Ihan vakavastiotettavaa settiä kunnes:
"Firmat haluavat pitää langat omissa käsissään, ja niin on halunnut tehdä myös Rumbin. Viime syksynä hän sai töitä Hoplopista, mutta irtisanoutui vuoden alussa, koska löysi halvat lennot Kambodžaan"
Niin, jos CV:ssä sitten on aukkoja jotka johtuvat siitä että kaveri on lähtenyt itseään etsimään Kambozaan niin ei nyt kauheasti pidä ihmetellä ettei työnantajia kiinnosta palkata ihmistä jonka potentiaali sitoutua työpaikkaan on nolla.
Tämä kieltämättä pisti silmään. Kaveri etsii lähes epätoivon vimmalla töitä, ja sitten kun niitä töitä vihdoinkin on, niin irtisanoutuu ulkomaanmatkan takia. Tuosta jää aika huono kuva mahdollisille tuleville työnantajille. Itse olisin ainakin yrittänyt olla tuosta asiasta haastattelussa ihan hiljaa.
Jotenkin tuntuu siltä, ettei kaveri ihan täysin ymmärrä työelämää. Kun on töissä, niin lomat eivät ole ilmoitusasioita, vaan niiden ajankohdasta ja muista järjestelyistä neuvotellaan. Yleistäminen on aina vähän kyseenalaista, mutta nämä asiat tuntuvat tulevan yllätyksenä etenkin nuorille. Omallakin alallani on nuoria kesäsijaisia, jotka heti töihin tultuaan lähtevät listaamaan esimiehille viikonloppuja, jolloin he eivät voi olla töissä, koska jossain on festarit.
Tämä omien vapauksien vaatiminen tulee kaiketi opiskelijaelämästä. Siellä aikataulut ovat kuitenkin paljon joustavampia kuin työelämässä. Nuorten kunniaksi on kuitenkin sanottava, että monet sentään oppivat nämä asiat. Olen aikoinaan oppinut ne itsekin, kun minulle on sanottu, että viikonlopputöihin sopii tottua, jos haluaa alalla olla.