Mikä lätkämaila sinulla on?

  • 132 523
  • 467

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuinkas lapauskollisia arvon palstaveljet ovat? Itselläni on ollu käytössä ja useamman vuoden RBK:n ja CCM:n mallistoista löytyvä malli 11, joka on tuntunut olevan katoava luonnonvara tässä muutaman viimevuoden aikana. Paikallisessa intersportissa käydessäni löytyi n. 20 mailaa lavalla 19, muttei yhtään tällä itse suosimallani lapamallilla.

Kukaan muu huomannut samaa trendiä?

Itse käytän mieluiten lapamallia numero 10. Tuotakaan ei oikein tahdo löytyä kuin kalleimmista mailoista. Edullisemmat mailat ovat jokseenkin kaikki lapamallilla 19.
Tästä syystä olen itse siirtynyt käyttämään irtovarsia ja -lapoja. Irtolapoja voi tilata netistä mitä mallia tahansa. Esimerkiksi Sportia-10:llä Tampereella on loistavat valikoimat ja sieltä voit myös tilata tuotteita.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Bauerin mailoissa tuo jäykkyys 87 taitaa olla toiseksi jäykin, mitä saatavilla on. 102 on jäykin. Sr mallit ovat 102, 87 ja 77. Sitä pienemmät menevät sitten juniorimailojen puolelle.

Tällaisen blogin löysin, missä tuosta Lie-arvosta puhutaan. Eli kuvaa sitä, miten pystyssä mailan varsi on, kun lavan keskikohta on jäässä

Itsellä nyt ensimmäinen komposiittimaila Bauer ONE75, ja on kyllä ollut todella hyvä keppi. Löytyi Intersportista kahteen kertaan alennettuna 80 euroon. Omat mitat 190/96 ja myyjä suositteli tuota jäykkyyttä 87. Jos olisin pidentänyt mailaa jatkopalalla, niin sitten olisi kuulemma 102 ollut parempi valinta.

Ok, noinhan se menee. RBK:lla vastaavasti 100, 85 ja 75. Myyjän suosittelemana erehdyin ensiksi ostamaan regular flex 85:n. Se oli sellanen letkuvarsi, että parempi piti ostaa. Sitä en tiedä, miksi noita 102 ja 100 jäykempiä ei juuri mainita valmistajan sivuillakaan. Ainakaan pikavilkaisulla.

Lie-arvo kertoo siis mailan nilkan kulmasta. Nyt tiedän tämänkin.

Edit. Edellä mainitulla Sportia-10 sivuilla on mainittu RBK-varret väliltä 75-130.
 
Viimeksi muokattu:

korvahiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP (Flyers, D)
Bauerin mailoissa tuo jäykkyys 87 taitaa olla toiseksi jäykin, mitä saatavilla on. 102 on jäykin. Sr mallit ovat 102, 87 ja 77. Sitä pienemmät menevät sitten juniorimailojen puolelle.

Tällaisen blogin löysin, missä tuosta Lie-arvosta puhutaan. Eli kuvaa sitä, miten pystyssä mailan varsi on, kun lavan keskikohta on jäässä

Itsellä nyt ensimmäinen komposiittimaila Bauer ONE75, ja on kyllä ollut todella hyvä keppi. Löytyi Intersportista kahteen kertaan alennettuna 80 euroon. Omat mitat 190/96 ja myyjä suositteli tuota jäykkyyttä 87. Jos olisin pidentänyt mailaa jatkopalalla, niin sitten olisi kuulemma 102 ollut parempi valinta.

Meikäläinen 15 senttiä lyhyempänä ja 26 kiloa keveämpänä varmaan olen napannut turhan jäykän mailan. Mutta eipä siinä, toimii hyvin ja rannari lähtee välillä erittäinkin hyvin. Lämäri tosiaan hankala ja kaipaa treenausta hiukan, väärään asentoon tuppaa lepattamaan. Laukominen on kuitenkin tekniikkalaji, eikä voimalla saa kuin painavuutta lisää.

Lavanhan voi aina vaihtaa, mutta vähän on vierasta se puuha. Ekana kun yleensä on pettänyt varsi pystysuunnassa. Irtolapa on kuulemma parempi kuin valmis lapa, lähes aina.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
En tiedä minkälaisia pelejä pelaatte 100/102 flexeillänne, tai minkä kokoisia pelureita olette, mutta sen voin sanoa että 90%:lle tuo on liian jäykkä flexi. Toki esim. pihapeleissä lämärit lähtee mahtavasti. Tilanne on kumminkin se että 8/10 pelitilanteissa tulleista laukauksista on rannelaukauksia. Itse pelasin 102 flexin mailalla joskus junnuvuosinani, mutta b- ja c-juniorivuodet 87. Eli vasta tuolloin sen tajusin, 102 ei ole minua varten. Olin tuolloin vieläpä todella raskastekoinen pelaaja (182cm & 90kg+). Yleensä 102 ja muita jäykemmän flexin mailoja on vain puolustajilla (SS, mestis, liiga). Tottakai 102-->87 vaihdon jälkeen on aluksi se jousipyssy vaihe, jolloin tuntuu ettei sillä mailalla tee mitään, mutta kunhan olet sinut kepakon kanssa niin rannelaukas tulee paranemaan huomattavasti. Myös lämärin voi ampua tulisesti löysemmällä mailalla kun siihen tottuu. Kyseinen vaihto ei tule merkittävästi vähentämään lyöntilaukauksen voimakkuutta.

Yhteenvetona siis sanon oman mielipiteeni, joka on
- 102 flexin mailat on isokokoisille ja vahvoille pelaajille
- puolustajille
- höntsälätkään jne jne.

Korostan kumminkin että se on oma mielipiteeni ja jokainen saa pelata minkälaisella mailalla haluaa. Todetaan vielä että joidenkin (tiedän pari) isompien organisaatioiden juniorivalmentajat eivät anna pelaajien pelata vielä liian nuorena liian jäykällä mailalla, koska tämä huonontaa pelaajan laukaisutaitoa. Sama koskee myös luistelua ja todella jäykkävartisia luistimia, mutta tämä menee vähän jo offtopiciksi.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Mitäs niitä tällä hetkellä onkaan.. hätävaramailoina Easton ST, joku hybridimalli, jäykkä. RBK 4K, löysähkö. Sitten ne pari muuta, Easton Synergy ST flex 85, Bauerin lavalla (P92), CCM Vector flex 85 samanlaisella Bauerin lavalla kuin edellä mainittu. En tiedä miksi niitä noin monta on, en osaa pelata enkä harrasta huitomista toisten mailoihin, onpahan varalla jos sattuu katkeamaan. Mailat on hankittu joko alennusmyynneistä halvalla tai Kiekkobussista, joten ei ole pahemmin lompakkoa rasittanut.

Kyllä hieman hirvittää komposiitin hinta, parhain hinta on ollut Easton S17, 289€. Huonolla tuurilla yksi sopiva osuma ja on kallista romua käsissä.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Laitetaan nyt vaikka tänne.

Tässä kun aletaan pelaamaan "tosissaan" jäähdyttelykiekkoa, niin kävin mailaostoksilla, koska entisissä puutikuissa oli selkeästi halkeamia sekä tuntuivat muutenkin löystyneen pahasti.

Olen aina pelannut puumailalla, silloin kun pelasin junnuna joukkueessa ja nyt myös vanhemmiten höntsää, niin aina on puumaila ollut merkkiä Koho tai CCM. Kiinnitin vain huomiota, että aika nihkeästi tuntuu muutamissa urheilukaupoissa olevan noita puumailoja enää, ovatko kenties jo poistuneet lopullisesti markkinoilta ja komposiitti-sukupolvi ei enää tiedä mitään puumailoista?

Itse nyt ostin tuollasein Bauer Vapor-komposiitin väriltään vihreä sekä musta. Varmaan erittäin hyvä keppi, onhan se kevyt ja tuntuu muutenkin käteen sopivalta, mutta entä kestävyys? Tuntuvat menevän poikki aika helposti, ainakin kovempi vauhtisissa peleissä, kun taas vanha puumaila kesti erittäin hyvin. Lisäksi noista jäykkyyksistä kun ei tiedä. Vanhoissa puumaloissa oli selkeästi Stiff, X-Stiff, XX-Stiff ja karskeille isännille jopa XXX-Stiff, joka oli melkoinen halko. Nyt noissa lukee jotain flexejä, mutta vaikea vertailla siihen X-Stiff jäykkyyteen, jolla itse aina pelasin.

Noh, näillä mennään. Joka tapauksessa puumailat voisivat tehdä uudenlaisen comebackin jossain vaiheessa.
 

chubster

Jäsen
Itse olen jo iät ja ajat luottanut CCM:n mailoihin. En tiedä miksi.

Tosiaan kolmosdivaria tulee pelattua ja pelimailoina on CCM u+22. Eli siis marketista haettu halpa keppi, mutta tekee tehtävänsä. Hyvä maila ja hinta kohdillaan. muistaakseni 60 euroa maksoin. Lapamalli on 19, muuta ei ollut edes tarjolla, mutta eipä tuossa valittamista ole. Jäykkyys on 85 regular flex.

Toinen keppi on sitten jo todella vanha, jota käytin jo B junnuissa pelatessa. CCM:n Vector varsi ja siinä sitten ccm:n lapa. Ei ole sellainen sininen komposiitti lapa vaan sitä jotain muuta ainetta, mitä ikinä onkaan. En muista mikä siinä on se lapamalli numeroltaa, mutta peililapa. Käyrää ei yhtään, peiliä vähän. Kakkosmailan virkaa hoitaa, eikä mitään asiaa kentälle, jos ei rikkoutumisia tapahdu.

ulkojäillä tullu höntsättyä sitten ccm:n vector puumailalla. Meni tosin poikki viime talvena, joten varmaan tuo ccm:n varsi tulee tänä talvena sitten käyttöön taas ulkojäillekkin.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Vuosien 2004/2005 RBK, irtolavalla. Helvetin pitkään tuolla on vääntänyt, varsinkin kun vuosi tuosta meni vielä aktiivipelaajana eikä ihan höntsäsarjassa.
Pakko hehkuttaa, että kyseessä on kolmas varsi kyseiselle lavalle. Vähän erikoisempaan kun ihastuu, niin ei sitä mielellään vaihda... Varalla joku Easton samoilta vuosilta, tarkkaa nimeä en tosin tähän hätään muista.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Viime vuoden menin aika sujuvasti Eastonin S19-malleilla, tarpeeksi kevyt, joustava seka maaginen tuntuma kiekkoon. Talle kaudelle siirryin CCM uuteen U+ Crazy Lightiin, perhana etta CCM on tehnyt hyvan tikun. 85-flexia tulee kaytettya (toki 4 senttia paasta pois ennen kayttoa laittaa flexin aika tarkasti 91-flexiin) mika on varsin turhauttavaa koska mailat eivat pidemman paalle kesta ja menevat poikki harmillisen usein, viime vuonna taisi melkein 10 tikkua menna poikki. Ja ettei nyt hirveasti tule lunta tupaan niin jaalla tulee kaytya viikosta riippuen 5-7 kertaa viikossa, joten kylla se tavara kuluu.. 90+ flexia olen yrittanyt kayttaa mutta ei saatana kun menee liian jaykaksi ja pelaaminen on, no ei nyt mahdotonta, mutta vaikeaa.

edit: En muistanut etta tuppeakin tulee sahattua joten laitetaan flexit ylospain..
 
Viimeksi muokattu:

Ben Marco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks
Yksi kysymys: Hommasin Budgetista viimekauden mallistosta alennuksessa olleen Bauer Vapor Eliten (Reg flex 87, Lie 6, Bäcksin lavalla). Mailaa ei ole vielä lyhennelty, koska osuu ilman luistimia juuri nenä kärkeen, joten täytyy käydä jäällä toteamassa pituuden istuvuus. Varsi tuntuu sopivan "pehmoiselta", mutta vähän jäi vaivaamaan, kun tuolla aivan tupen alapuolella seisoo "Flex 112".

Mitäs, mitäs?
 

Egonomic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Mestis KalPa
Yksi kysymys: Hommasin Budgetista viimekauden mallistosta alennuksessa olleen Bauer Vapor Eliten (Reg flex 87, Lie 6, Bäcksin lavalla). Mailaa ei ole vielä lyhennelty, koska osuu ilman luistimia juuri nenä kärkeen, joten täytyy käydä jäällä toteamassa pituuden istuvuus. Varsi tuntuu sopivan "pehmoiselta", mutta vähän jäi vaivaamaan, kun tuolla aivan tupen alapuolella seisoo "Flex 112".

Mitäs, mitäs?

Nyt en oo aivan varma, kuinka mailassa tuo Flex 112 on merkitty, mutta osassa mailoista on ns. mitta-asteikko, jonka mukaan varren jäykkyys muuttuu jos sitä lyhennetään.

Oliko apua vai ymmärsinkö väärin?
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
RBK:n 8.0.8 on tällä hetkellä käytössä. Kohta taitaa mennä lavasta poikki ja pitää ostaa uusi tuollainen varmaankin. Bauerilla pelasin ennen, mutta sitten eräs SM-liigan kaikkien aikojen parhaista maalintekijöistä sanoi mailan olevan suoraan saatanasta, niin lopetin Bauerin käytön. RBK:n maila regular flexillä ja 19-lavalla on just hyvä, eiku siis paras.
 

Mentos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Provoviestit & Ylilyönnit
Itsellä löytyy Warriorin The Johnson maila Draper-lavalla ja maila on 95 flexinen. Omaan käteen maila on todella hyvä, paras mikä minulla on ikinä ollut. Lämäri tulee ja ranne lähtee. Backhandi, forehandi, backhandi ja kiekko yläkulmaan ja niin edelleen.

Mutta, jos joku on kauppaan menossa, niin suosittelen kyseistä mailaa!
 

fakiiri

Jäsen
Tuossa tuli viikonloppuna korkattua ulkojääkausi. Pakkanen oli sen verran tuntuva, että Montrealin komposiitti tuntui täysin rautakangelta. Onneksi varastosta löytyy vielä parisen vuotta vanha Montrealin puumaila, joka tuntui oikein hyvältä kepakolta.

En tiedä, miten yleistä on ettei tällainen 30-40 välissä oleva saa kunnon tuntumaa komposiittiin? Puumaila tuntuu jotenkin niin sopivalta, talvesta toiseen. Kauhukseni vain huomasin, ettei varastossa ole enää kuin yksi puumaila. Saako puumailoja enää kauaa, kovin vähäisiksi puumailojen tarjonta kaupoissa on supistunut.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
RBK:n Hybrid -mailaoja pari kappaletta, P32 ja P38 -lapamalleilla regular-jäykkyydellä. Noista tuo P32 -malli enemmän käytössä, lämäreitä en osaa joka tapauksessa ampua mutta mukava on maila muuten.

Eastonin komposiittimailaa Sakic-lapamallilla olen hieman sillä silmällä katsellut, mutta kun käyttö on höntsäämistä etupäässä naperoiden kanssa ja harjoituksissa mukana luuhaamista niin ei ole ollut suurta tarvetta päivittää mailaa.

Noista on jo viime talvena luovuttu ja nyt nyhjään CCM Vector 8.0 -komposiitilla kun halvalla sain ja kotoa löytyy vielä toinen Bauerin komposiitti jota ei tule juurikaan käytettyä. Lapamallit on jotain peruslapoja, eivät jostain syystä yhtä sopivia kuin tuo RBK:n P32 vaikka sekin on aika tavallinen.

Tuppea pitäisi jotenkin mietiskellä muuttavansa erilaiseksi kun hanskojen kämmeneen kuluu nopeasti reikä, vaikka LiquiSolea olen sivellyt kulutuspinnaksi ja paikkaillut kulumia.
 

Steyer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jatkoaika HC, Colorado Avalanche
Viime viikon loppupuolella tuli ostettua Warrior Messiah 26. Tänään tuli sitten käytyä ensimmäisen kerran mailan kanssa jäillä. Otekorkeus juuri oikea ja fiilis ihan hyvä. Mietityttää vain tämä komposiitti veskanmailoissa.
 

Mr Pond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En tiedä, miten yleistä on ettei tällainen 30-40 välissä oleva saa kunnon tuntumaa komposiittiin? Puumaila tuntuu jotenkin niin sopivalta, talvesta toiseen. Kauhukseni vain huomasin, ettei varastossa ole enää kuin yksi puumaila. Saako puumailoja enää kauaa, kovin vähäisiksi puumailojen tarjonta kaupoissa on supistunut.
Kyllä se tatsi on vaan huomattavasti parempi puumailalla kuin komposiitilla. Monenlaista komposiittia ja hybridiä olen testannut viime vuosina mutta päätynyt siihen, että puumaila sopii itselle paremmin. Toki komposiitilla kudit lähtee paremmin, mutta koen tärkeämmäksi hyvän kiekkotuntuman. Puumailalle plussaa myös kestävyydestä, ei hajoa samalla tavoin kuin komposiitit, vaikkakin kulumista tapahtuu. Kaupoissa puumailoja näkee valitettavan vähän ja monet niistä ovat varsin huonoja. Kunnollisen puumailan kun löytää, niin kannattaa ostaa useampi kerralla varastoon. Valitettavsti hyvä puumaila maksaa nykyään melkein saman kuin halpa komposiittikin. Niin ja itse ketjun aiheeseen, mulla on jo pari vuotta ollut ykkösmailana CCM:n stiff jäykkyydellä ja 11 lavalla varustettu puukeppi.
 

Kole13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ois sellainen kysymys että pystyykö noita komposiittimailoja sahailla? Ja jos pystyy niin ihan kotikonstein vai jollain tekijämiehellä?

Tuli ostettua tuolle meidän junnulle komposiittitikku joululahjaksi, kun ei kuulemma puumailat enää oikein oo se juttu. Kaveri on kuitenkin siinä mielessä hankalan pituinen että noi junnumailat on vähän liian pitkiä vielä, ja ne lyhkäset mailat mitä kaupoista saa ei aja enää oikein asiaa.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Tacin Compact 96 löytyy täältä. Ostettu ihan vaan höntsämailaksi, mutta nyt kun suunnitelmissa on joukkueeseen uudestaan liittyminen, joutunee ostamaan jonkun suht edullisen 1-osaisen komposiitin. Ehkäpä Warriorin tai CCM:n.
 

fakiiri

Jäsen
Niin ja itse ketjun aiheeseen, mulla on jo pari vuotta ollut ykkösmailana CCM:n stiff jäykkyydellä ja 11 lavalla varustettu puukeppi.

Mitenkäs entisen Koho/Titanin eli nykyisen CCM/RBK:n jäykkyydet puustagoissa menivät? Millaisia jäykkyyksiä ovat regular stiff ja stiff? Sen tiedän, että mun spaghettihändyille x stiff on jo liian jäykkä. Tykkään muutenkin enemmänkin tuosta jouskari-tyyppisestä jäykkyydestä.
 

Mr Pond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitenkäs entisen Koho/Titanin eli nykyisen CCM/RBK:n jäykkyydet puustagoissa menivät? Millaisia jäykkyyksiä ovat regular stiff ja stiff?
Taitaapi mennä järjestyksessä regular, stiff, x-stiff, xx-stiff ja xxx-stiff. Regular stiffiä taidetaan käyttää niissä halvemmissa/huonommissa puumailoissa ja veikkaisin, että se on jäykkyydeltään melko samaa luokkaa stiffin kanssa. Komposiitteihin verrattuna tuo x-stiff lienee aika lähellä 85 flexiä. Itsellä tosiaan oli tuo stiff käytössä ja alkuun se oli juuri sopiva, mutta löystyi yllättävän äkkiä. Suraavaksi mailaksi taidan hankkia x-stiffin. Tällä hetkellä pelailen 15 euroa maksaneella RBK:n puumailalla, jossa on tuo 11 lapa ja light flex 65 varsi. Maila on huomattavasti löysempi kuin tuo entinen stiffi, eikä tällä lämäriä pysty vetämään ollenkaan, mikä tosin ei näillä lämäritaidoilla ole kovinkaan suuri miinus.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Meikäläinen on ootanut ensimmäistä kertaa käyttöön jonkun muun kuin puumailan. Perinteisesti olen ollut vankkumattomasti puumailan kannalla koska niissä on mielestäni tuntuma huomattavasti parempi. Yleensä tuntunut nuo komposiittimailat turhankin kevyiltä ja luonnottomilta, mutta nyt osui sopiva käteen. (ja vielä halvallakin).

Eli nyt on käytössä CCM Vector VS-120.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös