lihaani kirjoitti:Ihan vain mielenkiinnosta:
Missä sinulla kulkee raja, jolloin sääntöjen rikkominen voiton tavoittelussa on sopimatonta?
Ymmärtääkseni hyväksyt sekä dopingin tai jääkiekossa vastustajan avainpelaajan vammauttamisen, jos se auttaa voittoon. Hyväksytko sopupelin? Maistuuko sinusta voitto ansaitulta, jos vastustajan maalivahdti on lahjottu hörppäämään voittomaali?
Jos näin on, niin olen sanaton. Itselläni nihilismissäkin on joku raja. Olen niin naiivi, että uskon ja opetan lapsillekkin, mikä on oikein ja mikä väärin.
Ymmärrän, että huippu-urheilu vaatii uhrauksia joten en katso olevani moraalisesti oikeutettu tuomitsemaan jos joku käyttää dopingia ja itse kuitenkin olen osana koneistoa katsojan muodossa. En myöskään sen tähden tuomitse dopingia koska en voi olla varma siitä ettenkö itsekin käyttäisi dopingia jos olisin huipulla tai tavoittelemassa paikkaa auringosta.
Hyväksyn sen, että jääkiekossa on tarvittaessa tehtävä vaikkapa noutoja jotta vastustajan peli saadaan sekoitettua, tai vastustajan maalivahtia on ajeltava jotta vastustajan maalivahdin tai koko joukkueen peli saadaan balanssista, tai vastustajan avainpelaajia taklataan kovaa kaikkialla kaukalossa - etenkään mitään taklaajan vastuuta en ole peräänkuuluttamassa puhtaissa taklauksissa. Omalla kohdallani linja kulkee mailan käytössä, se on väline jolla pelataan kiekkoa ei vahingoiteta vastustajia.
Mielestäni kuitenkaan kaikkea vahingoittamista ja dopingin käyttöä ei voi suoraan rinnastaa toisiinsa eli jos toista pidän hyväksyttävänä niin samalla toinenkin tulisi kaikella tapaa hyväksyttäväksi toiminnaksi. Vahingoittamisen suhteen linja kohdallani kulkee mailan käytössä pelivälineenä, vahingoittamisessa on myös otettava huomioon se, että se kohdistuu toiseen ihmiseen fyysisesti eli tässä suhteessa raja on mielestäni ehdottomampi kuin dopingin käytössä jossa ei käytöllä haluta vahingoittaa toista fyysisesti vaan luoda tilanne jossa käytön avulla pääsee fyysisesti yliotteeseen vastustajasta, tai saa paremmat mahdollisuudet päästä tähän yliotteeseen. Eihän pelkkä dopingin käyttö vielä takaa, että urheilija menestyy - muitakin tekijöitä on olemassa kuten tässäkin ketjussa on jo tuotu esille.
En myöskään tuomitse esim. Ruotsin tapaa pelata Torinossa, hje pelasivat taktisesti kypsästi hävitessään Slovakialle ja saadessaan näin vastaansa Sveitsin.
Lahjomaan en edes lähtisi vastustajan maalivahtia koska en usko ihmisten rehellisyyteen niin paljoa, että luottaisin tämän maalivahdin myös hörppäävän pelissä ja avittavan joukkueemme voittoon.
Niin, jos minulla on joskus lapsia niin toki opetan heille mikä on väärin ja mikä on oikein, opetan myös mitä seuraa jos tekee väärin - opetan myös sen etteivät moraaliset arvot ole mikään universaali normisto vaan vaihtelevat maittain, aikakausittain ja nykyään jopa henkilöittäin. Mikäli he haluavat urheilijoiksi (mitä en todellakaan toivo) niin opetan heitä tekemään kovasti töitä mutta kerron heille myös se mitä huippu-urheilu voi vaatia jotta sitä toivottua menestystä tulisi.
vlad.