Miksi väestö lihoo, vaikka kevyttuotteita myydään ja liikunta lisääntyy?

  • 12 761
  • 108

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minulle rumana miehenä laihduttamiseen ja lihavuuteen suhtautuminen on suhteellisen helppoa. Lihava ruma mies ei ole paljoa esteettisesti heikompi, kuin normaalikokoinen ruma mies. Kaikki lähtee ainakin minulla siitä, miltä tuntuu. Siihen taas vaikuttaa ruumiinmuotoja enemmän fyysinen kunto. Jos kunnon saa tietylle tasolle, eivät ne liikakilot elämää hirveästi haittaa.

Samalta pohjalta yritän vaikuttaa ruokailutottumuksiini. Olo on parempi, kun syö terveellisesti, joten pyrin siihen suuntaan. Nähdäkseni karmein virhe, minkä ihminen voi tehdä on se, että muuttaa itsensä vähän ylipainoisesta sellaiseksi, jolla ei ole rasvaa eikä lihaksia. Se vasta elämää rajoittaakin. Minulla on 10-15 kiloa liikaa painoa. Käytännössä se tarkoittaa kahta asiaa. Ensinnäkin sitä, että jos peruskunto ei riitä, niin kaikki on perseestä, koska mitään ei jaksa tehdä. Tosiaalta, jos peruskunto on riittävällä tasolla se tarkoittaa sitä, että olen vahvempi kuin samankokoinen normaalipainoinen mies. Eikä juuri paljoakaan muuta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Varjo: odotinkin jo viestiäsi. Et ole törmännyt tilastojen ja artikkeleiden ihmeellisessä maailmassa yhteenkään esitykseen, missä suositellaan Välimeren ruokavaliota? Kyllähän ihminen tottamooses lihoo silläkin ruokavaliolla, jos liikunta puuttuu kokonaan. Kaipa lihavuus on länsimaiden yleinen vitsaus juuri sen takia. Sen sijaan eläinrasvan vaihtaminen oliiviöljyyn ihan lääkietieteellisestikin on terveellisempää sydän- ja verenkiertoelimistölle. Kannattaa siis katsoa jopa se, millä rasvalla läskinsä hankkii - toisella pienentää sydänkohtauksen riskiä. Lihavuussuojaksi oliiviöljystäkään liikaa käytettynä ei ole.

Aasialaiset ihmiset ovat tunnetusti suhteellisen hoikkia ja aikoinaan luultiin vakavissaan, että heillä on se geeneissään. Ts. aasialaiset eivät liho, vaikka söisivät mitä tahansa. Tästä käsityksestäkin on luovuttu sen vuoksi, että Pohjois-Amerikkaan muuttaneet aasialaiset ja heidän jälkeläisensä lihovat siinä missä muutkin jenkkimössöä syövät.

Ei siis ole mitään ruokavaliota, mikä sinänsä takaisi laihuuden. Liikuntaa tarvitaan aina. Mutta ruokavalioilla on kyllä terveydellisiä eroja, joista syistä esimerkiksi aasialaista ja Välimeren keittiötä pidetään ainakin sydän- ja verenkiertosairauksista (suomalaisten pääkuolinsyy) puhuttaessa terveellisempänä kuin vaalean leivän, karkkien ja eläinrasvan mässäämistä. Tämän verran tarkennan viestiäni ruokakulttuureihin liittyen, enkä tosiaan tiennykään, että Israelissa ja Kreikassakin on läskejä jo saman verran kuin meillä. Omat tietoni lihavuuseroista kansojen välillä ovat muutaman vuoden takaa ja näiden mukaan USA ja Suomi ovat maailman huippuja.

En ole missään vaihessa väittänyt olevani laihduttamisen asiantuntija. Mutta treenaamisesta ja ravinnosta tiedän kokemuksen kautta todella paljon. On itse asiassa elinikäinen kokemus myös kilpaurheilusta. Ei siinä tilastoja sinänsä tarvita, kun huomaa omista ja muiden treeni / ravintotottumuksista tiettyjä syy-seuraussuhteita. Väite siitä, että suunnistajat ovat parempikuntoisia kuin kuntosalilla kävijät, on täyttä fuulaa. Itse kävin armeijan urheilujoukoissa, jossa palveli hyvä otos kaikenlaisten lajien urheilijoita ja senkin perusteella voin sanoa, että kestävyysurheilijat häviävät poikkeuksetta kiekkoilijoille, nyrkkeilijöille etc. lihaskunnossa. Pelkkää kestävyyttä kun mitataan, niin toki pitkänmatkanjuoksija on parempikuntoinen kuin sprintteri. Mutta kuntotestit esimerkiksi laskuvarjojääkäreihin tai urheilujoukkoihin pyrkijöille tehdään kolmea erilaista kunnon tasoa mitaten; kestävyyttä/hapenottokykyä, lihaskuntoa ja voimakestävyyttä ja niistä eräänlainen keskiarvo laskien. Mistäkö tiedän tämän? Siitä, että olen itse ollut mukana suunnittelemassa esimerkiksi LJK:n kuntotestiä. Ja jos lähdetään militaristishenkisesti sissijotokselle, missä on ohjelmassa 300 km hiihtoa täyspakkauksen kera, niin kyllä ne ovat pitkänmatkanjuoksijat, jotka uuvahtavat ensiksi. Vietnamissa amerikanpojille syötettiin proteiinipillereitä lisävoiman ja -massan saamiseksi.

Kumman kropan arvelisitte ihmisten keskimääräistä useammin haluavan; Haile Gebreselassien vai Markus Pöyhösen? Niinpä. Siinä syy, miksi laihduttaminen itseisarvona ei enää ole kovin kiinnostavaa ja haluttuakaan ohjatussa kuntoliikunnassa.

Mitä aineenvaihduntaan tulee, niin juttelin eilen viimeksi asiasta erään urheilulääkärin kanssa. On päivänselvää, että vilkkaampi aineenvaihdunta selittää erot ihmisten painoissa, jos ruokavalio on sama ja painoindeksissä on selkeä ero. Lääkärien mukaan aineenvaihdunnan nopeus on geneettinen ominaisuus - toisilla on korkea verenpaine, toisilla matala, toisilla on hyvä aineenvaihdunta, toisilla huono. Ei siinä sen kummempaa. Ja jos toisen moottori polttaa kaloreita nopeammin kuin toisen, niin tokihan nopeammin polttava moottori aiheuttaa sen, että painoa ei kerry. Aikana, jolloin amfetamiini oli vielä sallittua, sitä oli amerikkalaisissa laihdutuslääkkeissä. Suomestakin piriä ja heroiinia sai apteekeista. Tämän tiesi mm. Mika Waltari, joka pyrki näillä keinoilla "kohentamaan kuntoaan". Heh.

