Mikä lätkämaila sinulla on?

  • 132 529
  • 467

Lombardi18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Washington Capitals, Manchester United
Tänään tuli hankittua hajonneen kepin tilalle Warrior Anthem 85 Flex Draperin lavalla.

Ensimmäisen kerran jälkeen jäi ihan positiivinen kuva. Kuti lähti vihaisesti kalaverkkoihin ja maila tuntui muutenkin hyvälle. Tosin käyristykseen totteleminen vie aikansa kun en ole tottunut pelaamaan noi suurella kaarevuudella ja nosteella.

Mailaa etsiessä heräsikin eräs kysymys mielessä. Tehdäänkö nykyisin enää mailoja joissa olisi kohtuullisen suora lapa? Siis sellainen Crosby tyyppinen käyrä. Aina on ollut kohtuullisen suora profiili lavassa, siis tähän asti. Ainakin Joensuun kaupoista löytyy vain näitä 19,10 ja Bäckström lapamalleja jotka kaikki tuntuvat lähes mahdottomilta pelata.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Pitäis varmaan uutta mailaa hankkia höntsylätkimiseen, saiskoha n. 30e hintaan perusmailaa? Mitään pro-kamaa en tarvitse. Pitänee käydä huomenna paikallisessa urheilukaupassa tsekkaamassa, pitäisköhän sitä jotain jäykkyyksiäkin katella..

Esim onko tämmönen minkälainen: Budget Sport - CCM Vector 04 mailat - CCM Vector 04 SR jääkiekkomaila

Kestävyttä sais olla jne.

Eiköhän keskimääräiseen ulkojääläpsyttelyyn riitä mikä tahansa, kunhan ei ole mikään juniorimalli tms. Varren jäykkyys ja lapamalli asiat on sitten mieltymyskysymys.

Edit. No mainitaan nyt, että valinta tietysti lähtee siitä, että haluaako puumailan tai komposiitin. Tuossa linkissä oleva maila on puumaila. Sekin on täysin riittävä varmasti ulkojääpeleihin ja miksei harrastepelaamiseenkin. Enemmän on kyse siitä, onko se itselle sopiva.
 
Viimeksi muokattu:

Sic

Jäsen
Noh, CCM Vector 05 sininen maila tuli hankittua, täältä näkee kuvan ja ilmeisesti kyseessä on muutenkin sama maila kun hinta täsmää: CCM Vector 05 Pro V 5.0 X Stiff Stick Senior - Wood-ABS Stick Senior - HockeyOffice

30e:llä lähti mukaan toi.

Tuo kannattaa varmaan laittaa yöks ulos/hankeen(?), koska maila on ollut kaupan sisätiloissa koko ajan, niin ettei ihan "kylmiltään" mene ulkojäille laukomaan tolla. Ainakin kauppias ehdotteli tätä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tacklan T-7 Booster 95 x-stiff, lapana tais olla B-5.

Kaks tilasin a-hintaan 55 €. Pätevän tuntuinen 09-10 malli.

Olen ymmärtänyt, että puumailoja kannattaa säilyttää ulkona, jos niillä ulkona pelaa. Sisällä kuivuu ja menee helposti rikki. Muutama vuosi sitten onnistuin rikkomaan Montrealin mailoja 4 päivän aikana 4 kpl. Viides maila olikin sitten eri valmistuserää ja kesti.
 

fakiiri

Jäsen
Itse hommasin tänään viime kauden mallia olevan CCM Vector -puumailan, jäykkyys on X-stiff. Kepakko maksoi Citymarketin alennusmyynnissä kokonaisen kybän. Eli puumailojen ystäville tiedoksi: Citymarketeissa saattaa olla löytöjä tarjolla. Itse bongailin tänään ainakin stiff, x-stiff ja xx-stiff -jäykkyyksiä.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Montreal Nitron putkeen ihastuin junnuna ja niillä on tullut pelailtua. Lapana on tällä hetkellä Reebokin joku puulapa, mutta kovasti olen yrittänyt etsiä, josko vielä jostain löytyisi Kovalchukin CCM:n lapa.. Oli aivan mieletön peili siinä, mutta ei vaan tunnu löytyvän mistään. Tai jos edes on olemassakaan niitä enää.
 

pot67

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Montreal Nitron putkeen ihastuin junnuna ja niillä on tullut pelailtua. Lapana on tällä hetkellä Reebokin joku puulapa, mutta kovasti olen yrittänyt etsiä, josko vielä jostain löytyisi Kovalchukin CCM:n lapa.. Oli aivan mieletön peili siinä, mutta ei vaan tunnu löytyvän mistään. Tai jos edes on olemassakaan niitä enää.

Taitaa Ilja pelata Warriorilla nykyään, eli niitä metsästät jos haluat Kovalchukin lavan.
 

Phåål

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Nurmijärven Kurra, HC Boners
RBK 8k ´10 on ykkösenä, niinkuin luistimetkin. Kakkosena Vector 10 ´09 varsi + CCM 19 lapa. Tosin noita mailoja löytyy varastosta joku 20 kappaletta, mutta kumma juttu että ei tuu käytettyä mitään muita kuin noita kahta. Tärkeintä on, että lapa 19 / 10 ja jäykkyys stiff tai regu.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tulihan tästä ketjun lukemisesta sellanen fiilis, että piti hakea kepakko käteen huvilan etelä-siivestä eli noin 10 metrin päästä. Samalla rimpulalla mennään edelleen, ja miksi pitäisi vaihtaakaan, kun liian usein ei tule pelattua. Hyvä maila, ei sillä.
 

Grohl

Jäsen
Jännä homma tämä mailahistoriikki. Jotenkin se on vain jäänyt mieleen, vaikka jääkiekosta ei omaa ykköslajia lopulta tullutkaan (muuten kuin seuraamisen ohelta), että millä mailalla sitä ikänsä tullut hutkittua. Kahdeksankymmentäluvun loppupuolella minulla oli kiekkomailana joku suoralapainen, jonka lapa oli muovia. Oli jotain junnu-mallia ihan selvästi, mutta mieleen jäänyt, että se oli ensimmäinen maila jonka omistin. Muovilapa ei kestänyt sitten kovia vääntöjä velipoikaa ja isäukkoa vastaan, vaan siitä lohkesi palanen pois, josta seurasi suuri parku, että paskaksi meni. Monta vuotta toki kesti.

Hyppäys vuosia eteenpäin ja suuressa suosiossa olivat ensin Montreal 22 ja myöhemmin 21 mailat, jotka antoivat mukavasti potkua lämäriin. Taipuivat kyllä ihan älyttömästi vaikka pienenä miehenä ei paljon ruista ranteessa ollutkaan. Näistä muistan itse omistaneeni tuon 22:sen, jolla lämäri alkoi lähikaukalossa lähtemään jo (huom. kirjoittajan oma mielipide) todella tulisesti! Sitten olikin jo aika siirtyä saman mallin versioon 66, kun kerran 22 oli jo tottakai aivan liian löysä! Siihen rautakankeen saikin sitten jo aikansa nojailla, että sai pientä taipumaa aikaiseksi. Lämärit lähtivät edelleen, mutta kiekko ei jostain syystä pysynyt laaka-asennossa, vaan jokaisella kerralla lähti jotenkin outo lepakko-kiekko. Harmitti pirusti. Mailasta halusin eroon sitten kaikin mahdollisin keinoin, mutta oli liian kestävä. Noh, ongelma tuli ratkaistua kaverin toimesta kotimatkalla, joka luvan saatuaan pamautti mailan paskaksi lähimetsän vantteraan mäntyyn. Kotona kovat selitykset, että ihan kiekkoa lämätessä meni, olihan mailakin jo monta kuukautta vanha.

Ensimmäisen irtovarren kun omistin, niin merkki oli Easton. Sellainen musta, jossa oli keltaisella tekstit. Pirun hieno aikoinaan! Oli oikein hiilikuitua. Vedot lähtivät mukavasti, mutta lavat eivät kestäneet sitten yhtään mitään. Lapoja tuli osteltua jokunen kappale kuukaudessa ja koitettua korjailla liimaillen ja kaikin keinoin. No luck. Oli todettava, ettei nämä mailat ole meikäläiselle suunniteltuja, kun samalla lavan hinnalla sai uuden puumailan aikoinaan markka aikaan.

Siirryin takaisin puumailoihin ja kestoa löytyi huomattavasti enemmän. Oli CCM vectoria, Nikeä, Jofa-Titania jne. Kiekkoharrastuksen hiipuessa muutama maila taisi kestää lähes puoli vuosikymmentä, kun käyttökertoja oli vain muutamia talvessa. Tai sitten laukaisutekniikka oli muuttunut jotenkin maila-ystävällisemmäksi.

Kunnes viimein, kun aika hieman salli vuonna 2010 ykkösharrastuksen parista, niin löysin itseni pelaamasta monien vuosien jälkeen oikeata kiekkoa varusteet päällä hallissa. Ei mitään pipokiekkoa, vaan oikeata kiekkoa monien vuosien jälkeen taklauksineen, vääntöineen, sääntöineen jne. Olipa raikastava kokemus! Ja mailakin piti käydä hankkimassa ennen pelailuun lähtöä. Minulle oli jäänyt skeptinen kuva kaikista hiilikuitu, komposiitti jne virityksistä aiemmin, mutta kun alle 50€ sai ostettua komposiittimailan, niin päätinpä tarttua tuolloin tilaisuuteen. Maila oli Warrior Bentley, joka ei varmasti todellakaan ole mikään huippuluokan maila, mutta sopi varsin hyvin meikäläisen tarkoituksiin. Kestoakin mailalta löytyi minulle yllätykseksi asti, sillä koko viime talven aikana maila ei osoittanut pienintäkään hajoamisen merkkiä ainakaan lavan suunnalta, josta yleensä mailani ovat hajonneet.

Mutta nyt schaissen jauhamisen päätteeksi muutama hirmuisen tärkeä kysymys! Onko noilla komposiittimailoilla tapana löystyä kuinka paljon käytön aikana? Itselle tuotti hieman tuskaa, siirtyessäni käyttämään komposiittia, mailan löysyys. Kokeilin kaupassa useiden mailojen joustavuutta ja tuntui, että taipuivat kuin kuminauhat venytettäessä. Kun Warrioriani olin pidemmän aikaa käyttänyt niin takaraivossa alkoi jyskyttämään tieto, että maila on löystynyt ihan simona ja kannattaisi varmaan hankkia uusi. Onko pelkkää kuvitelmaa? Vai johtuuko pelkästään siitä, että kyseessä on todellakin ns. halpamaila?

Summasummarum: Oli jännä huomata ne erot puumailan ja komposiitin välillä, kun ensimmäisen kerran pystyi niitä vertaamaan. En yhtään ihmettele miksi jotkut pelimiehet aikoinaan/vieläkin karsastavat komposiittejä. Kyllähän se tatsi oli aivan erilainen puumailalla, johtuen varmaan sen painosta verrattuna komposiittiin. Mutta olipa kyllä yllättävä kokemus minkälaisen potkun se komposiittivarsi voikaan kiekolle tarjota. Fiilis oli, että kädessä on joku junnuvarsi, mutta sillä pirun kevyellä letkulla saikin laukaukset lähtemään paremmin kuin niillä vuosia kestäneillä puumailoilla. Jousto oli jotain aivan erityyppistä ja oikein sysäsi kiekon vauhtiin, vaikka käsissä tuntuikin vain pelkkä kevyt vapina, joka puumailalla tuli vain, jos varsi oli liian löysä.

Uusi kiekkokausi lähestyy ja mieli tekisi kovasti päästä taas hallille haistelemaan (sanan oikeassa merkityksessä) pukukopin tuoksuja. Vanhat hyvät ajat palaavat mieleen. Toivottavasti aikaa riittää tällekin harrastukselle. Saattaisin jopa uuden mailankin ostaa, halvemmasta päästä, mutta mahdollisimman jäykän. Ehdotuksia? Tällainen kaljainen vuodatus näin perjantai-illan ratoksi. Cheers!
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Uuden lätkämailan hankintaa olisi joulun jälkeen tiedossa ja kaipaisinkin enemmän pelanneilta vinkkejä sopivan löytämiseksi. Hintahaarukka pyörinee siellä 70-100€ tienoilla. Vanha maila, Torspo 2000 puumaila, palveli pitkään ja hartaasti mutta nyt se on löystynyt ja lapa on halkeillut ikävästi, joten uutta tulisi hankkia. Todennäköisesti joku komposiittitikku. Tärkeää olisi, että maila on tasapainoinen. CCM U+Crazy Strong tuntui omaan käteen parhaalta, kun paikallisessa liikkeessä katselin niitä. Mutta tämä oli hieman liian kallis (150€) ja vastaavasti yhtä pykälää halvempaa eli CCM U+10 ei löytynyt ja tämä U+08 tuntui jo ihan halppikselta.. Valikoima oli liikkeessä melko rajattu, joten seuraavista mailoista kyselisinkin kokemuksia. Reebok AI 7 OPS 85 flex, Bauer V Matrix, Bauer supreme one LTX. Noista Reebokissa on kovin lähtöhinta, mutta onko se parempi selvästi kuin esim. nuo Bauerit. Niin ja meikäläinen käy talvessa noin sen 10 kertaa lätkimässä, että olisi kiva jos tämä maila palvelisi sen kolmekin talvea eikä heti löystyisi/menisi rikki.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Ei ole varaa ostaa kunnon mailoja enää, ja ne kun menee kovassa käytössä niin nopeasti rikki niin olen ostellut Prismasta Tacin komposiittimitälie-mailoja. Joku tacomach 1500, ihan perusmaila ja muistuttaa niitä vanhoja hyviä CCM:n lasikuitupuu-yhdistelmä hässäköitä. Kyllä niillä harrasteliigassa ja ulkojäillä pelailee. Olin kauhistunut kuinka paljon ne mailat maksoivat kun en enää pelannut joukkueessa jossa tikut sai ilmaiseksi. Vieläkin olen. Jotkut maksaa saman verran kuin luistimet.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaihdoin takaisin puumailaan. Lahden Kärkkäiseltä käteen tarttui pari Tac:a a 15€.

Edellinen komposiitti Warrior Asymjoku. Lämmittelyssä tuli lauottua muutaman kerran ja varsi poikki. Aika tuore maila muuten. On tullut aikaisemminkin muutama maila lämittyä poikki, mutta nyt vitutti erityisesti kun tuli panostettua vähän parempaan mailaan. Harrastesarjassa lämyt muutenkin kielletty nyt tuli vaan tunne että piti kokeilla.

Nyt on puumailalla vedetty muutama viikko. Hiukan painavampi kuin komposiitti ja laukaus ei niin terävä. Tuleepahan motivaatiota hankkia ruista ranteeseen. Eikä tarvitse joka laukausella miettiä raskiiko ampua.
 
Viimeksi muokattu:

HokiHero

Jäsen
Tällä hetkellä on käytössä Jyrki Välivaaran toissa bauerin total one (kuitenkin siis ihan uutena). Oli ostettavissa kun Jypin liigajoukkueella oli jäänyt mailoja varastoon ylimääräisenä pyörimään. Uskallan sanoa, että paras maila tähän astisista, harmittaa jo valmiiksi kun tuolla lapamallilla ja tuon pituisia mailoja ei saa suoraan kaupan hyllyiltä. Muutenkin oon tykästynyt bauerin total oneen ja sitä ennen olleeseen one95. Helvetin hyvän tuntuinen ja vieläpä kestää keskivertoa paremmin.
Bauerin x60:sta ja warriorin dolomitesta oon myös tykänny, mutta tässä vaiheessa kun mailat pitää maksaa omasta pussista ei ole intoa viedä mailaa koko ajan takuuseen/ostaa uutta.
 

pot67

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eastonin EQ40 tällä hetkellä. Ihan hyvä tikku harrastekiekkoon ja höntsyihin. Itse asiassa niitä on kaksin kappalein, koska 139 € myyntihinta tippui 80 € hintaan kaverin kautta.
 

passenger

Jäsen
Tällä hetkellä on käytössä Jyrki Välivaaran toissa bauerin total one (kuitenkin siis ihan uutena). Oli ostettavissa kun Jypin liigajoukkueella oli jäänyt mailoja varastoon ylimääräisenä pyörimään. Uskallan sanoa, että paras maila tähän astisista, harmittaa jo valmiiksi kun tuolla lapamallilla ja tuon pituisia mailoja ei saa suoraan kaupan hyllyiltä. Muutenkin oon tykästynyt bauerin total oneen ja sitä ennen olleeseen one95. Helvetin hyvän tuntuinen ja vieläpä kestää keskivertoa paremmin.
Bauerin x60:sta ja warriorin dolomitesta oon myös tykänny, mutta tässä vaiheessa kun mailat pitää maksaa omasta pussista ei ole intoa viedä mailaa koko ajan takuuseen/ostaa uutta.

Tuo Bauerin one95 oli kyllä omaankin käteen todella hyvä maila ja pelasin pitkään kyseisellä mallilla kun tuli niitä varsia ostettua useampi jostain alennusmyynnistä aikanaan. Nuo Bauerin paremmat mailat ovat kyllä pikkaisen kalliita omaan budjettiin ja harvemmin löytyy mistään alelaaristakaan. Nyt muutaman vuoden olen pelannut CCM:n U+10:lä tai klassikkomallilla Vector V115joita Hiitelästä taitaa saada satasella kolme kappaletta ja on muuten varmasti kestävin varsi mitä on koskaan tehty. Myös Reebokin 808:ja löytyy kaapista muutama 100 jäykkyydellä, ihan jees maila sekin

Lapamalli on yleensä Bauerin P91A tai Reebokin/CCM:n 8. Noissa lavoissa harmittaa kyllä se että yleensä liikkeistä löytyy vain yhtä tai kahta mallia ja tuota Bauerin lapaa joutuu lähes aina erikseen tilaamaan sen viisi kappaletta.
 

Eleanor

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Devils
Viime perjantaina kävin hakemassa Urheilu Koskimieheltä Reebokin 11K:n hintaan 110€, alennettuna 220€:sta. Aivan huippumaila, vähän tuntuu paremmalta pelata, kun sillä vanhalla CCM:n mailalla!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olen tykästynyt lapamalliin 19. Ollu 3-4 viime mailaa tuolla lavalla. Nyt uusimpana CCM U+Pro, aiemmat on Eastonin EQ-tikkuja. Ei mene kyllä flex arvot CCM ja Eastonin kohdalla yksyhteen. Käytän 85 flexiä ja Eastonilla se on just passeli. CCM on ehkä aavistuksen liian jäykkä minulle, etenkin harrastekiekon peleihin, jossa ei saa vetää lämäreitä.
 

scholl

Jäsen
Viime perjantaina kävin hakemassa Urheilu Koskimieheltä Reebokin 11K:n hintaan 110€, alennettuna 220€:sta. Aivan huippumaila, vähän tuntuu paremmalta pelata, kun sillä vanhalla CCM:n mailalla!

voiks toi hinta pitää paikkansa? Se on kuitenkin lätkämaila. Ennen parhaat mailat maksoivat jotain 80 markkaa ja Torspon sai ehkä 20 markalla. Nyt puhutaan euroista ja muka satanen lätkämailasta.
 

Sambody

Jäsen
Tarttui heräteostoksena joku Eastonin Stealth sarjan mailoista(olisiko ollut 85S), kun vanha maila mallia letku olevan rbk:n lapa tulee sanomaan kohta sopimuksensa irti. Kaipa tuollakin kelpaa pelailla.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
voiks toi hinta pitää paikkansa? Se on kuitenkin lätkämaila. Ennen parhaat mailat maksoivat jotain 80 markkaa ja Torspon sai ehkä 20 markalla. Nyt puhutaan euroista ja muka satanen lätkämailasta.

Ja yhtään ei ihmetytä, että joku maksaa jostain helvetin murtomaasuksista 500 euroa, siteistä kaksisataa ja sauvoista (niin!) parisataa vielä. Ja sitä mailaa ei tarvitse edes voidella jollain pulvereilla, jotka on tosi edullisia, siis vain jotain 150 euroa purkki, josta riittää melkein viikoksi.

Ja en, en ikinä maksaisi lätkämailasta kuin max 50 e. Silläkään ei saa neljää kossua. Mihin meidän maailma on menossa?
 

bulftrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins, MM, LHC
Joku Warriorin mela. Lapamalli Kopitar ja flex 85. Oli meinaan ainoa maila jonka kaupungin urheilukaupoista löysin joka on ns. stockkina tarpeeksi pitkä meikäläiselle. Vanha CCM Vector 05 palvelee kakkosmailana jos uusi hajoaa, vaikka onkin 5-10cm liian lyhyt. Warriorin maila muuten ihan ok, mutta olisi pitänyt valita ehkä vähän jäykempi.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
CCM:n U03 Flex 75. Junnustaga, mut toisaalta mun laukasutaidoille oikein passeli ja tykkään tosi paljon kepin gripistä. Ainoo harmi että oon saanu lavan halki kärjestä (tai pintamateriaali murtunut molemmilta puolin ja pieniä palasia lohjennut pois 2-3 senttiä kärjestä). Teippifikseillä pysyny vielä kasassa, mut varmaan joutuu lähtemää kiertää alennusmyyntejä lähiaikoina.

edit. Ja tuli siis hankittua ihan sen takia että oli tarjouksessa aikoinaan hyllyn halvin keppi :D Mutta tyytyväinen oon ollu ja varmaan seuraava on samaa mallia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös