Tän jätkän hienous on siinäkin, että ei inise ja itke turhista. Lausunto on varmasti aito ja on Micke ennenkin sanonut, että meidän pelimäärät on lastenleikkiä Kanadaan verrattuna. Eihän nyt ruveta valittamaan siitä, että se ei edes itke ja selittele? : D
Mikke on kyllä kuuluisa myös siitä, ettei ikinä oikeastaan sano yhtään mitään. Jubisee vain niitä samoja lauseita, nyt kai voi jo sanoa, että vuodesta toiseen. Eli sinänsä Miken lausumista ei voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen.
Mä sanoin jo viime kauden varhaisessa vaiheessa, että niin kauan kuin Mikke keskittyy olennaiseen ja muistaa oikeasti levätä mm. viikonloppuisin, ei ainakaan voida sanoa, etteikö olisi tehty kaikkea onnistumisten eteen. Mä kritisoin täällä sitä, että Mikke on viikonloppuisin tuttu näky Stadin yössä. En niinkään ollut huolissani siitä, saati paheksunut, että nuori mies ottaa vähän häppää (vaikka mun mielestä ammattilaisurheilijalla ei ole varaa kauden aikana riekkuakaan), vaan siitä, ettei Mikke oikeasti saa riittävästi lepoa. Siis unta eikä kroppa ehdi palautuakaan kunnolla. Tässä mielessä mun mielestäni Mikke ei ehkä tehnyt kaikkeaan, jotta olisi ollut täydessä iskussa. Mutta mitään ei silti ole menetetty. Pidän oikeastaan aika luonnollisena sitä, että Mikke halusi maistaa nuoren miehen elämää.
Ratkaisevinta on se, uskaltaako Mikke oikeasti tarkastella myös omaa tekemistään kriittisesti. Jos uskaltaa, hän ei tule toistamaan samoja (mahdollisia) virheitä kuin tämän kauden aikana. Valmennuksen virheitä mm. peluuttamiseen liittyen Mikke ei pysty korjaamaan, ei tosin enää valmennuskaan. Mutta kypsyä voi sen verran, että ymmärtää, ettei se aina ole joukkueen etu, että pelaa ylipitkiä vaihtoja ja muutenkin paljon. Tottakai jokainen kiekkoilija haluaa pelata paljon, mutta omat rajat on opittava tuntemaan. En tiedä yhtään pelaajaa, joka oikeasti äärirajoilleen viritettynä pystyisi pelaamaan parhaimmillaan. Ikä ja kokemus tuovat tietysti suoritusvarmuutta, mutta onhan se nyt ihan fyysisestikin mahdotonta pelata illasta toiseen parasta peliään, jos kroppa on väsynyt.