Viestin lähetti bozik
Ihan hullua, et kait cobol sinäkään usko, että minkään sm-liiga joukkueen taktiikkaan kuuluu perusasiana vastustajan taklaaminen omalla alueella, ennemmin kuin pelin ohjaaminen kulmiin ja maskimiehen mailan pitäminen. Ihan päätöntä puhetta,
Mikähän tuossa oli päätöntä? Jos katsoisit edes joskus NHL-kiekkoa, omalla alueella taklataan ja lujaa. Ihan oikeasti. Katselin tuossa nauhalta erästä vanhaa Maple Leafs - NY Islanders peliä ja taklauksia suorastaan ropisi puolustusalueella molemmissa päissä. Mikä siinä on mielestäsi niin väärin, että SM-liigassa sitä ei voisi tehdä? No, Lukko, HPK, Ilves, HIFK ja Blues ainakin tekevät sen silti. Tyypillinen tapa on sellainen, että toinen pakki ajaa hyökkääjän iholle mahdollisesti taklaten ja toinen vie sitten kiekon. Taklauksia käytetään osana puolustamista muutenkin. Esimerkiksi silloin kun siivotaan maalinedustaa maskimiehistä. Kaiken lisäksi joukkue joka taklaa ylipäätään, taklaa myös puolustusalueella. Ei sellaisia joukkueita olekaan, jotka taklaavat pelkästään hyökkäysalueella. No, ehkä Ranskassa ei taklata lainkaan, mutta se ei liity mitenkään jortikkalaiseen kiekkoon :)
Fyysinen pelaaminen on osa jääkiekkoa. On ollut aina ja on aina osa sellaista kiekkoa, josta pidän itse ja josta pitää ehkäpä 75 prosenttia suomalaisista jääkiekon katsojista. Mutta jortikkalaiseen jääkiekkoon ei kuulu taklaukset millään alueella kenttää. Tuossa yllä perustelin syitä, joten en siihen enää palaa. Taklauksia ei pidä ylikorostaa, mutta pelaaminen kokonaan ilman yhtä jääkiekon osaa eli fyysistä peliä, tekee mielestäni hallaa itse pelille ja tekee jääkiekosta osaltaan tapahtumaköyhää sumputtamista.
Palatakseni itse aiheeseen: jortikkalaista kiekkoa on vaikea pelata, jos velho itse ei ole kasannut rosteria viimeisen päälle. Sinun olisi hyvä edes joskus nähdä paikan päällä, miltä näyttää kun Ossi Väänänen pistää vastustajaa seinille omalla alueella maajoukkueessa ja NHL:ssä. Ja sinun olisi joskus hyvä nähdä myös ihan oikeasti miltä näyttää, kun Ossi Väänänen yrittää sitoa vastustajan mailoja Jokereissa. Toki se homma toimii niinkin, mutta kyllä siinä on Ossilta otettu paras kykynsä pois. Sama tilanne pätee muutamaan muuhunkin pelaajaan.
Kaiken lisäksi joukkueet ovat oppineet Jokereiden puolustustavan ja esim perjantaina Blues iski monta maalia nostettuaa kolmannessa erässä kaksi ukkoa maskiin. Se on helppoa, sillä Jokereilla ei ole ketään siirtämässä ukkoja maskista kun Kanki ja Ossikin keskittyvät vain vastustajan mailojen sitomiseen. Tällaisella puolustuspelaamisella tulee noutaja viimeistään puolivälierissä, sillä kaikki joukkueet eivät todellakaan anna Jokereiden käyttää puolustuksellista vahvuuttaan eli sitomista tai ohjausta. Ei, ne pistävät isot ja ilkeät kaverit Thomasin eteen ja pakit laukovat sen jälkeen viivalta kohti maalia ylös. Thomasin ollessa joko polvillaan tai yrittäessä kuikuilla ukkojen takaa kiekkoa, maaleja tulee jatkossakin.
Minä siivouttaisin maalinedustamme sillä tavalla, että vastustaja pelkäisi mennä sinne. Antaisin kylmästi käskyn, että Thomasin edessä ei vastustajan ukot juhli. Siivoamiseen kykeneviä ovat mm. Kanki, Ossi, Tomek ja Kuki. Mutta Jortikka ei tule pelaamaan tällä tavalla ja tässä on mielestäni yksi uhka play offeja ajatellen. Toistaiseksi mailojen sitominen on onnistunut pääosin kiitettävästi, mutta pienissä vieraskaukaloissa se ei ole onnistunut fyysisiä vastustajia vastaan. Eikä kenties onnistu play offeissakaan. Siksi Jokereille on elintärkeää saada välieräsarja ja mahdollinen finaalisarja kotiedulla. Ainoastaan Kärppiä ja TPS:ää vastaan sillä ei ole niin suurta merkitystä. Ne joukkueet pelaavat pitkälti samanlaista kiekkoa kuin Jortikka. Mistäköhän syystä :)