Aineenvaihduntaa voi minun kokemukseni mukaan kiihdyttää vedenjuonnilla ja sallituilla piristeillä, kuten kofeiini, guarana ja efedriini. Yksi asia, mikä voi selittää henkilön huonon aineenvaihdunnan ja painonnousun terveistä ruoka- ja liikuntatottumuksista huolimatta, on kilpirauhasen vajaatoiminta. Asiaa ei ole toistaiseksi tutkittu kovin paljon, mutta kilpirauhasen toiminta tsekataan nykyään aika usein, jos tällaisia oireita valittaa lääkärissä. Tämän tuttavalääkärini mukaan kilpirauhasen vajaatoimintaa esiintyy nykyään paljon enemmän kuin ennen ja syyksi hän arveli esimerkiksi saasteiden lisääntymistä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jhag:
Enhän minä oliiviöljyjen terveellisyyttä kieltänyt mutta puutuin lähinnä tuohon väitteeseen että sen takia Välimeren ihmiset olisivat jotenkin laihempia.

Kaikki ruoka on epäterveellistä jos sitä syö liikaa ja lihominen on varmaa jos syö enemmän kuin kuluttaa.

Kyse on vain siitä että erinäiset dieetteihin perustuvat poppakonstit ovat harvoin kovinkaan tieteellisiä ja useinmiten perustuvat huhuihin ja uskomuksiin.

Parempikuntoisia tarkoitan siis täysin sitä että hapenottokyky, sydämen lepopulssi ym. ovat useinmiten kestävyysurheilijoilla parempia.

niin ja siitä sissijotoksesta sen verran että been there done that. Uskaltaisin jopa sanoa että enemmän minä rinkkaa olen kantanut kuin sinä. Ja koska olen kevyempi niin 40 kiloa minun selässäni tuntuu paljon rankemmalta kuin 40 kiloa sinulla. Montako sataa kilometriä rinkka selässä sinulla on takanasi?

On eri asia puhua Hailesta kuin normaalista suunnistajasta, kyllä löytyy varsin hyväkuntoisia(lihaskunnoltaan) myös suunnistajien joukosta. Intin lihaskuntotesteistä kiitettävä napsahti itsellenikin vaikka painoja en ole juurikaan nostellut, peruslihaskunto on kuitenkin kohdillaan.

Aineenvaihdunnan ero on n. 100 kcal päivässä, jos nyt tästä enemmän otetaan skabaa niin otan asiasta selvää tarkemmin. 100 kcal ei paljoa vaikuta kokonaisuudessa.
On itsestäänselvää että aineenvaihdunta "laihduttaa", merkityksellistä on se miten paljon aineenvaihdunnassa todella on eroja.
Voin alkaa latoa nimiäkin pöytään kunhan olen tarkistanut asian.
 
Viimeksi muokattu:

Lipton

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Zone

En ehtinyt ihan kaikkia viestejä lukemaan, joten ketjussa on jo saatettu sivuta tohtori B. Searsin (muistaakseni nimi oli toi) Zone-ideaa. Kaveri on kirjoittanut muutaman opuksen.

Siinähän proteiinien määrää kehotetaan kasvattamaan juuri hiilareiden kustannuksella. Olisiko siinä tavoitteena, että hiilihydraattien ja proteiinien suhde on jopa sama, kun yleinen käsitys lienee luokkaa 1/3 tai 1/4 hiilihydraatteja. Samoin rasvojen (oikeanlaisten) käyttöä on tarkoitus lisätä.

Ja kysymyksiin ellei asioita ole jo edellä käsitelty, jolloin tämä viesti ei käsittelyä kaipaa. Mikä olisi oikea suhde hiilihydraattien ja proteiinien välillä? Ja toiseksi: haluaisin kuitenkin korostaa myös hiilihydraattien tärkeyttä kuntoilussa eli eihän ilman niitä jaksa reenata. Pitäisikö tarvittavat hiilarit ennen reeniä hankkia banaania puputtamalla? Entä maltodekstriini, käykö kyseinen hiilihydraattivalmiste henkilölle, joka ei halua kasvattaa mahaa?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti JHag

Yksi asia, mikä voi selittää henkilön huonon aineenvaihdunnan ja painonnousun terveistä ruoka- ja liikuntatottumuksista huolimatta, on kilpirauhasen vajaatoiminta. Asiaa ei ole toistaiseksi tutkittu kovin paljon, mutta kilpirauhasen toiminta tsekataan nykyään aika usein, jos tällaisia oireita valittaa lääkärissä. Tämän tuttavalääkärini mukaan kilpirauhasen vajaatoimintaa esiintyy nykyään paljon enemmän kuin ennen ja syyksi hän arveli esimerkiksi saasteiden lisääntymistä.

Tunnen itse muutamia henkilöitä joilla kilpirauhasen vajaatoiminta on aiheuttanut huomattavaa painnonnousua lyhyessä ajassa, tai asia toisin ilmaisten painonnousun syyksi paljastui kilpirauhasen vajaatoiminta. Oikealla lääkityksellä paino-ongelma saatiin kondikseen ilman, että olellisesti tarvitsi puuttua ruokavalioon tai liikunan määrään. Pientä hienosäätöä tosin piti tehdä mutta se nyt on ymmärrettävää tällaisissa tapauksissa.

Jonkin verran tiede- ja terveyslehtiä lukeneena olen pannut merkille sen, että kilpirauhasen vajaatoiminta tuntuu lisääntyvän nykyään suhteellisen nopeasti. Johtuuko tämä sitten tarkentuneesta (laajemmasta) testaamisesta vai muuttuneista elinolosuhteista (saasteet etc.), siihen ei ole oikein taidettu vielä tarkemmin ottaa kantaa - tai minun silmiini ei ole sattunut artikkelia jossa uskallettaisi kertoa syyt kilpirauhasen vajaatoiminnan lisääntymiselle.

vlad#16.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Juu, vlad, näin on - kilpirauhasen vajaatoimintaan on esitetty samaa syytä kuin allergioiden lisääntymiseenkin eli ilmansaasteita, ilmastointia jne...Voipi olla perääkin? Asia korjautuu kilpirauhashormonilla, joka on esimerkiksi taitoluistelijoiden ja voimistelijoiden keskuudessa nykyään dopingaineen luonteisesti käytetty painonpudottaja. Kun lääkietiede keksii jonkun asian, on dopingteollisuus heti mukana. Valitettavasti.

varjo: Vain toinen meistä on ollut urheilujoukoissa palvelemassa ja sinnehän ei omalla ilmoituksella pääse. Rinkkaa väitän kantaneeni siellä enemmän kuin sinä - siviilipuolella jään varmasti jälkeen. Typerä kiistelynaihe sinänsä. Lähden salille ja pururadalle milloin tahansa kokonaisvaltaiseen kuntotestiin kanssasi, mutta sehän ei liene tämän ketjun tarkoitus. On mielenkiintoista jutella ravintoasioista. Ja laita tietoa niistä Välimeren alueen läskitilastoista.

Aineenvaihduntaa kannattaa verrata absoluuttisen tehon lisäksi lajinkin suhteen. Jos nimenomaan rasva-aineenvaihdunta on huono, on herkempi lihominen selviö. 100 kcal päivässä ei sinänsä ole vähän, jos se on ylimääräistä energiaa. Siis kokonaan absoluuttisen ylimääräistä. Se on 700 kcal viikossa, 2800 kcal kuukaudessa ja 33.600 kcal vuodessa. Kilon lihomiseen vaaditaan 7.000 ylimääräistä kcalia, joten vuodessa tämän mukaan ropisisi 5 kiloa extraa sille, jolla palaa 100 kcal päivässä hitaammin. Ja se sitten vuosien ajan....

Dieettejähän on kahdenlaisia; poppakonstidieettejä, joihin en usko itsekään ja sitten järkeviä dieettejä, kuten painonvartijoiden dieetti. Dieetti on suomeksi ruokavalio ja turhan moni luulee, että dieetti = laihduttaminen.

Poppakonstidieettejä ovat juuri nämä Atkinsin dieetit sun muut, joiden perusidea on jättää kokonaan pois joitain olennaisia ja tarpeellisia osia ruokavaliosta. Tässä joitain huuhaadiettejä:

-Atkinsin dieetti ; hiilihydraatit kokonaan pois, vain proteiinit ovat sallittuja. Ei enää koskaan leipää, hedelmiä, vihanneksia etc. Kuulostaako kivalta tai järkevältä?

-Demi Mooren ja Mikko Kivisen "näkkileipädieetti"; proteiinit kokonaan pois, pelkkää hiilihydraattia. Ei enää koskaan lihaa, kalaa, kanaa, kananmunia etc. Valtavan järkevää.

-pelkkää vissyä -dieeti; hengenvaarallinen

-rasvat kokonaan pois -dieetti; pudotetaan rasva ihan minimiin, noin 1-3% ja korvataan se hiilareilla + proteiinilla. Kuulostaa periaatteessa hyvältä ja varmasti laihduttaa aluksi, mutta sitten elimistö tekee tenän. Rasvaa tarvitaan aineenvaihduntaan ja mm. vitamiinien imeytymiseen. Rasvanpuute alkaa pikkuhiljaa näkyä ihossa, kynsissä ja hiuksissa ja tuntua väsymyksenä (vitamiinit eivät imeydy) ja ennenpitkää painonnousunakin. Elimistö tarvitsee rasvaa ja varastoi heti kaiken vähäisenkin rasvan nälkäisenä kuin susi. Olen tuntenut useita mallimimmejä, jotka ovat valittaneet tätä. Kun syö rasvaa vain yhden suklaapatukan verran päivässä, sitä kertyy silti elimistöön. Tietenkin kertyy, elimistö hidastaa rasva-aineenvaihduntaansa ja kehittää rasvaa jopa hiilareista ja proteiineista.

Kyllä se vanha kunnon ravintoympyrä + liikunta siihen yhdistettynä rulettaa. Ravintoympyrän ja painonvartijoiden mukaan pitäisi syödä 60% hiilihydraattia, 20% proteiinia ja 20% rasvaa. Minun vaatimaton mielipiteeni on, että etenkin jos lihasmassaa halutaan enemmän, voi proteiinin nostaa 40:een ja hiilarit pudottaa vastaavasti 40:een. Rasvaa -oliiviöljy, kalanrasvat jne- ei pidä missään vaiheessa jättää alle 20 prosentin. Liian vähärasvainenkin dieetti alkaa pikkuhiljaa ennemminkin nostaa painoa, sillä rasvaa tarvitaan juuri aineenvaihduntaan esimerkiksi, kuten tuli todettua.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jhag:...allergioiden lisääntymiseen yksi selkeä syy on myös siinä että nykyään ollaan _liian_ hygieenisiä jolloin lapsille ei ehdi kehittyä luontaista immuniteettia kun eivät koskaan joudu tekemisiin pöpöjen kanssa. Tämä on toki vain yksi osatekijä mutta käsittääkseni ihan yleisesti tunnustettu.

vain toinen meistä _oikeasti teki_ jotain intin aikana(älä ota tätä vittuiluna vaan sinä karuna faktana että takuulla vietit enemmän aikaa harjoitusvapailla ym. kuin minä :)), toinen oli urheiluleikkikoulussa. Serkkuni poikaystävä oli urheilujoukoissa ,Eliittitason suunnistaja kun on(oli) ja kun leirit eivät yleensä kestäneet päivää pidempää(ja pitäähän 8h yöunetkin taata) niin....Ei syyttä ljk:n käynyt(nykyään myös sukeltajakurssin suorittanut) kouluttajamme kertoi vitsejä Urheilukoulun tiedustelukoulutuksesta.
Jos tälle linjalle mennään niin voin luvata että tulet häviämään lähes varmasti.

TiedRJ varjo ilmoittautuu, Savotta Ljk löytyy nykyään myös omasta kaapistani.

Lieneekö egosi jonkinsortin pienen kohotuksen tarpeessa kun tuollaisia "urheilukouluun pääsevät vain parhaista parhaat" yms. settiä tarvitsee heittää. Yllättävää kyllä, kaikki meistä eivät ole huippu-urheilijoita mutta voivat silti olla kovakuntoisia.
Niinjoo pääseväthän kuulantyöntäjätkin urheilukouluun....onhan heillä voimaa mutta...

Aukin tuvastani 2 heppua menivät Lahteen kouluttajiksi urheilukouluun(toinen suunnistaja, toinen yhdistetyn mies), suklaata pojat odottivat ja sitä saivat kello 13 alkavien harjoitusvapaiden ym. muodossa.

Välimeren läskitilastoihin pääsen käsiksi, ilman rasittavaa googlettamista, vasta jos käväisen himassa koska TIede-lehdestä ei tuota artikkelia pysty tarkastelemaan.
Mutta meillä on nyt jo Israel, Kreikka ja Libanon esillä....mitäs niitä muita onkaan(Afrikkaa ei lueta, arvattavasta syystä).

100 kcal tarkoittaa jakaumaa, ei automaattisesti lisäystä.

Mikko Kivisen olen nähnyt muutamaan otteeseen, hyvä että ovista mahtuu kulkemaan nykyään.

siinä linkissä jonka pistin esille oli joitain huomioita jotka kuitenkin olivat ristiriidassa alkuperäisten väitteittesi kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti varjo
Hmm sarjassamme "loistavat selitykset ylipainolle" tämä vaatejuttu on aivan kärkeä....siis kenties yritit sanoa että nykyinen vaatemuoti saa läskit helpommin esille?

Vaikö tosissasiko sanot että vaatteet vaikuttavat siihen miten läski kertyy? Toki vaikutusta voi olla mutta kyllä itse lasken sen samaan sarjaan muitten selitysten kanssa.

Aineenvaihdunnan eroja laihdutustuloksiin on tutkittu mutta muistaakseni mihinkään valtaisiin eroihin ei olla päästy, voin tarkistaa tämän jos siihen on tarvetta.

Läskit näkyvät helpommin kuin vielä muutamia vuosia sitten, kun housujen vyötärö ulottui todellakin vyötärölle (en kyllä kaipaa niitä housuja). Mutta enpä minä jaksa lähteä sinun kanssasi kinaamaan tuosta läskien kertymispaikasta. Vaatteet voivat vaikuttaa siihen, minne läskiä kertyy, eivät siihen, että sitä kertyy. Lihottavat vaatteet olisivat varmasti oikea hittituote...

Ja aineenvaihdunnasta minä voisin todeta, että ei nopean aineenvaihdunnan omaavien ihmisten tarvitse kovinkaan usein laihduttaa, kun sitä ylimääräistä ei kerry vaikka liikunta olisi melkoisen vähäistä. Minä en viime vuonna harrastanut juuri ollenkaan liikuntaa, joskus saatoin käydä kävelylenkillä ja kouluun pyöräilin parin kuukauden ajan. Painoni ei kuitenkaan noussut tai laskenut siitä, mitä se on ollut muutaman viime vuoden ajan. Tämän vuoden alusta olen käynyt pari-kolme kertaa viikossa kuntosalilla tai jumpassa ja silti painoni on pyörinyt samoissa lukemissa ja jos kilo tai kaksi tulee lisää, on lihasmassani mitä ilmeisemmin lisääntynyt.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti varjo
siinä linkissä jonka pistin esille oli joitain huomioita jotka kuitenkin olivat ristiriidassa alkuperäisten väitteittesi kanssa.

Siis sen väitteen, että Välimeren ruokavalio pitää laihempana? Se väite on osoittautunut vääräksi, tilastot kertovat sen. Siitä pidän kiinni, että Välimeren ruokavalio on terveellisempi. Mutta ei siitä mitään apua läskiydelle ole, jos syö liikaa.

Niin, allergioiden lisääntymisen syyksi on tarjottu myös tätä liiallista hygieniavouhotusta ja olen taipuvainen uskomaan tämän selityksen. Varsinkin pohjoismaissa (ja USA:ssa) kaikki elintarvikkeet kelmutetaan, ja survotaan toki myös täyteen säilytysaineita, ja viimeisin päätön trendi USA:ssa on kuulemma se, että jopa ruokakauppojen tuoretiskit vaaditaan poistamaan, koska tavara on siinä -voi kauheaa- ihan sellaisenaan pölyä keräämässä ja ihmisten kosketeltavana. Jotkut kaupat ovat pakanneet jo tuoretavarankin valmiisiin pusseihin tai kelmuihin ja siitä sitten sopii valita. Huh! On ihan faktaa, että kerätäkseen vastuskykyä ihmisen täytyy joutua kosketuksiin niiden aineiden kanssa, joita on tarkoitus vastustaa. Joskus muinoin, kun näiden kelmujen kanssa ei touhuttu, ihmiset olivat terveempiä allergioiden suhteen. Jyväskylän lähellä oleva Kinkomaan allergiasairaala, jossa ex-puolisoni broidi suoritti lääkärinopiskelujensa harjoittelun, meinattiin sulkea 50-luvulla, koska sairaalan käyttö oli niin minimaalista! Nykyisin näitä allergiayksiköitä on rakennettu lisää ympäri maata.

Kun tähän luonnollisen immunologian ronkkimiseen yhdistetään lisääntyneet ilmansaasteet, on soppa valmis ja elimistö reagoi allergialla, kilpirauhasen vajaatoiminnalla, syöpäsairauksilla....Syöpätapauksetkin ovat kasvaneet, vaikka lääketiede ja yleinen tietämys syövästä on mennyt helvetisti eteenpäin, samoin muukin terveystietoisuus. Mielenkiintoista.

Itse uskon, kun mennään ihan alkuperäiseen ketjun aiheeseen, että nykylihomisen aiheuttaa ravintoympyrän vinoutuneisuus yhdistettynä olemattomaan liikuntaan; liikaa huonoa hiilihydraattia ja huonoa rasvaa, liian vähän proteiinia ja hyvää rasvaa. Noin 90% ravintoympyrään palanneista kuntoasiakkaistani ja muistakin ihmisistä, joita tunnen, ovat saavuttaneet ihannepainon. Siis sen, mitä itse haluavat. Kun merkitsee ylös kaiken, mitä päivän mittaan syö, saattaa saada esiin hirveän määrän valkoista hiilihydraattia (mm. sokeri) ja huonoa rasvaa.

Tarkistin tässä välissä urheilulääkäritutultani tämän 100 kcal:n jutun ja teoreettisen laskelman, mikä osoittautui oikeansuuntaiseksi. Painonnousussakin vähän on paljon, kun sille antaa aikaa.

Toinen painonpudotukseen liittyvä myytti, jonka sama lääkäri heitti, on joidenkin ihmisten itsepintainen uskomus, jonka mukaan "minulla on raskaammat luut kuin muilla, siksi painan niin paljon". Tiedättekö, missä kokoluokassa luuston paino vaihtelee täysi-ikäisillä miehillä? Skaala on 2 kilon sisällä! Siis ihmisen luissa ilman lihaa on bodarilla ja kukkakepillä eroa korkeintaan 2 kiloa - ja kukkakeppi saattaa olla se, jonka luusto painaa enemmän. Painostahan on 80% nestettä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
äh, tota...nojoo.....et ole missään vaiheessa miettinyt että syövän lisääntymiseen yksi syy saattaa olla ihan niinkin yksinkertainen että
a)tiedetään mitä syövät olet toisinkuin 50 vuotta sitten
b) ihmiset elävät pidempään->syövät ehtivät "puhjeta".

ilman tarkempaa tilastoa en kuitenkaan tuosta jatka tota enempää.

"Tarkistin tässä välissä urheilulääkäritutultani tämän 100 kcal:n jutun ja teoreettisen laskelman, mikä osoittautui oikeansuuntaiseksi. Painonnousussakin vähän on paljon, kun sille antaa aikaa."

Minkä laskelman? Siis sen että otat maksimiarvon ja sitten extrapoloit siitä suoraan ennusteen huomioimatta mitään muita vaikuttimia.
1. kun puhutaan 100 kcal jakaumasta sillä tarkoitetaan sitä että erot vaihtelevat tietyllä välillä, toki jollain saattaa olla se 100 kcal eroa siihen toiseen ääripäähän mutta....
2. Et voi mitenkään edes olettaa että aineenvaihdunnan nopeus pysyisi vakiona, kulutus pysyisi vakiona jne.
Voi siis korkeintaan sanoa että mahdollisesti yksi ääritapaus voi lihoa vuodessa 5 kiloa enemmän kuin ääripään verrokki jos mitään muuta ei oteta huomioon.

"Toinen painonpudotukseen liittyvä myytti, jonka sama lääkäri heitti, on joidenkin ihmisten itsepintainen uskomus, jonka mukaan "minulla on raskaammat luut kuin muilla, siksi painan niin paljon". Tiedättekö, missä kokoluokassa luuston paino vaihtelee täysi-ikäisillä miehillä? Skaala on 2 kilon sisällä! Siis ihmisen luissa ilman lihaa on bodarilla ja kukkakepillä eroa korkeintaan 2 kiloa - ja kukkakeppi saattaa olla se, jonka luusto painaa enemmän. Painostahan on 80% nestettä."

Tämä tuskin tulee yllätyksenä kenellekään.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Juu, kalorilaskelmaesimerkki oli yksinkertaistettu ja peräisin siitä oletuksesta, että kaikki muu säilyy samana. Näinhän voisi teoriassa laskea, että kuinka paljon yksi keskiolut päivässä lihottaa. Minun mielestäni näiden laskelmien ainoa opetus on se, että liikapaino kertyy useimmiten salakavalasti ja vähän kerrallaan. Kilo vuodessa ei paljon huoleta 5 vuoden aikana, mutta kun aikaa alkaa mennä yli 10 vuotta, herää moni ihmettelemään, että mitä vittua? Ei mene enee ylioppilaspuku päälle, vaikken mä niin paljon ole voinut lihoa...Tällaisia tarinoita kuulee salilla päivittäin.

Syöpätilastot ovat kasvaneet jopa 70-luvulta näihin päiviin verrattuna ja osaselitys on varmastikin se, että elinikäkin on kasvanut. Silti asia on minusta...yksinkertaisesti mielenkiintoinen. Jonkun teorian mukaan syöpä on elintasosairaus - ja taas tullaan elintapoihin ja niiden muuttumiseen. Jonkun teorian mukaan luonto harventaa liikakansoitusta ja kun ihmiset eivät saa laajamittaisia sotia aikaiseksi, tempaisee luonto takataskusta AIDSin ja lisää syöpäkasvaimien määrää. Kiehtovaa.

Jokainen juttuni ei ole tarkoitettu hirvittäväksi miekkailuhaasteeksi, arvon varjo.
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Syövän todellisen aiheuttajan syitä on pohdiskeltu ja tutkittu lääkärien taholta useita satoja vuosia. Yksi yksinkertainen teoria on stressin vaikutus terveydelliseen tilaan. Maailmassa saa tänä päivänä yksi kolmasosa ihmisistä jossain elämänsä vaiheessa syövän. Miksei mielenterveydelliset ongelmat voisi tähän olla ainakin osasyynä. Nykyajan maailmassa monet päivittäistavaratuotteet Coca-Colaa myöten ovat vaarallisia ihmiskeholle, mutta syövän saamiseen syömätavoista johtuen, siihen en usko.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Janos
...syövän saamiseen syömätavoista johtuen, siihen en usko.

En minäkään sinänsä. Ainoa varma syy-yhteys löytyy tupakoinnin ja keuhkosyövän välillä. Mutta elintasosairaus eli stressiin liittyvä se voi hyvinkin olla. Elimistö protestoi kovimmalla mahdollisella tavalla siihen, että on aina kiire, eikä tule nukuttua tai liikuttua tarpeeksi...?
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pieni ylipainokaan ei haittaa jos vain muistaa liikkua!

Hyvä kunto helpottaa elämää ihmeen paljon, ja hyvät ihmiset, siitä tulee oikeasti ihan mielettömän hyvä olo.

Ei tartte välttämättä käydä puntilla jokaikinen päivä, mutta harrastaa esimerkiksi uintia, lenkkeilyä, tai vaikkapa ihan aluksi reipasta kävelyä.
On harmillista kuinka yhä useampi nuorikaan ei jaksa hengästymättä nousta portaita ylös.

Venyttelykin muuten on mukavaa, minä venyttelen jokaikinen ilta, ja eipä ole koskaan lihakset kipeät, paitsi joskus rankkojen treenien jälkeen.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Öh no siis
1. Syöpiä on varsinaisesti kartoitettu vasta sieltä 70-luvulta lähtien..vielä 50-luvulla tupakkaa suositeltiin terveystuotteena tms. JA YLLÄRI YLLÄRI syöpien määrä on noussut kasvuun 70-luvun jälkeen.
2. Ihmisen elinikä ja "luonnolliset sairaudet" ovat korreloituneet käänteisesti. Eli ikää on enemmän->syöpäsolut ehtivät kasvaa, toisaalta tauteja on vähemmän->syöpä on esillä perinteisten tuberkuloosien ym. sijaan. Tämä siis länsimaissa, kehitysmaissa ei jostain kumman syystä ollakaan niin huolissaan ylipainosta ja syövästä.

Eli siis en kiellä em. asioita mutta en pidä niitä kovinkaan varteenotettavina koska varsinaista evidenssiä asiasta ei ole. Ehkä 30 vuoden kuluttua voidaan todella havannoida syövän yleisyyttä modernissa yhteiskunnassa.

Janos:
Coca-Cola vaarallista? nojoo hampaille ehkä mutta muuten?
Et kai vain ole langennut aspartaamiloukkuun?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti varjo
Tämä siis länsimaissa, kehitysmaissa ei jostain kumman syystä ollakaan niin huolissaan ylipainosta ja syövästä.

Johtunee siitä, että kyseisiä elintaso-ongelmia ei siellä pahemmin esiinny. Heillä on sitten muita eliniän lyhentymisen syitä.

Ihmisen elinikä on aika jännä juttu; luonto on "suunnitellut" kaikelle orgaaniselle elämänmuodolle tietyn elinkaaren. Millä oikeudella ihminen yrittää poiketa tästä ikiaikaisesta systeemistä pidentämällä keinotekoisesti ikäänsä? Let´s face it; mitä hyötyä on elää 80-vuotiaan sijasta 110-vuotiaaksi? Suurin osa siitä huikeasta extra-ajasta menee vaipoissa, letkuissa tai muuten sairaana ja yleensä laitoksessa Kauniita ja Rohkeita katsoen. Ei saatana, paljon ryhdikkäämpää on lähteä saappaat jalassa ja ruumis ynnä sielu täysin palvelleena silloin, kun aika on.

Itse olen urheillut ja tarkkaillut ravintoani parantaakseni elämäni laatua. Siis omilla kriteereilläni. Ei minua kiinnosta parantaa mahdollisuuksiani saada syöpä tai dementia elämän ruletissa heilumalla pelipöydän ääressä pitempään. Pääasia, että nauttii elämästä.

Ja hei; jos joku nauttii elämästään 50 kiloa ylipainoisena alkoholia ja rasvaisia ruokia nauttien, niin mikäs minä olen sitä tuomitsemaan? Mutta ei minua kiinnosta myöskään olla niiden tuomittavana, joiden mielestä urheilu on ajanhukkaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erittäin mielenkintoista asiallista keskustelua täällä on käyty. Hyviä pointteja tuntuu löytyvän yhdeltä jos toiselta.

Lisään lusikkani soppaan ja kerron, että millä konstein olen saanut itseni pysymään kohtuullisen hoikkana ja hyvinvoivana. Eli kuten järki ja mm. JHag sanovat, liikunta on kaiken hyvän alku ja juuri. Itse käyn salilla 3-4 viikossa ja matkat sinne (3 km suuntaansa) taitan juosten, ellei ole saatanan kylmä. Lisäksi silloin kun mieli tekee juoksen pidempiäkin lenkkejä. Kesällä menen töihin (8 km) fillarilla ja pelaan fudista 1-2 krt viikossa. Sanomattakin on selvä, että nälkä tulee kun tuohon malliin rehkii, mutta jostain käsittämättömästä syystä silloin kun liikkuu paljon, tekee mieli terveellistä ruokaa. Eli lähinnä vedän ihan normaalia perusruokaa. Rasvana käytän rypsiöljyä ja muutenkin koitan välttää eläinrasvoja. Leipä on tietysti aina tummaa. Pituutta on 185 ja painoa 82 ja elämä maittaa. Ainoa ongelma minulla on vuorotyö, joka ei aina mahdollista järkevää syömisrytmiä.

Kumma juttu on tosiaan se, että joskus kun on ollut jonkun aikaa urheilematta, on alkanut myös syödä huonommin. Olen päätellyt, että tämä johtuu siitä, että elimistö ei enää veteläksi päästyään tavallaan tunnista tarpeitaan eikä osaa vaatia oikeita asioita. Jos löhöää sohvalla koko päivän, maistuu iltapalaksi pizza. Jos käy treenaamassa, tekee mieli vetää riisiä ja kanaa ja jälkkäriksi mustikkarahkaa. Kalja maistuu aina :)

Sellainen lisäys tuohon alkoholin lihottavuus teemaan vielä, että kyllä alkoholi sillä tavalla lihottaa, että viinaa vedettäessä normaalisti rasvan kanssa pakertava maksa joutuu tärkeämpiin tehtäviin eikä siis tänä aikana pääse pilkkomaan rasvaa. Kohtuudella käytettynähän ei alkoholilla kai ole isompaa roolia lihomisessa.

Mitä lapsiin tulee, niin onhan se surkeaa katsottavaa, kun enää ei sellainen normaali kirmaaminen tunnu maittavan. Aina pitäisi muka olla jotain ohjattua ja hienoa liikuntaa ennen kuin kakarat saavat perseensä liikkeelle. Parasta liikuntaa ainakin vielä 70-luvulla oli rofe ja pole sekä Tarzan -leikit. Niitä lisää 2000-luvun penskoille.

Turkulainen tyttö valitteli, kun puututaan löllyviin vatsamakkaroihin. Minä olen sitä mieltä, että pienet makkarat ei haittaa, mutta silloin voisi jättää ne napapaidat muille.

Edit: JHagille ja muillekin noista pastajutuista vielä se, että ainakin muistan lukeneeni, että durumvehnä sisältää pidempiketjuista hiilihydraattia kuin muu vehnä, joten se on myös terveellisempää. Ja kerrattakoon vielä pähkinänkuoressa lyhyen ja pitkän hiilarin ero, kun sitä ei ole täällä mielesätni näin selkeästi vielä esitetty: eli lyhyt hiilari (esim. sokeri) hurahtaa elimistöön salamannopeasti, jolloin elimistön insuliinitaso nousee hetkeksi, jolloin verensokeri laskee nopeasti takaisin alas ja energia tavallaan ei tule hyödylliseen käyttöön, vaan kertyy rasvaksi. Pitkät hiilarit taas liukenevat hitaasti ja luyovuttavat energiaa elimistön käyttöön pikkuhiljaa. Ei tule nälkä, ei huippaa ja kaikki tulee tehokkaasti käytettyä.
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JHag

Ja hei; jos joku nauttii elämästään 50 kiloa ylipainoisena alkoholia ja rasvaisia ruokia nauttien, niin mikäs minä olen sitä tuomitsemaan? Mutta ei minua kiinnosta myöskään olla niiden tuomittavana, joiden mielestä urheilu on ajanhukkaa.

Aivan! Itse asun opiskelijakämpässä, eikä kämppikseni ole mitenkään urheilullisia, pikemminkin päinvastoin. Minulle taas urheilu on elämäntapa. Vituttaa joka viikonloppu kuunnella sitä samaa virttä, kun jätkät istuu lihapiirakka toisessa kädessä ja bisse toisessa aukomassa mulle päätään kun lähden futistreeneihin, luistelemaan, lenkille tai salille. Tai kun syön sen jälkeen. "Jätkä vetää jotain vitun muijille tarkoitettua raejuustoa". Just joo...

Kyllähän minäkin ryyppään jos tilanne sitä vaatii, ja syön sen lihapiirakan tietenkin, mutta en jaksa sentään neljänä iltana viikossa litkiä bisseä. Pitäisiköhän mun alkaa valittaan niille kun ovat niin löysiä ja plösöjä? Saatana, lenkille siitä!

edit: oikeinkirjoituserheellisyyksiä
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Jhag osui asian ytimeen joskin sinänsä luonto on keksinyt meille suomalaisille lisävittuilua, eli kolesterolin jota ei varsinaisesti liikunnalla voi mitenkään "poistaa".

Itselläni käsittääkseni on(tänk juu veri mats faija) perinnöllinen "äkkikuolema" riski ja korkean kolesterolin riski l. mitä tahansa teenkään niin kuolen joka tapauksessa joskus 40-70 vuotiaana(aika yllättävää että sitä kuolee tuossa välissä :))...koska rehujen syöminen ei ole vaihtoehto.

Periaatteessa ongelmasta olisi helppo päästä eroon terveellisella ruokavaliolla mutta ongelma on se ettei kolesteroli mitenkään ilmoita asiasta.

Kun talvella tuli pelattua lätkää lähes joka ilta niin kunto laski ja sen huomasi->painoakin tuli lisää pari kiloa->juoksutahti kiristyi kun lätkäkausi jäi taakse. Eli siis selkeä varoitus, kolesteroli ei sitä anna eikä patista mitenkään terveisiin elämäntapoihin. Ehkä sitten ensimmäinen slaagi joskus myöhemmin herättää mutta toisaalta kuten Jhag totesi, letkuissa kuoleminen ei ole suurimpia toiveitani. Eli mieluummin syön epäterveellisesti, urheilen ja ylläpidän hyvää/kovaa kuntoa ja sitten kuolen nuorena kuin että pitäisi alkaa sen lisäksi että rääkkää itseään urheilulla vielä syömään terveellisesti....Pöh!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kun tässä ollaan jo edetty ruokailutottumuksista muihin "kansantauteihin" & saasteiden vaikutuksiin, niin pistänpä oman lusikkani soppaan tältäkin osin.

JHag taisi jo tuoda esille liiallisen siisteyden osasyynä sille miksi yliherkkyydet tuntuvat lisääntyvän nykypäivinä varsin paljon. Osin jopa "räjähdysmäinen" lisääntyminen näiden kohdalla ei suinkaan johdu pelkästään tehostuneesta terveydenhuollosta eli tarkoitan lähinnä kattavampaa seulontaa ja tarkempia tutkimusmenetelmiä. Saksojen yhdistyessä havaittiin nimittäin varsin mielenkiintoinen seikka vertailtaessa läntisen ja itäisen Saksan lapsia keskenään, siinä missä lännessä monet allergiat ja yliherkkyydet olivat hyvinkin yleisiä, löytyi niitä idän verrokkiryhmistä huomattavasti vähäisempiä määriä. Idän lapsilla oli havaittavissa jonkin verran puutteellisemmasta (yksipuolisemmasta) ravinnosta johtuvia vaivoja, mutta ero länteen ei ollut (muistaakseni) merkityksellinen. Sen sijaan merkityksellinen ero löytyi näiden yliherkkyyksien kohdalta. Syyn moiseen tutkijat ja lääkärit arvelivat löytyvän lännen huomattavasti steriilimmästä ja puhtaammasta ympäristöstä, eli liiallinen puhtaus alkaa jossain vaiheessa kääntyä ihmistä vastaan kun ei tapahdu enää "normaalia" altistumista bakteereille ja muille taudinaiheuttajille.

Joskus mietityttää, että mikä mahtaneekaan olla näiden kaikkien ruoka-/lisäaine tutkimusten lopullinen funktio. Epäilemättä media on osa syyllinen siihen, että tulokset julkaistaan hyvin puutteellisesti - joskus jopa tarkoitushakuisestikin. Milloin mikäkin lisäaine tai jokin muu ruokaan joutunut yhdiste aiheuttaa vaaraa ihmisille, harvoin kuitenkaan tullaan maininneeksi sitä kuinka paljon tätä esim. lisäainetta tulee nauttia säännöllisesti päivittäin jotta se riittää synnyttämään vaaramomentin. Makeutusaineena käytetyn aspartamiininkin suhteen määrät taisivat olla todella huikeita, jotta siitä aiheutuisi haittaa elimistölle, tulisi sitä sisältäviä juomia nauttia säännöllisesti (päivittäin) kymmeniä litroja. Mietinpä vaan, että kuinkahan moni meistä oikein jaksaa juoda edes paria kolmea litraa Pepsiä päivässä ja vieläpä säännöllisesti?

vlad#16.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuosta ihmisen eliniästä tuli vielä mieleeni, kaikkea kun nykyään tutkitaan, tutkitaan myös sitä mikä on luonnollinen eliniänodote ihmisille. Kuten täällä jokunen on jo huomannut, elämme nykyään huomattavan vanhoiksi, eritoten huomattavan vanhoiksi jos verrataan tilaa muihin "kaltaisiimme" eläimiin, eli ihmisen keskiverto eliniänodote länsimaissa (kehittyneissä maissa) on kohonnut yli puolitoista kertaiseksi verrattuna nk. luonnolliseen tilanteeseen.

Luonnollisen kehityskulun kannalta vanhukset ovat vain haitaksi, niistä ei ole enää apua juuri missään mielessä joten tämän tähden luonnossa vain harvojen eläinlajien keskuudessa tavataan poikkeuksellisen vanhoja yksilöitä (mm. norsut, kilpikonnat ja valaat ovat poikkeuksia), ne karsiutuvat pois jo aiemmin tarpeettomina. Ihmisen kohdalla tilanne on aivan toinen, vanhusten osuus on suorastaan suhteettoman suuri verrattuna luonnolliseen tilaan. Onko nykyinen tilanne siis luonnoton? Parempi jättää tämän spekuloiminen vielä toistaiseksi vähemmälle.
Arvioiden mukaan kuitenkin ihmisen eliniänodote sijoittuisi 40 ja 50 vuoden välille, kaikki tämän jälkeen on ylimääräistä resurssien tuhlausta, lukuunottamatta ehkä laumojen hallitsevien yksilöiden kohdalla (naaraaiden puolella) joilla elinikä olisi hivenen keskimääräistä korkeampi. Tähän ikään menessä ihminen ehtisi jatkaa sukuaan, kasvattaa jälkikasvunsa sukukypsyyteen eli luonnon kannalta tärkein tulisi tehtyä, joten tämän jälkeen vanhus olisi yhteisölle tässä mielessä täysin hyödytön. Tämä mielessä pitäen eliniän keinotekoinen pidentäminen on kaikkea muuta kuin järkevää, edes sillä sitä ei voi perustella, että vanhuksilta oppii jotain koska luonnollisessa tilassa elettäessä vanhemmat opettavat jälkikasvulleen lähes kaiken tarpeellisen ennen tämän tulemista sukukypsyyteen tai viimeistään hyvin pian tämän vaiheen jälkeen. Tämän jälkeen tapahtuu vain hienosäätöä ja tietojen ja kokemusten kartuttamista, kuten on havaittavissa esim. norsujen kohdalla, lauman johtavan naaraan (matriarkan) opettaessa jälkeläisilleen vaellusreittejä, juomapaikkoja tms. asioita.

vlad#16.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
vlad:

Unohdit kyllä tuossa pohdinnossa lähes täydellisesti sen(tarkoituksellako?) että ihminen ei enää varsinaisesti ole agraarinen olento eikä siten varsinaisesti ole sidottu fyysisen iän tuomiin siteisiin. Koska monet työt tehdään nykyään päällä niin tuota "elinikää" voisi reilusti nostaa jonnekin 70 kieppeille, tämän jälkeen dementiat ym. alkavatkin sitten jo lisääntyä dramaattisesti.
Koska ihminen kykenee tallentamaan informaatiota muutenkin kuin perimätiedolla niin vanhusten "tiedonsiirtofunktio" on sekin merkityksetön(ellei nyt kokemusta oteta huomioon), senkin takia todellinen merkitys on se mitä tuottaa yhteiskunnalle.
Harvassa ovat professorit jotka ovat alta 50(noh okei taitaa nykyään 40 olla enemmänkin rajana kun koulujen määrä on kasvanut). En silti heti tuomitsisi heitä roviolle vain sen takia että heidän fyysinen ikänsä on korkea, henkisesti he saattavat olla yhä täysin toimintakykyisiä kymmeniä vuosia.

Ja kun ottaa huomioon että ihmiset tekevät vieläkin töitä pitkällä >60 vuotiaaksi(ainakin "ajattelutöissä" eläkeikä on varsin korkea) joten on kovin outoa että sanot vanhusten olevan taakka jos he ensinnäkin mahdollisesti vielä ansaitsevat hyvin->maksavat veroja mutta toisaalta käyttävät vähän palveluja(lastenhoito, koulutus jne.).

Kenties tahallista provokaatiota, kenties ajattelematonta pohdintaa, ehkäpä pieni selvennys olisi paikallaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti varjo

Kenties tahallista provokaatiota, kenties ajattelematonta pohdintaa, ehkäpä pieni selvennys olisi paikallaan.

En ota "kunniaa" ideasta itselleni, sen heitti ilmoille eräässä dokumentissa joku arvostettu (?) proffessori, tai ainakin tämän suuntainen hänen ilmoille heittämänsä ajatus oli.

Perusta on kuitenkin se, että lajina ihminen pärjäisi vaikka keskimääräinen eliniän odote olisikin vain sen 40 tai 50 vuotta, tätä vanhempiakin voi toki olla elossa mutta heidän täytyy olla yhteisölle hyödyksi jotta heitä "kannattaa" pitää elossa. Totta on se, että tämä olettamus lähtee liikkeelle vain siitä näkökulmasta jossa tutkitaan lajimme säilymistä ja mikä säilymisen kannalta olisi riittävää - se ei vielä tarkoita sitä, että tämä takaisi (tai olisi taannut) lajillemme mahdollisuuden nousta menestykseen. Eli kyseessä oli/on vain ja ainoastaan lajien vertailua keskenään ja sen perusteella tehty arvio siitä mikä riittäisi eliniänodotukseksi jotta luonnon kannalta tärkeimmät tavoitteet tulisi toteutettua.

En itsekään, osin tarkoituksella, ottanut esille eliniän kasvun synnyttävää positiivista puolta. Jos olisin tämän asian ottanut esille, olisitko Sinäkään herännyt kirjoittamaan viestiä? Tokkopa.

Entäpä jos tämä idea pohjalla pitäen jatketaan hivenen spekulaatiota. Niin kauan kuin ihminen on työkykyinen on hän hyödyksi, nykyisen kaltaiselle, yhteiskunnalle/yhteisölle. Hänen menetettyä työkykynsä iän myötä vähenee myös hänen hyötynsä yhteisölle/yhteiskunnalle ja siinä vaiheessa kun hän totaalisesti menettää kykynsä tehdä työtä tai olla millään muotoa "hyödyksi" yhteiskunnalle/yhteisölle, onko enää järkevää pitkittää hänen elämäänsä vuosilla tai jopa vuosikymmenillä?

Uskoisin, että nyt alamme "puhua samaa kieltä".

Kaikkiaan, kysehän on vain siitä minkä asetamme tärkeimmäksi päämääräksemme, agraari vai tietoyhteiskunnan. Nykyään tietoyhteiskunnan tason voisimme säilyttää sillä, että keski-ikä putoaisi huomattavasti (ei ehkäpä niin radikaalisti kuin ed. viestissä ilmaisin) mutta sen sijaan pohtimisen arvoinen on se kysymys: Olisimmekko päässeet tälle tasolle kuunaan jollei ihmisen keski-ikä olisi samalla noussut "tavanomaiselta" tasolta huomattavasti korkeammaksi.

vlad#16.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kolesterolista: Aivan oikein varjo. Kolesterolimittaus pitäisi tehdä jokaisen - ja yllättyä tuloksista. Taipumus korkeaan kolesteroliin piilee geeneissä ja luulen, että geeneihin se on uinut esi-isien ruokavaliosta. Korkealla kolesterolilla ja lihavuudella ei ole korrelaatiota. Langanlaihalla ihmisellä (kuten vaimoni) saattaa olla kolesteroli lähellä lukemaa 8 ja 40 kiloa ylipainoisella faijallani kolesteroli nousee hädin tuskin yli lukeman 2. Itse olen perinyt alhaisen kolesterolin ja alhaisen verenpaineen, jopa luonnottoman alhaisen.

Jep, agraari- ja militaariyhteiskunnassa (those good old days!) yli 40-vuotiaat olivat vanhuksia ja vielä niinkin lyhyen aikaa sitten kuin 1800-luvun alkupuoliskolla keskimääräinen elinikä oli karvan yli 50 vuotta. Minustakin duunien henkistyminen antaa tietylle väestönosalle mahdollisuuden työskennellä pidempään. Mutta kyllä aivokapasiteettikin pienenee iän myötä ja varsinkin kyky oppia uutta, mikä on yli 50-vuotiaalle tutkimustenkin mukaan todella hankalaa. 5-vuotiaan voi heittää vaikka yhdeltä istumalta täysin vieraskieliseen ympäristöön ja hakea 2 vuoden päästä pois täydellisen kielitaidon kera. Noin niinkuin karrikoiden todettuna. Sen sijaan ikääntyneemmillä ihmisillä on eittämättä taito soveltaa oppimaansa paremmin kuin märkäkorvilla. Kyllä se minustakin olisi outoa, jos proffat olisivat kolmevitosia. Sen sijaan jos joudun aivoleikkaukseen, menen mieluummin 35-vuotiaalle kuin 55-vuotiaalle kirurgille.

Vanhuksiin ja vanhustenhuoltoon on toki toinen, raadollisempikin näkökulma; vanheneva väestö on erinomainen työllistäjä ja tulonlähde. Jos ihmiset kuolisivat viisikymppisinä, kuka tarvitsisi laajamittaista lääketeollisuutta ja siihen liittyvää tutkimustyötä? Kuka tarvitsisi terveydenhuoltoa, sairaanhoitoa, erikoispalvelualoja?

Joten itselläni ei ole suurta halua harventaa vanhuskantaa, mutta itse haluan oman vegetaristiseen vaiheeseen edenneen vanhuuteni kestävän mahdollisimman lyhyen aikaa. Itse asiassa olen aina pitänyt vanhuksista. Enemmän kuin lapsista, heh.

Snakster: Jep, näin se menee. Lyhyet hiilarit antavat lyhytkestoisen piikin, pitkät kestävät pitempään. Pullassa ja vaaleassa leivässä on sama ominaisuus kuin limsassa; moni tietää, että jano lähtee nopeasti Cokiksella, mutta palaa hetken päästä entistä kovempana takaisin. Saman tekee pulla tai suklaapatukka näläntunteelle.

Durumvehnästä en tiedä mitään, koska nautin pastan, jos sitä joskus syön, mieluiten ruisversiona. Täytyypä kokeilla.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Taivahan tosi on tuo että veren kolestroli ei korreloi ylipainon kanssa. Myöskään terveellisillä ruokailutottumuksilla ei saavuteta kovin hyviä tuloksia kolestrolin pudotuksessa.

Hyvän ystäväni äiti on erittäin hoikka, syö terveellisesti, liikkuu päivittäin, mutta silti kolestroli on yli 8.

Itselläni mitattiin jokunen vuosi sitten arvo 4.2 vaikka tuohon aikaan ahdoin itseeni proteiinia mm. kananmunista.

Söin päivittäin vähintään neljä kananmunaa sekä broitsua tai punaista lihaa.
Olin yllättynyt noinkin alhaisesta lukemasta koska eläinrasvojen osuus ruokavaliossani oli siis melkomoinen.

JHag: oletko tietoinen millainen vaikutus luonnollisilla steroleilla on, siis tuota anabolista vaikutusta lähinnä?

Joskus takavuosina kohistiin ainakin sitosterolin anabolisesta vaikutuksesta. Mikä lienee viimeisin "totuus"?

ps. joskus lähimenneisyydessä aminohappovalmisteet siirrettiin apteekkitavaraksi,onko asianlaita vielä näin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös