mixu, PeteX
Periaatteessa olen kanssanne ihan samaa mieltä. Virmanen ja Hjallis eivät välttämättä ole mitään huippuosaajia mitä urheilulliseen puoleen tulee. Lähinnä siksi tuon viestini kirjoitin, että täällä moni on syyttänyt Jokerien johtajia erittäin huonoiksi tai jopa huonoimmiksi liigajohtajiksi yms. Mun mielestä asia ei ole näin, liigaseuran johtamisessa on aina kaksi puolta eli talous ja urheilu.
Taloudellisen puolen johtokaksikkomme on hoitanut paremmin kuin kukaan muu. Tämä on helppo perustella, Jokerit nostettiin miljoonaveloista nykyiseen asemaansa ja näitä talouspuolen asioitahan on syytä katsoa suhteellisen pitkällä aikavälillä. Pitkällä aikavälillä (Hjallis puikkoihin – tämä päivä) ja todistettaviin faktoihin perustuen Jokerijohdon näytöt ovat kiistattomat ja tässä suhteessa rankkaisin johtajamme ykkösiksi liigassa.
Sitten on urheilullinen puoli, jossa on toivomisen varaa. Ei tämäkään puoli kuitenkaan aivan toivoton ja vailla näyttöä ole. Suomen mestaruus on saavutettu keskiarvona käsittääkseni noin 3-4 vuoden välein, viimeisin vuodelta 2002 ja tämän lisäksi menestystä on saavutettu eurokentillä. Vaikka tällä kaudella on mennyt huonosti, niin en minä tässäkään suhteessa johtoa aivan kädettömäksi rankkaisi. Uskoisin jopa tilastojen tukevan näkemystäni, jonka mukaan Jokerit on Hjalliksen ruoriin astumisen jälkeen ollut yksi menestyneimmistä seuroista Suomessa. Jos siis moitimme Jokerien johtoa osaamattomuudesta mitä urheilulliseen puoleen tulee, niin tämän moitinnan taustalla on pakko olla ajatus siitä, että pitäisi menestyä vielä paremmin, oltava suorastaan ylivoimainen. Tai sitten johdon arvostelu tehdään pelkästään tämän kauden perusteella, vaikka muissa yhteyksissä sitten korostetaankin pitkäjänteisyyttä, toivotaan visioita ja strategioita jne.
Minun nähdäkseni Jokerijohdon moittiminen huonosta urheilullisen puolen osaamisesta perustuukin Jatkoajan keskusteluissa noin 99,9 % siihen, että todetaan faktana se, että Jokerien resursseilla pitäisi menestyä vielä paremmin. Se mikä minua tässä "faktassa" harmittaa on se, että sitä ei millään voida näyttää sen paremmin toteen kuin vääräksikään ja koska näin on, minusta kyse ei ole faktasta vaan lähinnä mielipiteestä. Pelkästään mielipiteen perusteella en itse lähtisi rankkaamaan jonkin seuran johtoa osaamattomaksi tai ainakin koettaisin perustella mielipiteeni. Tämä jo pelkästään senkin vuoksi, että lähes jokaisesta urheilulajista löytyy isoilla resursseilla toimivia seuroja, jotka eivät silti kykene joka vuosi taistelemaan mestaruudesta. Onko näissä tapauksissa aina kyse siitä, että johto on huono vai voisiko olla niin, että urheiluun kuuluu hyviä ja huonoja kausia ja siihen millainen kaudesta muodostuu vaikuttaa moni tekijä, jopa puhdas onni/epäonni ?
Otetaan esimerkki. Hpk:n johtoa ja urheilullista osaamista pidetään yleisesti erittäin hyvätasoisena, mitä se epäilemättä onkin. Silti on minusta väärin ottaa faktana se, että vaikkapa Hpk:n johtajilla Jokerit menestyisivät yhtään tämän paremmin. Mitään faktaa tällaisen olettaman perustaksi ei ole, silti sitä pidetään monen kirjoittajan toimesta lopullisena totuutena. Ei varmasti kovin pitkään tarvitsisi näitä ketjuja selata, kun löytäisi viestin missä todetaan, että jos Jokereilla olisi ammattitaitoinen johto, se tappelisi joka vuosi tosissaan mestaruudesta. Ehkä näin, ehkä ei, kyse on kuitenkin puhtaasti jokaisen omasta arviosta, vailla mitään faktapohjaista tietoa olisiko todella näin.
Itse en ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että menestys pitkällä tähtäimellä olisi yhtään tämän parempi, vaikka Jokerit palkkaisivat organisaation johtoon esim. Hpk:n nykyisen johdon. Veikkaisin asian olevan jopa toisinpäin. Kuinka kaikkien arvostamat ja jääkiekkojohdon huippuammattilaiset saisivat Jokerit menestymään yhtään tämän paremmin, jos he eivät ole tähän mennessä kyenneet saamaan nykyistä seuraansa mestariksi ? Ai niin, se talousalue – siitähän tässä on kyse. Pidetään siis jonkin pienemmän seuran johtoa ammattimaisempina sen johdosta, että heidät vapautetaan kokonaan liigajohtamisen toisesta puolesta eli taloudesta (syy: talousalue) ja toisaalta ei odoteta heiltä myöskään mestaruutta, koska resurssit ovat pienemmät. Kumpi olikaan parempi liigajohtaja ? Siis faktoihin perustuen.
Eihän tämä kirjoittamani toki sitä poista, että Jokereissa on tällä kaudella tehty virheitä ja Jokerijohtoa saa ja tulee kritisoida. Näiden virheiden lisäksi on kuitenkin sattunut paljon muutakin, johon johto ei ole voinut vaikuttaa. Pelaajien pako NHL:ään, avainpelaajien loukkaantumiset jne. ovat asioita joihin Jokerien johto ei ole voinut vaikuttaa, mutta jotka takuulla ovat vaikuttaneet Jokerien tämän kauden floppaamiseen.
Voi banaani mikä avautuminen, takaisin töihin.