Viljuri kirjoitti:
Samaa mieltä, mutta aina ei voi saada kaikkea. Keskusta oli hirttäytynyt tähän sidosryhmiensä kosiskeluun sellaisella poliittisella painoarvolla, ettei muuta mahdollisuutta jäänyt.
Ruuan ALV:sta siis kyse.
Minä olen kyllä pohdinnoissani tullut siihen lopputulokseen, että se on kauppa ja tukkurit, jotka tämän ALV-alennuksen saavat omaan laariinsa. Ehkä en ole huomannut jotain ajatelmaa ja siksi johtopääötkseni on eri, mutta sellaiseen johtopäätökseen olen kuitenkin pohdinnoissani tullut.
Parturien ALV-alennus on kyllä suuntaa-antava, mutta palvelutyönä se ei ihan yksi yhteen mene tämän kanssa. Ja jos jotain analogiaa hakee parturien suhteen, ei kai ALVin alennus valunut parturivälineitä ja -aineita valmistaville yrityksille, vaan nimenomaan partureille. Lisäksi kaupan alan kireämpi kilpailu ja ulkomaalaisen "häirikön" mukana olo antaa ainakin minulle toivoa, että tästä ALV-alennuksesta saisi kuluttajat suurempaa hyötyä kuin parturien vastaavasta.
Alkoholi- ja tupakkaveron nosto olisi syytä toteuttaa Viron kanssa harmonisoidusti siten, että veron ero maiden välillä ei ainakaan kasvaisi. Jos viro nostaa veroa 20%-yksikköä, olisi tämä määrä ehdoton maksimi Suomellekin.
Muuta hyvää on kyllä osinkoverojen verottomuus ja opintotuen sekä tulorajojen nosto, vaikka en enää itse niitä voikaan saada. Tuloverojen maltillinen laskeminen on mielestäni tähän tilanteeseen ihan pätevä ratkaisu, kun samalla kunnille luvataan vähän lisää hyvää. Eikö viime aikaiset veroalet ole pitkälti kuolettuneet sillä, että kunnissa on vastaavasti kuntaveroja korotettu.