Kuten olen jo useasti sanonut, niin Granlundilla on alaikäisenä varmasti oikeus purkaa tuo juniorisopimus. Koko tämä sotku johtuu Granlundin/ Larvan innosta tehdä seuraava sopimus kesken kauden ja heidän kyvyttömyydestä hoitaa sitä asiallisesti. Olisivat nyt olleet hiljaa kauden ajan ja vanhemmat olisivat ilmoittaneet lähtevänsä pois paikkakunnalta. Luultavasti homma ratkeaa Granlundin eduksi tässäkin, mutta aika sotkun jälkeen. Toisaalta, jos IFK olisi halunnut, sekin olisi pystynyt hoitamaan asian Kärppien kanssa, ei tässä kovinkaan isoista summista puhuta.
Ihme jankutusta.
Mistä sinä tiedät, miten tätä asiaa on yritetty hoitaa kulisseissa? Mistä sinä tiedät, johtuuko tämä koko sotku juuri Larvan ja Granlundin innosta tehdä sopimus kesken kauden? Mistä sinä tiedät, että G&L ovat hoitaneet tätä juttua epäasiallisesti? Mistä sinä tiedät, miten Granlundit olisivat toimineet, mikäli Kärpät eivät olisi muutelleet sopimuksia ja ottaneet allekirjoituksia ainoasta Mikaelilta? Miksi IFK:n pitäisi hoitaa tätä hommaa mitenkään? Miksi IFK:n pitäisi hoitaa tätä juttua Kärppien kanssa, jos Kärpät ja Granlundit ovat vastakkain?
Minä en tiedä tästä sopasta yhtään sen enempää kuin olen lukenut. Ja lukemani perusteella olen taipuvainen perustamaan mielipiteeni siihen, että Oulun Kärpät ovat tehneet muutaman kardinaalimokan, yrittäneet peitellä sitä ja SM-Liiga on ottanut liian aikaisessa vaiheessa kantaa keskeneräiseen asiaan. Ja that´s it. Ja kun on tietty kanta otettu, sitä ei helposti kasvojen menettämisen pelossa lähdetä muuttamaan.
Mistään en ole lukenut Granlundin vanhempien haastatteluja. En ole koskaan heitä tavannutkaan. En myöskään ole kuullut, että he olisivat kovin hirveästi asialla leijuneet, vaikka varmasti ovat pojastaan puhuneetkin. Kukapa ei olisi omasta lapsestaan ihmisten kanssa keskustellut.
Suomen oikeuslaitos tulee aikanaan ottamaan kantaa tähän keissiin, jos tarve vaatii. Nyt ilmi tulleiden tietojen perusteella, siis toistaiseksi, uskon Mikael Granlundin perheineen olevan vahvoilla. Kunhan Kärpät nyt saa vastineensa tehtyä, saamme varmasti kuulla heidänkin kantansa. Ihan pelkkä "Emme ole tehneet mitään väärää" ei enää riitä.
Miksi muuten Kärpät eivät vain pyydä Granlundilta erhettään anteeksi ja toivota hyvää jatkoa? Kaikki tekevät virheitä ja erehtyminen on inhimmillistä. Tyhmä on se, joka toistaa samat mokat uudelleen ja uudelleen... Sattumaako vain, että muuan Juha Junno on taas mukana. Ei ne jutut Junnon tyylistä hoitaa asioita saavuttaakseen omat etunsa täysin tuulesta temmattuja ole, vaikka värikynää mukana olisikin. Kohta siellä on todistajia sieltä ja täältä ja kaikki kyseenalaiset kommervenkit ovat kaikkien tiedossa. Siksipä juuri Liigankin olisi kannattanut odotella pidempään ennen oman kantansa julkituomista. Liigan Herrasmiessopimukset ja monet muut käytännöt kun eivät uskoakseni tuo positiivista julkisuutta yhtään kenellekään.