Jos sisälukutaitoni ei ole ruosteessa myös tägäämäni kirjoittaja arvostaa Mambaa.
Minä arvostan Mikko Mannerin todella korkealla. Olen arvostanut jo Kiekko-Laserin ajoista lähtien. Kun Mikko tuli Kärppiin, niin mulla oli jo vihiä intohimoisesta taktiikoitten opiskelijasta ja hienosta, ihmisläheisestä valmentajasta. Olisin toivonut Mannerin nostamista päävalmentajksi jo Suikkas-kauden alusta, mutta puoli kautta jouduttiin pelaamaan kaitsukiekkoa ja eihän se ihan nappiin mennyt. Tulosta alkoi tulemaan, kun Manner otti ohjat enemmän käsiinsä. Kritisoinko Manneria? No, ihan varmasti, jos aihetta on. Heitänkö bussin alle? No en varmasti heitä. Tämä homma ei ole yhdestä miehestä kiinni.
Kuuntelin just Petopodin jakson ja yritin vähän tarkemmin bongailla asioita, jotka meitä kannattajia kiinnostaa. Omat ajatukset tuon samalla ilmi. Halusitte tai ette.
Ensiksi, hyvä, että Mikon pohje on nyt kinesioteipattu ja mies pääsee lenkille haukkaamaan happea. Se on äärimmäisen tärkeää, ettei pää räjähdä vitutuksesta, joka tällä hetkellä siellä myllertää.
Kuten aiemmin jo mainittiin, niin Meriläinen puhui vain HIFK-tappiosta, eikä jo pitemmän aikaa vaivanneista pelillisistä ongelmista, mihin esim. Onnela kalevassa ansiokkaasti pureutui.
Jokatapauksessa syyllisiä ei haeta ja ongelmat ratkotaan yhdessä. Valmennus johtaa omalla tavallaan ja vanhempien pelaajien on johdettava omalla esimerkillään. Kaikki pelaajat voivat johtaa omalla tavallaan. Myös nuoret.
--> juuri näin sen pitää mennä. Kyse on joukkuelajista ja silloin ei vain voi hakea yhtä syyllistä, jos hommat ei toimi. Kaikkien on katsottava peiliin ja otettava vastuu. Mamba otti kaiken paskan niskaansa omaan epäitsekkääseen tapaansa. Tällaisina hetkinä pelaajista pitää nousta johtajia, joilla on selkärankaa tunnustaa virheet, mutta myös munaa näyttää esimerkkiä työnteosta.
Perusasiat ovat pettäneet. On kiirehditty spesialiteetteihin. Rotaatio jatkuu. Kärpät jatkaa edelleen aktiivista ja aggressiivista linjaansa, MUTTA muistetaan kurinalaisuus ja yhteistyö, parempi puolustuspelaaminen ja muut perusasiat.
--> Täähän menee just niinkuin olen omissa kirjoituksissani kirjoittanut. (on muutkin kirjoittaneet) Peruspeli kunniaan ennenkuin aletaan hifistelemään. Valmentaja näkee missä on menty metsään ja nyt niihin asioihin keskitytään treeneissä. Juuri9 näin pitää tehdä. Konkretisoituuko se jo huomenna? Sitä ei Mamba luvannut. Itse uskon, että huomenna nähdään pelillisesti paljon kurinalaisempi Kärpät kotona kuin kertaakaan tällä kaudella. Mihin se sitten riittääkään? Rotaatio jatkuu ja mun mielestä tilanne ei mene ihan niinkuin Mamba väittää. Kärpissä joutuu vieläkin kiertoon, vaikka pelaisit kuin hyvin ja kiertoon ei tietyt pelaajat joudu sitten millään. Nimi painaa selässä.
Aatu Räty ja Tieksola jatkavat A-junnuissa, kunnes peli alkaa näyttää siellä siltä, että jätkät kannattelevat joukkuetta, niinkuin johtavien pelaajien täytyy. Tuomaala ja Hyry ovat pelanneet hyvin junnuissa ja ansainneet paikkansa Liigassa.
--> Tästä on helppo olla valmennuksen kanssa samaa mieltä. Ainakin osittain. Tuomaala ja Hyry ovat käyttäneet näytönpaikkansa ihan hyvin, Tieksolalla on ollut lonkkavammoja ja Aatu Räty... niin, Aatu Räty. Onko kuitenkaan sitä kahden maalin iltaa lukuunottamatta ollut Liiga-paikan arvoinen? Ehkä? Ehkä ei? Ehkä ne isot minuutit ja kasvaminen johtavaksi pelaajaksi junnujen puolella ovat se oikea tie Aatulle tällä hetkellä? Kuukauden päästä tilanne voi olla toinen? Ja muistetaan kaikki, että koronakaranteenit vaikuttavat myös paljon junnujen siirtoasioihin.
Onnistujiksi Manner nimesi Taneli Ronkaisen ja Jesse Koskenkorvan.
--> On helppoa olla samaa mieltä Mannerin kanssa. Itse olen todellakin positiivisesti yllättynyt Ronkaisen tasonnostosta. Kuukausi tästä eteenpäin kehityksen jatkuessa samanlaisena, niin meillä alkaa olla positiivinen pakkiongelma käsillä. Koskenkorvaa en juo, mutta mielelläni kehun, kun siihen mahdollisuus annetaan. Itse olin jo tuossa lauantain jälkeen nostamassa miestä jopa kakkossentteriksi, mutta ehkä sen aika ei vielä ole? Tai voi ollakin?
Siinäpä ne ehkä tärkeimmät nostot haastattelusta.
Kyllä mulla usko Manneriin säilyy. Virheet on tiedostettu, myönnetty ja korjaustoimet aloitettu. Mitä muuta voi valmentajalta vaatia?