Miksi väestö lihoo, vaikka kevyttuotteita myydään ja liikunta lisääntyy?

  • 12 761
  • 108

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti bebeto
JHag: oletko tietoinen millainen vaikutus luonnollisilla steroleilla on, siis tuota anabolista vaikutusta lähinnä?

Joskus takavuosina kohistiin ainakin sitosterolin anabolisesta vaikutuksesta. Mikä lienee viimeisin "totuus"?

Minun tietojeni mukaan luonnollisten sterolien anabolinen vaikutus on vähäinen. Sen huomaa WADA:n dopingaineiden listaa vilkaisemalla. Eivät ole kiellettyjä. Kasvisterolihan alentaa kolesterolia ja sitä on tungettu mm. Becelin Pro-Active levitteeseen. Täysin turvallista kamaa ja helvetin paljon luonnollisempi tapa pudottaa kolesterolia kuin lääkitys.

WADA:n listalla on sen sijaan kielletty nykyisin jopa myös ginseng, samoin useimmat aivan normaalit antihistamiinit tyyliin Duact ja Clarinase. Niillä on pseudoefedriini -vaikutus. Ts. ne laajentavat esimerkiksi keuhkoverisuonia ja helpottavat hapenottoa. Sitähän varten niitä nuhaan käytetäänkin. Huoh. Noh, jotkut kiellettyjä hormoneja käyttävät urheilijat käyttävät toki antihistamiineja väärin tehostaakseen hormonien vaikutusta.

Dopingmarkkinoiden suurin ongelma ovat synteettiset hormonit, kuten synteettinen kasvu sekä verenkuvaa muuttavat valmisteet, epo esimerkiksi.
 

ex-jokipoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pirun mielenkiintoinen keskustelu, jonka huomasin vasta äsken. Palaan kommentoimaan muutamaa juttua JHagin ihan ekassa kirjoituksessa, vaikka suurissa linjoissa toki olen täysin samaa mieltä.

Rasvan määrä ja kevyttuotteet

On varmasti totta, että rasvan määrä ravinnossa pitäisi olla 20 prosenttia. Itse en ole koskaan viitsinyt kirjata syömisiäni ylös, mutta veikkaisin tuon 20 % tulevan täyteen aika helposti vaikka ei voita ja punaista maitoa tai edes oliiviöljypohjaisia salaatinkastikkeita vetäisikään päivittäin. Syynä tietenkin ns. piilorasva. Senpä vuoksi en suhtautuisi kevyttuotteisiin niin kielteisesti kuin JHag. Itse käytän paljon ykkösmaitoa (jonka senkin työterveydenhoitaja suositteli muuttamaan rasvattomaan), rasvatonta raejuustoa ja jogurttia. Mittani ovat 167/63, rasvaprosentti 11 ja 12 välillä ja salilla käyn 3 kertaa viikossa, joten kyllä ainakin noiden lukujen mukaan olen onnistunut ruokavaliossani aika hyvin.

Olen myös ymmärtänyt, että kun ruokavalion perusta on kunnossa, voi silloin tällöin nauttia jotain ns. epäterveellistäkin. Silloin harvoin kun näin tekee, niin miksi ei kannattaisi ottaa esim. kevytlimua, jossa on huikean paljon vähemmän kaloreita kuin sokerilimsassa.

Proteiinin määrä

Hieman oudolta tuntuu väitteesi että proteiineja saataisiin liian vähän nykyään. Minä olen nähnyt sellaisia karkeita lukuja, että ihminen tarvitsee noin 1 gramman proteiinia päivässä painokiloa kohti. Suomalainen saa keskimäärin päivittäin 100 grammaa, joten siinä on jo noin 30 grammaa liikaa. Uusimmat ravintosuositukset lähtevätkin siitä, että lihaa tai kalaa ei tarvitse välttämättä syödä päivittäin.

Olen myös ymmärtänyt että liika proteiini rasittaa munuaisia ja lisää typen määrää elimistössä, joka taas saattaa olla yhteydessä suolistosyöpiin. Tätä vahvistaisi kaukoidän väestöiden kasvispitoinen ruokavalio ja suolistosyöpien vähäisyys. Toki kyse voi olla kasvisten suojaavasta vaikutuksesta pelkästään eikä liharuuan vähyydestä sinänsä.

Proteiinin suhteen painoharjoittelun harrastajat ovat toki omassa kastissaan. Suositeltava määrä on 2 grammaa painokiloa kohti. Tässäkin unohdetaan silti, että harjoitteluintensiteettejä on monenlaisia. Itse uskon pärjääväni hyvin tuolla normaalista ruokavaliosta saatavalla 100 grammalla päivässä, vaikkei siitä ihan kahta grammaa per painokilo tulekaan. Vai onko, JHag, sinun tietojen mukaan liian alhaisella proteiinisaannilla muuta haittaa kuin että lihaskasvu ei ole niin suurta kuin voisi olla.

Veden juonti

Suosittelet JHag jopa niin suurta määrää kuin 5 litraa päivässä. Pari litraa olisi minunkin mielestä ok, mutta enemmän on mielestäni turhaa. Eräs lääkärituttavani pitää tuota vedenjuonnin aineenvaihduntaa vilkastuttavaa vaikutusta osittain myyttinä. Hänen mukaansa elimistölle ei ole mitään käyttö ylimääräiselle vedelle, se menee kudoksiin eikä siitä ole siellä mitään hyötyä. Jano on hänen mukaansa luonnollinen ja hyvä mittari juomisen määrälle. Trooppiset olosuhteet ja helle ovat poikkeus. Niissä pitää juoda jo ennen kuin on jano.

Keskimääräinen elinikä

Muistelen lukeneeni jostain että 1800-luvun alhainen keskimääräinen elinikä johtuu paljolti suuresta lapsikuolleisuudesta. Aikuisikään päässeiden eliniissä on ero paljon pienempi.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
ex-jokipoika

Jos tavoitteena on lihasmassan kasvattaminen niin jotkut suosittelevat kahta grammaa proteiinia painokiloa kohti.

Tästäkin asiasta on kättä väännetty vuosia ja mitään lopullista totuutta ei kai vieläkään ole, kuinka paljon elimistö tarvitsee proteiinia lihasten kasvuun.

Mutta ei siitä liene mitään haittaakaan jos nauttii 2 grammaa proteiinia painokiloa kohti ja vastaavasti pudottaa hiilarien osuutta.
 

gordion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koiraporin Veto
Kolesteroli?

Tässä keskustelussa sivuttiin kolesterolia kaiken muun mielenkiintoisen lisäksi. Suvussani on taipumuta korkeisiin arvoihin, joten kai sitä ollaan jonkinlaisessa vaaravyöhykkeessä. Kuinka paljon on sitten korkea kolesteroli ja mitä kolesterolilla oikeastaan tarkoitetaan? Tarkoitus olisi mittauttaa tuokin juttu tässä ihan lähiaikoina.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Hi or lo?

Nostetaanpa wanha ketju ylös. Kysymys kuuluu, löytyykö jatkislaisten joukossa enemmän low carb- vai low fat -ihmisiä mitä painonhallintaan tulee? Selkokielellä ilmaistuna nämä ääripäät dieeteissä ovat "alakarppaus" eli low carb (vrt. Atkins jne.) ja low fat eli Painonvartijoiden linja. Ensinmainittu karsii ravinnosta hiilareita, jälkimmäinen ylimääräisiä rasvoja. Molemmilla on varmasti puolensa vai onko? Löytyykö omia kokemuksia aiheesta? Keskustelu alkakoon!
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Re: Hi or lo?

Viestin lähetti Pressiboxi
Kysymys kuuluu, löytyykö jatkislaisten joukossa enemmän low carb- vai low fat -ihmisiä mitä painonhallintaan tulee?
Painonhallinnassa olen enemmän kallellaan low fat -juttuun mutta kuitenkin siten, että pyrin välttämään myös vaaleaa vehnäleipää.

