Multa meinasi joskus lukioikäisenä nuppi hajota, kun faijani jostain syystä keksi siihen aikaan vielä Veikkausliigassa pelanneen Shefki Kuqin olevan läski. Ei vittu, härkä oli täyttä lihaa niskasta pohkeisiin ja leukakin kun Ridge Forresterilla, ei auttanut ja viisikymppinen virkamies tv:n ääressä ja joskus stadikallakin mutisi että läski mikä läski.Minä olen lihava. John Candy oli lihava. John Goodman on ollut lihava. Minun, Johnin ja Johnin lapsista tulisi todennäköisesti lihava. Mikael Granlund ei ole lihava.
Mä en sitä kyllä käsitä, että miksi Granlundista ollaan tekemässä tuollaista minitankkia. Ei tuon kokoinen kaveri kaksinkamppailutilanteissa pärjää lihaksienkaan kanssa yhtä hyvin kuin isommat pelaajat, joten miksi ei suosiolla keskityttäisi luisteluun, vauhtiin, ketteryyteen ja kestävyyteen?
Jos nyt otetaan tämä puheeksi Granlundin ulkopuolelta, niin ihan samaa olen monen kovan urheilijan osalta miettinyt. Esim. lukuisat raskaan sarjan nyrkkeilijät, luulisi että siinä vaiheessa kun ammatti on olla nyrkkeilijä, lajin vaatima kestävyys eli aerobinen treeni yhdistettynä puntti- sekä nyrkkeilytreeniin niin vaikea uskoa että ne jotkut taikinamahat olemattomine olka- ja rintalihaksineen ja rimppakinttuineen ovat pitkän linjan ammattilaisia. Robert Heleniuskin on oikeasti varmaan todella kovassa kondiksessa voimiensa ja lihasten suhteen, mutta sitäkin kaveria kun katsoo niin luulisi että olisi kuitenkin vähän erilainen kroppa kaikkien vuosien kovan treenin ja panostuksen jäljiltä.Mutta se vähän ihmetyttää, että miten on mahdollista, että nuori ammattiurheilija ei ikään kuin väkisin näytä atleettisemmalta. Kun siis moni keski-ikäinen aktiivikuntoilijakin näyttää sporttisemmalta, olkoonkin että kuvakulma on huono ynnä muuta. Mutta siis jos jätkä treenaa päivittäin, niin luulisi kropan olevan automaattisesti kunnioitusta herättävä, oli siihen tarvetta tai ei.
Joo totta kai bulkatessa kertyy helposti lihaksen lisäksi myös fylliä vyötärölle. Mutta kun ei sitä lihastakaan oikein ihmeemmin näy, se tuossa ihmetyttää maallikkoa.Lihasmassan kasvuun vaaditaan massakausia, eiköhän sellaisesta korkeintaan ole kyse. Viime kaudella Mikke taisi keskittyä enemmän luistelutekniikkaan ja nyt mahdollisesti voimaan ja räjähtävyyteen, jolloin hyvästä tekniikasta saadaan täysi hyöty irti. Ei tuollaisesta yhdestä kuvasta hirveästi muita johtopäätöksiä voi vetää.
Joo totta kai bulkatessa kertyy helposti lihaksen lisäksi myös fylliä vyötärölle. Mutta kun ei sitä lihastakaan oikein ihmeemmin näy, se tuossa ihmetyttää maallikkoa.
Pakko nyt kysyä, että katsoitko oikeasti yhtään Wildin peliä? Miken luisteluhan oli viime kaudella paljon parempaa kuin ennemmin. Hänen luisteluaan kehuttiin useaan otteseen. Se kuitenkin on ennemmin ollut hänen heikkouksiaan, mutta ainakin Jenkkilässä sitä pidettiin yhtenä hänen vahvuukistaan. Itse katsoin aika tiiviisti matseja läpi kauden ja kyllä ainakin mielestäni Mikke oli mennyt selvästi eteenpäin aikaisempaan verrattuna.Mielestäni Granlundin luistelu ja yleinen tekeminen näytti jo viime kaudella kankealta. Toivotaan, ettei sama suunta jatku. Fysiikkaa ei voi yhdessä tai kahdessa kesässä pistää kuntoon.
Miksi en juuri koskaan näe telkkarissa läskejä 100:n ja 200:n metrin sprinttereitä, vaikka nekin hankkii sitä lihasmassaa ja räjähtävyyttä? :p
Tuoltahan moni 30-vuotias tai vanhempi huippu-urheilija näyttää. Lidström taitaa kuvassa olla jo lähemmäs neljäkymmentä. Pointtina lähinnä se, että lihaksia ei hankita kesässä tai edes kahdessa ja nuorilla jääkiekkoilijoilla on usein muitakin kehityskohteita kuin voiman hankkiminen yläkroppaan. Kaikkea ei ehdi ja ulkonäön treenaaminen on helpompaa ikämiehenä, kun kaiken muun kehittymisen osalta toivo on jo mennyt.Nicklas Lidström oli kesäisin tällaisessa kunnossa:
http://cdn3.sbnation.com/fan_shot_images/207875/Nicklas-Lidstrom-shirtless.jpg
Miksi en juuri koskaan näe telkkarissa läskejä 100:n ja 200:n metrin sprinttereitä, vaikka nekin hankkii sitä lihasmassaa ja räjähtävyyttä? :p
Pakko nyt kysyä, että katsoitko oikeasti yhtään Wildin peliä? Miken luisteluhan oli viime kaudella paljon parempaa kuin ennemmin. Hänen luisteluaan kehuttiin useaan otteseen. Se kuitenkin on ennemmin ollut hänen heikkouksiaan, mutta ainakin Jenkkilässä sitä pidettiin yhtenä hänen vahvuukistaan. Itse katsoin aika tiiviisti matseja läpi kauden ja kyllä ainakin mielestäni Mikke oli mennyt selvästi eteenpäin aikaisempaan verrattuna.