No niin, kirjoitellaas tänne pitkästä aikaa fiiliksiä pitkähkön ”kesätauon” jälkeen. Palstaa olen kyllä seurannut aktiivisesti mutta kynän olen pitänyt vielä toistaiseksi tupessa.
Aloitetaan lyhyesti viime kaudesta: En ole pitkän pohdinnan, kivun lievityksen (lue vitutuksen) ja analyysien jäljiltä viime kauteen yhtä pettynyt kuin monet täällä. Itse näen asian niin, että viime kaudella oli oikeasti todella hyvät mahdollisuudet olla finaalissa ja pelata mestaruudesta. Suurin asia mikä meidät kaatoi oli jo useammilta kausilta tuttu tehottomuus. Siihen me kaaduimme (ja koronaan), emme Haloseen tai pelitapaan tai mihinkään muuhun. Jokainen voi katsoa TPS-pelien maaliodottamaa ja pelit vaikka uusintana. Paikkoja ja hallintaa oli mutta noilla tehdyillä maalimäärillä (varsinkin vieraissa) on vaikea voittaa ottelusarjaa. Jouluna oltiin vakuuttavasti sarjakärjessä ja Kahvaraakin niistettiin keskinäisissä, joten tähänkin perustan näkemykseni finaalipaikasta JOS vain tehokkuus olisi ollut paremmalla tasolla.
Tästä päästäänkin aasinsiltana tähän kauteen. Yllä kirjoittamistani seikoista johtuen, en ainakaan vielä ole huolissani Ville Peltosesta tai pelitavasta, ne toimivat piikkipaikan (heh, tahaton koronaviittaus) arvoisesti viime kaudellakin.
Se mistä olen huolissani on joukkueen kasaus. En tiedä onko syynä se, että kerrankin oltiin ”valmiita” tarpeeksi ajoissa jengin kanssa mutta kovin vajavaiselta meidän rosteri näyttää paperilla moneen muuhun jengiin verrattuna. Toki kukaan ei osannut aavistaa millaisen mullistuksen Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan aiheuttaa pelaajamarkkinoilla ja siitä nyt hyvän tuurin ansiosta hyötyivät ne, jotka olivat jättäneet jengin kasaamisen ”viime tinkaan”. Tobbari taisi tehdä liian hyvää ja skarppia työtä olemalla ajoissa ja siitä nyt kärsittiin vs. pahimmat kilpailijat. Ehkä. Ilman KHL:n romahtamista tuo meidän rosterihan näyttäisi varsin hyvältä ja kilpailukykyiseltä liigaan (olettaen, että vain Pakarinen tuli tämän mullistuksen seurauksena). Mutta nyt vallitsevassa tilanteessa olen joukkueeseen erittäin pettynyt. Ja varsinkin siihen, että meille tuttu Teemu Turunen päästettiin Kärppiin 2 vuoden diilillä! Kyllä tuollaisiin ”paluumuuttajiin” pitäisi aina sitä kassaa ja halua löytyä! Anteeksiantamaton moka jos Turunen olisi huhujen mukaan vielä halunnut pelata meillä ja Patin kanssa!
Tämän kauden HIFK on mielestäni melko HMV. Ei tule rosterin puolesta suurta kiimaa mennä hallille, kuten tuli viime kaudella pleijareissa varsinkin viimeisimmissä kotimatseissa. Tänä vuonna on myös huomattavasti vähemmän tähtiloistoa kuin aiempina kausina. Pidän toki siitä ajatuksesta, että nuorille annetaan mahdollisuus jos tämä oikeasti kauden aikana toteutuu mutta kyllä tuo jengi KÄSIÄ kaipaisi ja kovasti! Vähän sellainen kädetön duunarijengin fiilis on ilmassa nyt. Taiteilijoita ja artisteja (koodinimet Caloun, Zidlicky, Innala, Turunen) kaipaan sekaan ja kovasti! Pakisto on mielestäni ihan ok terveenä pysyessään mutta hyökkäyksen luovuudesta (ja siitä tehokkuudesta) olen todella huolissani.
Tehokkuus. Sen olen jo maininnut jo tässäkin viestissäni monta kertaa. Jäin miettimään mistä se johtuu, että tämä on ollut meidän kompastuskivi jo monta kautta, Pikestä Peltoseen. Tänne on roudattu maali- ja pistepörssien kärkiukkoja (Innala, Turunen, nyt Nättinen) sekä Poffien MVP-pelaajia (Patti, Koivistoinen) mutta ei vaan lähde potentiaalin edellyttämällä tavalla. Turhauttavaa katsoa kaudesta toiseen, kun hukataan monta mestaa ja vastustaja aina iskee heti siitä ekasta. Vastausta tai syytä tähän en ole vielä löytänyt ja valitettavasti uskon, että sama tuskailu jatkuu tällä kaudella, joskaa nyt tuskin hallitaan pelejä samalla tavalla kuin parina viime kautena.
Maalivahtiosasto. En ole vielä huolissani. Kaksi nuorta, hyvän potentiaalin omaavaa kassaria. Voi tulla hyvä, voi tulla jopa uudet Lankinen ja Hude jos kaikki menee aivan nappiin! En usko romahdukseen, hyvin se Heljankokin siellä Mansessa vetää. En siis usko, että Veskareihin kaadutaan.
Ehkä pitkähköstä ja paikoin sekavastakin viestistä yhteenvetona: Aika HMV-fiiliksillä kauteen, valitettavasti. Kovia ennakko-odotuksia ei ole. Paikka oli KAIKKIEN AIKOJEN Liigakauteen ja aikamoinen anti-boner oli katsoa koko kesä muiden hankintoja vs. me. Odotin paljon enemmän. Toki ei työsulkukausikaan viimeksi juhlaa ollut, joten ehkä kerrankin HIFK yllättää iloisella ja raikkaalla tavalla..