En pysty kuvittelemaan itselleni ruokavaliota, jossa pasta, riisi ja peruna olisivat pannassa. Noista kolmesta toki suosin eniten keitettyjä perunoita, koska ne ovat kevyttä vatsantäytettä, eikä niitä kuitenkaan tule mätettyä kuin pari keskikokoista per ateria. Pastan ja riisin määrää on huomattavasti vaikeampi kontrolloida.
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Minä olen painonhallintakysymyksessä vähän sekä-että -linjalla mitä rasvan ja hiilareiden vähentämiseen tulee. Ensisijainen keino, johon itse kuitenkin uskon eniten on liikunnan lisääminen. Periaatteella "lisää kilometrejä, vähemmän kaikkea muuta".

Tarkoittaa minun kohdallani sitä, että syön kaikkea sitä mitä ennenkin mutta pikkuisen vähemmän. Omat helmasyntini ovat olleet käsittämätön määrä ruisleipää juustoineen illalla ennen nukkumaanmenoa ja Coca-Colan liiallinen kippaaminen. Nämä olen nyt tuossa vuodenvaihteesta alkaen saanut kutakuinkin kuriin, tällä hetkellä "yösyönti" on minimaalista ja Kokista kuluu vain viikonloppuna (Ja oluthan maistuu toki myös tällä samalla kaavalla).

Lenkkeilykilometrit ovat kevään edetessä nousemaan päin, ja alkuvuoden riesana olleista flunssista huolimatta painoni on pudonnut 6kg kolmessa kuukaudessa. Toinen mokoma olisi tarkoitus vielä kropasta karistaa samalla menetelmällä heinäkuun alkuun mennessä, sitten olisi aika lailla ideaalipaino tavoitettu.
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni alkaa olla pakko kiinnittää huomiota ruokavalioon koska minua on kohta vuoden verran vaivannut lievä selkäkipu johon ylipainoisuuteni -lievä sellainen- ei vaikuta ainakaan positiivisesti. Olen pyrkinyt vähentämään huonojen hiilihydraattien osuutta, elikkä käytetään mielummin tummaa riisiä, kokojyväleipää ja ruismakaroneja. Samaten rasvan käytön olen pyrkinyt minimoimaan. En jaksa mittailla grammoja ja kaloreita, joten epäterveellisiä ruoka-aineita ei osteta kotiin. Suurin ongelma on mielestäni kuitenkin "ylimääräinen" syöminen jota myös naposteluksi kutsutaan. Sitä tulee tehtyä lähes huomaamatta ja lähestyvä kesä oluen ja grillimakkaran merkeissä ei paranna asiaa. Oikein kuumana kesänä tosin tulee laihduttua, koska runsas juominen täyttää mahaa ja ateriaksi tekee helposti salaattia.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti Haba
low carb yhdistettynä öljyyn ja runsaaseen vedenjuontiin toimii ainakin mulla, suosittelen kokeilemaan!

Ilmeisesti ainakin osalla ihmisistä hallitsematon painonnousu johtuu huonojen hiilarien ja huonon rasvan yhtäaikaisesta liikasaannista? Jompaa kumpaa säännöstelemällä tuloksiakin alkaa tulla.

Mikä minua tässä eniten kiinnostaa on, se että low fat on yleisesti hyväksyttyä mutta low carbin päälle suolletaan kaikkea mahdollista sontaa. Molempi parempi, sanoisin. Toiselle sopii äiti, toiselle tytär.


EDIT: typoja
 
Viimeksi muokattu:

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Haba
Itse asiassa eräs menestynyt SM ja PM tason kehonrakentaja totesi mulle että hän on mielestään kaikkein tiukimmassa kunnossa peilin edessä juuri sellaisina aamuina kun edellisenä iltana on kaljoiteltu tms. Onhan esim. jossain likööreissä aika huolella sokeria mutta ei se alkoholi rasvan kertymisen kannalta oo niin vaarallista kuin yleisesti pelätään, päinvastoin enemmän sillä on diureettinen vaikutus.

Joo,itekin poseeraan peilin edessä kun edellisenä iltana ottanut ja voi kuinka kuihtuneelta sitä näyttää. Jano vaan on kamala :) alkoholi poistaa nestettä jotta yks kaato-ilta "laihduttaa" kyllä ja paljonkin, mutta pitemmällä tähtäimellä alkoholista kertyy maukkaat määrät ylimääräistä ja kyllä sekin näkyy vyötäröllä. Alkoholissa on kuitenkin paljon energiaa joka näkyy vaikkei sitä seuraavana aamuna tajuakaan.

Itse olen menestyksellisesti - tosin helppoa se ei ole ollut - ohjannut alkoholin kulutustani olut-linjalta enemmän punaviiniin ja kirkkaisiin.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä se enemmän tonne low carbin puolelle menee. Mutta vain sen verran että ns. turhat hiililhydraatit jätetään pois.

Vaivatonta noudattaa ja tulokset puhuvat puolestaan.
Koska mulla ei tule liikuttua paljoa, enkä jaksa laskea mitä syön, hyvähiilihydraattinen ruokavalio sopii mulle.
Suosittelen jokaikiselle ylipainosta tai väsymyksestä kärsivälle.
 
Viimeksi muokattu:

miss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Pakko osallistua tähän low-fat tai low-carb keskusteluun. Itse laihdutin low-carb menetelmällä 7 kiloa kolmessa kuukaudessa. Rasva lähti, ei lihakset. Tämän jälkeen vaihdoin pikku hiljaa hyvähiilihydraattiselle ruokavaliolle, jonka jälkeen minulta on lähtenyt pari kiloa kuukaudessa ja olen nyt ihannepainoni rajalla. syön siis ihan normaalisti nykyään, eli ruispastaa, ruisleipää, kokojyvä riisiä, normaalia juustoa josta ei ole rasvaa poistettu keinotekoisesti ja korvattu sokereilla, kalkkunaleikkeleitä, kurkkua, broileria, jauhelihaa, pihvejä, jugurttia, rahkaa ja muita hyviä ruokatuotteita.

Paras tapa mielestäni laihtua onkin juuri proteiinien, hiilihydraattien ja rasvojen järkevä yhdistäminen ruokavaliossa.

Proteiini laihduttaa, koska se sulaa hitaasti, jolloin elimistö joutuu käyttämään enemmän energiaa sen hajoittamiseen, kuin hiilihydraattien hajoittamiseen. Hitaan sulamisen takia proteiini pitää myös nälän loitolla kauan. Proteiini säilyttää myös lihakset laihduttaessa, vaikka et kauheasti liikkuisikaan. Proteiini on siis tärkeä osa ruokavaliota. Jos proteiinia rupeaa karttamaan liikaa laihduttaessa(kuten Painonvartijat suosittelevat)laihdutatkin lihakset pois, läskin sijasta.

Hiilihydraateista pitäisi aina suosia hitaasti sulavia hiilihydraatteja. Pastaa ja riisiä voi syödä kuten ennenkin, kun korvaat ne ruis/kaurapastalla ja täysjyväriisillä. Ruis/kaurapasta on yhtä hyvää, kuin vehnäjauhoista tehty pasta.

Vehnäjauhopastan ravintoarvot ovat olemattomat. Voitkin miettiä, että kuinka terveellistä on syödä vehnäjauhoja ja vettä. Saatko niistä mitään terveellisiä aineita? Vehnäjauhopasta nimittäin on pelkää jauhoa ja vettä. Terveellistä? Vehnäjauhon voi oikeastaan rinnastaa sokeriin, sillä sen ravintoarvo on yhtä olematon.

Ruispastasta elimistö sen sijaan saa tärkeitä kuituja, jotka sulavat hitaasti ja pitävät nälkää pois kauemmin, kuin vehnäjauhopasta. Koska kuitu sulaa hitaasti, sen hajoittamiseen menee keholta paljon energiaa.

Leipänä kannattaa suosia paljon kuitua sisältävää ruisleipää tai näkkileipää. Sama kuin edellä, sulaa hitaasti, vie energiaa ja pitää nälän loitolla. Eli siis laihduttaa.

Rasvaa kannattaa sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon. Kuitenkin kohtuudella. Low-fat ruokia voit syödä, mutta kannattaa tarkistaa niiden tuoteseloste, nimittäin low-fat tuotteissa rasva on usein korvattu sokerilla.

Rasva vai sokeri, kumpi on pahempi. Mielestäni sokeri on pahempi, sillä tarviiko elimistö sokeria? Ei tarvitse. Sokeri nimittäin sitoo rasvaa elimistöön. Rasvaa taas elimistö tarvitsee tietyn verran. Jos tiputat rasvan määrän aivan minimiin, elimistösi rupeaa hamstraamaan sitä itseensä, koska pelkää joutuvansa puutostilaan. Näin ollen et pääse puusta pitkälle laihduttaessasi jos rupeat hulluna karttamaan rasvaa. Järkevästi käytettynä rasva on siis tärkeä osa ruokavaliossa.

Kun syöt noin kolmen tunnin välein pieniä määriä ruokaa, pidät nälän loitolla ja aineenvaihdunnan toiminnassa. Syö lahduttessasi 500 kaloria vähemmän kuin mitä oikea kulutuksesi on. Tällöin laihdut, mutta pystyt pitämään ruokamäärät sellaisina, että et joudu näkemään armotonta nälkää. Jos syöt yhtään alle 1000 kaloria, olet elimistösi mielestä puutostilassa, jolloin se hidastaa aineenvaihduntaa. Tälläkään ei päästä laihduttamisessa puusta pitkälle.
 
Viimeksi muokattu:

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti miss
Ruispastasta elimistö sen sijaan saa tärkeitä kuituja, jotka sulavat hitaasti ja pitävät nälkää pois kauemmin, kuin vehnäjauhopasta. Koska kuitu sulaa hitaasti, sen hajoittamiseen menee keholta paljon energiaa.

Osa kuiduistahan on sellaisia, etteivät ne sula ensinkään (näitä ovat mm. leseistä saatavat karkeat kuidut). Menevät vaan suolesta läpi kuin marmorikuula. Nämäkin kyllä pitävät nälkää loitolla. Kuidut vähentävät energiansaantia mm. siksi, että niiden mukana muukin ravinto kulkee suolistossa nopeammin ja ehtii näin luovuttaa vähemmän energiaa.

Kompakteimmin kuitua taitaa olla vehnäleseissä, melkein 50 %. Niitä on helppo nakata funktionaaliseksi osaksi muutama ruokalusikallinen esim. pataruokiin ilman, että maku muuttuu oikeastaan mitenkään. Tosin jos liikaa laittaa, ruokaa alkaa kirskua hampaissa.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti miss
Jos proteiinia rupeaa karttamaan liikaa laihduttaessa(kuten Painonvartijat suosittelevat)laihdutatkin lihakset pois, läskin sijasta.
Tuo ei kylläkään pidä paikkaansa mitä sanot Painonvartijoiden suosituksesta. Proteiinit eivät todellakaan ole missään pannassa. Painonvartijat suosivat vähärasvaista mutta ei rasvatonta ruokavaliota. Vähärasvainen liha, kana, kala yms. ovat ihan perusjuttuja ravinnon lähteinä. Pastan ja riisin käyttöön on rajoitteita, mutta esim. keitettyä perunaa ja ruisleipää voi syödä käytännössä niin paljon kuin haluaa. Leivänpäällisissä tulee tosin jokin raja vastaan.
 

kissankarva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eiköhän tässäkin päde se vanha kunnon kohtuus kaikessa ja järki kädessä.

Painonvartijoiden ohjeisiin mä en ole kovinkaan ihastunut, se järjetön perunanmättö ja keinotekoisten makeutusaineiden suosiminen ei ole mun juttuni. Perunasta (kuten myös vehnäpastasta) turpoaa ja aspartaami on ihan varmasti myrkkyä. Yksi tuttu itseasiassa väitti että Painonvartijoiden ohjeet perustuvat siihen että niillä kyllä laihtuu, mutta paino tulee helposti takaisin ja sitten saadaan nämä samat ihmiset uudestaan asiakkaiksi. Lieneekö näin?

Eli jätetään jauho- ja sokerimössöt sekä rasvapommit suosiolla vähemmälle ja varsinkin rasva-sokeri-yhdistelmät. Sen mä olen myöskin huomannut että mun linjoille tekee hyvää olla syömättä punaista lihaa. Ja perse ylös sohvasta ja lenkille. Se ei ainakaan lihota.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eiköhän perusjamppa pysy kuosissaan ihan sillä, että välttää ylenmääräistä sokeri-vehnäjauho-rasva yhdistelmien syömistä ja liikkuu. Aktiivinen salilla käynti tai tarkoituksellinen laihdutus/kiinteytys on sitten eri juttu. Itse en ehdi tällä hetkellä punttia nostella, joten tyydyn perusruoan, turhien rasvojen ja hiilihydraattien välttämisen ja liikunnan kolmiyhteyteen. Tällä tavoin läskit ovat pysyneet viimeisen aktiivisen salijaksoni tasolla (viimeiset kolme vuotta olen painanut 86-87 kg), paino luonnollisesti putosi muutaman kilon puntin loputtua. Muutamat pullakahvit viikossa vedän, ja saatanpa ostaa vähän suklaatakin silloin tällöin. Näistä en jaksa stressata, koska minulla ei yksinkertaisesti ole tällä hetkellä kovin suuria tavoitteita kroppani suhteen. Rajan vedän siihen, mikä kulloinkin tuntuu hyvältä eli jos tiedän liikkuvani paljon, en pelkää muutamaa suklaanappia, mutta kykenen jättämään pullakahvit väliin, jos tiedän koko viikon istuvani auton kyydissä kyläpaikasta toiseen.

Eli lyhyesti järki käteen ja hiukan perustietoa ravintoaineista, niin hyvä tulee.

Edittiä sanajärjestykselle
 
Viimeksi muokattu:

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Olipas asiapitoinen ketju, varsinkin tuo vuosia vanha alkuosa. En voi itsekään kuin ihmetellä tyyppejä, jotka haluavat samaan aikaan laihduttaa sekä treenata sixpäkin, mikä ei itseasiassa ole mahdoton yhtälö, mutta täysin järjetön se kyllä on! Lihakset eivät näy, eikä naisia kiinnosta, jos ne on ihrakasan peitossa. Ensin turha rasva pois ja sitten vasta lihaksia kehittämään. Punttisali on huono ja turhan monimutkainen paikka rasvojen polttoon. Eikä tehokas moottori auta, jos tankkaa väärin: eli kiskoo punttia, mutta syö päin helvettiä. Ellei sitten halua olla joku Mika Halvarin näköispatsas. Toki geenit vaikuttavat tässäkin eniten, mutta perityn kehotyypin lisäksi vaikuttaa myös peritty luonne, eli tässä tapauksessa itsekuri.

Ja tuo vanha kunnon ravinto-oppi, eli protskujen ylivoimaisuus pikahiilareita vastaan aletaan jo tunnustaa julkisuudessakin, joten eiköhän faktat rupea pikkuhijlaa jakeluun menemään.

Waffen-SS:n aamiainen oli sodan alkuvaiheessa treenikasarmilla täyslihaa ja vettä!
 

Hamraan

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ottawa Senators, Edmonton
Olisko missään netissä ns. lukujärjestyksiä (aamiainen, lounas, välipala, illallinen, iltapala)? esim. viikon (mielellään pitemmänkin jakson) ruuat mitä kuuluu terveelliseen ruokavalioon ja vaikka vinkkejä miten ne valmistetaan.
 

miss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Painonvartijat eivät suoranaisesti suosittele olemaan syömättä proteiinia, mutta heidän ravintosuosituksensa, sekä reseptiehdotuksensa puhuvat sen puolesta. Kokeilin nimittäin viime vuonna kuukauden Painonvartijoita ja en kyllä suosittele sitä kenellekkään. En ole koskaan elämässäni syönyt niin vähän. Päätä särki jatkuvasti ja nälkä kurni koko ajan. Koska sain liian vähän energiaa en jaksanut kunnolla harkoissa ja vapisin yleensä tunnin jälkeen. (Harrastin Taekwondoa). Liikunta pisteitä ei saanut syödä kuin tietyn määrän viikon lopussa, joten päivittäisissä syömisissä niistä ei ollut mitään apua.

Painonvartijoiden pisteiden mukaan 70-80 kiloa painava saa syödä päivässä 20 pisteen verran. Alle 70 kiloa painava saa syödä 18 pistettä. Painonvartijoissa pisteet ovat n. 40-60 kaloria. Painonvartijat eivät kuitenkaan laske pisteitä kaloreiden suhteen, vaan sen suhteen kuinka paljon ruuassa on rasvaa. Mitä vähemmän rasvaa, sitä vähemmän pisteitä. Eli esim. 0,2% vähärasvaisessa jugurtissa on 2 desissä 2 pistettä. Katsokaapa joskus näiden jugurttien tuoteselostuksia. Pahimmillaan tuollaisessa jugurttipurkissa on 100 grammassa 16-20 grammaa sokeria, jolloin yhdessä jugurttipurkissa on n. 40 grammaa sokeria ja 160 grammaa muuta tavaraa.

Laitanpas hiukan painonvartijoiden pisteitä ylös eri ruuista:

1 siivu juustoa : 2p
1 keitetty/paistettu kananmuna: 2p
1 dl tonnikalaa vedessä: 2p
100 gr broileria: 2p
1,5 dl jauhelihakastiketta: 4p
2 viipaletta kinkkua/kalkkunaa: 1p
2 tl alle 40 % rasvaa, levitettä: 2p
1 pihvi: 6p
1 broileripyörykkä: 1p
2-4 ruisleipää: 2p
2-3 perunaa: 2p
10 cm pala patonkia: 2p
1,5 dl karjalanpaistia: 4p

Eli kaikki missä on vähän rasvaa on hyvää Painonvartijoiden mielestä. Tehdäänpäs kaksi ruisleipää jossa on 2 siivua juustoa: 4p, 4 siivua kinkkua: 2p, 2 tl margariinia: 2p ja kurkkua. Yhteensä 8 pistettä. Eli loppu päivälle jää 12 pistettä syötäväksi. Tällöin on pakkokin syödä sellaisia ruokia missä on vähän pisteitä, mutta jotka eivät pidä nälkää kauaa loitolla eli perunaa, pastaa ja ruisleipää, sillä Painonvartijat suosittelevat syömään niitä niin paljon kuin vain jaksaa, kunnes nälkä on poissa. Ruisleivissäkin on eroja. Monissa ruisleivissä on käytetty runsaasti venhäjauhoja. Ruisleivissä olevassa kuidunmäärissäkin on siis eroja. Proteiinia ei tällaisella pistelaskulla voi paljoakaan syödä. Eikä sillä saa päivittäistä proteiinimäärää kunnolla kasaan.

Ei hullukaan jaksa tuollaisella ruokavaliolla ja sitten kun lopetat ja nostat ruokamääriä tulevat kilot takaisin.

Jos on kiinnostunut terveellisestä ruokavaliosta mikä ei tarkoita nälkäkuuria ja jolla jopa laihtuu, kannattaa käydä Kutri.netissä. Sieltä löytyy ateriavaihtoehtoja ja hyvät perustiedot järkevään ruokavalioon.
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Koska lihavia paapotaan!?!

Eilinen IL Tv-lehti:
"Läskit rääkkiin rahasta!
- vastenmielistä, sairasta eettisesti arveluttavaa, UKK instituutin johtaja tyrmää tosi tv-uutuuden"

Joo entisaikaan tuskin oli tarvetta maksaa lihaville mitään. Silloin ihmiset tajusivat, että lihavuus on vastenmielistä. Nykyään paapotaan kybällä, vaikka näyttäisi jättiläismäiseltä jalkapallolta.
Ei hyvä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Enpä jaksanut tätä ketjua kokonaan selata läpi, mutta ihmettelen tuota otsikon väitettä, että liikunta muka lisääntyy?

Sen verran selailin ketjua, että huomasin keskustelun kääntyneen erilaisiin laihdutustapoihin ja itse otsikon aiheesta ei juurikaan enää kirjoitella.

Meikäläiselta aivan yksinkertainen perustelu miksi en usko väitteeseen liikunnan lisääntymisestä: tietokonepelit.
Niihin aikoihin, kun itse vielä olin nuori ja notkea (nykyään olen notkea kuin norsunpoikanen) oli pihat ja puistot ym. paikat täynnä kersoja leikkimässä kirkonrottaa jne. sekä pelailemassa erilaisia ulkopelejä, koska sitä afrikantähteä ei jaksanut jatkuvasti siellä sisällä pelailla. Jalkapallo ja jääkiekkokentät olivat illasta toiseen täynnä kaveriporukoita pelailemassa, enää näitä ei niin paljoa näe. Tukensa väitteelleni antaa myöskin armeijan kuntotestit, jotka osoittavat suurenevan osan nuorisosta olevan rapakunnossa.
Kevyttuotteista en sano mitään, kun en niistä mitään tiedä.
Tänään muuten alkaa kaveriporukkamme jalkapallokausi, JES!
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jätettäköön painoindeksi-ketju siihen liittyvälle keskustelulle ja harrastetaanpa tässä hieman sosiaalipornoa
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200706156241270_uu.shtml

Ja videomateriaalia tytöstä...norsusta...Jabba The Hutista.
http://www.youtube.com/watch?v=RvWnMSJOYLc
http://www.youtube.com/watch?v=UVXKWGkeX4Y&mode=related&search=

Ei...helvetti. Ei voi ymmärtää, ei vaan pysty. Tosin jotenkin tuo alemman videon 222 kiloa tuntuu liioitellulta, ei toi nyt _niin_ läskiltä näytä, tai sitten vain arviointi on hankalaa.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pystyin katsomaan 5 sekuntia, sitten tuli paha olo.

Luin tuon ketjun avauksen ja täytyy sanoa että yleisesti ottaen harrastusten määrä (urheilullisten) on lisääntynyt mutta ei välttämättä harrastamisen määrä. Fakta on että tänä päivänä kahtiajako on todella raju niiden välillä jotka harrastaa ja jotka ei harrasta. Osa kasvaa jo penskana urheilulliseen elämäntapaan jossa harrastetaan mielihyvästä, osa sitten yrittää vanhempana ottaa kiinni ja harrastaa siksi että pysyy kunnossa - näinhän ei saada mitään aikaiseksi kun sisäinen motivaatio on nollassa. Sanoisin siis että ei väestön lihominen mistään kevyttuotteista ja ruokailutottumuksista ym. ole kiinni vaan siitä että mitä yksilön liikunta-asenteille tapahtuu ikävuosina 7-18.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olikohan jossain iltapäivälehdessä tai Hesarissa pikku-uutinen, että Englannissa suunnitellaan lakia, joka mahdollistaa huostaanoton, jos lasten lihominen on kontrolloimatonta. Aika karua, mutta toisaalta ihan alkoholismiin verrannollinen välinpitämättömyyshän siinä on vanhempien osalta kyseessä.

Tuota videota en viitsinyt minäkään katsoa kuin hetken alusta. Aivan järkyttävää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös