Millainen olet pelikentillä?

  • 11 121
  • 136

Pelipaikkasi/pelityylisi?


  • Äänestäjiä
    487

masaala

Jäsen
Eli tällainen galluppi tällä kertaa. Mikä on pelipaikkasi jääkiekkoa (ja miksei myös sählyä) pelatessa? Jotta gallupista ei tulisi niin tylsä, niin liitetään vaihtoehtoihin myös pelityyli. Tietysti monilla voi olla ihan omanlainen vaihtoehtoihin sopimaton pelityyli. Siitä voi kertoa tarkemmin.

Vaihtoehdoista on tarkoituksella jätetty pois 'mikä milloinkin' vaihtoehto. Uskoisin että kaikilta löytyy joku pelipaikka/pelityyli, jota pelaavat mieluiten ja missä ovat omimmillaan. Vaihtoehdot eivät ole toisiaan pois sulkevia. Tottakai namupasseja jakeleva keskushyökkääjä tai vaikkapa puolustava puolustaja voivat tehdä maaleja. Kyse onkin siitä, että mikä on se paikka/tyyli/rooli jossa yleensä olette.

Itse olen pelaillut maalivahtina sekä sählyssä että lätkässä. Sählypeleissä kenttäpelaajana pelatessani (tapahtuu nykyään harvemmin) olen periksiantamaton powerforward. Tietysti termi ei sovellu kovinkaan hyvin sählykentille, mutta kädettömänä (taidottomana) vääntäjänä se kuvaa parhaiten ominaisuuksiani.
 
Muistaakseni kyseisestä aiheesta on tehty jo aikaisemminkin ketju...

10 vuotta tuli lätkää pelattua ja viimeiset kilpaurheilu -kaudet keskushyökkääjänä. Luistelu ei nopeinta mahdollista mutta perässä pysyy. Tätä kompensoi sitten keskivertoa paremmat ominaisudet kiekon kanssa. Osa syy keskushyökkääjänä pelaamiseen. Pelisilmä on mielestäni kunnossa, sillä en lauo juuri ollenkaan, mutta maalejakin tulee, lähinnnä hyvän sijoittumisen ansiosta. Syytetty on epäitsekkyydestä :) Olen ailahteleva, saan paljon itseluottamusta maaleista ja hyvin menneistä peleistä, mutta jos oma peli ei tyydytä niin käytösrangaistuksia on jaeltu :) Flegmaattinen, en pelaa fyysistä peliä juuri ollenkaan. Omapäinen, liian helposti periksiantava laiskuri. Eli sekoitus Jari Viuhkolaa, Teppo Nummista ja Jesse Niinimäkeä

Itsensä kehuminen on mukavaa :)
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Sählyä pelatessani olen usein hyökkäävä puolustaja. JFC ry:n sählyvuorolla pelailen oikeastaan ainoastaan ja veikkaanpa, että sillä vuorolla usein pelaavilla saattaa olla eri mielipide asiaan...
 

nakkisormi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
nakkisormi

Kuvaus

Kovat otteet omaava puolustava puolustaja, ajautuu välillä tappeluihin pelityylinsä takia.

Vahvuudet

Kovat taklaukset ja vastustajan ärsytys.

Heikkoudet

Ajaa välillä ulos tilanteesta taklauksia hakiessa. Ei mikään Lemieux kiekon kanssa. Pelityylinsä takia jäähyherkkä.

Rooli

Kakkosparin puolustavampi osa-puoli.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Pakkipari kirjoitti:
Sählyä pelatessani olen usein hyökkäävä puolustaja.
Jep, sellainen Jyrki Lumpeen ja Otakar Janeckyn risteytys. Tosin viime peleissä on ollut nähtävissä myös jarkkoruutumaisia otteita...tarkoitan tietenkin sillä vahvaa karvausta.

Minua on haukuttu Raipeksi kun en ammu maaleja, mutta raipemaisella nöyryydellä väittäisin, että se johtuu halusta piilotella umpisurkeaa laukaustani...Mutta sivuttaisliikkeen verkkaisuuden vuoksi vertaus Raipeen on kieltämättä osuva.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Puhdas snaipperi. Paikoista pallo maaliin sykähdyttävällä tehokkuudella. Eilenkin koulun sarjan finaalissa 7 laukausta, 6 maalia.

Heh, tulipahan sitä kehaistua itseään. No menköön nyt sitte.

Edit. Niin salibandystähän oli kyse omalla kohdallani.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Gooni yritän olla, mutta menee sinne wannabe-voimahyökkääjän puolelle enimmäkseen. Lämäri lähtee suht kovaa, mutta ranteessa vielä hiomista. Suora luistelu ok mutta kaarrokset yhtä teräviä kuin Semir Ben-Amorilla. Puolustus työ yhtä aktiivista kuin Jan Calounilla. Rottamaisuudet onnistuu luonnostaan, mailaa tulee jokapaikkaan :)
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Sählyssä kuuli aiemmin vertausta Harkinsiin ja Raipeen, laukoo harvoin, syöttää sitäkin useammin.

Kiekossa yritän olla voimahyökkääjä, mutta nykyiset mitat ovat sen verran onnettomat eikä voimaakaan ole, niin aika onnetonta yrittämistä se on. Yleensä kuitenkin puolustava hyökkääjä. Sama juttu kun sählyssä, syötän useammin kuin lauon, vaikka lämäri lähteekin kohtalaisen kovaa ja tarkasti. Sama kuin mazappilla, suora luistelu hyvää ja ranteessa hiomista.

Valitsin kuitenkin namusyöttöjä jakava sentteri.

Yhteenveto: Lavasta lähtee tarkat syötöt useammin kuin laukaukset ja puolustaminen onnistuu.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Puolustava kiekkopuolustaja. Maaleja kun ei osaa tehdä, pitää olla puolustaja. Hyökkäillä en pahemmin viitsi, sillä jalat ovat niin hitaat, että en ehdi takaisin puolustukseen kovin nopeasti. Kädetkin ovat perin kohmeiset, joten tyydyn heittämään kiekkoa lasin kautta keskelle tai annan kolmen metrin syöttöjä pakkiparille. Itse asiassa olen melko samanlainen kuin Helge Helenius, ainoa vain, että en tappele. Vahvuuteni kiekkoilijana on se, että tiedän olevani huono!
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Olin voimahyökkääjä tahi rotta, kunnes ura päättyi valitettavaan loukkaantumiseen kontaktitilanteessa.

P.S. Laji oli sähly
 

Parolan Kauhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ry ja Nhl:ssä Hait
10 peliä 20+6

Taitaa kertoa kaiken.
Lajina salibandy. Noista maaleista ~5 läpiajoja, 10 ranteita ja 5 jotain pomppuja. Omaan siis lujan/tarkan ranteen, joka lähtee nopeasti.
Pelisilmäkin on kohdallaan, yleensä siellä missä pitää.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Laukoo kuin Raipe, syöttää kuin Hyvönen, ei tosin laatu- vaan määrämielessä. Oli laji sitten melkein mikä tahansa.

Viimeisimmät 20 peliä: 1+8, 14 min. Jäähyt pelkkiä kakkosia eikä koskaan enempää kuin 2 min samassa ottelussa. Maali ylivoimalla kaverin laukauksesta polveni kautta. Syötöt puhuttuja. (Salibandy.)
 

puhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
hpk/cocks
seula

allekirjoitukseni kertokoon kaiken tarpeellisen.....
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Olen pelikentillä kaikkien kunnioittama ja rakastama herrasmiespelaaja.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Stay-at-home pakki.
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Namupasseja jakeleva sentteri, joka onnistuu myös maalinteossa joskus.
 

Mr Scarface

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Red Devil kirjoitti: Namupasseja jakeleva sentteri, joka onnistuu myös maalinteossa joskus.

Itse olen namupusseja jakeleva namulaituri, joka onnistuu klaaraamaan homman himaankin asti joskus.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Salibandy: (vanhemmalla iällä)
Erittäin huono power-forward silloin kun vielä pystyin polveni kanssa pelaamaan. Yhden turnauksen maalipörssin voitosta huolimatta maalia en pysty tekemään sen enempää ranteella kuin laukomallakaan ja keskiviivan alapuolella meikäläistä oli turha kuvitellakaan näkevänsä.

Kun vastustajalla oli pallo, pidin vastustajan alinta puolustajaa ja kärkyin irtopalloa/läpiajoa (onnistumis-% lähempänä nollaa). Kun omilla oli pallo, juoksin taakseni katsomatta suoraan vastustajan maalin eteen. Perse kiinni maalivahdin maskiin ja odottamaan joko viivalta tai laidalta tulevia laukauksia. Ottelupäivää edeltävä ruokavalio koostui lisäksi hyvin usein hernekeitosta... Vastustajan maalivahdit usein mainitsivatkin minun nimeni wittumaisimpana vastustajana. Torju siinä sitten, kun hikinen perse heiluu kymmenen sentin päästä nenästä ja paska haisee kuin sikalassa. Lähemmäs 90 kilon massa varustettuna ratapölkkymäisiin jalkoihin ei tehnyt puolustajien maalinedustan siivousurakkaa yhtään helpommaksi. Melko usein vaadittiin kahta miestä ja vielä useammin sääntöjenvastaisia otteita. Keppiä tuli melko surutta.

Laukaukset menivät joko suoraan tai sain ohjattua/runtattua ne jollain ilveellä (useimmiten tuurilla) sisään tai sitten ne ajautuivat kulmaan. Pallon mentyä kulmaan lähdin hullun kiilto silmissä ajamaan pallon perään. Laitoja kaatui ja joskus saattoi mennä muutama oma mieskin samaan läjään, mutta sieltä kulmasta se olin minä, joka tuli pallon kanssa ulos. Hyökkäyspään kulmissa ja vastustajan maalinedustalla minä olin Herra ja Hidalgo. Kulmasta heitto vain alaspäin puolustajille ja jälleen mentiin maalin eteen seisoskelemaan.

Sen verran tehokas tuo yksinkertainen taktiikka oli, että jotain turnaus-/sarjavoittojakin on tullut saavutettua monissa eri peliporukoissa. Eräässä koulusarjan yhden päivän lopputurnauksessa voitin jopa maalipörssinkin (17+0 neljässä pelissä...), joista jokaisen tein suunnilleen metrin päästä maaliviivasta joko ohjaamalla tai väkisin runttaamalla. Tosin kolme mailaakin (onneksi vain yksi oma) sain säpäleiksi.

Jalkapallo: (nuorempana)
Syöttökone, vapaapotkuspesialisti, taiteilijaluonne...

Junnuna tuli tosin pelattua maalissa (ja Walter Zenga oli paras!). Eniten olen kuitenkin pelannut keskikentän keskellä (hieman oikean laidan puolella) ja jaellut millimetrin tarkkoja syöttöjä kuudentoista sisään. Tässäkin lajissa minulta oli turha odottaa apuja puolustukseen. Spesialisti antamaan epäsuorat vapaapotkut. Suorissa vapaapotkuissa erikoisuutena todella tarkka ulkokierteinen putoava lehti takakulmaan. Onnistui lähes 25 metristä vielä viime kesänäkin (ensi yrittämällä); veto oli todella löysä (kuten aktiiviaikoinakin), mutta sitäkin tarkempi.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aikamoinen metamorfoosi on vuosien myötä tullut koettua.
Vaahtosammuttimen kokoisena lätkäjunnuna olin pieni ja arka laituri, joka sai käkeen jatkuvasti vastustajan isoilta pakeilta, mutta kun kokoa tuli lisää rupesin pelaamaan kovaa ja sain siirron pakiksi. Salibandyäkin tuli pelattua puolustajana 'mittavan lätkäuran' jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös