Sosiaalisuuden puute on yksi suurimmista tekijöistä. Silloin, kun minä olin NUORI, mentiin kesällä uimaan, yleisurheilukentälle tms. paikkaan, koska kaveritkin olivat siellä. YU-kentällä pelattiin futista, leikittiin mm-kisoja tai painittiin patjoilla, tai sitten vaan hengattiin. Kun käytiin uimassa, niin aina oli jotain pallolittaa, hyppytornista pituushyppyä, kilpauintia jne. Eikä silloin mietitty, että: "Mitä jos mä häviän?" Tai "mitä jos mä en osaa?". Jos hävittiin, niin mentiin seuraavalla kertaa kahta kauheemmin ja jos ei osattu, treenattiin niin paljon et opittiin. Ja siihenkin kehotus tuli vanhemmilta viimeistään, jos itse ei hiffannut.
Suurin tekijä siinä oli se, että tekeminen oli hauskaa ja sai olla kavereiden kanssa. Ei kaikista mitään urheilijoita tullut tietenkään, koska kaikki eivät edes ajatelleet sitä, mutta ne jotka halusi jatkaa urheilun pariin, saivat hyvät pohjat.
Talvisin oli sama. Ulkojäät, pihapelit, lumisodat, hiihtäminen jne. Jos kelit oli paskoja, niin mentiin silti, koska kelien täytyi olla tosi paskoja, ettei menty.
Ja kyllä meilläkin playstationia on keretty pelaamaan vaikka huru mykket. Mut sen ohessa on käyty vanhempien (omien sekä kavereiden) kanssa kahvipöytä keskusteluja jääkiekon SM-liigasta, hiihdon maailmancupista, olympialaisista jne.
Koululiikunta oli erilaista. Jos sulla oli farkut sisäliikuntaan ja asuit lähellä koulua (1-5km), niin sut pistettiin kotoa hakemaan sisäpelivehkeet. Tai jos ei ollut sisäpelivehkeitä, niin jälki-istuntoa tai sillä ainakin uhattiin. Kukaan ei marissut. Maailma oli jengoillaan.
Tässä on monen eri asian summa sille, miksi Suomesta ei kasva urheilijoita enää. Urheilu ei ole ensinnäkään elinehto vaihtoehtoiselle paremmalle elämälle tai maailman näkemiselle. Monelle 80-90-luvun vaihteen nuorelle ainoot etelänmatkat ovat olleet harjoitusleirit esim. Yleisurheilussa keväisin, kun eri ryhmiä lähti reissuun.
Nykyään sä saat velalla ostettua lennot ja hotellin johonkin Balille, jos haluat päästä surfaamaan. Kaikki helpompaa.
Nykyään tietokonetta pelaamalla (hyvin toki) tai persettä nuolemalla YouTube -videoilla sä voit tienata elantosi ja helkkaristi enemmän. Kuka haluaa tehdä töitä niinkin raskaan asian kuin urheilun eteen etenkin, kun mikään ei ole varmaa.
Mä TIEDÄN, että jokaiselle urheilevalle ihmiselle/nuorelle on apua tarjolla jos sitä haluaa. Kyse ei ole siitä. Kyse on ihmisten haluista ja unelmista tehdä töitä asioiden eteen.
Yksikään valmentaja ei ole huono. Kaikki auttaa aina jossain määrin urheilijaa eteenpäin. Ensimmäinen, toinen tai kolmaskaan ei ole ehkä se oikea tai paras, mutta he kaikki ovat tuoneet jotain sinulle, mitä vahvistaa tulevaisuudessa parempien valmentajien kanssa.