Mikael Granlund

  • 1 592 231
  • 3 133
Tuo rankkari homma ihmetyttää, miksi ei pääse ampumaan? Olen aikaisemmin ottanut asian jo esille, mutta siellä on aina koivu ja parise. Nämä kaverit ovat epäonnistuneet sen verran monesti ja sitä kautta hävitty skaba, että mitä sitten vaikka mikke ei tekisi ensimmäisestä? Huippu ampuja ollut kuitenkin aina noista rankuista. Pidän edelleen yeota jonkin sortin idioottina, anteeksi vain. Antaisi nyt herran jestas yhden mahdollisuuden edes.... Paljonko muiden pelaajien rankku prosentti tältä kaudelta??? Siinä teille mietteitä

Viime kausi mukaan lukien hävittiin noita rankkuskaboja liukuhihnalta, eikö nuori valmentaja uskalla ottaa koivua tai parisea edes kerran pois....voi luoja sanon minä

Eikö se riitä, että tämäkin asia täällä jo kertaalleen kerrottiin:
2013-2014 - Regular Season - All Skaters - Active Skaters - Career - Total Goals - NHL.com - Stats
2012-2013 - Regular Season - Minnesota Wild - All Skaters - Shooters - Total Goals - NHL.com - Stats
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Nyt on kyllä Granlundin esityksistä seurajoukkueessaan tällä kaudella ja mm-kisojen viimeisten pelien perusteella sellainen kutina, että Sotsissa voi isolla jäällä tapahtua mitä tahansa..
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Tuo rankkari homma ihmetyttää, miksi ei pääse ampumaan? Olen aikaisemmin ottanut asian jo esille, mutta siellä on aina koivu ja parise.

Joukkueen parhaat on yleensä ampumassa niitä rankkareita, joten on ihan perusteltua laittaa Koivu ja Parise sinne ampumaan niitä. Ura tilastoissa Parise on neljäs ja Koivu kuudes aktiivisista pelaajista, joten ei liigasta ihan hirveästi parempia löydy. Crosby laittaa samalla prosentilla noita sisään kuin Koivu ja Ovechkin huonommalla. Toki näkisin grannyn olevan hyvä vaihtoehto tuohon kolmanneksi vetämään, mutta ilmeisesti harjoituksissa ei ole pistänyt hirveän hyvällä prosentilla noita sisälle ja läpiajoista on tullut pelkkiä huteja.

Itse yön pelissä ykkönen järkkäsi komean yv maalin ja granny pisti reboundista sisään. Granlund on parantanut koko ajan peliään ja toivottavasti alkaisi parantamaan myös aloituksia sillä häviää suurimman osan noista ja taisi olla joukkueen huonoin aloittaja, mutta muuten hyvää pelaamista ja pisteitä olisi voinnut tulla enemmänkin.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Kuitenkin sen verran otsikosta sivuun, jos tuo +50 pistettä oikeuttaa tähteyteen, niin kai sinne jonkinasteisiin suomalaisstaroihin voi Olli Jokisenkin noilla kriteereillä laskea?

Tähden määritelmä on suhteellisen hankalaa, mutta itse lähden siitä että tähdellä pitää olla useita ppg keskiarvolla vedyttyjä kausia. Lisäksi pelaajan luonne ja karisma on tietysti pieni osa myös tähtistatusta.

Itse ainakin lähden siitä, että tähti NHL:ssä tarkoittaa vähintään sellaista 65-70 pistettä per täysi kausi hyökääjälle.

Tosin Mikke, kuten sanottua on vielä todella nuori vaikka tuntuu, että on ollut mukana jo ikuisuuden. Sen lisäksi ykkös YV on yleensä, joka eniten niitä pisteitä tekee, eli aika mukavat pisteet Mikellä tähän mennessä. Eniten kuitenkin miellyttää se, että Mikke on oikeasti kokoajan vaarallinen kiekon kanssa vaikka ei olisi edes näin paljon pisteitä, jonka lisäksi vääntää, taklaa, raastaa ja blokkaa sekä tekee paljon pieniä asioita hyvin ja on vissiin jo vähän AV:täkin pelannut.

Kuitenkin hyökkääjä tähteyttä auttaa rooli omassa joukkueessa, muut asia mitä tekee jäällä ja sen ulkopuolella ja paljon muukin. Silti kyllä nuo pisteet pitää NHL tähdeksi nimettäessä olla tuolla 60 paremmalla puolella.
 

Tiedote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse ainakin lähden siitä, että tähti NHL:ssä tarkoittaa vähintään sellaista 65-70 pistettä per täysi kausi hyökääjälle.

Itse olen täysin samoilla linjoilla. Tästä hyvänä esimerkkinä Rick Nash joka ei ole kertaakaan uralla 11 kauden aikana rikkonut sitä 80 pisteen rajapyykkiä (toki löytyy jaettu maalikuninkuus 41 kihauksella), mutta sen sijaan näitä 60-70 pisteen kausia löytyy useampikin. Muista kirjoittajista en tiedä mutta minä ainakin lasken miehen täysiveriseksi tähdeksi. Toki Nash pelaa myös hyvää puolustuspeliäkin, mutta samaan on edellytykset myös Granlundilla.

Sitten jos vielä väkisin keksitään tähteyden yläpuolelle se supertähteys nimike niin siihen laskettavien pelaajien määrä putoaakin todella radikaalisti. Ei NHL:stä hyökkääviä supertähtiä löydy kuin se 5-10 kappaletta ja en minä ainakaan uskalla edes kuvitella että lähitulevaisuudessa tuossa porukassa pelaisi suomalainen.

Ja kuten moneen otteeseen on ilmaistu täälläkin niin minä näen Granlundin onnistuessaan siinä 60-70 pisteen miehenä joten kaiken mennessä nappiin miehestä tulee NHL:n tasolla tähti.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Väittäisin kyllä vastaan.
Räjähtävyyttä voi harjoittaa ihan yhtä lailla kun mitä tahansa muuta ominaisuutta.
Räjähtävyyttä harjoitetaan tekemällä yksittäisiä, räjähtäviä toistoja verrattain pienillä vastuksilla (perus punttireeniin verrattuna).

Täysin samaa mieltä siitä, että räjähtävyyttä voi kehittää aikalailla.

Mutta räjähtävyyttä ei kyllä harjoiteta nykytiedon valossa pienillä painoilla.

" Räjähtävässä voimaharjoittelussa käytetään submaksimaalisia vastuksia (50-90%). Koska voiman tuottamiseen on räjähtävää voimaa vaativissa lajeissa erittäin vähän aikaa, ei suorituksen aikana ehditä saavuttaa maksimaalisia voimatasoja. Näin ollen on tärkeätä yltää lyhyessä ajassa mahdollisimman suureen submaksimaaliseen voimantuottoon.
"
Lähde: Ominaisuus harjoittelu - Lahden Ahkera ry.

(Nopeaa löysin tällaista faktaa tueksi). :)

Toki tuo skaala 50-90% on aika laaja, mutta nykyisin eteenkin aikuisurheilijat käyttävät hyvin usein 70-80% vastusta harjoitellessaan räjähtävävyyttä. Eteenkin hermoston stimulointi onnistuu muistaakseni parhaiten juuri tuolla skaalalla.
Tämä hermostojuttu on omaa mutua/muistia, miten tuo nyt meni.

Meni hieman offtopiciin, joten pahoittelut siitä.

Granlundhan pääsi muuten viime yönä myös 2 vs1 hyökkäykseen kiekollisena ja teki mielestäni ihan hyvän ratkaisun leikkaamalla keskeen ja ampumalla pakin längistä kohti moken länkiä. Ei ollut kaukana toinen häkki.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Väittäisin kyllä vastaan.
Räjähtävyyttä voi harjoittaa ihan yhtä lailla kun mitä tahansa muuta ominaisuutta.
Räjähtävyyttä harjoitetaan tekemällä yksittäisiä, räjähtäviä toistoja verrattain pienillä vastuksilla (perus punttireeniin verrattuna).

Marginaalisesti kyllä. Mutta mitään Grabnerin, Hagelinin tai Hallin tasoista luistelua ei vain pysty treenaamaan ellei ole luontainen lahjakkuus. Niitä kuuluisia ensimmäisiä potkuja. Tätä minä hain. Granlund pystyy parantamaan kestävyyttään ja jonkin verran varmaan lisäämään voima- ja tekniikkaharjoittelulla nopeuttaan sekä saamaan harjoittelulla hivenen ketteryyttä lisää. Mutta se mitä edellämainitut herrat luistelussa edustavat on mahdotonta saavuttaa pelkästään kovalla treenillä.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Täysin samaa mieltä siitä, että räjähtävyyttä voi kehittää aikalailla.

Mutta räjähtävyyttä ei kyllä harjoiteta nykytiedon valossa pienillä painoilla.

" Räjähtävässä voimaharjoittelussa käytetään submaksimaalisia vastuksia (50-90%). Koska voiman tuottamiseen on räjähtävää voimaa vaativissa lajeissa erittäin vähän aikaa, ei suorituksen aikana ehditä saavuttaa maksimaalisia voimatasoja. Näin ollen on tärkeätä yltää lyhyessä ajassa mahdollisimman suureen submaksimaaliseen voimantuottoon.
"
Lähde: Ominaisuus harjoittelu - Lahden Ahkera ry.

(Nopeaa löysin tällaista faktaa tueksi). :)

Toki tuo skaala 50-90% on aika laaja, mutta nykyisin eteenkin aikuisurheilijat käyttävät hyvin usein 70-80% vastusta harjoitellessaan räjähtävävyyttä. Eteenkin hermoston stimulointi onnistuu muistaakseni parhaiten juuri tuolla skaalalla.
Tämä hermostojuttu on omaa mutua/muistia, miten tuo nyt meni.

Meni hieman offtopiciin, joten pahoittelut siitä.

Granlundhan pääsi muuten viime yönä myös 2 vs1 hyökkäykseen kiekollisena ja teki mielestäni ihan hyvän ratkaisun leikkaamalla keskeen ja ampumalla pakin längistä kohti moken länkiä. Ei ollut kaukana toinen häkki.

Voimantuoton osalta juuri "räjähtävyyden" suhteen aika usein unohdetaan se, että kysehän ei ole vain siitä voiman määrästä, joka vaaditaan liikuttamaan kuorma x paikasta y paikkaan z. Juuri lajisuoritusta tukevan (voima)harjoittelun osalta täytyy muistaa myös se seikka, että tähän täytyy lisätä vielä yksi muuttuja eli liikkeeseen käytetty aika. Tämä on se syy, minkä takia käytetään verrattain kevyitä kuormia (esim. huomattavasti kevyempia, jos tavoitteena on vain tuon kuorman siirtäminen ilman aikatavotteita). Lihaksisto täytyy saada adaptoitua oikeanlaiseen voimantuottoon.

Se on aika huttua, että näitä ominaisuuksia ei pystyisi Granlundin iässä enää kehittämään. Tottakai geneettiset lähtökohdat (esim. lihassolujen dominoiva tyyppi) asettavat rajoitteita tähän, mutta tuskinpa kovin moni jääkiekkoilija sitä maksimipotentiaaliaan on pystynyt ulosmittaamaan vielä nuorella iällä, kun harjoittelun pääpaino on kuitenkin muualla.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Granlundin rankkaritaitojen suhteen on kyllä huomioitava se, että IFK-paidassa (ja maajoukkueessa) lähes kaikki rankkarimaalit tulivat tuolla forsberg-harhautuksella tai hieman varioidulla versiolla, ja lopulta myös "datsyukilla" (1:40 videolla). NHL:ssä on maailman parhaat veskarit, jotka eivät lähde ihan yhtä helpolla mukaan näin näyttäviin suorituksiin. En siis yhtään ihmettele, jos Harding, Bäckström ja kumppanit ovat miehen rankkareita kopanneet hyvällä prosentilla harjoituksissa. Mikke on hyvin harvoin upottanut (tai edes yrittänyt) rankkareita suorilla laukauksilla tai yksinkertaisemmilla harhautuksilla. IFK-aikana aina Miken luistellessa vetämään rankkaria, tiesin odottaa jotain erityistä ja harvoin jouduin pettymään. Käsiä Mikeltä löytyy ihan NHL:n kärkikastiin, mutta miehen täytyy vaan muiden harjoitusten ohessa keksiä uudet lääkkeet NHL-tason maalivahteja vastaan rankkareissa. Eiköhän Yeolla ole ihan painavat syyt pantata Mikkeä rankkareissa toistaiseksi - en tosin epäile hetkeäkään, etteikö MG nousisi ihan NHL:n eliittiin tuollakin osastolla muutaman vuoden sisällä.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Voimantuoton osalta juuri "räjähtävyyden" suhteen aika usein unohdetaan se, että kysehän ei ole vain siitä voiman määrästä, joka vaaditaan liikuttamaan kuorma x paikasta y paikkaan z. Juuri lajisuoritusta tukevan (voima)harjoittelun osalta täytyy muistaa myös se seikka, että tähän täytyy lisätä vielä yksi muuttuja eli liikkeeseen käytetty aika. Tämä on se syy, minkä takia käytetään verrattain kevyitä kuormia (esim. huomattavasti kevyempia, jos tavoitteena on vain tuon kuorman siirtäminen ilman aikatavotteita). Lihaksisto täytyy saada adaptoitua oikeanlaiseen voimantuottoon.

Se on aika huttua, että näitä ominaisuuksia ei pystyisi Granlundin iässä enää kehittämään. Tottakai geneettiset lähtökohdat (esim. lihassolujen dominoiva tyyppi) asettavat rajoitteita tähän, mutta tuskinpa kovin moni jääkiekkoilija sitä maksimipotentiaaliaan on pystynyt ulosmittaamaan vielä nuorella iällä, kun harjoittelun pääpaino on kuitenkin muualla.

Luetko sä vain sen aikaa kirjoituksia, että löydät jotain minkä päälle oksentaa vai onko luetun ymmärtämisessä jotain feelua? Kirjoitin: Marginaalisesti kyllä. Kaikkea luisteluun liittyen on mahdollista kehittää jonkin verran mutta mitään samikapasia tässä nyt ei varmaan kukaan oleta Granlundin tekevän. Koska se on mahdotonta.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Luetko sä vain sen aikaa kirjoituksia, että löydät jotain minkä päälle oksentaa vai onko luetun ymmärtämisessä jotain feelua? Kirjoitin: Marginaalisesti kyllä. Kaikkea luisteluun liittyen on mahdollista kehittää jonkin verran mutta mitään samikapasia tässä nyt ei varmaan kukaan oleta Granlundin tekevän. Koska se on mahdotonta.

Mielenkiintoinen avautuminen huomioiden se, että edes lainaamani nimimerkki ei lainannut sinun kirjoitustasi.

Kommenttini ei täten ollut kohdistettu kenenkään yksittäiseen viestiin, se vain oli kommentointi yleensä tähän teemaan. Kuitenkin väitteitä ja keskustelua juuri näiden ominaisuuksien suhteen on esitetty paljon. Mutta joku on tainnut joskus todeta sillä tavalla, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa?

Minkä lisäksi puhe oli juurikin ensipotkuista, joissa voimaominaisuudet ovat korostuneempia kuin tekniikka, jos verrataan luisteluun noin ylipäänsä. Tästäkin syystä jo vertaukset (missään suhteessa) Sami Kapaseen (kokonaisvaltaisena luistelijana) ovat vähintäänkin ohi maaliin osuvia.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Mielenkiintoinen avautuminen huomioiden se, että edes lainaamani nimimerkki ei lainannut sinun kirjoitustasi.

Kommenttini ei täten ollut kohdistettu kenenkään yksittäiseen viestiin, se vain oli kommentointi yleensä tähän teemaan. Kuitenkin väitteitä ja keskustelua juuri näiden ominaisuuksien suhteen on esitetty paljon. Mutta joku on tainnut joskus todeta sillä tavalla, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa?

Minkä lisäksi puhe oli juurikin ensipotkuista, joissa voimaominaisuudet ovat korostuneempia kuin tekniikka, jos verrataan luisteluun noin ylipäänsä. Tästäkin syystä jo vertaukset (missään suhteessa) Sami Kapaseen (kokonaisvaltaisena luistelijana) ovat vähintäänkin ohi maaliin osuvia.

Ei lainannut ei mutta ottaen huomioon, että minun epäilevästä kirjoituksesta lähti tuo räjähtävyydestä puhuminen ja minun ollessa selkeästi ainoa skeptikko näistä puhujista oletin, että tuo "huttu"-kommentti oli suunnattu minulle. Sattumaa? Tuskin. Mistään aikaisemmista mahdollisista keskusteluista en tiedä mitään, enkä ole ottanut kantaa.

Räjähtävyys oli ehkä huono sana lähtökohtaisesti. Pointtini joka tapauksessa oli, että millään maailman treenaamisella ei saa lähtökohtaisesti keskitason luistelijasta tehtyä samikapasta, taylorhallia, michaelgrabneria yms. yms. Oli kyse sitten lähtönopeudesta tahi maksiminopeudesta. Tekniikkaa hiomalla, voimaa treenaamalla on mahdollista saada tuloksia kuten herra Granlund on jo osoittanut mutta olen vahvasti sitä mieltä, että Granlund alkaa luistelun suhteen olemaan lähellä kattoa.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Voimantuoton osalta juuri "räjähtävyyden" suhteen aika usein unohdetaan se, että kysehän ei ole vain siitä voiman määrästä, joka vaaditaan liikuttamaan kuorma x paikasta y paikkaan z. Juuri lajisuoritusta tukevan (voima)harjoittelun osalta täytyy muistaa myös se seikka, että tähän täytyy lisätä vielä yksi muuttuja eli liikkeeseen käytetty aika. Tämä on se syy, minkä takia käytetään verrattain kevyitä kuormia (esim. huomattavasti kevyempia, jos tavoitteena on vain tuon kuorman siirtäminen ilman aikatavotteita). Lihaksisto täytyy saada adaptoitua oikeanlaiseen voimantuottoon.

