Mikä on seksuaalinen suuntautumisesi?

  • 45 689
  • 375

Mikä on sinun seksuaalinen suuntautumisesi?

  • Hetero

    Ääniä: 341 92,7%
  • Homo

    Ääniä: 10 2,7%
  • Bi

    Ääniä: 17 4,6%

  • Äänestäjiä
    368

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti Ikijokeri
Heterohan minä olen. Yhtään homoa en tunne, enkä oikein tiedä miten suhtautuisin sellaiseen ihmiseen jos tuntisin. Kaipa se on ihan hyväksyttävä asia.

Hmmm...

En toki tunne elämäntilannettasi, mutta rohkenisin olla eri mieltä.

Kyllä keskimäärin jokainen (sanotaan nyt vaikka yli kymmenen vuotias) jonka elämänpiiri ulottuu kodin ulkopuolelle kuten kouluhin, työpaikoille jnejne, tuntee taatusti homoseksuaaleja ihmisiä.

Kyllä heitä karkeasti voi väittää löytyvän jokaisen täysi-ikäisen henkilön tuttavapiiristä.

Se on toki valitettavaa, että loppujen lopuksi aika harva homoseksuaali, sisäisen tai ulkoisen paineen vuoksi, pystyy elämään niin että julkituo sukupuolisen suuntauksensa avoimesti.

Maailma on epäoikeudenmukainen paikka.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti Lapanen
Se on toki valitettavaa, että loppujen lopuksi aika harva homoseksuaali, sisäisen tai ulkoisen paineen vuoksi, pystyy elämään niin että julkituo sukupuolisen suuntauksensa avoimesti.

Maailma on epäoikeudenmukainen paikka.

Ehkä parempi vaan jos meinaa allekirjoittaneen kaveripiirissä pysyä.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Viestin lähetti Black Adder
Ehkä parempi vaan jos meinaa allekirjoittaneen kaveripiirissä pysyä.


Tunnetko miehen nimeltä Henry Rollins? Pidätkö miehen musiikista ja kirjoista?
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Black Adder
Ehkä parempi vaan jos meinaa allekirjoittaneen kaveripiirissä pysyä.
Tuskinpa kukaan homoseksuaali haluaa noiden kommenttien jälkeen Sinun kaverisi olla.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti Black Adder
Ehkä parempi vaan jos meinaa allekirjoittaneen kaveripiirissä pysyä.

Ikävä kuulla heteroseksuaalisten taipumustesi olevan niin pinnallisia, että ne olisivat vaarassa romahtaa välittömästi, mikäli joku ystävistäsi paljastuisi homoseksuaaliksi. Varmasti heteroseksuaalisille ihmisille homoseksuaaliset ystävät kun eivät ole uhka minäkuvalle, vaan oikeastaan osoitus elämän rikkaudesta ja monimuotoisuudesta. Ainakin minulla on ystäväpiirissäni niin homoja, basisteja kuin Montreal-fanejakin, eivätkä he ole vielä tehneet minusta kaltaisiaan, koska tietävät sellaisen yrittämisen olevan aivan turhaa.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Elikkä elikkä... Näitä homppeleita on nyt kyselyn perusteella n. 10 % vastaajista. Paitsi, että joku fiksuhan täällä totesi, että oikeasti homoja on varmasti paljon enemmän. Reiluna kaverina voin nostaa luvun 20%:een.

Ei hemmetti! Vieläkin ällöttää! Kummallista... eikä tunnu edes yhtään haittaavan vaikka kukaan ruskean reiän ritari ei haluakaan olla minun ystäväni. Minussa on varmaan jotain vikaa.

Ok, suostun diiliin. Lesbot on mun mielestä ihan jees, jos suostuvat sillon tällöin antamaan piparia. Eli tulin jo puoliksi vastaan. Voinko nyt olla pelkäämättä, että minussa asuisi pieni homo, kun koen ällötyksen tunnetta vain mieshomoista?

Niin ja en halua ystäväpiirini edes homohtavia tyyppejä. Oletteko panneet merkille aamu-tv:n uuden juontajahomppelin.? Todella ällöttävä kaveri! En tiedä onko homo, mutta homohtava se on. En ota kaveriksi!

Tuleeko homottelusta paha mieli puppeleille?
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olet ottanut nimimerkkisi huomattavasti sua itteäs hauskemmasta tv-sarjasta. Suosittelisin uudeksi nimimerkiksi esim. "black closet-donkey-spedeä" tai jotain vastaavaa.

Eihän jossain Marco Bjurströmissä olekaan mitään kiinnostavaa. Joillekin nuorille tanssinopiskelijoille kaveri on kuitenkin tärkeä joten annetaan miehen olla.

Sen sijaan Henry Rollinsin tai Freddie Mercuryn kaveri olisin (/ollut) mielelläni, kuten olen kaveri niille muutamalle homolle ja lesbolle jotka tunnen nykyään.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Black Adder

Ei hemmetti! Vieläkin ällöttää! Kummallista... eikä tunnu edes yhtään haittaavan vaikka kukaan ruskean reiän ritari ei haluakaan olla minun ystäväni. Minussa on varmaan jotain vikaa.


Miellätkö itse oman identiteettisi pelkästään seksuaaliseksi? Ammatista, harrastuksista, perhesuhteista tai ystäväpiiristä riippumatta olet aina ennen muuta hetero ja vasta sitten jotain muuta? Aika raskasta mahtaa olla elämä, jos jatkuvasti lahkeessa pullottaa tai pimppi on mielessä, kun Black "hetero-härkä" Adder karauttaa miehekkäästi paikalle.

Ihmeellisellä tavalla yliseksualisoit homoseksuaalisuuden. Ei se aktien tai seksuaalisen käytöksen määrä homoilla ole yhtään sen suurempi kuin heteroillakaan. Parisuhteessa olevat homot tekevät kaikkea samaa mitä parisuhteessa olevat heterot. Toki silloin tällöin nussitaan, mutta eihän seksi ole minkään järkevän suhteen ainoa tekijä. Ei homoilla eikä heteroilla.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti Snakster
Aika raskasta mahtaa olla elämä, jos jatkuvasti lahkeessa pullottaa tai pimppi on mielessä, kun Black "hetero-härkä" Adder karauttaa miehekkäästi paikalle.

No enpä tiedä raskaudesta. Tähän tottuu... Kahdesti ei oo ollu pillu mielessä. Ensimmäisen kerran, kun jouduin hiihtämään umpihangessa 2 km. laskettelusuksilla (pitääki laskea "omia reittejä") ja toisen kerran, kun tulin alas katolta ja toikun räystään reunassa. Maahan pudottauduttuani silloinkin ensimmäinen sana oli vittu.

Yritän pärjätä itseni kanssa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Black Adder
Elikkä elikkä... Näitä homppeleita on nyt kyselyn perusteella n. 10 % vastaajista. Paitsi, että joku fiksuhan täällä totesi, että oikeasti homoja on varmasti paljon enemmän. Reiluna kaverina voin nostaa luvun 20%:een.

Ei hemmetti! Vieläkin ällöttää! Kummallista... eikä tunnu edes yhtään haittaavan vaikka kukaan ruskean reiän ritari ei haluakaan olla minun ystäväni. Minussa on varmaan jotain vikaa.

Ok, suostun diiliin. Lesbot on mun mielestä ihan jees, jos suostuvat sillon tällöin antamaan piparia. Eli tulin jo puoliksi vastaan. Voinko nyt olla pelkäämättä, että minussa asuisi pieni homo, kun koen ällötyksen tunnetta vain mieshomoista?

Niin ja en halua ystäväpiirini edes homohtavia tyyppejä. Oletteko panneet merkille aamu-tv:n uuden juontajahomppelin.? Todella ällöttävä kaveri! En tiedä onko homo, mutta homohtava se on. En ota kaveriksi!

Tuleeko homottelusta paha mieli puppeleille?
Lieneekö mikään oksettavampaa, kuin kaappihomostelija?

Jos on homo, niin perkele on sitten rehellisesti, se on täysin hyväksyttävää.

Piilohomoilun paljastaa varmimmin kai muiden homottelu ja oman 101%:n heterouden korostaminen.

Homoilu, se se vasta on miesten hommaa perkele!
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Black Adder
Lesbot on mun mielestä ihan jees, jos suostuvat sillon tällöin antamaan piparia.
Älä nyt ala itkemään, mutta ei lesbotkaan susta tykkää. Voin kertoa salaisuuden: niitä kutsutaan lesboiksi siksi, että ne pitävät VAIN JA AINOASTAAN toisista naisista, ei tuollaisista karvaperseistä kuten sinä

Muuten kiitokset päivän parhaista nauruista, mieshän on kunnon koomikko. Se enempää en enää tämän tapauksen kirjoituksia viitsi kommentoida. Yritetään kaikki ymmärtää Black Adderia, sillä on varmasti ollut pienenä liian kireä pipo ja liian vähän kavereita.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Viestin lähetti BigRedBob
Lieneekö mikään oksettavampaa, kuin kaappihomostelija?

Jos on homo, niin perkele on sitten rehellisesti, se on täysin hyväksyttävää.

Kyllä kyllä. Ulos kaapista ja prosentit nousuun (6% on aika vähän)! Sitä mieltä minäkin olen. Hyväksyttävää se ei minusta ole, mutta onneksi valitsen kaverini itse.

Viestin lähetti BigRedBob
Piilohomoilun paljastaa varmimmin kai muiden homottelu ja oman 101%:n heterouden korostaminen.

Homoilu, se se vasta on miesten hommaa perkele!

Sore, ei onnistu, mutta viimeinen kappale on kyllä homo-totta!

Viestin lähetti Pikku Myy
Älä nyt ala itkemään, mutta ei lesbotkaan susta tykkää. Voin kertoa salaisuuden: niitä kutsutaan lesboiksi siksi, että ne pitävät VAIN JA AINOASTAAN toisista naisista, ei tuollaisista karvaperseistä kuten sinä

Djaa... mutta alan leffoissahan ne ottaa aina miehet mukaan lähes jaloissa anellen. Epäilen, että nyt kyllä kusetat.

Toivoinkin, että karvainen perse ällöttää sinua, niin minuakin.
 
Viimeksi muokattu:

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Black Adder
Toivoinkin, että karvainen perse ällöttää sinua, niin minuakin.
Itseinho on hyvä tie parannukseen:)
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti Black Adder
Ei hemmetti! Vieläkin ällöttää! Kummallista... eikä tunnu edes yhtään haittaavan vaikka kukaan ruskean reiän ritari ei haluakaan olla minun ystäväni. Minussa on varmaan jotain vikaa.

No, jos sanot ettei kukaan ystäväsi ole homoseksuaali niin uskon sen kyllä. Joillakin on tässä maailmassa ihan helvetin vähän oikeita ystäviä ja se on kyllä ihan väärin.

Jos taas sanot pokkana että tuttavapiirissäsi ei ole homoja niin

A) sinulla on tooodella suppea tuttavapiiri tai

B) ähäkutti, et vain huomaa heitä. Jotkut homot ovat kuule yllättävän miehekkäitä.

Tai sitten vedät täällä kieli poskessa (oma tai jonkun kaverin) hyvää läppää. Mikäs siinä.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti Black Adder
No enpä tiedä raskaudesta. Tähän tottuu... Kahdesti ei oo ollu pillu mielessä. Ensimmäisen kerran, kun jouduin hiihtämään umpihangessa 2 km. laskettelusuksilla (pitääki laskea "omia reittejä") ja toisen kerran, kun tulin alas katolta ja toikun räystään reunassa. Maahan pudottauduttuani silloinkin ensimmäinen sana oli vittu.

Yritän pärjätä itseni kanssa.

Mahtaa olla rankkaa kun on pipari mielessä koko ajan?
Jäädään odottamaan seuraavaa paljastusta jossa kerrot ettet ole koskaan masturboinut.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Black Adder
No enpä tiedä raskaudesta. Tähän tottuu... Kahdesti ei oo ollu pillu mielessä. Ensimmäisen kerran, kun jouduin hiihtämään umpihangessa 2 km. laskettelusuksilla (pitääki laskea "omia reittejä") ja toisen kerran, kun tulin alas katolta ja toikun räystään reunassa. Maahan pudottauduttuani silloinkin ensimmäinen sana oli vittu.

Yritän pärjätä itseni kanssa.

Kova jätkä.
 

Alfred

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Pikku Myy
Yritetään kaikki ymmärtää Black Adderia, sillä on varmasti ollut pienenä liian kireä pipo ja liian vähän kavereita.
Homot ovat ällöttäviä, olivat he sitten kaapissa taikka eivät. Ja pienenä pipo oli aina silmillä, kavereitakin riitti joka sormelle ja varpaalle.

Kumman paljon porukka dissaa B-A:ta, vaikka homojen okettavana pitäminen on -ainakin meikäläisen kaveripiirissä, poikkeuksetonta.

Homojen puolustelu näyttää olevan ainakin JA:ssa kovinkin trendikästä.
Antakaas kun minäkin kokeilen: Ei homoudessa ole mitää....Hyi helvetti! Sairaus mikä sairaus sanon minä.
 

Alfred

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti goldenawe
Alfred.

Tosi laadukasta provosointia.
öö....Sori?

Ei mun tarkoitus kyllä ollut provota kellekkään, joten turhaan otat itseesi. Jos olet homo, pahoittelen etten suvaitse kaltaisiasi tässä yhteiskunnassa.

Se oli suora mielipiteeni, joka -ihme kyllä, näyttää edustavan suurta vähemmistöä tällä palstalla.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Alfred
Sairaus mikä sairaus sanon minä.
Psykiatrinen sairausluokituksen ICD-10:n mukaan homoseksuaalisuus ei ole mielenterveysongelma tai fyysiseen sairauteen verrattava ominaisuus. Ikävää, että et voi hyväksyä kanssaihmisiäsi tai sitä, että heilläkin on oikeus elää rakastavassa suhteessa kenen kanssa haluavat. En usko, että tämän oikeuden puolustaminen Jatkoajassa on kauhean "trendikästä", vaan kertoo siitä että suurin osa täällä on, toisin kuin Sinä ja B-A, suvaitsevaisia ihmisiä, jotka eivät vedä hernettä nenäänsä läheistensä seksielämästä.

Tietenkin jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, mutta loppupeleissä homoseksuaalisuus on vain samankaltainen ominaisuus kuin silmien väri tai sormien pituus. Ja aika harva julistaa täällä pitävänsä kaikkia sinisilmäisiä sairaana tai ällöttävänä. Olisi siis mielenkiintoista kuulla kunnon perustelut sille, mikä homoseksuaalisuudesta tekee niin ihmeellistä. Lesbot eivät kuitenkaan nosta samanlaisia tunteita pintaan - sehän on vain kiihottavaa?!? Eli onko kyse (miesten välisestä) anaaliseksistä? Monet homofoobisetkin miehet haluavat tätä harjoittaa naisystäviensä kanssa. Ja toisaalta on biologinen fakta, että miehen g-pistettä, eturauhasta, pystyy parhaiten stimuloimaan peräaukon kautta. Joten tökkiminen takapuoleen pitäisi olla teille kaksilahkeisille paras kokemus mitä lakanoiden välissä puuhatessa voi saada.

Homous ei näy päällepäin. Heillä ei ole syntymästään lähtien otsaansa tatuoituna "hinttari" -sanaa. Kaikki heistä eivät myöskään käyttäydy naismaisesti tai pukeudu nahkakoppalakkiin. Itseasiassa kuka tahansa vastaantuleva mies voi olla yhtä suurella todennäköisyydellä homoseksuaali; sitä ei vain voi tietää mistään. Monet myös salaavat ystäväpiirissään asian visusti, peläten että parhaimmat ystävät hylkäisivät mikäli asia tulisi selville. Tiedän tapauksia, jotka lähimpien ystäviensäkin seurassa haukkuvat homoja ällöttäviksi, vaikka elävät onnellisessa parisuhteessa - toisen miehen kanssa.

Mutta, kuten sanoin, ikävää ettei vielä 2000-luvullakaan voida hyväksyä ihmisiä sellaisena kuin he ovat ulkonäöstä, mielipiteistä tai seksuaalisesta suuntautumisesta huolimatta.
 

dee_snyder

Jäsen
Suosikkijoukkue
JJK
Vihaan homoja, jotka mainostavat itseään tyyliin: "Hej, olen homo, ole sinäkin, se on trendikästä!". Ei kiitos, se ei ole valinnan vapautta.
Vihaan naisia, jotka mainostavat, että: "Homot on kivoja kavereita, miksette te miehet ole homojen kavereita?". Ei minua kiinnosta arvostella miesten perseitä ja vertailla eri kosteusvoiteita, vaikka joskus niitä käytänkin näyttääkseni hyvälle ja terveelle.
En vihaa homoja, jotka ovat kuten tavalliset ihmiset jotka eivät mainosta seksuaalisuuttaan.
Olisin ilman muuta homon kaveri, joka kuuntelisi kikkeliheviä ja katsoisi RAW:ta ja puhuisi naisista ja vaikka jääkiekosta.

Palaveri on päättynyt...
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Snyyderiltä ihan hyvää settiä ja myös Alfredilta.

Suvaitsevaisuus... jaa'a. Siinäpä trendikäs sana. Nykyäänhän mikään ei saa olla kiellettyä tai mitään ei saa vastustaa, paitsi esivaltaa. Kaikilla pitää olla kivaa oli "hommailut" kuinka älyttömiä tahansa.

Minun mielipiteeni homoista on, että kavereilla vippaa pahasti pää nupista. 70-luvulle saakkahan homoja pidettiin mielenterveyspotilaina. Mun mielestä aika loogista kun ajattelee kuinka luonnottomasta asiasta on kyse. Jokaisen oma asiahan se on mihin vehkeensä tai naamansa tunkee, mutta siinä vaiheessa, kun näistä asioista tehdään julkisia, niistä aletaan pitämään suurta meteliä, se ei ole enää oma asia. Ainahan näitä viiripäitä tulee riittämään, aina niitä on ollut, mutta ei se, että nykyisen yltiösuvaitsevaisuuden aikana, jolloin kaikki mahdolliset kieroutumat ovat sallittuja tai jopa trendikkäitä (hirveä sana), tarkoita sitä, että kenenkään olisi yksilönä pakko hyväksyä tätä saastaa (scum).

Heh heh! Lapanen tuossa aiemmin meinasi, että tuttavapiirini on suppea tms. Tuttavapiiri on varmaankin aika laaja ja ystäväpiiri samoin. Eikä homoille naureskelu ole siinäkään porukassa tabu. Olisin aika h*lvetin yllättynyt, jos joku tässä porukassa olisi homo ja voin taata, että siinä vaiheessa, kun asia ilmi tulisi voisi kaveri etsiä ystävänsä muualta. Kai tuo nyt on joka normaalin jätkän ajatusmaailmaan mahtuva juttu, jotka ovat olleet "normaalissa koululaiselämässä", poikaporukoissa jne. että kaikki tyypit eivät mahdu "porukkaan". Aina löytyy reppanoita, joiden seura ei kiinnosta oikein ketään. Syynä voi olla, että tyyppi on tyhmä, sillä on huonot jutut, se on homohtava, liian lihava, huono urheilussa, ärrävikainen, v*ttumainen ja homohtava. Kuokkaanhan nämä viimeksi mainitut kaverit saivat pitkin koulu-uraa. Se on hirveää! ;)

Amok esitti tuolla sekalaisia kysymyksiaä tms. -ketjussa hyviä kyssäreitä liittyen homoihin. Olen itsekkin miettinyt samaa. Eikö sekin kerro jotain, että hekin hakevat liittoihinsa hetero-muotoa, jossa on naisen ja miehen roolin omaavat. Toinen on, että miksi suurin osa lesboista on järjettömän rumia naisia?

Ai niin, Lapaselle vielä, että tunnen muutamia homoja, eivät toki ole ystäviä, yllätys yllätys! Ja olen kahden heikäläisen kanssa ko. asiastakin puhunut, en kyllä omasta aloitteestani. Kerroppa miksi heikäläisillä/teikäläisillä on niin valtava tarve hakea hyväksyntää omalle toiminnalleen?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Black Adder
Minun mielipiteeni homoista on, että kavereilla vippaa pahasti pää nupista. 70-luvulle saakkahan homoja pidettiin mielenterveyspotilaina.

Joo, ja 1600-luvulla poltettiin roviolla. Hupaisaa menoa sekin. Mutta aika aikaansa kutakin! En tiedä, nämä keskustelut nyt ovat tälläisiä. Yhtä hyvin voisi väitellä muista 1600-luvun uskomuksista. Tai yhtä huonosti. Onneksi sinun esittämäsi mielipiteet itse asiassa sanovat kaiken sanottavissa olevan asiasta. He tekevät sen itse. Tästäkin ketjusta voi kukin valita ne mielipiteet ja kirjoittajat, joissa esiintyy älyllistä elämää ja ne joissa ei. Mitäs luulet, kumpaan joukkoon kuulut?

Jos jaksaisi miettiä asiaa vakavasti (en kyllä kauheasti jaksa miettiä esim. noituutta tai sitä luotiinko maapallo aamupäivällä 9. lokakuuta 3459 eKr.) niin epäilemättä tämä meidän kristillis-kapitalistisen sivilisaatiomme jättimäinen seksuaalisuukieroutuma saa kätevän purkauskanavan näistä sinänsä oudosti konstruoiduista seksuaalisista vähemmistöistä. Eli se inho ja pelko, mitä näitä valtavia voimia ja impulsseja kohtaan tunnetaan, voidaan ulkoistaa yleisesti hyväksytysti ja turvallisesti kohdistumaan vähemmistöihin: mielivaltaisesti konstruoituun toiseen - eikä siis itseen. Tämä on sääli ja sääli tosiaan on ettei aikuisuutta esiinny enemmän. Mutta kenen menetys se lopulta on? Ei kai jokaista voi auttaa tyhmyyden suosta pois - aika täällä on rajallinen ja se pitäisi lähinnä käyttää oman elämän elämiseen. Tärkein velvollisuus on jokaisella itsestään, ja on vapaa arviointikysymys miten paljon mahdollisuuksia on toisten valistamiseen asioista, joista järkeviä ihmisiä ei tarvitse valistaa.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Viestin lähetti Black Adder


Minun mielipiteeni homoista on, että kavereilla vippaa pahasti pää nupista. 70-luvulle saakkahan homoja pidettiin mielenterveyspotilaina.

Joo ja Neuvostoliitossa ei ollut homoja ja kehitysvammaisia ihmisiä ensinkään. Venäläiset taitavat olla jotenkin parempaa rotua?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös