Zalmonella
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Rauman lukko
Suomessa pelataan lentokenttäkaukaloissa heikkotasoista kiekkoa. SM-liigassa pelaaminen ei nykyisin edesauta nuorien pelaajien mahdollista NHL-uraa yhtään. Ensimmäisenä kaukalot pitää saada NHL-mittoihin. Toiseksi nuorten pelaajien pitää lähteä Pohjois-Amerikkaan niin pian kuin mahdollista. 17-19v junnu on valmiimpi uhraamaan kauden tai kaksi farmissa tai junnusarjoissa kuin SM-liigaa "kärsivällisesti" tahkonnut 25v peluri, joka lähtee osittain ihan ymmärrettävistä syistä ruplien perään.
Suomen jääkiekkoilun ongelma on se, että täällä luullaan itsestään heti liikoja, kun hieman sattuu menestymään. Täälle ei ihmiset osaa laittaa SM-liigassa menestymistä oikeaan kontrastiin. SM-liigassa pärjääminen tai dominointi ei tarkoita suuressa mittakaavassa yhtään mitään.
Kaukalot ei ole ongelma sillä jokaisessa EUroopan maassa on isot kaukalot. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että lahjakkuudelle olisi parempi lähteä Pohjois-Amerikkaan jo nuorena vaikkakin se suuri elämän muutos olisikin. Usein kommentaattorit ja kaikenmaailman tietäjät kertovat, että nuoret lähtevät liian nuorena tuhoamaan itseluottamustaan sinne mutta itse näen asian toisin. ON periaatteessa parempi, että mitä aikaisemmin sinne menee. Siellä on valmennus joka osaa valmistaa pelaajan sikäläiseen pelitapaan jos vain pelaaja itse on motivoitunut sitä oppimaan. Nuo sikäläiset junnu-liigat ovat todella kova-tasoisia sekä seurattuja, että siellä oppii jo nuorena käsittelemään median sekä yleisön painetta mitä täällä ei koskaan, millään mittarilla ole. Paljon on esim. Slovakkeja ja Tsekkejä noussut NHL:ään noista junnu-liigoista ja ovat nyt NHL-joukkueiden ratkaisevia pelaajia.
On turhaa pitää junioria täällä vain jotta hän oppii täkäläisen pelitavan jonka jälkeen hän hyppääkin jo ihan erinlaiseen maailmaan rapakon taakse.