Bozik, lainaamasi esimerkki kuvasi tilannetta, jossa vastustajan hyökkääjä on yksin tulossa kiekon kanssa.
Jortikkalainen kiekko perustuu luisteluun ja yksi osa jääkiekkoa eli taklaukset on kielletty koko kentän alueella. Jortikka toimii kuten Summanen toimi Jokereissa: taklaukset eivät sinänsä ole kiellettyjä, mutta niistä seuraavista jäähyistä saa oikein kunnolla shittiä niskaansa. Tämä yksinkertaisesti opettaa joukkueen olemaan taklaamatta ja kun shittiä tulee jäähyistä, samalla käytännössä kielletään taklaukset. Tässä mielessä jortikkalainen pelifilosofia ei todellakaan kaipaa Helgeä tai ketään vastaavaa. Maalinedustaa ei siivota, vaan jortikkalaisten tehtävä on sitoa reboundeissa ja muutenkin vastustajan mailat. Jos jäädään fyysisesti esim. väsymyksen vuoksi (henkistä tai muuta väsyä) jälkeen, näistä sitomisista seuraa jäähyjä eli huitomisesta, korkeasta mailasta, koukkaamisesta tai poikittaisesta mailasta annettuja. Yhteistä on, että kun ei käytetä kroppaa, sen käyttämättömyyttä paikataan mailalla. Espoossa tällaisia jäähyjä tuli 10 minuuttia ja ne maksoivat pelin voiton.
Mun perusajatus on se, että haluan nähdä jääkiekkoa, joka herättää tunteita ja antaa elämyksiä. Kuten Jokerit on pelannut lähes aina ennen Summasta ja Jortikkaa. Heidän komennossaan homma on mennyt liikaa sumpuksi, sitomiseksi ja estelyksi ja fyysinen peli on karsittu lähes kokonaan pois. Siitä taas seuraa se, että ottelussa ei nähdä tapahtumia juuri lainkaan, jos luistin ei kulje kunnolla. Nyhjäämiset töpseleitä, jyppiä ja bluesia vastaan kertovat paljon.
Minä halua jääkiekko-ottelulta tapahtumia ja viihdettä. Tästä olen kirjoittanut monta kertaa. Mutta erityisen ongelmaksi koen sen, jos valittu pelitapa uhkaa osaltaan jopa joukkueen menestystä runkosarjan loppuvaiheissa ja play offeissa.
Samaa mieltä ei tarivtse olla, sillä tämä on minun mielipiteeni. Tiedän sen, että kuulut siihen joukkoon, joille tärkeintä on se, että Jokerit pärjää play offeissa ja runkosarja ja pelityyli saa olla mitä paskaa tahansa. Riittää, että kauden muutama viimeinen ottelu pelataan kunnialla. Tällä kaudella runkosarjassa on tosin ollut viime kausiin nähden hyviä pelejä enemmän ja sen vuoksi väkeäkin on uskoakseni ollut viime kautta enemmän paikalla hallissa.
Mikä on sitten jortikkalaisuuden suuren riski play offeissa? Se, että joukkue ei ole aivan 110 prosentin luistelukunnossa. Jos liike puuttuu edes osin, noutaja tulee.