Mielipideasioista on aina mukava vääntää. Itse lähestyn tätä nimenomaan merkityksen kannalta, en absoluuttisen urheilullisen tason kautta. Eikä tarkoita sitä, että sillä ei ole merkitystä, päinvastoin sillä on paljonkin. Kuitenkin ensimmäisiä saavutuksia tulee aina elämässä arvostaa korkealla, koska ne mahdollistavat ja ohjaavat myös myöhempiä kokemuksia. Siksi ”heikompilaatuiset ensimmäiset kerrat” ovat äärimmäisen tärkeitä: ensimmäinen kerta ”sillai”, ensimmäinen työ ja eka palkka, ensimmäinen oma vuokrakämppä jne. Kaikki tuntui hienolta, vaikka en nykyisiin vastaaviin asioihin pystyisi edes vertaamaan. Mutta kun ne oli kerran saatu niin jatko oli aina helpompi.
Itse muistan Calgaryn hopean ja sen ainutlaatuisuuden sekä yksittäisiä muistikuvia noista kisoista, mm. tappion Sveitsille. Hopean merkitystä en vielä silloin ymmärtänyt. Paljon paremmin muistan -91 Canada Cupin, -92 ja -94 hopeat sekä tietysti -95, koska nevöfoget. Se, että Suomi pelasi Naganossa -98 (siis vain 10 vuoden kuluttua Calgarystä) siihen asti kaikkien aikojen turnauksessa ja otti pronssia on aika hämmästyttävä hyppy kuitenkin suhteellisen lyhyessä ajassa. Ikuisesta ”hyvästä häviäjästä” varteenotettavaksi kiekkomaaksi kymmenessä vuodessa. Ja oikeastaan 90-luvulta asti ollaan pelattu aina mitaleista sekä myös voitettu niitä ja vastaavasti ennen vuotta 1988 ei koskaan mitään ikinä missään. Näihin kun peilaa merkitystä niin -88 ja -95 on ne suurimmat saavutukset, koska ne ovat mahdollistaneet muut urheilullisesti kovemmat saavutukset, kuten esim. Torino 2006. 1995 ehkä kuitenkin tärkeämpi, koska se oli mestaruus. Ja esim. 94-hopea oli huikean kovaa Kanadaa vastaan varmasti lähes Naganon pronssin arvoinen suoritus, mutta se ei ollut ”eka kerta” hopealla, joten jää hieman taustalle, vaikka oli kovempi turnaus kuin -95.
Nyt voitettu olympiakulta kului itselleni useamman vuosikymmenen ajan niihin samoihin asioihin kuin jalkapallon arvokisapaikka eli ”toteutuukohan minun elinaikana, tuskinpa”. No, nyt on moni asia toteutunut, josta on vuosia haaveiltu, eikä minun papereissa niitä saa millään vähäpätöisiksi vaikka NHL-pelaajat puuttuivat. Ja lasken osittain aiempien vuosien ansioksi, että meillä on nyt myös NHL-pelaajista koostuvassa turnauksessa joka kerta mahdollisuus voittaa kultaa. Ja uskon myös sen, että sitten kun Suomi joskus voittaa sen best of the best turnauksen niin rankkaan sen urheilullisesti kovimmaksi, mutta en pysty sanomaan, arvostanko sitä kuolinvuoteellani hienoimmaksi urheilumuistoksi ohi Tukholman -95.
Merkitys:
1. 1995 Tukholma kulta
2. 1988 Calgary hopea
3. 2022 Peking kulta
Urheilullisesti:
1. 2006 Torino hopea
2. 1998 Nagano pronssi
3. 2004 World Cup 2
ps. Tuossa edellä joku pohti samaa kysymystä kuin minäkin. Mitenköhän ruotsalaiset arvottivat Lillehammerin -94, muuta kuin postimerkillä. Miten se esim. suhteutettiin myöhemmin kesällä voitettuun futispronssiin tai vaikkapa Torinoon -06.