Se on aika huttua, että näitä ominaisuuksia ei pystyisi Granlundin iässä enää kehittämään. Tottakai geneettiset lähtökohdat (esim. lihassolujen dominoiva tyyppi) asettavat rajoitteita tähän, mutta tuskinpa kovin moni jääkiekkoilija sitä maksimipotentiaaliaan on pystynyt ulosmittaamaan vielä nuorella iällä, kun harjoittelun pääpaino on kuitenkin muualla.

Nyt täytyy muistaa myös se millaisesta harjoitteesta puhutaan. Esim. JK5*3*75%/max ei esimerkiksi kehitä lihasmassaa tai juuri voimaakaan vaan nimenomaan hermotusta(eli juuri sitä ensimmäistä potkua tai askelta).

Ymmärrän kyllä pointtisi, ja me vain edustamme tässä eri koulukuntia.
 
Viimeksi muokattu:

HokiHero

Jäsen
Tämä keskustelu Miken nopeusominaisuuksista tuntuu päättyvän aina samaan. Toinen osapuoli ottaa hivenen korostetusti esiin geneettisen puolen eli alavartalon lihasten lihassolujakauman ja sen, että nopeuden hermotuksellinen herkkyyskausi on tosiaan mennyt jo ennen teini-ikää.
Toiset taas jaksavat korostaa harjoittelun merkitystä ja sitä, että Granlundin poikkeuksellisen kovalla tahdolla kehittyä saadaan ulosmitattua heikommistakin lähtökohdista suhteellisesti enemmän nopeutta otettaessa huomioon kuitenkin suhteellisen kevyt massa jota liikuttaa.

Varmaan totuus on tuossa välimaastossa. Se ettei ominaisuuksia pystyisi kehittämään 21-vuotiaana on varmaan turhan rankka arvio, mutta kieltämättä Pallellakin on hyvä pointti, koska jossain vaiheessa raja tulee vastaan samaan aikaan kun joku poikkeuksellisen räjähtävä pelaajaa voi olla samassa tilanteessa vain tekemällä vain 20% siitä työstä minkä Granlund on tehnyt.

Itse uskon, että teränkäyttöä ja hermotusta kehittämällä kehitystä vielä tulee, mutta kokonaisuutenaan luistelu tulee olemaan vahvuus vain kokonaisvaltaisesti, eikä esimerkiksi ensimmäset potkut ole se suuri juttu.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Ei lainannut ei mutta ottaen huomioon, että minun epäilevästä kirjoituksesta lähti tuo räjähtävyydestä puhuminen ja minun ollessa selkeästi ainoa skeptikko näistä puhujista oletin, että tuo "huttu"-kommentti oli suunnattu minulle. Sattumaa? Tuskin. Mistään aikaisemmista mahdollisista keskusteluista en tiedä mitään, enkä ole ottanut kantaa.

Räjähtävyys oli ehkä huono sana lähtökohtaisesti. Pointtini joka tapauksessa oli, että millään maailman treenaamisella ei saa lähtökohtaisesti keskitason luistelijasta tehtyä samikapasta, taylorhallia, michaelgrabneria yms. yms. Oli kyse sitten lähtönopeudesta tahi maksiminopeudesta. Tekniikkaa hiomalla, voimaa treenaamalla on mahdollista saada tuloksia kuten herra Granlund on jo osoittanut mutta olen vahvasti sitä mieltä, että Granlund alkaa luistelun suhteen olemaan lähellä kattoa.

Jos ihan totta puhutaan, scrollasin vasta viestini jälkeen taaksepäin keskustelussa. Kuten todettua, täällä on aikaisemminkin puhuttu tästä luistelusta, sen kehittämisestä ja voimaharjoittelun suhteesta tähän.

Se ei siis viimekädessä ole minun vikani, että jos et ole seurannut keskustelua aikaisemmin. Lainaan kyllä tekstiä, jos kohdistan jonkun viestini siihen (tai ainakin se on heti viestiäni edeltävä viesti). Myöskään ei ole vikani, jos ilmaiset itseäsi huolimattomasti. Tässä oli puhe räjähtävyydestä ja ensipotkuista (joihin itse viittasit), joiden osalta juuri voimaominaisuudet ovat korostuneet. Jos pointtisi oli, että hänestä ei todennäköisesti tule kokonaisvaltaisesti hyvää tai nopeaa luistelijaa, niin käytät aika huolimattomasti sanoja.

Nyt täytyy muistaa myös se millaisesta harjoitteesta puhutaan. Esim. JK5*3*75%/max ei esimerkiksi kehitä lihasmassaa tai juuri voimaakaan vaan nimenomaan hermotusta(eli juuri sitä ensimmäistä potkua tai askelta).

Ymmärrän kyllä pointtisi, ja me vain edustamme tässä eri koulukuntia.

Tässäkin tottakai riippuu paljon siitä, miten tuon "voiman" ymmärrämme. Mutta tässä nyt tosiaan varmasti se pointti on molemmilla aika selkeä.

Tämä keskustelu Miken nopeusominaisuuksista tuntuu päättyvän aina samaan. Toinen osapuoli ottaa hivenen korostetusti esiin geneettisen puolen eli alavartalon lihasten lihassolujakauman ja sen, että nopeuden hermotuksellinen herkkyyskausi on tosiaan mennyt jo ennen teini-ikää.
Toiset taas jaksavat korostaa harjoittelun merkitystä ja sitä, että Granlundin poikkeuksellisen kovalla tahdolla kehittyä saadaan ulosmitattua heikommistakin lähtökohdista suhteellisesti enemmän nopeutta otettaessa huomioon kuitenkin suhteellisen kevyt massa jota liikuttaa.

Varmaan totuus on tuossa välimaastossa. Se ettei ominaisuuksia pystyisi kehittämään 21-vuotiaana on varmaan turhan rankka arvio, mutta kieltämättä Pallellakin on hyvä pointti, koska jossain vaiheessa raja tulee vastaan samaan aikaan kun joku poikkeuksellisen räjähtävä pelaajaa voi olla samassa tilanteessa vain tekemällä vain 20% siitä työstä minkä Granlund on tehnyt.

Itse uskon, että teränkäyttöä ja hermotusta kehittämällä kehitystä vielä tulee, mutta kokonaisuutenaan luistelu tulee olemaan vahvuus vain kokonaisvaltaisesti, eikä esimerkiksi ensimmäset potkut ole se suuri juttu.

Tuntuu joillakin menevän hieman puurot ja vellit sekaisin tässä keskustelussa (ei siis sinulla). Se on aivan selvä asia nimittäin, että luistelu kokonaisuudessaan ei ole kiinni pelkästä voimaominaisuudesta. Tärkeitä asioita ovat tietenkin teränkäyttö ja vartalonhallinta. Kuitenkin, jos pilkomme luistelua hieman tarkemmin (otamme siis analyyttisen asenteen) ja puhumme joistain yksittäisistä luisteluun liittyvistä osatekijöistä, niin näiden asioiden painotus on hyvin erilainen.

Itse en missään tapauksessa usko, että pelkällä voimaominaisuuksien parantamisella Granlundista tulisi loistava luistelija kokonaisuudessaan. Kuitenkin yksittäistä osa-aleutta, joka on korostuneesti riippvainen voimaominaisuuksista, kuten sitä räjähtävyyttä, on mahdollisuus kehittää siinä missä mitä muutakin voimaominaisuutta. Jääkiekkoilijat ovat kuitenkin laajemmin tarkastellen hyvin harvoin voimaominaisuuksiltaan kovin loppuunhiottuja (poikkeuksia toki varmasti on), joten pelivaraa siellä kyllä on.
 
Granlund ei ole nopealiikkeinen, vikkelä tai räjähtävä liikkuja luonnostaan.

Noita ominaisuuksia ja luistelutaitoa olisi ollut helpompi kehittää eri tavoin 10- 14- tai 17-vuotiaana.

Nyt päälle kaksikymppisenä kehitys tulee olemaan melko rajallista, vaikka näkyviä muutoksia voi saada aikaan ja onkin jo vähän saatu. Ihan sujuva luistelija hänestä voi tulla.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Granlund ei ole nopealiikkeinen, vikkelä tai räjähtävä liikkuja luonnostaan.

Noita ominaisuuksia ja luistelutaitoa olisi ollut helpompi kehittää eri tavoin 10- 14- tai 17-vuotiaana.

Nyt päälle kaksikymppisenä kehitys tulee olemaan melko rajallista, vaikka näkyviä muutoksia voi saada aikaan ja onkin jo vähän saatu. Ihan sujuva luistelija hänestä voi tulla.

Granlundi voi kehua täyteen vauhtiin päästessään jopa nopeaksi. Ongelma on vain se, että toistaiseksi kehityksestä huolimatta niin Granlundilla kestää luvattoman kauan päästä siihen täyteen vauhtiin.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Mielestäni Granlundin luistelu on jo kehittynyt todella hyvin viime vuodesta. Tässä syynä varmaankin juuri se että saanut voimaa jalkoihin(ja muutenkin toki amerikan vitamiinien avulla). Mutta tosiaan eihän 20+ vuotiaana enää kehitetä nopeutta. Luistelunopeutta siis voi kyllä kehittää, jonkun verran, mutta pelaajasta ei tule fyysisesti nopeampaa/ketterämpää juurikaan. Ainakaan jos aiemmin on harjoiteltu edes vähän sinnepäin/tosissaan.

Mielestäni liike on tällä kaudella sillä tasolla että sillä "pärjää", tuskin se tuosta paljon kehittyy enää, joten nyt on hyvä sen kehittämisen ohella panostaa niihin asioihin mitä voi vielä kehittää. Ne kun voivat tukea sitten sitä ongelmaa että kyse on pienehköstä pelaajasta, jonka lähtönopeus on parhaimmillaankin välttävää.
 
Granlund ei ole nopealiikkeinen, vikkelä tai räjähtävä liikkuja luonnostaan.

Noita ominaisuuksia ja luistelutaitoa olisi ollut helpompi kehittää eri tavoin 10- 14- tai 17-vuotiaana.

Nyt päälle kaksikymppisenä kehitys tulee olemaan melko rajallista, vaikka näkyviä muutoksia voi saada aikaan ja onkin jo vähän saatu. Ihan sujuva luistelija hänestä voi tulla.

Paskanmarjat. Nämäkin tekijät määräytyvät perintötekijöistä / geeneistä, eikä kaikilla ole ruuminrakenteelisesti mahdollista olla räjähtävä luistelija. Räjähtävyyttä ja nopeutta voi aina treenata ja parantaa, mutta lähtötasot ovat erinlaisia. 20 vuotias nuori mies on parhaimmassa iässä treenata näitä asioita 10 tai edes 14 vuotiaan älli, eikä hermotus ei edes kestäisi kasvavassa iässä tällaisia treenejä.

Turha siis tällaista paskaa jauhaa asioista, joista ei tiedä ilmiselvästi mitään.
 

Bigmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata & LAK
Menee taas hiukan otsikosta sivuun, mutta mielestäni tähteyden määrittäminen tehopisteiden perusteella ei on kriteerinä väärä. Mielestäni Tähti on pelaaja, jonka kentälläolo vastustajan on erityisesti huomioitava jokaisessa vaihdossa, pelaaja jolla on potentiaali toistuvasti kääntää pelaamansa vaihto omalle joukkueelleen edulliseksi keskimääräisestä poikkeavalla tehokkuudella. Peli koostuu kuitenkin huomattavasti pienemmistä osista kuin maali/ei maalia.

Tällä kriteerillä Granlund on pelaajaprofiililtaan selkeästi tähtiainesta.
 

PJx

Jäsen
Menee taas hiukan otsikosta sivuun, mutta mielestäni tähteyden määrittäminen tehopisteiden perusteella ei on kriteerinä väärä. Mielestäni Tähti on pelaaja, jonka kentälläolo vastustajan on erityisesti huomioitava jokaisessa vaihdossa, pelaaja jolla on potentiaali toistuvasti kääntää pelaamansa vaihto omalle joukkueelleen edulliseksi keskimääräisestä poikkeavalla tehokkuudella. Peli koostuu kuitenkin huomattavasti pienemmistä osista kuin maali/ei maalia.

Tällä kriteerillä Granlund on pelaajaprofiililtaan selkeästi tähtiainesta.
Väittäisin kuitenkin, ettei MG:tä tunneta kaverin pelin jäädyttämisestä/sekoittamisesta, ei edes säntillisestä kahden suunnan pelaamisesta.

Kyllä tämän kaverin vahvuudet ovat nimenomaan hyökkäysorientoituneessa pelaamisessa. Silloin pistepörssi kertoo paljon, paljon enemmän kuin kapteenikoivun tapauksessa. Sitten vieläJerelehtiset erikseen.
 
Paskanmarjat. Nämäkin tekijät määräytyvät perintötekijöistä / geeneistä, eikä kaikilla ole ruuminrakenteelisesti mahdollista olla räjähtävä luistelija. Räjähtävyyttä ja nopeutta voi aina treenata ja parantaa, mutta lähtötasot ovat erinlaisia. 20 vuotias nuori mies on parhaimmassa iässä treenata näitä asioita 10 tai edes 14 vuotiaan älli, eikä hermotus ei edes kestäisi kasvavassa iässä tällaisia treenejä.

Turha siis tällaista paskaa jauhaa asioista, joista ei tiedä ilmiselvästi mitään.

Pöh. Ajattele nyt jos joku perushidas mutta muuten urheilullinen 21-vuotias päättäisi ruveta treenaamaan pikajuoksua. Eipä hänestä kovin nopeaa tule, vaikka voi toki omissa rajoissaan kehittyä hyvin ja hioa tekniikkaa.
Jos sama kaveri olisi aloittanut 10-vuotiaana tai murrosiässä, niin hän voisi olla varsin hyvä ja kehityspotentiaali olisi suurempi.

Tai jos joku keilapallo puukäsi alkaisi 21-vuotiaana panostaa mailatekniikkaan, niin on vähän myöhässä. Taidon oppimiselle edulliset herkkyyskaudet meni kymmenisen vuotta sitten.

Kuten nimimerkki eagle sanoi, niin ei Granlund varsinaisesti sen nopeammaksi tule, mutta voiman ja räjähtävän voiman harjoitusten avulla voi saada liikettä kehitettyä.
 

Palsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, STL Blues, Jymy
Pöh. Ajattele nyt jos joku perushidas mutta muuten urheilullinen 21-vuotias päättäisi ruveta treenaamaan pikajuoksua. Eipä hänestä kovin nopeaa tule, vaikka voi toki omissa rajoissaan kehittyä hyvin ja hioa tekniikkaa.
Jos sama kaveri olisi aloittanut 10-vuotiaana tai murrosiässä, niin hän voisi olla varsin hyvä ja kehityspotentiaali olisi suurempi.

Tai jos joku keilapallo puukäsi alkaisi 21-vuotiaana panostaa mailatekniikkaan, niin on vähän myöhässä. Taidon oppimiselle edulliset herkkyyskaudet meni kymmenisen vuotta sitten.

Kuten nimimerkki eagle sanoi, niin ei Granlund varsinaisesti sen nopeammaksi tule, mutta voiman ja räjähtävän voiman harjoitusten avulla voi saada liikettä kehitettyä.

Tämän ketjun aiheena ei kuitenkaan taida olla henkilö, joka on 20-vuotiaana keksinyt ryhtyä kiekkoilijaksi? :)

Onhan se nyt selvä että tuossa voi kehittyä vaikka kuinka helvetisti, tai jos ei voisi, olisi esim. pikajuoksun treenaaminen täysin turhaa enää tuon maagisen "parinkympin" jälkeen. Nyt kun tähän keskusteluun sotketaan vielä mailatekniikka, niin avot! Aika hataralla pohjalla näyttää porukalla olevan tuo fysiologian tuntemus.


Sent from my HTC One using Tapatalk
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Onhan se nyt selvä että tuossa voi kehittyä vaikka kuinka helvetisti, tai jos ei voisi, olisi esim. pikajuoksun treenaaminen täysin turhaa enää tuon maagisen "parinkympin" jälkeen.

Niinno. Puhutaan kuitenkin hyvin marginaalisesta kehittymisestä isossa mittakaavassa pikajuoksijoidenkin kohdalla. Esim. Usain Boltin aika on viimeisen 5-vuoden aikana pyörinyt muutaman kymmenyksen sisällä. Toki pikajuoksussa tuolla voitetaan/hävitään kisoja, mutta silti puhutaan niin pienestä erosta että esim. jääkiekossa se ei juuri vaikuta oletko kymmenyksen hitaampi tai nopeampi.

Nopeutta voit kehittää, mutta se tapahtuu tuossa 20+ iässä ainoastaan sitten luistelutekniikassa ja voiman tuotossa sekä vastaavissa/näihin liittyvissä asioissa. Itse hermotusta et enää kehitä tuossa iässä tai esim. jotain motoriikkaa/askeltiheyttä, jne. Vaan ne olisi pitänyt tehdä vuosia aiemmin. Tai no ehkä sana "et kehitä" on liian jyrkkä, mutta sanotaanko että "et juurikaan kehitä".

Tässä nyt lisää aiheesta, jos termi herkkyyskaudet ei joillekkin selvästikkään ole ihan tuttua asiaa: Terve Urheilija

Hyvänä esimerkkinä muistaakseni UL:ssä oli juuri Åstrandista juttua. Hänestä juuri mainittiin että askeltiheys on poikkeuksellisen hyvällä tasolla, jopa pikajuoksijaksi. Ja koska tuollaista asiaa ei enää tuossa vaiheessa opetella, niin sen varaan aletaan nyt rakentaa uutta kehitystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös