spegulaattori kirjoitti:
Niin eihän siitä kovin montaa vuotta taida olla, kun Moto GP:ssä kuoli joku kuljettaja. Taisi olla pari vuotta sitten Suzukassa joku japsi-kuljettaja.
Juu ei ole kuin 3 vuotta. Daijiro Kato oli kyseinen kuljettaja. Vauhdin Maailma kirjoitti seuraavasti:
Moto GP-luokassa toista kauttaan ajanut japanilainen 250 cc -luokan 2001 maailmanmestari, 17 osakilpailun voittaja Daijiro Kato menehtyi Suzukassa saamiinsa vammoihin taisteltuaan elämästään Yoccaichin sairaalassa runsaat 2 viikkoa.
Moto GP-luokan kolmannella kierroksella Kato menetti radan viimeiseen shikaaniin tultaessa pyöränsä hallinnan ja iskeytyi voimalla ratareunukseen jääden makaamaan keskelle rataa. Kato sai päähänsä ja niskaansa vakavia vammoja ja oli viimeiset elinvuorokautensa syvässä koomassa. Katon sydän pysähtyi törmäyksessä, mutta se saatiin radalla toimimaan.
Kilpailun jälkeisenä päivänä 27 vuotta täyttäneen japanilaskuljettajan onnettomuuden syyt ovat vielä täysin hämärän peitossa. Rata-alueen TV-kameroiden kuvat eivät ole antaneet tapahtumista juuri mitään viitettä, ja vaikka aluksi epäiltiin kaiken saaneen alkunsa teknisestä viasta sen mahdollisuudet tuntunvat koko ajan vähenevän.
Movi Star Hondan tallipäälikkö Fausto Grisini kumoaa huhut teknisistä ongelmista perustuen Katon pyörän telemetriasta purettuihin tietoihin. Aluksi epäiltiin Hondan kolarissa rikkoontunutta hiilikuituista etujarrulevyä, mutta se on luultavasti särkynyt vasta törmäyksessä ratareunukseen.
Suzukan rataa on aikaisemminkin pidetty moottoripyörille liian vaarallisen juuri kapeiden turva-alueittensa takia. Katon onnettomuuspaikassakin on turvaleveyttä vain noin 2 metriä.
Myös onnettomuudessa annettu ensiapu on joutunut kovan arvostelun kohteeksi. Itävaltalainen onnettomuuksiin erikoistunut tohtori Kellner arvostelee Motorsport -Aktuell -lehdessä voimakkaqasti Suzukan radan ensiapuhenkilöstön toimintaa.
- Katon kuljetus ei tapahtunut ohjeiden mukaan. Häneltä olisi ensimmäiseksi pitänyt riisua kypärä päästä. Tajuttoman potilaan kuljettaminen selällään saattaa myös aiheuttaa omaan kieleen tukehtumisen. Hänet myös kuljetettiin juoston pois radalta metallisilla paareilla, eikä ilmatäytteisillä, kuten olisi kuulunt tehdä, huomauttaa itävaltalainen erikoislääkäri.
Daijiron Katon kuolema on RR-radoilla ensimmäinen sitten vuoden 1993, jolloin Noboyuki Wakai menehtyi Jerezin ratavarikolla törmättyään varikkotietä ylittäneeseen katseliaan