Suomen yhteiskunnalla on rahaa hoitaa sekä terveydenhoito, että kansainvälistensopimusten mukaiset velvoitteet, ne eivät sulje toisiaan pois. Kuten olen jo monesti sanonut, meidän yhteiskunnan ongelma on tehoton julkinen byrokratia.
Esimerkkejä:
Miksi kunnallinen lastensuojelulaitos tarvitsee johtajan, kanslistin, siivoojan ja emännän, jotka eivät osallistu varsinaiseen työhön, nuorten kasvattamiseen, mutta yksityinen ei?
Miksi kunnallinen sairaala tarvitsee moninkertaisen johtotason, mutta yksityinen ei?
Miksi vesijohdon esiin kaivaminen vaatii kunnallisilta kaksin kertaisen mies määrän yksityiseen verrattuna?
Ei maahanmuuttajat tai kehitysapu meidän ongelma ole vaan laiskat suomalaiset.
Jonotus kestää kaksi tuntia, niin voi miettiä, onko se terveydenhuolto niin hyvällä tasolla kuin se voisi nykyverotuksella olla.
Julkisesta byrokratiasta olen samaa mieltä.
Esität hyviä kysymyksiä ja perusteita niille olisi hyvä saada. Tosin yksityisellä puolella on monissa kohtaa se surkea tapa, että yhdelle ihmiselle kasaantuu toisen ihmisen työt. Esim. omalta kohdalta voin kertoa sen, että itse teen tällä hetkellä kahden ihmisen työt, mutta saan vain yhden ihmisen palkan.
Edit. jatketaan vielä sen verran, että päivittäin joutuu itse kohtaamaan sen, että sopimuksia tehdessä moni asia vaikuttaa toimivalta ja kustannustehokkaalta, mutta toiminnan aikana huomaa, kun yhtäkkiä tarvitaankin sopimuksen ulkopuolista lisävoimaa jopa siinä määrin, että nämä lisäkulut nousevat helposti samaan suuruusluokkaan varsinaisen sopimuksen summan kanssa.
Ajatellaanpa vaikka sitä talonmies Pikkaraista, joka ajateltiin tulevan kalliimmaksi kuin huoltoyhtiö, mutta huoltoyhtiön sopimus on halvempi vain siksi, että siltä tilattuja palveluja ollaan ostettu vähemmän kuin Pikkaraiselta, joka kolasi lumet pois pihalta aamuin ja illoin, mutta huoltoyhtiö kolaakin vain kerran viikossa. Jos halutaan useammin, niin se on 35euroa/tunti, Pikkarainen hiekoitti pihatien kerran päivässä, huoltoyhtiö kerran viikossa, etc. Voi tosin olla, että Pikkarainen otti toisinaan napanterit ja saattoi jopa normaalina työaikana ottaa nokoset.