Viestin lähetti heki
Sanoin, että urheilijan vaikutus mainoksessa ei ole kovin suuri YKSITTÄISESSÄ mainoksessa. Pidempi kampanja on eri asia.
Yksittäinen mainos ei tietenkään vaikuta samalla tavalla kuin pitkä kampanja, sehän on selvä juttu.
Jokainen tapaus on erilainen. Kuka on kysymyksessä, mitä hänellä lukee lätsässä, esiintyykö hän televisiossa, kuinka usein, mihin aikaan, missä yhteydessä jne. Sen mukaan tulee myös vahinko. Näitä voimme eritellä ja riidella niistä kunnes meillä kaksi reikää perseessä.
Imago taas on aikalailla seis, jos tuotteita valitsevilla uusilla kuluttajilla on valittavana useita samanlaisia tuotteita.
Kysynnän pitää tippua aika voimakkaasti, jotta lopputulos johtaa irtisanomisiin.
Tämä on suhteellista. Jos kysyntä tippuu esim. mainitsemassasi kattopeltifirmassa 10 prosenttia, se saattaa selvitä tilanteesta hammasta purren. Jos taas on kyseessä kansainvälinen yritys, jonka liikevaihto on kymmeniä miljoonia, on edessä varmasti toimenpiteitä jo vähemmästäkin, kuin 10 prosentista. Takuulla lähtee ihmisiä.
Tai jopa vaatineet vahingonkorvauksia menetetyistä tuotoista
Todennäköisesti huippu-urheilija pöngittää sponsaavaa yhtöitä ja lisää näin sen myyntiä. Sehän tässä on ideana. Yhtiö on siis tienannut tässä kaupassa. Jos sopimuksessa on pykälä, jonka mukaan urheilija on velvollinen maksamaan vahingonkorvauksia, niin mistä hyvästä nämä korvaukset urheilijan tulisi maksaa? Tietenkin tulevasta tuoton laskun johdosta.
Yhtiöiden vuosikertomukset eivät erittele myynnin laskujen tai nousujen syitä suurelle yleisölle yksityiskohtaisesti. Suuri miinus eritellään usein viittaamalla suhdanteisiin y.m.s. Myynnin miinus johtuu usein monista eri syistä. Esim. meidän myyntimme on suorassa suhteessa USA:n myyntiin. Tulokset esitetään / selitetään seuraavalla tavalla.
Myynti USA:ssa, myynti nousi/laski %.... johtuen markkinoilla vallitsevat matalasuhdanteesta.
Euroopassa, myynti nousi / laski %... jne.
Uusiin projekteihin investoitiin...
Kalustoa uusittiin..
Sponsaamme myös ahkerasti. Mm. Golfia, sinfonia orkesteria, hevosurheilua, STC rallia, Ocean Race, jne. Elikkä vältämme tietoisesti sponsaamasta yksityisiä henkilöitä. Paljonko ja mikä näiden mainosarvo, hyöty/tappio on, setvitään sisäisesti. Näistä ei saa lukea missään julkaisuissa.
Jos joku näistä sekaantuisi dopingiin, se vahingoittaisi myyntiämme. Tosin yksikään mainitsemistani ei ole mikään suuri haara, joten todennäköisesti selviäisimme tästä vain pienin vahingoin. Eri asia olisi jos keulakuvana olisi joku todella tunnettu julkisuuden henkilö...
Voin vakuuttaa, että yritykset haluavat aina ensin syyttää huonosta kehityksestä muita kuin omia toimiaan, joten varmasti näin olisi tehty, jos todellisuudessa myynti olisi laskenut käryjen johdosta.
Olet tässä aivan oikeassa. Ikävät jutut laimennetaan pois päiväjärjestyksessä tällä tavoin. Huomaa: juuri nyt lähes kaikki viittaavat vallitsevaan levottomuuteen maailmassa, terroriin, Irakin tilanteeseen, öljyn hintaan...
Jos käryjen vaikutus olisi edes lähellä sinun esittämääsi, niin tälläinen toimintahan olisi suorastaan tyhmyyden maksimointia. Onko suomessa niin tyhmiä yrityksiä?
Kuka sponsaa Myllylää?
, että yritys on kenties tehnyt virhearvioinnin sponsoroinnin hyötyvaikutuksista, ts. yliarvioinut hyödyn. Käry antaa mahdollisuuden yrittää saada tehty virheinvestointi tekemättömäksi.
Teoriaa, mutta täysin mahdollista.
EI HYÖDY URHEILIJASTA ENÄÄ TULEVAISUUDESSA, VAIKKA ON MAKSANUT SIITÄ.
Kas, olisin voinut kirjoittaa tuon itsekin:-) Totta kai. Ymmärtääkseni sopimuksen tekohetkellä saa myös usein jonkun kertasumman.
Menetetty (tulevaisuuden) hyöty on aivan eri asia, kuin realisoituva menetys tapahtumahetkellä (=tappio)!
Jotka voi myös yhdistää samalla termillä: Urheilijan käry sai aikaan tappioita.
Suomalaiset eivät vain ole aivan yhtä tekopyhiä, kuin omanarvon tunnossa kylpevät norskit ja svedut.
Tsot tsot.. suomalaisten kateus ja katkeruus norskien ja svenskien menestykselle on kaikkien meidän tiedossa, aina ja ikuisesti. Myös sinun tulisi myöntää tämä.. hehe..