Mika Kallio ja ratamoottoripyöräluokat

  • 45 473
  • 235

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Calder kirjoitti:
Oli kyllä pahin kolari minkä oon ikinä MotoGP:ssä nähnyt. Gibernaukin lensi pahan näköisesti. Melandrille tais käydä vielä pahemmin :(

Huhhuh.. Jos sanotaan, että F1 on vaarallinen laji niin MotoGP on vielä 100x vaarallisempi. Toivotaan tosiaan, ettei nyt käynyt Melandrille todella pahasti.. Gibernaun volttikin näytti kyllä pahalta.

EDIT: Marco Melandri on kuulemma kunnossa. Onneksi.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Niin eihän siitä kovin montaa vuotta taida olla, kun Moto GP:ssä kuoli joku kuljettaja. Taisi olla pari vuotta sitten Suzukassa joku japsi-kuljettaja.

Startti otetaan näköjään vielä kerran uusiksi. Joku tunari sammutti pyöränsä.

Olipa Kalliolla taas tänään paskaa tuuria. Kolaroi oman tallikaverinsa kanssa ja kisa keskeytyi jo toisella kierroksella. Ei oikein kotarilla riitä nopeus aprilioita vastaan.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Melandri ja Capirossi ilmeisesti "ok". Gibernauhan näyttikin päällisen puolin ihan suht terveeltä, joten hänen selviäminen oli selvää jo aiemmin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
spegulaattori kirjoitti:
Niin eihän siitä kovin montaa vuotta taida olla, kun Moto GP:ssä kuoli joku kuljettaja. Taisi olla pari vuotta sitten Suzukassa joku japsi-kuljettaja.

Juu ei ole kuin 3 vuotta. Daijiro Kato oli kyseinen kuljettaja. Vauhdin Maailma kirjoitti seuraavasti:

Moto GP-luokassa toista kauttaan ajanut japanilainen 250 cc -luokan 2001 maailmanmestari, 17 osakilpailun voittaja Daijiro Kato menehtyi Suzukassa saamiinsa vammoihin taisteltuaan elämästään Yoccaichin sairaalassa runsaat 2 viikkoa.

Moto GP-luokan kolmannella kierroksella Kato menetti radan viimeiseen shikaaniin tultaessa pyöränsä hallinnan ja iskeytyi voimalla ratareunukseen jääden makaamaan keskelle rataa. Kato sai päähänsä ja niskaansa vakavia vammoja ja oli viimeiset elinvuorokautensa syvässä koomassa. Katon sydän pysähtyi törmäyksessä, mutta se saatiin radalla toimimaan.

Kilpailun jälkeisenä päivänä 27 vuotta täyttäneen japanilaskuljettajan onnettomuuden syyt ovat vielä täysin hämärän peitossa. Rata-alueen TV-kameroiden kuvat eivät ole antaneet tapahtumista juuri mitään viitettä, ja vaikka aluksi epäiltiin kaiken saaneen alkunsa teknisestä viasta sen mahdollisuudet tuntunvat koko ajan vähenevän.

Movi Star Hondan tallipäälikkö Fausto Grisini kumoaa huhut teknisistä ongelmista perustuen Katon pyörän telemetriasta purettuihin tietoihin. Aluksi epäiltiin Hondan kolarissa rikkoontunutta hiilikuituista etujarrulevyä, mutta se on luultavasti särkynyt vasta törmäyksessä ratareunukseen.

Suzukan rataa on aikaisemminkin pidetty moottoripyörille liian vaarallisen juuri kapeiden turva-alueittensa takia. Katon onnettomuuspaikassakin on turvaleveyttä vain noin 2 metriä.

Myös onnettomuudessa annettu ensiapu on joutunut kovan arvostelun kohteeksi. Itävaltalainen onnettomuuksiin erikoistunut tohtori Kellner arvostelee Motorsport -Aktuell -lehdessä voimakkaqasti Suzukan radan ensiapuhenkilöstön toimintaa.

- Katon kuljetus ei tapahtunut ohjeiden mukaan. Häneltä olisi ensimmäiseksi pitänyt riisua kypärä päästä. Tajuttoman potilaan kuljettaminen selällään saattaa myös aiheuttaa omaan kieleen tukehtumisen. Hänet myös kuljetettiin juoston pois radalta metallisilla paareilla, eikä ilmatäytteisillä, kuten olisi kuulunt tehdä, huomauttaa itävaltalainen erikoislääkäri.

Daijiron Katon kuolema on RR-radoilla ensimmäinen sitten vuoden 1993, jolloin Noboyuki Wakai menehtyi Jerezin ratavarikolla törmättyään varikkotietä ylittäneeseen katseliaan
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Gibernaulta meni sitten ruutulipun mukaan solisluu, joka on aika ymmärrettävää, kun katsoo missä asennossa mies tuli maahan lennettyään sarvien yli.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Niilo kirjoitti:
Juu ei ole kuin 3 vuotta. Daijiro Kato oli kyseinen kuljettaja. Vauhdin Maailma kirjoitti seuraavasti:

Moto GP-luokassa toista kauttaan ajanut japanilainen 250 cc -luokan 2001 maailmanmestari, 17 osakilpailun voittaja Daijiro Kato menehtyi Suzukassa saamiinsa vammoihin taisteltuaan elämästään Yoccaichin sairaalassa runsaat 2 viikkoa.

Daijiro Kato oli minun ehdottomia suosikkikuskejani ja tuo ikävä kuolemantapaus lopetti minun vakituisen seuraamisen tuohon moottoripyöräilyn kuninkuusluokkaan. Ja vieläkään se kiinnostus ei ole kunnolla palannut.
 

65536

Jäsen
Suosikkijoukkue
Takatukat
Oli todella raju kolari. Aluksi pelotti, että nyt tuli ruumiita, mutta Capirossi ja Melandri selvisivät kolarista "lievin" vammoin. Gibernaulle kävi heikommin, vaikka hän kävelikin onnettomuuspaikalta omin jaloin pois. Solisluu napsahti jälleen kerran poikki. Seten epäonni alkaa muutenkin saavuttaa epäinhimillisiä mittasuhteita:

crash.net kirjoitti:
Unfortunately, the ambulance taking Gibernau to hospital was involved in a minor accident with a bus just 50 metres from the hospital entrance, though Sete suffered no further injuries in that incident.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
PeZu kirjoitti:
Mahtaako jostain löytyä klippiä tuosta joukkokolaroinnista?

Tämä ei ole minun kaapaama ja varmasti sama versio on muutenkin tarjolla, mutta en viitsi hotlinkittää, joten laitoin sen omalta koneelta Rapidshareen. Ensimmäinen onboard on Pedrosan ja toinen ilmeisestikin Melandrin pyörästä.

http://rapidshare.de/files/23399800/Barcelona_2006_MotoGP_Race_Start_Pileup.avi.html

Kolarissa olivat siis:

Gibernau (punainen pyörä, lentää keulan kautta ympäri)
Capirossi (se toinen punainen pyörä)
Melandri (punainen pyörä, ajoasussa keltaista aika paljon)
Pedrosa (musta-oranssi pyörä)
Hopkins (vaaleansininen pyörä)
de Puniet (vaaleanvihreä pyörä)
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Capirossi päässyt eilen pois sairaalasta ja ajaa Assenissa. Gibernau sen sijaan tullee olemaan poissa vähän aikaa, mielenkiintoista nähdä kuka tulee korvaavaksi kuskiksi.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
KPL kirjoitti:
Capirossi päässyt eilen pois sairaalasta ja ajaa Assenissa. Gibernau sen sijaan tullee olemaan poissa vähän aikaa, mielenkiintoista nähdä kuka tulee korvaavaksi kuskiksi.

Gibernauta tuuraa Alex Hofmann, joka on ajanut alkukauden Ducatin kakkostiimissä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Espoon Siniset kirjoitti:
Gibernauta tuuraa Alex Hofmann, joka on ajanut alkukauden Ducatin kakkostiimissä.

Ihan hyvä valinta. Pelkäsin, että ottaisivat sen testikuskinsa ajamaan, mutta ei sentään. D´Antinhan on kärsinyt surkeista renkaista, joten Hoffman voi olla helpostikin 10 sakissa, nyt kun saa Desmosedici GP6:sen Bridgestoneilla alleen.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En muista nähneeni noin tiukkaa loppua ikinä. Aivan käsittämättömän huikea ohitus Mikalta ja komea voitto. Ei voinut muuta kuin haukkoa henkeä, kun jannut taistelivat kylki kyljessä ja takapyörät vatkasivat. Ihme ja kumma, koko kolmikko selvisi kaatumatta maaliin. Hiukan sai Mika Bautistan eroa kiinni, mutta vielä on 47 pinnaa kurottavana. Bautista on ollut niin tasaisen varma, että vaikeaa on.
 

RCY#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Dallas Stars, Habs, Liverpool, Suomi
Leon kirjoitti:
En muista nähneeni noin tiukkaa loppua ikinä. Aivan käsittämättömän huikea ohitus Mikalta ja komea voitto. Ei voinut muuta kuin haukkoa henkeä, kun jannut taistelivat kylki kyljessä ja takapyörät vatkasivat. Ihme ja kumma, koko kolmikko selvisi kaatumatta maaliin. Hiukan sai Mika Bautistan eroa kiinni, mutta vielä on 47 pinnaa kurottavana. Bautista on ollut niin tasaisen varma, että vaikeaa on.

Kyllä oli hieno voitto ja taistelu Kallion poijaalta. Harmi vaan, että on tullu noita turhia keskeytyksiä, kun taas Bautista ajaa kisasta kisaan maaliin ja hyville sijoituksille. Bautista ja (Master Aspar Team) Aprilia on koko sarjan paras kokonaisuus tällä hetkellä ja Kalliolla on kova työ pitää tuon tallin kavereita kurissa. Kisoja on vielä pirusti jäljellä ja tässä lajissa sattuu ja tapahtuu sen verran paljon, että täytyy vain toivoa ja uskoa Mikan mahdollisuuksiin. Tänä viikonloppuna ajetaan Donington Parkissa ja Assenin uusinta voisi olla paikallaan ja Bautistalle paikka palkintopallin ulkopuolelta, että saadaan nipistettyä johtoa ja luotua painetta Alvarolle.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Kallio koulutti jälleen upeasti Pasinia viimeisessä mutkassa, mutta ei riittävästi lohduta, sillä Bautista karkaa auttamatta mm-taistossa. Kun tämänkin kisan viisi parasta koostui neljästä Asparin pyörästä ja Kallion KTM:stä, niin voisi kuvitella että parhaansa Mika on tehnyt ja viime kauden tapaiset virheet ovatkin loistaneet poissaolollaan. Tuskinpa kuitenkaan paljoa Kalliota itseään lohduttaa, kun vieressä kaveri se taas kauden päätteeksi voittopokaalia nostaa.
 

65536

Jäsen
Suosikkijoukkue
Takatukat
Rossin Materazzi-pelipaidalle thumb up. Yrittääkö Vale tällä kertoa olevansa Matrixia kaksin kerroin kovempi hiillostaja (23 x 2 = 46)? ;-)
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
65536 kirjoitti:
Rossin Materazzi-pelipaidalle thumb up. Yrittääkö Vale tällä kertoa olevansa Matrixia kaksin kerroin kovempi hiillostaja (23 x 2 = 46)? ;-)

Rossi on tunnettu Internazionale fani ja Matrix oli ainoa Interin pelaaja Azzurreissa.
 

Lugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä on mukava kuunnella parhaillaan käynnissä olevan Tshekin osakilpailun selostusta. Selostajakaksikko Kaas-Vesa Kallio toimii. Ilmeisesti Vesa tuuraa Matti Kiiveriä. Siinä olisi muuten loistava selostajakolmikko. Tuntuu uskomattomalta miten he pystyvät yli 40:n pyörän joukosta erottamaan oikeat kilpailijat, kun taas Maikkarilla formulassa selostajalla on vaikeuksia erottaa Midland Mclarenista ja välillä Super Aguri on Honda ja Toyota joskus Super Aguri. Ja mutkatkin menevät Nelosen selostajilta oikein, mutta esim. Saksan formulakisassa Oskarin mielestä Kimi ajoi kolmessa eri paikassa ulos aika-ajossa. Ja yleisurheilupuolella Keskisalo onkin yhtäkkiä keihäänheittäjä. :)

Tasoeron huomaa. (Tulipas Mestarimainen kappale.)
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Aika jännittävä 125-kisa. Kallio teki mitä pystyi ja nousi hienosti taistelemaan voitosta, mutta aika karu oli ero Aprilian ja KTM:n konehuoneessa. Ulostulolinja oli Kalliolla selkeästi parempi ja silti noinkin lyhyellä pätkällä Bautista kerkesi sujahtaa ohi. Toki tämä oli odotettavaa, kun näki miten paljon jo Pasinin ohittaminen tuotti Kalliolle vaikeuksia.

Edit. Kallio sanoi lehdistötilaisuudessa, että pääsuoran vastatuuli tuotti ongelmia ja Bautista tuli vastustamattomasti ohi.
 
Viimeksi muokattu:

65536

Jäsen
Suosikkijoukkue
Takatukat
125-kisa jäi näkemättä, mutta koosteen perusteella Kalliolla on jälleen ollut hermot rautaa viimeisellä kierroksella. Harmi vain, että lopputulos oli MM-taistelun kannalta kehno. Mestaruusjuna on (oli) jo mennyt, jos Bautista ei ala kompastelemaan.

1. Bautista 230
2. Kallio +69
3. Pasini +83

MotoGP:ssä mestaruustaistelu vain kovenee loppua kohti. Capirossi aloitti viime kaudelta tutun loppukirin ajamalla täysin suvereeniin voittoon. Rossi ja Pedrosa parantelivat asemiaan selviytymällä maaliin pienen nahistelun jälkeen. Muut kärkiryhmäläiset nöyryyttivät tähän asti kauden suoritusvarminta kuskia, Nicky "aja vähä tülsä kisa" Haydenia, jonka ajatukset olivat jo mestaruusjuhlissa.

1. Hayden 201
2. Pedrosa +25
3. Rossi +38
4. Melandri +40
5. Capirossi +50

Viimeisten viiden kisan aikana voi käydä vielä mitä tahansa. Haydenin haastajiakin alkaa jälleen olla rivissä riittävästi etumatkan kuromiseen. PI:n vie Rossi, Motegin Capirossi ja muita en ryhdy arvailemaan. Hauskintahan olisi, jos Hayden ja Pedrosa olisivat tasapisteissä vielä Valencian lähdössä. Saisi Hondan markkinointiosasto hieman pähkäillä kisalle haluttua lopputulosta. :)
 

soshje

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs
MotoGP:n tilannehan on täysin jo ratkennut tässä vaiheessa. Vale on päässyt ongelmien ohi Yamahan säätöjen kanssa ja kuroittaa taas mestaruuteen.

Jos oikein kuuntelin niin Vale koitti pysyä Capirossin vauhdissa mutta renkaat lipsui sen verta ettei pystynyt ihan terävimpään vauhtiin ja päätti sitten ajella leppoisammin kakkossijalle. Olikohan vielä niin että nuo Rossin rengasvalinnat oli pehmeämmät mitä muilla kärkiryhmän kuljettajilla, liekkö tuosta että renkaat olisivat sitten olleet pidoltaan huonommat ainaskin lopuksi.

Kisasta voi mainita vielä tuon Pedrosan ja Valen kaksintaistelun jossa parin kierroksen ajan vaihdeltiin vetopaikkaa ja muutamaan otteeseen näytti sille että molemmat ajavat ulos.
 

65536

Jäsen
Suosikkijoukkue
Takatukat
Sepang

Piikkiluokan 1. aika-ajojen tulokset ovat kansallismielisen kannalta karua luettavaa. Bautista otti kiinnityksen ensimmäiseen lähtöruutuun 1.1s marginaalilla toiseksi sijoittuneeseen Kallioon. Toisaalta kumpikin ajoi tasaisesti 2m14s kierroksia, kunnes Bautista ilmeisesti kävi vaihtamassa aika-ajorenkaan alle ja veti pohja-ajaksi 2m12.8s. Taitaa tulla jälleen tasainen kisa, jossa Bautista voisi vaihtelun vuoksi tehdä esim. ajovirheen, että mestaruudestakin voitaisiin vielä kilpailla. ;-)

MotoGP-luokassa Pedrosa ajoi ulos 2. vapaissa harjoituksissa. Capirossi teki pohja-ajan ja todennäköisesti voittaa kisankin, koska kisarenkaillakin kierrosajat olivat tasaisesti 2m3s luokkaa. Muut kymmenen joukkoon ajaneet kuljettajat ovat hänestä 1 - 1.5s jäljessä. Tuon ryhmän karistamisessa Rossilla ja Melandrilla riittää tekemistä, vaikka Hayden pysysikin poissa pistesijoilta. Ikihäviäjä Setekin näyttäisi olevan vaihteeksi ajokunnossa.

Telkkaristahan en aika-ajoja näe, koska Eurosportia ei ole saatavilla ja motogp.comin streamista en raaski maksaa. Nelosella varmasti halutaan haastaa Maikkarin pyhä F1-lehmä ja lajia onkin ajoittain markkinoitu aggressivisesti, jopa niin murhaavan tehokkaasti että minäkin tartuin syöttiin, mutta jostain syystä koko viikonlopun kuvamateriaalia ei ajeta ulos. :-(

Maikkarihan esittää MTV3+:lla vaikka raveja, jos F1-tallit omistavat hevoset ja niiden ajureina on F1-kuskeja. Nelonen Plussalta ei tule kuin mobiilipelejä, mutta toisaalta ne ehkä ne kannattavat paremmin kuin pienen katsojajoukon MotoGP-mainospaikat.
 

soshje

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs
Rossi paalulle

Näyttää siltä että Vale hallitsee myös sään koska päätti ettei aika-ajoja tarvita ja harjoitusten paras tulos riittää Motogp:n lähtöjärjestykseen. Ainoa jännittävä asia on sataako sunnuntaina - Capirossi oli Nelosen uutisten mukaan luottavainen omaan pakettiinsa jos pääsee ajamaan kuivalla kelillä.

Oma veikkaus silti on jos ei sada - 1. Vale 2. Capirossi 3. Espanjan hymypoika Sete ja jossain perällä Hayden jonka pää ei vain kestä kovaa kärkikamppailua kauden lopussa.

Tosiasiassahan Hayden on ajanut suht vakuuttavasti koko kauden mutta intohimoisena Valen kannattajana moiselta voi ummistaa silmät ja luottaa ylläolevaan. Tehdashondahan on kyllä aina menestynyt aika vakaasti kärjen tuntumassa/kärjessä - resursseja löytyy ja aina voi spekuloida onko menestys pelkästään vahvan tallin ansiota vai onnistuisiko esim Sete tai Hopkins samalla tavalla jos saisivat sopimuksen talliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös