Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Olen muuten kyllä Se7enin kanssa samaa mieltä. Pajuojan potkut vitutti silloin ja vituttaa edelleen. Yksi virhe niiden kaikkien muiden seassa mitä tällä kaudella on koettu, iso sellainen.
Itse huutelin johdon reagoimisen perään syksyn taaperruksessa.. tarkoittamalla pelaajahankintoja, Vikmanin myyntiä jos rahaa ei muuten sentteriin löydy jne.
Paine oli varmasti kova tehdä jotain…
Sitten paineen alla tuli reagointi, Ilvekselle tyypillinen valmentajapotkut.
OK, jos joukkue lipsahtaa valmentajan otteesta (tämmöisiäkin viitteitä mediakommenteista oli pääteltävissä tuolloin), mutta kentällähän pelitapaviilauksen jälkeen alkoi peli näyttämään jääkiekolta.
No potkut tuli, ja se olisi ollut jotenkin ymmärrettävissä, jos paikalle olisi katsottu valmiiksi joku korkeamman profiilin valmentaja (TV valmentaja Ilvesläiseen tyyliin) tai joku uus haku tai edes nostettu Raipe päävalmentajaksi... mutta sitten tapahtui jotain käsittämätöntä.
.. Miehen, jonka olisi pitänyt alkaa kokoamaan seuraavan kauden joukkuetta lähtee itse päävalmentajan paikalle.
Ihan sama mitkä motiivit tai vaikuttimet tämän takana oli, mutta tässä potkaistiin tuoli alta seuraavalta kaudelta. Kukaan, siis k u k a a n ei kykene UTJ hommia tekemään OTO:na, vaikka OTO homma olisi ”päältä katsominen”. Vaikka jätettäisiin huomiotta kaikki Hiitelän valmennustaitoon liittyvät epävarmuudet, oli organisaatiolta aivan järkyttävä teko jättää UTJ:n palli tyhjäksi tai jakaa UTJ:n työresurssia muuhun kuin UTJ:n työhön.
Juuri UTJ puolella Ilves on ollut heikon ja onnettoman välimaastossa vuosikausia. Ensimmäinen UTJ oli kaveripalkattu kokematon Hautis, jolle ei edes annettu sitä valtaa joka UTJ:llä pitäisi olla, vaan Jösse & Kump tekivät pelaajasopimuksia (Jääskeläinen radiohaastattelussa YLE:lä itse totesi ”minä teen pelaajasopimukset”). UTJ, jonka siis pitäisi vastata urheilutoimesta, valmennuksen ja pelaajine hankinnasta ja KOORDINAATIOSTA pistettiin hiihteleen vaihtoaitioon. Jälleen, ollaan Hiitelän UTJ taidoista mitä mieltä tahansa, niin eihän tärkeintä postia organisaatiosta voida laita osa-aikatyöksi. Organisaatiossa on TJ ja UTJ. Ei nämä ole mitään ”kattellan ny” töitä, vaan ne tärkeimmät paikat joihin tehdään ne tärkeimmät rekrytoinnit.
Ilveksessä hallituksen PJ esiintyy keulakuvana ja tärkeänä henkilönä, vaikka eihän nyt hänen tehtäviinsä pitäisi missään tapauksessa kuulua operatiivinen johtaminen (tämä siis puheenjohtajariippumattomasti, ennen Meskasta Jääskeläinen antoi potkuja valmentajille jne.).
Kuinka vaikeaa se on nähdä, että ongelma on organisaation rakenteessa? Siis että tämmöstä pääsee tapahtumaan johtuu vain ja ainoastaan sitä, että kuka päättä ja mistä päättä heiluu sinne tänne. Hallitus rekrytoi väen avainpakoille, ja hallituksen PJ esiintyy keulakuvana, vastuunkantajana… pesemällä kätensä tärkeästä UTJ rekrytoinnista ”valittiin ennen mun mukaan tuloa”..
No jos se valinta on huono, hallitus pistää miehen pihalle ja uutta tilalle. Ei TJ:llä ja UTJ:llä mitään irtisanomisaikoja ole, tulos tai ulos, mutta nyt Hallituksen PJ keskittyy vain TJ:n rekryyn ja talouden hoitoon, eikä ota kantaa urheilupuoleen. JOS on vastuunkannossa ja hallituksen PJ:nä ylimpänä päättämässä UTJ:n henkilöstä, ei todellakaan voi mennä sen taakse Homer Simpsonin tavoin "It was like that when I got here."
Hallituksen tehtävä on reagoida, jos asiat eivät suju.. reagoida avainhenkilöihin ja heidän toimintaansa… eli TJ ja UTJ henkilöihin, EI valmentajaan tai pelaajiin.
Organisaatio siis mättää.
Miksi se mättää?
Perusaisa, eli ensimmäinen juttu, joka on epätasapainossa on se rakenteen pohja.
Hallitus.
Mää oon tän nyt kuvannu täällä ennenkin. Hallitus koostuu nyt omistajista, ei eri alojen ammattilaisista.
Lisään aikaisempaan hallituskokoonpanoideaaliin sellaisen Ilves lisän, että kun noita kuppikuntia tuntuu riittävän ja kinaaminen on kovaa, niin hallituksessa yksi jäsen olisi omistajien edustaja. Tämän edustajan omistajat valitsisivat omistajapoollissa. Erillinen omistajien oma ”kerho”, jossa ei äänestetä osakkeilla, vaan mies/ääni periaatteella hallitusedustajasta (kerho jossa voitasiin myös tuulettaa ja taopella keskenään julkisuudelta piilossa). Hän olisi se, joka tuo omistajakentän kantaa hallitustyöskentelyyn.
Yhtiökokous osakeäänin sitten toki valitsee PJ:n ja hallituksen, mutta roolituksen mukaan.
Edellyttää siis rakenteelta sitä, että hallitus työskentelee säännöllisesti ja organisoidusti.
Nythän koko organisaatio sammuttelee tulipaloja sen kun kerkiää, vuodesta toiseen… mutta se kiire ei ole mikään peruste olla luomatta rakenteita, jotka toimisivat myös kriisitilanteissa organisoidusti.