Mika Kallio ja ratamoottoripyöräluokat

  • 45 235
  • 235

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Piti tietysti näin lauantain kunniaksi käydä moikkaamassa heimoveljeä, kun nyt sattumalta tuon kisankin näin.

kannustusta Kaapolle voi käydä laittamassa osoitteessa www.talma.hu
-> english version
->Forum -> Forum
->Webpage
(avaa joku mukava topikki)
->vastaa valitsemalla "új hozzászólás"
--> lähetä "Elküld"

Jos on lukenut kansanopistossa lyhyen unkarin, niin sitten tietysti sinne unkarinkieliselle puolelle.
 

JimmyConway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
jepujee kirjoitti:
Piti tietysti näin lauantain kunniaksi käydä moikkaamassa heimoveljeä, kun nyt sattumalta tuon kisankin näin.

kannustusta Kaapolle voi käydä laittamassa osoitteessa www.talma.hu
-> english version
->Forum -> Forum
->Webpage
(avaa joku mukava topikki)
->vastaa valitsemalla "új hozzászólás"
--> lähetä "Elküld"

Jos on lukenut kansanopistossa lyhyen unkarin, niin sitten tietysti sinne unkarinkieliselle puolelle.

Onkohan suomalaiset käyneet joukolla pistämässä kirpeitä kannustuksia jannulle kun sivuille ei tunnu millään pääsevän, eilen kyllä onnistui.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Ei jumalauta sentään minkä tempun teki unkarin kusipää. Suoraan munille veti kyllä ja kovaa! No kyllähän tuo Mika sen homman kotiin hoitaa mutta talmaksin voi heittää tallista pois samantein.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Andrei kirjoitti:
Gabori selittää luulleensa että vielä on yksi kierros jäljellä

Lienee sitten ensimmäinen kuski maailmassa joka tuulettaa viimeiselle kierrokselle lähtiessään?
 
Slite kirjoitti:
Lienee sitten ensimmäinen kuski maailmassa joka tuulettaa viimeiselle kierrokselle lähtiessään?

Todellakin!
Näillä selityksillä nyt voidaan pyyhkiä perseet samantien. Herää vaan kysymys, oliko tämä voiton riistäminen Talmacsille sen arvoista? Hänellähän on (tai piti olla) sopimus KTM:n kanssa ensi kaudesta 250-luokassa. Eipä talli ainakaan hyvällä katsonut tätä temppua. Mikä olisikaan sen parempi opetus kuin jäädä ensi kaudella työttömäksi, Kallion juhliessa ensin kauden päätteeksi maailmanmestaruutta!
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin, nyt jos Mika on kakkonen ja Luthi voittaa viimeisessä kisassa, on Luthi mestari. Mikäli Unkarinpaska olisi ollut ohittamatta, niin Mika voittaisi pelkästään kakkosena olemalla. Eli Mikan on ajettava riskillä voitosta jos Luthi on kärkikamppailussa. Luthi on voitettava.

Mikäli Luthi voittaa ja Mika on kakkonen, niin kaikin mokomin voi Mika tirvaista Gaboria turpaan suorassa TV-lähetyksessä ja päälle viellä potkia maassa makaavaa.

"Luulin, että vielä on yksi kierros ajettavana". Juu niin varmaan, ***tanan molopää
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
tombraider kirjoitti:
Niin, nyt jos Mika on kakkonen ja Luthi voittaa viimeisessä kisassa, on Luthi mestari. Mikäli Unkarinpaska olisi ollut ohittamatta, niin Mika voittaisi pelkästään kakkosena olemalla. Eli Mikan on ajettava riskillä voitosta jos Luthi on kärkikamppailussa. Luthi on voitettava.

Tuossa kauden loppuohjelma:

Su 16.10. Phillip Island, Australia
Su 23.10. Istanbul, Turkki
Su 06.11. Valencia, Espanja

Eli kolme kisaa vielä jäljellä eikä yksi, kuten viestistäsi oli tulkittavissa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No tuo muuttaa kirjoittamaani oleellisesti. Kiitos korjauksesta pala.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
On nämä huikeita kisoja. Kaikki 20 kierrosta sai kusi sukassa seurata kuuden kärkikuskin huikeaa taistelua. Kallio kaatui toisen kerran tällä kaudella viimeisellä kierroksella johtoasemasta ja Lüthi kyllä mestaruuden vie, vaikka tupeloi itsekin viime kiekalla sen verran ettei ihan saanut mestaruutta varmistettua. Parempi näyttää kuitenkin voittavan, joten pikkuhiljaa saa onnitteluja suunnata Sveitsiin
 

Särki

Jäsen
Viimeisen 5 kierroksen aikana pulssi hakkasi, sohvalla maaten, 150 hujakoilla. On tämä melkoista urheilua!
Mutta kyllä jäi harmittamaan tuo Mikan kaatuminen, maailmanmestaruus on käytännössä jaettu ja hopeaa on tulossa. Toki matemaattiset mahdollisuudet on vielä olemassa, mutta parin jämäpisteen hankkiminen ei Luthille ole ongelma eikä mikään. Ihmeellisesti tuo Sveitsin ihmelasi sai jälleen hinattua itsensä karkiletkaan mukaan vaikka oli jo jäänyt usean pyöränmitan vain muutamaa kierrosta ennen maalia. Luulin että siinä vaiheessa Luthin kisa olisi menetetty, mutta kaikkea muuta.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Tänään Mika Kallio päätti kautensa komeaan Valencian voittoon, mutta koska Lüthi varmisteli yhdeksänneksi, niin MM-kulta jäi odotetusti haaveeksi.

Hieno kausi kuitenkin Kalliolta joka tapauksessa, MM-hopea on hyvä saavutus. Tosin jäihän tuossa muutama kauden aikana sattunut tilanne harmittamaan. Esim. Lüthin keskeytyksestään huolimatta kuittaamat 20 pistettä olivat aika ratkaisevat, samoin Talmacsi-urpon maalisuoralla anastamat 5 pistettä.

Itse heräsin Kallion menestyksen myötä katsomaan kisoja, ja ihan hyvää viihdettähän nuo olivatkin. Ensi kaudella sitten uudestaan, Kalliohan jatkaa vielä yhden kauden piikeissä ennen siirtymistään 250cc:hen.
 

Neckar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Hieno voitto kauden viimeisessä Valencian osakilpailussa Kalliolle. Hyvin taisteli, vaikka mestaruus oli käytännössä karannut jo ennen kilpailua. Lüthi pystyi ajamaan kisan varmistellen ja varmasti olisi ollut enemmänkin paukkuja niin kuin Kallio arveli. Mutta hyvä kilpailu kuitenkin Kalliolta ja tottakai myös hieno kausi ja pitkään aikaan ensimmäinen suomalainen MM-mitaleilla. Hieno saavutus! Lajilla on kuitenkin Suomessa hienot perinteet.

Muutama viimeisen kierroksen keskeytys oli mielestäni ratkaisevampaa kuin Talmacsin Qatarissa varastama voitto. Kaatumiset lopussa taisivat melkeinpä maksaa Mikalle maailmanmestaruuden. Mutta olisi unkarilainen saanut silti jättää sen tempun tekemättä ja siinä taisi samalla mennä jatkosopimus Kotarin kanssa.
 

scholl

Jäsen
Road racingin piikkiluokasta kuuluu kummia:
Sportti.com:
"Ajo Motorsport Malagutin tehdastalliksi 1.12.2005,16:22:02
Ratamoottoripyörien MM-sarjassa 125-kuutioisten luokassa kilpaileva suomalaistalli Ajo Motorsport saa ensi kaudeksi käyttöönsä italialaisvalmistaja Malagutin tehdaspyörät. Talli jatkaa toimintaansa Aki Ajon johdolla, mutta Malagutin tuella tallin henkilöstömäärä kasvaa. Tallin kuljettajina jatkavat japanilainen Tomoyoshi Koyama ja ranskalainen Alexis Masbou.

Päättyneen kauden hopeamies Mika Kallio aloitti 125-kuutioisten MM-sarjassa Ajo-tallissa, mutta siirtyi kesken kauden 2003 itävaltalaisvalmistaja KTM:n tehdastallin kuljettajaksi. 125-kuutioisissa Kallio ajaa KTM:llä vielä ensi kauden"

---

Joka vuosi on vähän mietityttänyt, että kuinka kauan Aki Ajolla riittää taloudelliset rahkeet, mutta nyt näyttää aika hyvältä. Siis vaikka on uusi tehdastalli ja pyörä ei varmastikaan ole ainakaan alussa kärkipäätä niin hyvältä jutulta tuo kuulosta. Jos tulisi jatkossa uusia lahjakkaita suomalaiskuskeja niin väylä huipulle olisi ainakin olemassa.
 

M@thieu

Jäsen
Tämän voisi nyt nostaa ylös kun aihe alkaa jälleen olla ajankohtainen.

Elikkäs kolmen viikon kuluttua pärähtää uusi MotoGP-kausi käyntiin. Talvitesteissä isoimman luokan osalta parasta vauhtia ovat pitäneet Yamaha ja Ducati, joka tosin on nyt Barcelonassa IRTA:n virallisissa testeissä ollut hieman unessa verrattuna aiempiin viikonloppuihin. Kovinta vauhtia tämän viikonlopun testeissä on pitänyt Camel Yamahalla ajava hallitseva maailmanmestari Valentino Rossi, joka eilisissä testeissä oli lähes 0,7 sekuntia nopeampi kuin toiseksi sijoittunut Carlos Checa, joka ajaa Tech 3 Yamahalla. Kawasakin vauhti oli myöskin kohdillaan, Shinya Nakano oli kolmas ja oma suosikkini Randy De Puniet sijoittui kuudenneksi. Ducati-kuskeista Gibernau oli viides ja Loris Capirossi vasta kolmastoista.

Kaksipuolikkaissa testien ylivoimainen ykkönen oli Jorge Lorenzo Fortuna Apriliallaan, hän jätti toiseksi tullutta Alex De Angelista seitsemän kymmenyksen verran. Kolmanneksi sijoittui yllättäjä Jakub Smrz, joka työskentelee Cardion AB Motorracingilla. KTM:n tilanne 250cc:ssä kiinnostaa tietysti meitä suomalaisia kovasti, sillä Mika Kallion on määrä tämän kauden jälkeen sinne siirtyä. Näiden testien tulos ei ole kovin mairitteleva, sillä Hiroshi Aoyama oli kolmastoista lähes kolme sekuntia kärjelle jääneenä, ja Manuel Poggiali kahdeskymmenes, 3,5 sekuntia kärjestä. Pyörän kehitys tosin on vieläkin selkeästi kesken, ja uskon että KTM tulee vielä kauden kuluessa taistelemaan paikoista kuuden joukossa.

Piikkiluokassa Mika Kallio antoi Barcelonan testeissä myrskyvaroituksen muille rikkomalla radan kierrosennätyksen. Toiseksi nopein oli Derbi-kuljettaja Lukas Pesek (+0,3 sek) ja seuraavat kolme sijaa menivät Aprilia-kuljettajille, jotka kukin jäivät reilut puoli sekuntia suomalaisesta. Ajo Motorsportin Tomoshi Koyaman vauhti riitti 17:een sijaan (+1,5 sek) ja Alexis Masbou ehti 28:ksi (+2,3 sek). Hallitseva mestari Tomas Lüthi mursi solisluunsa kaaduttuaan perjantaina. Todennäköistä on kuitenkin, että mies toipuu ajokuntoon Jerezin avauskisaan mennessä.

Kaikkien testien tulokset löytyvät kokonaisuudessaan MotoGP:n nettisivuilta.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Aika hiljaista on Moto GP -keskustelu tällä hetkellä. Miten on: kiinostaako jatkoaikalaisia esim. piikkiluokka? Mika sai vihdoin kunnon tuloksen Kiinan GP:ssä, vaikka kisa ei ollutkaan helppo. Mikalla tuntui olevan koko viikonlopun ajan ongelmia etupyörän pidon kanssa ja tiukkaa vääntöä kisassa taas vaihteeksi käytiin. Mielestäni koko MotoGP:n viehätys piileekin tuossa tilanteiden jatkuvassa vaihtumisessa.

Viime vuonna tuli käytyä Brnon osakilpailua katsomassa paikanpäällä ja tutustuttua KTM:n tallin toimintaan. Mika on todella reilu ja jaksaa selostaa maallikollekin lajista ummet ja lammet, vaikka luulisi, että hänellä noita edustustilaisuuksiakin riittää.

Nythän piikkiluokkan tilanne on Kiinan GP:n jälkeen:
1. Bautista 86p.
2. Kallio 58p.
3. Faubel 54p.
 

RCY#7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Dallas Stars, Habs, Liverpool, Suomi
Kyllähän tämä laji kiinnostaa, eikä vähiten siksi, että muutaman vuoden on ollut hyvää suomalais edustusta Kallion ja Aki Ajo tiimin edustamina, vaan siksi, että pääsääntöisesti kisat on helvatan viihdyttäviä ja jännittäviä lukuisine ohituksineen. Kyllä tämä penkkiurheilijan kannalta katsottuna hakkaa F ykköset sata-nolla. Kaverit on täysin kahjoja reikäpäitä, kun painaa pyörillä kaarteeseen rintarinnan paria sataa. Ei sitä voi kun kunnioittaa ajajien taitoja monissa tilanteissa.

Piikkiluokassa tuli nyt vihdoin se kauden avausvoitto Kalliolle mahtavan taistelun jälkeen. Harmitti, kun ei jaksanut nousta katsomaan kisaa ja yleensä siinä käy näin, että jää hyvä kisa näkemättä ja varsinkin suomalaisen voitto. Bautista on edelleen iskussa ja palkintopalli sija jälleen kerran. Positiivista kuitenkin on, että KTM on ottanut Apriliaa kiinni vauhdissa vaikka eturenkaan pidon kanssa olikin tekemistä. Tästä on hyvä ladata ensi viikon legendaariselle Le Mansin radalle. Kalliolta puolustettavana sieltä viime vuodelta kolmas sija, joten nyt voisi ottaa jatkoa Kiinan voitolle. Tosin on havinaisempaa, että pystyy tuplavoittoa nappaamaan. Ainakin piikeissä tämä on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus, ettei voittajan nimi ole ollut peräkäisissä kisoissa sama. Poikkeuksena Bautista alkukaudesta.

MotoGP luokassa lajin tuleva hallitsija Rossin jälkeen, Dani Pedrosa otti omansa tässäkin luokassa. Lapsenkasvoinen ja linnunluinen nuorukainen on kyllä melkoinen epeli lajissaan. Joitain ajatuksia ennen kauden alkua ilmeisesti oli ettei voima oikein riitä loppuun asti kisoissa ja voi tulla vaikeata muutenkin pojalle, isojenpoikien taistelutantereella, mutta kaveri on osoittanut olevansa huikea ajaja tässäkin luokassa ja on valmis taistelemaan, jopa mestaruudesta heti debyytti vuonnaan isossa luokassa. Rossilla on ollut pitkästä aikaa vaikeampaa ja keskeytys on tuomisina seuraavaan kisaan. Uskon silti, että Tohtori Rossi tulee ottamaan paikkansa kärjestä taas Ranskassa. Tasaisesti menestynyt Hayden johtaa sarjaa, ainakin allekirjoittaneelle yllätyksenä ja Hondan paketti on tällä hetkellä toimivalla pohjalla.

Kaksipuolikkaista en ole jaksanut kiinnostua syystä tai toisesta. Siihen tosin on tulossa muutos kun Kallio siirtyy kisailemaan ensi vuonna tähän luokkaan. Sitä odotellessa klaarataan ensin tämä kausi ja seurataan jännityksellä kuinka tämä kausi edistyy.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Kerrankin kävi hyvä tuuri Kalliolla, kun mm-sarjan johtajan Bautistan pyörä hajosi kärkipaikalta viimeisellä kierroksella. No, espanjalainen sinnitteli neloseksi, mutta nyt Mika sai eroa kirittyä kiinni kakkossijallaan. Tilanne olisi ollut paljon vaikeampi jos Bautista olisi voiton vienyt. Voittokantaan palasi loukkaantumisista ja Hondan surkeasta alkukaudesta kärsinyt viime kauden maailmanmestari Lüthi. Voi kuitenkin olla, ettei Lüthi enää mestaruuskamppailuun ehdi, koska antoi sen verran paljon tasoitusta alkukaudella. Tästä on hyvä jatkaa Mugelloon.

On muuten taas vuoden tauon jälkeen ilo seurata Nelosen lähetyksiä kun Kristian Kaas on saatu ykkösselostajaksi. Nyt Kaas kommentaattori Matti Kiiverin kanssa muodostavat mitä parhaimman ja asiantuntevimman selostuskaksikon ja esimerkiksi Kallion hehkutus pysyy sopivissa rajoissa. Ero on mykistävä naapurikanavan formulalähetyksiin.
 
pala kirjoitti:
Tästä on hyvä jatkaa Mugelloon.

No niin no. Tänäänkään Kallio ei pystynyt ollenkaan vastaamaan Bautistan vauhtiin. Jos sama tahti jatkuu, niin Kallio ei Bautistaa saa kiinni ilman todella huonoa tuuria kuten tänään.

Toisaalta selostajat epäilivät, että rengasvalinta olisi Kalliolla mennyt hieman pieleen, jonka takia voitosta ei pystytty tosissaan taistelemaan. Muuten vauhti alkaa näyttää ihan hyvältä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
pala kirjoitti:
On muuten taas vuoden tauon jälkeen ilo seurata Nelosen lähetyksiä kun Kristian Kaas on saatu ykkösselostajaksi. Nyt Kaas kommentaattori Matti Kiiverin kanssa muodostavat mitä parhaimman ja asiantuntevimman selostuskaksikon ja esimerkiksi Kallion hehkutus pysyy sopivissa rajoissa. Ero on mykistävä naapurikanavan formulalähetyksiin.

Ja ero viime vuoden farssiin on vieläkin mykistävämpi. Kenenköhän idea se Joke Linnomaa oli? Itse tykkään myös siitä Superbike selostajasta, nimeä en tosin muista. Se kaveri on selkeästi innostunut lajista, eikä mikään tulosruudusta repäisty Oskari Saari.

MotoGP kisasta on lupa odottaa parempaa, kuin viikko sitten, kun ollaan radalla, joka sopinee paremmin pyörille kuin se edellinen. Repsol Hondat olivat aika ylivoimaisia viikko sitten, saa nähdä miten nyt käy, Pedrosa on ainakin paalulla. Bridgestonella näyttäisi ainakin olevan aika-ajossa vauhti kohdallaan(top-8 mahtuu 5 Bridgestonea käyttävää pyörää), mutta saa nähdä miten kisassa käy. Ducatit(ja Bridgestone) hallitsivat warm-uppia, mutta se ajettiin märällä kelillä, joten vaikea vetää mitään johtopäätöksiä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Olipas jännittävä kisa loppuun asti. Rossihan olisi vienyt voiton näytöstyyliin, mutta Yamahan sanottua sopimuksensa irti jäi voitto muille. Hopkins veti aika riskirajoilla jo pitempään ja siihen nähden ulosajo ei ollut yllätys. Aiemminhan nuo ylikovat sisäänajot mutkaan johtivat sekä Rossin että Pedrosan ohimenoon Hopsista. Pedrosan rengasvalinta sen sijaan oli aika yllättävä, kun muut kärkipään Michelin-kuskit(Rossi ja Melandri siis) ajoivat joko medium tai hard takarenkaalla. Pedrosalta loppuikin sitten takagummista pito etenkin oikealle kääntyvissä mutkissa ja näin sekä Melandri että Capirossi pääsivät kuittaamaan ja viemään kärkisijat espanjalaisen nenän edestä. Capirossi ja Ducati olivat selkeästi riemuissaan 2. sijasta, toki Capirex oli sanonut eilen ettei voittoon edes ole mahdollisuuksia, joten olihan tuo hyvä suoritus sekä tiimiltä että kuskilta. Nyt pitäisi Bolognan miesten saada pyörä kulkemaan niin että sillä taistellaan tosissaan voitosta ensi kisassa. Tietysti Bridgestonella on suuri rooli, koska pyörä sinänsä on ilmeisen onnistunut luomus.
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Pahasti alkaa näyttää siltä ettei Kallio ja KTM voi tällä kaudella oikein mitään noille Asparin pyörille. Heillä tänään neljä pyörää viiden parhaan joukossa, ei ihan paskasti. Joissain kisoissa saattaa KTM:nkin vauhti riittää, mutta kun Bautista ja kumppanit pystyvät _joka_ kisassa taistelemaan voitosta niin siinä se ero syntyy. Tällaiset kuudennet sijat ei vaan riitä. No, yksi keskeytys Bautistalle, Kallion voitto ja tilanne on taas ihan erilainen. Toivotaan parasta
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika vitun paha mälli Moto GP:n lähdössä. 6-7 pyörää meni pihalle ja Ducati kuski kannettiin paareilla radalta
Kisa keskeytetty.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Niilo kirjoitti:
Aika vitun paha mälli Moto GP:n lähdössä. 6-7 pyörää meni pihalle ja Ducati kuski kannettiin paareilla radalta
Kisa keskeytetty.

Korjataan sen verran, että Marco Melandri on viety ambulanssilla sairaalaan ja hän ei ole Ducati-kuski. Näytti kyllä, että kävi todella pahasti. Toivotaan parasta..
 

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Oli kyllä pahin kolari minkä oon ikinä MotoGP:ssä nähnyt. Gibernaukin lensi pahan näköisesti. Melandrille tais käydä vielä pahemmin :(
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös