Meidän pitää olla valmiita kuulemaan rasismia kokevien ihmisten näkökulmaa."

Sinä määrittelit viestissäsi mikä on väärin ja mikä oikein, vaikka kysymys on subjektiivisesta kokemuksesta, kuten Helsingin Yliopisto twiitissään sanoo.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osa meistä kantaa selässään länsimaisen miehen taakkaa. Sinä joka et kanna, ole onnellinen, sillä olet kuin taivaan lintu, joka ei kylvä, ei leikkaa, eikä kokoa varastoon.

Ne, jotka eivät kanna, eivä useinkaan pysty samastumaan muiden asemaan. He ovat yleensä vähemmän empaattisia kuin muut ihmiset. Tällaisiä ihmisiä keskimäärin yhdistää esimerkiksi myös ilmastoasioiden ja tasa-arvon vähättely.
Jos kannat selässäsi länsimaisen miehen taakkaa, se on ihan oma valintasi. Jos haluat ruoskia itseäsi, niin anna palaa mutta aivan turha tulla syyllistämään niitä jotka eivät sitä tee. Jos on yliherkkä elämälle siihen on varmasti saatavilla ammattiapua sen sijaan, että yrittää syyllistämällä käännyttää muita samanlaisiksi. Meillä suomalaisilla ei ole syytä syyllistyä, päinvastoin. Historian valossa meitä on alistettu.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Helsingin yliopiston eka twiitti siinä ketjussa:

"Tuomitsemme kaikki rasistiset hyökkäykset opiskelijoitamme kohtaan, jotka ovat nostaneet Afrikan tähti -teeman rasistisuuden yleiseen tietoisuuteen".

Eikös tuossa käsitellä Afrikan tähti-teeman rasistisuutta vähän niinkuin faktana?
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Jos oma puoliso on eri maakunnasta tullut rasistisina kivikausiaikoina hankittua, niin vahinko lienee jo tapahtunut. Eipä sitä enää 2010-luvullakaan nähty valkoisen miehen ja alkuperäiskansan naisen yhteiseloa kovin suotavana, niin nyt edistyneellä 2020-luvulla nyansseihin on hyvä kiinnittää parempaa huomiota ja ottaa puoliso omalta kylältä - ja mieluiten omasta suvusta.
On puolustettava myös ihmisen ikiaikaista tapaa heimoutua, muodostaa yhteisöjä, joilla on tietty maailmankuva ja tavat. Vaikka julkisen, virallisen tahon tuleekin olla puolueeton ja kemiallisen puhdas aatteista, ideologioista, uskonnoista yms., niin tätä samaa ei saa ulottaa yksityiseen eikä edes kaikkeen sosiaaliseen maailmaan. Ihmisellä on oikeus ennakkoluuloihinsa, kunhan nämä ennakkoluulot eivät syrji toisia julkisen toiminnan, työpaikan, ravintolan, urheiluharrastuksen, viraston jne. piirissä.

Jos joku yhteisö tuntuu sinusta vieraalta, valitse toinen. Jos joku on eri mieltä kanssasi, etsi samanmielinen. Heimoudutaan kaikki ja pelataan julkisuudessa "poliittinen korrektius"- nimistä alati muuttuvaa ja syventyvää peliä. Tähän liittyen: ihmisellä on myös oikeus nauraa ennakkoluuloisesti kaikelle uudelle ja vieraalle, kunhan sen tekee omassa sosiaalisessa piirissään. Valistuksen kynttilä kannattaa sammuttaa, tuohivirsut esiin ja kohti Linkolan meille viitoittamaa tietä.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Osa meistä kantaa selässään länsimaisen miehen taakkaa. Sinä joka et kanna, ole onnellinen, sillä olet kuin taivaan lintu, joka ei kylvä, ei leikkaa, eikä kokoa varastoon.

Ne, jotka eivät kanna, eivä useinkaan pysty samastumaan muiden asemaan. He ovat yleensä vähemmän empaattisia kuin muut ihmiset. Tällaisiä ihmisiä keskimäärin yhdistää esimerkiksi myös ilmastoasioiden ja tasa-arvon vähättely.
Olen viimeiseen asti oikeudenmukaisuuden kannalla. Siihen sisältyy myös tasa-arvo. Eri asia sitten lienee, miten kukin nuo määrittelee. Itse katson muun muassa, että jokainen terve ihminen on ensisijaisesti itse vastuussa omasta elämästään. Lisäksi näen, että jokaisen tulee itse kantaa vastuuta teoistaan ja valinnoistaan.

Miksi minun pitäisi kantaa taakkaa joistakin satoja vuosia sitten eläneiden ihmisten teoista? Millä perusteella minun pitäisi tuntea syyllisyyttä? Pitäisikö jokaisen nykysaksalaisen vauvan kantaa syyllisyyttä Hitlerin Saksan teoista?

Ilmastoasioita en myöskään vähättele. Sen sijaan ihmettelen, miksi ekohörhöt lietsovat ahdistusta ja vaativat jotakin epämääräisiä kiristyksiä - mutta erityisesti muille. Esimerkiksi kohonnutta energian hintaa tulisi kompensoida ns. köyhille. Keskiluokka siis maksaa taas. Kenellä riittää empatiaa niitä kohtaan, jotka oikeasti kouluttautuvat, tekevät ahkerasti töitä, maksavat verot ja kannattelevat koko yhteiskuntaa?

Luonnehdin alla seuraavassa kappaleessa kokonaista suurta ryhmää samalla tavalla kuin sinä edellä. En ehkä ole itse ihan tuota mieltä ja oikeasti näen runsaasti erilaisia yksilöitä. Ehkä sinä kuitenkin tunnistat siitä itsesi. Ehkä olet sitä mieltä, että noin sopii yleistää. Teethän itsekin niin.

Ne, jotka yli-innokkaasti syyllistävät yleistäen nimenomaan valkoisia miehiä toisten teoista ja tekemättömyyksistä, ovat keskimäärin ymmärtämättömiä ja ideologioiden sokaisemia. Realistisia ratkaisuja he eivät tarjoa lainkaan. He haluavat kommunistien tapaan jakaa kaiken joko tasan tai oikeastaan orwellilaisittain omille piireilleen. Itse he eivät ole valmiita tekemään ahkerasti töitä, jotta osaltaan rakentaisivat yhteiskuntaa. He vain rakentavat kuplassaan hyvesignaloimalla omaa identiteettiään. Ihan tulevat entisajan missikisat mieleen: "Mä niinku haluan maailmanrauhaa ja et kaikil on hyvä olla."

Koko typerä identiteetti-cancel-kulttuuri pitäisi canceloida.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Sinä määrittelit viestissäsi mikä on väärin ja mikä oikein, vaikka kysymys on subjektiivisesta kokemuksesta, kuten Helsingin Yliopisto twiitissään sanoo.
Mitä tulee subjektiivisen kokemuksen oikeellisuuteen, niin en todellakaan määritellyt, vaan päinvastoin sanoin sen olevan ihan ok, että erehtyy. Otin kantaa a) siihen, että ko. vaihtari oli käsittänyt väärin ja b) siihen, että Helsingin yliopisto järjestöineen teki täysin typerästi lähtiessään tähän hommaan mukaan joko leimaamalla Afrikan tähden rasistiseksi tämän vaihtarin esimerkin mukaisesti (=epätotta) tai lähtemällä tähän anteeksipyytelyn ja kriisiavun linjalle.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minua ihmetyttää asiassa se, että pelin olemassaolo ja sen pelaaminen nähdään joissain piireissä samana, kuin kolonialismin hyväksyminen ja kannattaminen. Jokseenkin samanlaista logiikkaa olisi se, jos vaikka toiseen maailmansotaan sijoittuvien pelien pelaamista alettaisiin nähdä natsismin tai kommunismin tai ylipäätään tappamisen ihainnointina.

Se on faktaa, että Afrikan tähti on aikansa lapsi. Ja pelilaudan kuvitus perustuu sen ajan stereotypioille. Ymmärtääkseni Kari Mannerla ei ollut koskaan käynyt Afrikassa, joten tämä myös saattaa selittää sen ajan stereotypioita. Mutta minusta tässä kohtaa peli pitäisikin tulkita juuri ajankohtansa kontekstissa. Ja hyvä keino voisi olla se, että pelin mukaan laitetaan joku lyhyt aiheesta ja historiasta kertova tietopaketti. Tällöin peli voisi hyvinkin lisätä tietoisuutta tuosta ajasta, jolloin se toimisi nimenomaan sivistyspakettina.

Mutta jos pelin pelaamisesta vedetään suoraan johtopäätöksiä rasismin tai kolonialismin ihannointiin, ollaan todella syvissä vesissä. Samalla logiikalla pitäisi tuomita kaikki elokuvat ja aihetta käsittelevät kirjat, jotka eivät pohjaudu täysin historiallisiin faktoihin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä tulee subjektiivisen kokemuksen oikeellisuuteen, niin en todellakaan määritellyt, vaan päinvastoin sanoin sen olevan ihan ok, että erehtyy. Otin kantaa a) siihen, että ko. vaihtari oli käsittänyt väärin ja b) siihen, että Helsingin yliopisto järjestöineen teki täysin typerästi lähtiessään tähän hommaan mukaan joko leimaamalla Afrikan tähden rasistiseksi tämän vaihtarin esimerkin mukaisesti (=epätotta) tai lähtemällä tähän anteeksipyytelyn ja kriisiavun linjalle.

Sinä määrittelit erehdyksen omasta lähtökohdastasi, vaikka kysymys on toisen ihmisen kokemuksesta, hänen lähtökohdistaan. Kysymys on vaihtarin subjektiivisesta kokemuksesta, ei sinun.

Yliopiston viestintä on epäonnistunut, mutta on selvä että julkisen instanssin pitää tällaisessa tilanteessa reagoida. Nyt sanamuodot eivät ole onnistuneet.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Sinä määrittelit erehdyksen omasta lähtökohdastasi, vaikka kysymys on toisen ihmisen kokemuksesta, hänen lähtökohdistaan. Kysymys on vaihtarin subjektiivisesta kokemuksesta, ei sinun.
Eih, TosiFani-kulta-honey, ei! Minä määrittelin tämän vaihtarin tekemän erehdyksen sen mukaan, että hän teki faktisesti virheellisiä väittämiä ja loukkaantui niiden pohjalta. Itse loukkaantumisen tunteeseen suhtauduin ihan korostetun ymmärtäväisesti, ja itse asiassa samoin siihen, että virheitä sattuu.

Ja siis ne faktiset virheet:
1) Maantierosvot eivät ole orjien omistajia
2) Pelin hävinnyt ei ole orja
3) Timantteja ei viedä Eurooppaan tms.
(4) Afrikan tähdessä ei ole blackfacea)

Se, että tälle vaihtarille tuli subjektiivinen kokemus, ei ole peruste sille, että hän olisi millään lailla oikeassa noissa väitteissään. Ei, vaikka hänellä on täysi oikeus kokea ihan mitä huvittaa. Ja se virhe, eli väärinteko on nimenomaan reaktiossa tähän kokemukseen, ei siinä kokemuksessa itsessään: järjestöjen ja yliopiston olisi pitänyt hoitaa tämä asia privaatisti eikä lähteä mukaan tekemään tästä tällaista kohua.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Saksalais-opiskelijan mukaan Afrikan tähden pelin tarkoitus on kerätä timantteja Afrikasta ja viedä eurooppaan ja pelin häviäjät joutuvat orjiksi. Saksalais-opiskelijan mukaan fuksit pukeutuivat orjien omistajiksi ja orjiksi

Tämä ei ole pelin tarkoitus ja fuksit pukeutuvat roistoiksi ja pelinappuloiksi.

Kysymys voi olla kuinka vaihtarin subjektiivisesta kokemuksesta ja hänellä on oikeus omiin tunteisiinsa, mutta ei omiin faktoihinsa.

Varsinkin kun jakoi somessa tiedon jossa vaati oppilaille seurauksia ja hoki että "they cannot get away with this" ja "I want also consequences for students that are playing slave owners.."

EDIT: Hidas
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös