Mikä Jokereiden pelissä mättää?

  • 45 707
  • 332

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Master Chief
Bozik, ei oikein taida löytyä meiltä sellasia junnuja (junnusarjoista) jotka liigavauhdissa tällä hetkellä pärjäis, siis hyökkääjiä.
Lähinnä mietin noiden jo rosterissa olevien "junnujen" peliajan lisäämistä. Eli mun mielestä Jortsu voisi laittaa alisuorittajia pelaamaan neloseen ja esim. Mäelle kuuluu paikka Dallan ja Metron rinnalla. Muutoin nuo mainitsemasi syyt ovat varmasti yksi pieni tekijä siinä kokonaisuudessa, josta tämä alamäki johtuu.

Jortsu, uudet ketjut löytyy aihetta käsittelevästä ketjusta.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Viestin lähetti Master Chief
Bozik, ei oikein taida löytyä meiltä sellasia junnuja (junnusarjoista) jotka liigavauhdissa tällä hetkellä pärjäis, siis hyökkääjiä.
Mäki korvaa Vertalan kepeästi ja Oksa voi helposti stuntata Mäkeä nelosessa. Mutta eihän tämä käy, koska Mäki ja Oksa taklaavat paikan saatuaan ja Vertala kurvailee. Kurvailu takaa paikan Jortsun sydämessä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti bozik
Eli mun mielestä Jortsu voisi laittaa alisuorittajia pelaamaan neloseen ja esim. Mäelle kuuluu paikka Dallan ja Metron rinnalla.

Kyllä vain. Sulla ei ole ollut valitettavasti tilaisuutta seurata pelejä täällä, mutta kun olen lähes kaikki Jokereiden matsit katsonut, niin esimerkiksi Jantusen luistelu hänen vaihtonsa loppuvaiheessa ja puuskuttaminen pistää silmään. Hänen ei tarvitse kovin kauan jäällä olla, niin jo on poikki. En ole millään tavalla lääketieteen asiantuntija, mutta jo voitetulla nivusvaivalla ei näin maallikon silmin ole tuollaista oirehtimista :)

Jokerit on sarjassa kolmantena, joten ei tässä mistään katastrofista kyse ole. Mutta ei tällaista tilastoa voi aivan huolettomanakaan sivuuttaa:

20.11.2004 Blues Jokerit 3 - 2 rl. (1-0, 0-2, 1-0, 0-0, 1-0)
21.11.2004 HIFK Jokerit 3 - 1 (0-1, 2-0, 1-0)
25.11.2004 Tappara Jokerit 2 - 0 (0-0, 1-0, 1-0)
27.11.2004 Ilves Jokerit 5 - 2 (0-1, 1-1, 4-0)

Neljässä ottelusta eli 12 erästä vain kolme voitettua erää ja maalit 5-12 Jokereiden tappioksi. Kaiken lisäksi edes kahden maalin johtoasema ei ole pitänyt. Samoin on käynyt peräti kahdesti maalin johtoasemalle.

Mistä siis kiikastaa fyysisten puutteiden lisäksi? Henkisestä kantista sekä siitä, että ei ole käsiä riittävästi. Hyvin yksinkertaista, mutta näin se vaan on. Ja tästä menee osa myös Jortikan piikkiin, joka on joukkueen hyväksynyt. Loput menee sitten Virmasen laariin, joka on joukkueen kokoamisen päävastuullinen. Ja on onnistunut kokoamaan yhdessä Jortikan kanssa kalliin joukkueen, jolta puutuu fysiikan lisäksi käsiä.

Sanonpa suoraan, että melkoinen saavutus noilla budjeteilla!
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Täydellinen paniikki näköjään päällä, kuten arvata saattoi. Joukkue häviää muutamän pelin ja kaikki on taas fanien mielestä päin helvettiä. Kukaan ei näytä muistavan, että sitä ennen johdettiin sarjaa ja oltiin pelattu pitkät tovit hienoa lätkää.

Suvantovaihe osui taas tuttuun paikkaan, eli tauon jälkeen. Tyhmempikin pystyy päättelemään, että tauolla on tehty muutakin kuin katsottu Karjala-turnausta kotisohvalla. Tämän huomaa siitä, että kaikki pelaajat ovat enemmän tai vähemmän tukossa, vanhemmat kaikista eniten (palautuminen vie aikaa enemmän).

Mikä saa porukat kuvittelemaan, että kaikki tätä ennen oli jotain fuulaa ja joukkueen todellinen ilme näkyykin vasta nyt, neljässä viimeisessä pelissä. Asiahan on juuri päinvastoin.

Me ollaan joskus hävitty runkosarjan kuusi viimeistä peliä ja silti voitettu mestaruus. Kukaan ei kahlaa sarjaa läpi ilman huonoja jaksoja.

En väitä, että tämä joukkue olisi täydellinen, ei sinne päinkään, mutta läheskään niin huono se ei ole kuin viimeiset neljä peliä ovat osoittaneet.

Pitää myös muistaa, että viisi viimeistä peliä on pelattu vieraissa. Jo ennen tätä putkea Jortikka varoitteli, että niin kovaa joukkuetta ei olekaan, joka tästä selviää ottamatta pataan. Nyt otettiin pataan neljä peliä peräkkäin, mutta mitä siitä. Pelejä riittää ja suunta lähtee kääntymään varsin pian. Se on varma.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Vakio
Täydellinen paniikki näköjään päällä, kuten arvata saattoi. Joukkue häviää muutaman pelin ja kaikki on taas fanien mielestä päin helvettiä. Kukaan ei näytä muistavan, että sitä ennen johdettiin sarjaa ja oltiin pelattu pitkät tovit hienoa lätkää.
Jees, tätä mä odotin. Ajattelin että tällä kertaa se en ole minä, joka kehoittaa malttiin ja jaksaa edelleen uskoa jengiin. Tämä lätkäfanin ammatti muistuttaa vuoristorataa, fiilikset vaihtelee sen mukaan missä juna kulkee.

Vaan tätä uskoa valoin Ilves-Jokerit ketjussa todeten ettei ole mitään syytä heittää kirvestä kaivoon. Tämä ketju taas on itse asiassa aika hyvä siihen tarkoitukseen, että voi tuoda esiin niitä asioita, jotka omasta mielestä Jokerien pelissä mättää. Vaikka olenkin "iki-positivisti" minäkin olen kyllä joitakin pilviä Jokeri-taivaalla havaitsevinani. Niistä voi sitten avautua täällä ja puhallella yksitellen pois. Kyllä tämä tästä.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Minä valitsen tässä tappioputken hetkellä jonkinlaisen kultaisen keskitien, en todellakaan näe tilannetta niin synkkänä kuin cobol avausviestissään ja muutamat muut komppaajat sen jälkeen, mutta en nyt ihan yhtä optimistisesti kuin Vakio edellä, sulje silmiäni vallitsevalta tilanteelta. Ehdottomasti joukkueessa on muutamia puutteita, joista on jauhettu kyllästymiseen asti koko syksyn, edelleen kaipaan itse maalineduspelaamis- ja taklausvoimaa enemmän. Ei suinkaan etteikö taklausvoimaa olisi, mutta sen käyttöä varsinkin karvauspelissä. Ihmettelen minäkin Thomaksen peluutusta, ehdottelinpa itse taukoa jo pari-kolme viikkoa sitten Lukko-pelissä vieraissa. Joukkueen valmennuksen uskon edelleen olevan hyvissä käsissä, Jortikan purkaukset tulevat melkein almanakan mukaan, vuodesta toiseen. Voin muuten jo nyt kertoa että vuoden vaihteen tienoilla vuorossa on tuomarit. Myöhemmin keväällä vastustajat ja pelitapansa. Mutta samalla täytyy toivoa että Jortsun vuodatuksilla on tehoa ja muutamat vapaamatkustajat kuten Järventie, Vertala ja Hancock ryhdistäytyvät ja nopeasti. Muuta ei voi nyt tehdä kuin niellä tappion karvas kalkki, sitä makeammalta ne tulevat voitot sitten taas maistuvat. Ei hätiä mitiä, muutama taistelu ollaan hävitty, sota on vielä kesken.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Gags
Minä valitsen tässä tappioputken hetkellä jonkinlaisen kultaisen keskitien, en todellakaan näe tilannetta niin synkkänä kuin cobol avausviestissään.

Mä olen aina silloin tällöin kirjoittanut, että tuon myös ongelmat esiin niin hyvin kuin ikinä pystyn. Jees-miehiä - joiden mielestä kaikki on aina hyvin ja turvat tukkoon - täällä on aivan riittävästi :)
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti cobol
Mä olen aina silloin tällöin kirjoittanut, että tuon myös ongelmat esiin niin hyvin kuin ikinä pystyn. Jees-miehiä - joiden mielestä kaikki on aina hyvin ja turvat tukkoon - täällä on aivan riittävästi :)

Sinulla on täysi oikeus omiin mielipiteisiisi, annathan saman oikeuden muillekin kirjoittajille?
 

punainen#20

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, A.C.MILAN, PHILADELPHIA FLYERS
Viestin lähetti Gags
Jortikan purkaukset tulevat melkein almanakan mukaan, vuodesta toiseen. Voin muuten jo nyt kertoa että vuoden vaihteen tienoilla vuorossa on tuomarit. Myöhemmin keväällä vastustajat ja pelitapansa. Mutta samalla täytyy toivoa että Jortsun vuodatuksilla on tehoa ja muutamat vapaamatkustajat kuten Järventie, Vertala ja Hancock ryhdistäytyvät ja nopeasti. Muuta ei voi nyt tehdä kuin niellä tappion karvas kalkki, sitä makeammalta ne tulevat voitot sitten taas maistuvat. Ei hätiä mitiä, muutama taistelu ollaan hävitty, sota on vielä kesken.

Unohdit mainita, että Jortikan tulilinjalle vuodenvaihteen jälkeen joutuu myös eri maajoukkue valmentajat:)
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Peace kollegat

Niin ja jos oikein isosti harmittaa, niin ainahan voi päivänsä pelastaa analysoimalla pahimmat kilpakumppanit Radio Suomen kiekkokierroksen tyyliin. Ensin Turkuun, jossa tällä kertaa poikkeuksellisesti Jouko Färd ja raumantien puoleinen pääty. No Jokke, miten siellä Turussa ?

Aika vaikea sanoa, kun en oikein tiedä. Sen mitä olen tilastoja ja sarjataulukkoa seurannut, peli ei ole ollut uomissaan oikein missään vaiheessa. Toki joukkuetta ovat kiusanneet loukkaantumiset, mutta silti pelistä puuttuu se jokin. Nyt täällä odotellaan kuumeisesti Sakua ja pahin pelko taitaa olla Kiprusofin selän kestävyys. Palloseuran pakisto ei oikein kestä liehuletin loukkaantumista ja kun varmaa on vain se, että Turku uppoaa koko ajan ja Markon selkä ei kestä, niin eipä täällä kovin positiivisella mielellä olla. Siirto Ouluun ja Aslak Valkiapää, kuinkas on tilanne Kärppien osalta ?

Kovaa menee ja mestaruutta pidetään lähes varmana. Täällä Oulussa on opittu muita seuroja seuraamalla se, että rahalla ja tähdillä se mestaruus tulee. Eilen Rotuaarin alkossa poiketessani kuulin myös huhua siitä, että Kärppien kolmanneksi valmentajaksi olisi nimitetty Mikail Nyylander ruotsista. Tämä selkeyttää tilannetta ja vahvistaa entisestään joukkueen valmennusta. Pienen pieni puhuri tosin täälläkin jäähdyttelee jo mestaruusjuhlinnan aloittaneita kannattajia. Maalivahti-Niklas ei ehkä ole ollut aivan sillä tasolla kuin hänet on totuttu näkemään, joissakin otteluissa myös joukkueen asenne on ollut pienoinen ongelma. Vaan pientähän nämä, mestaruus on ainoa mahdollisuus. Kuinkas teille siellä Helsingissä ja Noordensköldin kadulla Hookan Nilsson ?

Juu..u, joukkue pelaa kuin hurmiossa ja kaikki vaikuttaa oikein hyvältä. Tuossa itse asiassa juuri kollegoideni kanssa pohdittiin, että nyt kun kaikki ”kärkijengit” on kertaalleen kotona voitettu, voidaanko kannu saada tänne stadiin jo jouluksi ? Näin ainakin meidän mielestämme, sillä onhan Hifk juuri nyt kiistatta liigan kuumin joukkue. Lentokeli niin sanoakseni ja mitään uhkia ei oikeastaan ole näkyvissä. Jos nyt oikein hakemalla haetaan, niin pakiston osalta ilmassa on tiettyjä kysymysmerkkejä. Saattaa nimittäin olla niin, että puolustus ei kestä, jos avainmies loukkaantuu. Muutoin kaikki on oikein hyvin ja luottamus omiin on kova. Kovat pelit ovat alkaneet ja kaikki tarvittavat palikat mestaruuden saavuttamiseksi ovat olemassa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Gags
Sinulla on täysi oikeus omiin mielipiteisiisi, annathan saman oikeuden muillekin kirjoittajille?

No pirskatti, toki! Kunnioitan kuitenkin sellaista kirjoittajaa enemmän, joka pystyy perustelemaan vaikka sen, miksi olen väärässä kirjoittaessani, että Jortikka on ylipeluuttanut Thomasia ja siitä on haittaa Thomasille, Jokereille ja Häkkiselle. Viestini oli suunnattu kyllä lähinnä Vakiolle.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Viestin lähetti cobol
Kunnioitan kuitenkin sellaista kirjoittajaa enemmän, joka pystyy perustelemaan vaikka sen, miksi olen väärässä kirjoittaessani, että Jortikka on ylipeluuttanut Thomasia ja siitä on haittaa Thomasille, Jokereille ja Häkkiselle.

Tämä Thomaksen peluutus onkin mielenkiintoinen juttu ja en ole ihan varma siitä, meneekö se Jortikan piikkiin. Jo ennen kauden alkuahan tästä saatiin varoittavia lausuntoja miehen aikaisempien joukkueiden kannattajilta, jos muistat? Eli taitaa olla myös niinkin, että Thomas itse haluaa pelata koko ajan. Siitä ei tosin ole epäselvyyttä, että Häkkinen tästä eniten kärsii. Olisikohan olemassa sellainen mahdollisuus, että Thomaksen aavistuksen huonontuneille otteille olisi joku muu selitys kuin liika pelaaminen?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Gags
Eli taitaa olla myös niinkin, että Thomas itse haluaa pelata koko ajan.

Totta kai haluaa ja kuten kirjoitit, se oli tiedossa. Mutta yksikään ammattilaisjoukkue (joita löytyy lähinnä NHL:stä) ei ikinä koskaan milloinkaan peluuttaisi joukkueen 1-vahtia kahdessa ottelussa 22.5 tunnin aikana. Ei koskaan. Varsinkaan kun ensimmäisessä mentiin jatkoajalle. Tällaiset peluutuksessa tapahtuvat hölmöydet valmentajan pitää vaan karsia pois. Sitä vartenhan joukkueessa on valmentaja, että hän pitää ohjat käsissään eikä anna niitä maalivahdille?

Asialla on toinenkin puolensa. Tuollainen peluuttaminen henkii mitä suurinta epäluottamusta Häkkisen suuntaan. Kun häntä ei päästetä lainkaan pelaamaan, hänellä ei myöskään ole yhtään ottelutuntumaa. Eikä välttämättä 100 prosenttista itseluottamusta omaan peliin, sillä se ei synny pelkästään harjoittelemalla enää tuossa iässä. Siinä toinen virhe, joita ei pohjois-amerikkalaisissa ammattilaisjoukkueissa tehdä.

Toki Thomasin 2.75 maali per ottelu viimeisessä neljässä pelissä voi johtua monesta muustakin syystä kuin ylipeluuttamisesta. Se ei kuitenkaan ole oleellista, sillä jo otteluissa Bluesia ja HIFK:ta vastaan jokainen Thomasin nähnyt näki myös sen, että vire ei ole kohdallaan hänen päästäessään viidestä läpiajosta neljä maalia. Viimeistään niiden jälkeen Häkkinen olisi pitänyt heittää laatikkoon ottelussa Tapparaa vastaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Vakio
Me ollaan joskus hävitty runkosarjan kuusi viimeistä peliä ja silti voitettu mestaruus. Kukaan ei kahlaa sarjaa läpi ilman huonoja jaksoja.

Vakio on selkeästi Jokerien JHag :). Itse kerroin meidän osiossa, kun paitoja ja kausareita revittiin (n. 10 päivää sitten...), että kausi on pitkä, pienestä kiinni jne. Ja nyt on ollut nastaa, saas nähdä meneekö sinun näkemykselläsi yhtä hyvin n. 10 päivän päästä.

Sen verran täältä naapurin näkövinkkelistä, että eivät kaikki huonot jaksot aina voi mennä "me on treenattu hulluina" -selityksellä läpi. Newsflash: Kaikki muutkin joukkueet treenavat. Ja harva kärkipään joukkue on dyykannut noin monta kertaa peräkkäin kuin Jokerit nyt. Summasen 6 tappiota peräkkäin oli ihan selkeää pleijarituntuman hakemista ja sen suorastaan näki tuolloin, että treenitukkoisuutta oli. Nyt niissä matseissa, joita olen nähnyt, Jokerien ongelmat ovat olleet vähän muualla. Ehkä? Thomasin epävire suhteessa alkukauden lentoon on suurin yksittäinen tekijä, toisena tulee tähän liittyen olematon maalineduspelaaminen nimenomaan omassa päässä. Eli samoja "ongelmia", joista on puhuttu alusta alkaen. Siksi se on mielestäni hieman kinkkinen tilanne, että juuri noista seikoista mättää Jortikan tutun valitusvirren kera. Jortikka on huippuvalmentaja ja varmasti hän tulee riipimään nipustaan vielä kaiken irti. Sille Jortikkakaan ei kuitenkaan voi mitään, että liigassa on nyt eri meininki tuomarilinjan suhteen kuin aiemmin. Tai sille, että joukkueen ykkösmv mahdollisesti ei ole kunnossa. Kumpikaan seikka ei suosi "jalat jalat" -kiekkoa.

Luulen, että Jortikka ja Hjallis & Masa päätyvät kompromissiin ja joukkuetta täydennetään. Sitten on jo toinen meno. Tällä miehistöllä en usko Jokerien menevän keväällä tappiin asti, en millään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Vakio
Täydellinen paniikki näköjään päällä, kuten arvata saattoi. Joukkue häviää muutamän pelin ja kaikki on taas fanien mielestä päin helvettiä. ( ) En väitä, että tämä joukkue olisi täydellinen, ei sinne päinkään, mutta läheskään niin huono se ei ole kuin viimeiset neljä peliä ovat osoittaneet.

Itse olen yrittänyt pohtia syitä tappioputkeen mahdollisimman konkreettisella ja yksityiskohtaisella tavalla alkaen pelityylistä, pelaajista, maalivahdeista, valmentajista, loukkaantumisista, harjoittelusta, peluutuksesta jne. En kutsuisi sitä paniikiksi, en millään muotoa. Jos joukkue olisi todellakin niin huono kuin viimeiset neljä peliä ovat osoittaneet, Jokerit kisaisi lähinnä säälipleijareihin pääsystä. Neljän pelin tappioputkeen on kuitenkin olemassa useita erilaisia syitä ja yritys niiden löytämiseksi on mielestäni aina kehittävämpää ja kiinnostavampaa keskustelua kuin joukkueen ja valmentajan sekä toimitusjohtajan ylistäminen voittoputken aikana. Jalat on kuitenkin ainakin mulla tiukasti maassa - en usko, että Jokerit sarjasta putoaa :)
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Niin kauan kun Jortikka on valmentajana ei fyysisiä pelaajia kannata rahdata Narreihin koska Jortikka ei heitä arvosta ei anna pelata sitä kiekkoa mitä he parhaiten osaavat.
Ja eikös ilmalan kaukaloakin suurennettu että Jortikan "jalat,jalat" peli toimisi paremmin.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti mixu
Ja eikös ilmalan kaukaloakin suurennettu että Jortikan "jalat,jalat" peli toimisi paremmin.

Niin, levennyksen (tai pikemminkin kaukalo palautettiin oikeisiin mittoihin World Cupin jälkeen) Jokerit voitti molemmat kotimatsinsa 6-1, joten joku voisi sanoa sen idean toimineen...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Master Chief
Niin, levennyksen (tai pikemminkin kaukalo palautettiin oikeisiin mittoihin World Cupin jälkeen) Jokerit voitti molemmat kotimatsinsa 6-1, joten joku voisi sanoa sen idean toimineen...

Jeps, ja Thomas oli liekeissä. Olisitte voittaneet pienessäkin kaukalossa suunnilleen samoin numeroin. Paniikki on suhteellinen käsite, mutta Jortikka ei ole tottunut vastaaviin tappioputkiin. Niitä ei ole hyvän materiaalin joukkueilla hänelle juuri tullut tätä ennen. Lisäksi pelin johtaminen vieraissa 0-2 39 minsan jälkeen, sortuminen 2. erän viimeisellä minuutilla 1-2:ksi ja koko ottelun valuminen 5-2:ksi eivät ole ihan perinteistä Jortikkaa, tuollainen on yleensä HIFKin heiniä :)
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Vakio
Täydellinen paniikki näköjään päällä, kuten arvata saattoi. Joukkue häviää muutamän pelin ja kaikki on taas fanien mielestä päin helvettiä. Kukaan ei näytä muistavan, että sitä ennen johdettiin sarjaa ja oltiin pelattu pitkät tovit hienoa lätkää.

---

Mikä saa porukat kuvittelemaan, että kaikki tätä ennen oli jotain fuulaa ja joukkueen todellinen ilme näkyykin vasta nyt, neljässä viimeisessä pelissä. Asiahan on juuri päinvastoin.

Loistavaa tekstiä Vakio!

Mä olin jo etsimässä narua johon olisin voinut pistää itseni kiikkumaan mutta löytyihän täältä sentään joku joka näki metsää puilta eikä ollut menettänyt uskoaan kun ollaan hävitty muutama peli putkeen.

Ihme paniikki päällä muutamasta tappiosta, kautta on jäljellä vaikka kuinka paljon ja meidän sijoituskin on edelleen 3. Ja jos on sattunut näkemään näitä meidän tappiopelejä niin tarvii olla varsin sokea jos ei ole huomannut että meidän liike on ollut tauon jälkeen kankeaa ja kuten täällä on paljon kirjoiteltu niin ilman liikettä Jokerit on painimisessa (fyysisessä pelissä) varsin kevyitä ja voittojen nappaaminen on tällöin erittäin vaikeaa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti cobol
No pirskatti, toki! Kunnioitan kuitenkin sellaista kirjoittajaa enemmän, joka pystyy perustelemaan vaikka sen, miksi olen väärässä kirjoittaessani, että Jortikka on ylipeluuttanut Thomasia ja siitä on haittaa Thomasille, Jokereille ja Häkkiselle. Viestini oli suunnattu kyllä lähinnä Vakiolle.

Niin, minähän olen tällainen jees-mies, kuten on käynyt ilmi. Ne, jotka ovat kanssani kauemmin näissä nettikeskusteluissa olleet, mm. Kiekkopesän aikoihin jo, tietävät, että pystyn olemaan myös todella kriittinen Jokerien toimintaa kohtaan silloin kun mielestäni aihetta on. Minä vain en viitsi rakkikoiran tavoin haukkua kaikkea. Luonteeltani kun olen kuitenkin lievästi positiivis-optimistinen. Sille en mahda mitään.

Enkä väitä, etteikö kritiikkiin ole jossain määrin aihetta. Monia asioita olisi varmasti voitu tehdä toisin. Mutta me emme kukaan tiedä vielä tämän kauden lopullista menestystä, se nähdään vasta keväällä. Vasta silloin voidaan sanoa, mikä oikeasti meni pieleen vai menikö juuri mikään.

Tuossa joku viikko sitten kun pelejä voitettiin mennen tullen ja putki kulki, moni oli valmis tarjoamaan Jortikalle välittömästi jatkosopparia. Nyt on ääni muuttunut ja osa vaatii Jortikkaa pihalle. Ei näitä asioita voi katsoa niin lyhyellä tähtäimellä. Kausi on pitkä ja kaikenlaisia räpellyksiä mahtuu sekaan.

Mitä tulee maalivahtipeluutukseen, en itsekään ymmärrä, miksi otetaan sellainen riski, että peluutetaan Thomasia joka pelissä. Mies haluaa tietysti pelata, mutta meillä ei ole käytännössä ollenkaan kakkosveskaria, koska Häkkinen pelaa silloin tällöin vain jonkun mestis-matsin. Tältä osin siis kritiikki on ollut tässäkin ketjussa aivan oikeutettua.

Silti on aivan päin hanuria kipata tätä tappioputkea Thomasin piikkiin. Tässä tappioputkessa on päästetty maaleja 3, 3, 2 (toinen tyhjiin) ja 5. Vasta siis tässä viimeisessä pelissä voi sanoa Thomasin epäonnistuneen jossain määrin. Montako maalia kenttäpelaajat ovat tehneet samaan aikaan? Aivan, 2, 1, 0 ja 2. Ongelmat ovat siis kenttäpelissä, eivät maalivahtipelissä.

JHag totesi, että kaikki muutkin harjoittelevat, joten tukkoisuuteen vetoaminen ei sinänsä ole relevanttia. Se on kyllä totta. Sen nyt kuitenkin näkee persreiälläänkin, että putki ei juuri nyt kulje läheskään niin kuin se Jokereilla kulki ennen taukoa. Oli syy sitten missä tahansa, tämä on totuus. Itse kallistun edelleen uskomaan, että liike alkaa kohtaa taas löytyä ja sitä myötä myös pinnoja ropisee.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Vakio: Mua syytellään samanlaisesta optimismista HIFKiin liittyen tavan takaa. Mutta teidän joukossanne ollaan kyllä vielä ihan amatöörejä kengän jakamisessa ja hirttoköyden hakemisessa, kun omilla ei kulje, meihin verrattuna....:). Meillä riittää yksi jatkoajalle mennyt Saipa-ottelu kotona jo siihen, että Aralle kenkää, Lasse ulos ja Kibelle kenkää, kun ei uponnut läpiajoista. Hyvin sanottu liikkeestä; kun Jokereilta ottaa liikkeen pois, pelin idea menee siinä. Kun tähän yhdistetään hieman vajonnut mv-peli (mm. läpiajot sisään järjestään ja tämä kertoo kenestä tahansa jenkkiveskarista paljon, yleensä he taistelevat hyvin näissä 1/1 -haastamisissa) ja asia, jota jokerileirissä on vaikea tunnustaa: muuttunut tuomarilinja, joka sallii taklaamisen, on tilanne hieman erilainen kuin vaikkapa 2 kautta sitten. Mielestäni Jortikka on uppiniskainen oman menetelmänsä kanssa, joka toi tulosta koko 90-luvun. Westerlund ja Summanen ovat esimerkiksi koko ajan puhuneet siitä, että jääkiekossa on katsottava realiteetit uusiksi lähes päivittäin ja valmennukselta pitää löytyä joustavuutta myös uusiin tilanteisiin. Juuri tämän vuoksihan Summanen peluutti maajoukkuetta niin, että hän oli jo myöntänyt Suomen olevan yksilötaidossa jäljessä, joten muita keinoja oli pakko löytää. Vastakkainen esimerkki löytyy aivan yllättäen Alposta; hänellekin oli koottu "normaali"-HIFK; kokoa ja voimaa enemmän kuin yksilötaitoa. Mitä teki Alpo? Peluutti sonnilaumalla taitokiekkoa (siis yritti peluuttaa) taitokiekkojoukkueita vastaan. Kuten TPS:ää ja Jokereita. Mikä uuno! Olisi peluuttanut joukkueen ehdoilla tai sitten haalinut enemmän omaan systeemiinsä sopivia pelaajia. Mielestäni Jortikka ei ole päivittänyt kalenteriaan syksyyn 2004 erityisesti pelaajien kokoon (maalineduspeli) ja muuttuneeseen tuomarilinjaan liittyen.

Mutta pienestä se on kiinni. Tottakai, niin aina.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
JHag,

Helppo se on taklatakin pelaajaa, joka ei liiku. Sitten kun Jokerit saa liikkeen kohdalleen, on taklaaminenkin jo astetta vaativampaa ja syö myös taklaajaa hiukkasen enemmän. Joutuu taklaajakin vähän pitämään vauhtia, jos meinaa ehtiä.

En tiedä tuosta tuomarilinjan muuttumisesta taklausten suhteen. Minusta esimerkiksi HIFK vaan osaa nyt paremmin taklata kuin joskus aiemmin. Aravirta on varmaankin korostanut, että taklata saa ja pitää, mutta se on tehtävä teknisesti oikein. Tietysti aina välillä menee överiksi. Rapatessa roiskuu.

Joka tapauksessa tämän nykyisenkään tuomarinlinjan (jos se siis on muuttunut) kanssa Jokereilla ei ole ollut mitään sen suurempia ongelmia ainakaan ennen tätä vierasotteluputkea tauon jälkeen. Siitä en osaa sanoa, kuinka suuri merkitys esim. taklauspelillä on ollut noihin tappioihin. Korostan edelleen, että hidasta joukkuetta vastaan kaikki näyttää helpolta ja hienolta.

Liike ja sitä myötä peli-ilo on kateissa. Se löytynee lähiaikoina. Ei ehkä vielä tänään, mutta pian.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Vakio
Tuossa joku viikko sitten kun pelejä voitettiin mennen tullen ja putki kulki, moni oli valmis tarjoamaan Jortikalle välittömästi jatkosopparia. Nyt on ääni muuttunut ja osa vaatii Jortikkaa pihalle. Ei näitä asioita voi katsoa niin lyhyellä tähtäimellä. Kausi on pitkä ja kaikenlaisia räpellyksiä mahtuu sekaan.

Tässä osut naulan kantaan ja kait tässä olisi syytä mennä hetkeksi itsekin nurkkaan häpeämään. Kovia oltiin aikoinaan kritisoimaan kun Jokerivalmentajia vaihdettiin lennosta, jos hetken meni huonosti. Vaadittiin pitkäjännitteisyyttä. Nyt kun asiat ovat toisin ja valmentajat saavat jopa jatkaa joukkueen päädyttyä vasta 7. sijalle edellisellä kaudella, niin silti nassutetaan. Tosiaan, pitkäjänteisyyttä tarvitaan ja kausi on vasta puolillaan.

Uskoisin kuitenkin että osasyynä nopeaan "fanipaniikkiin" on se fakta, että näitä maalintekoon liittyviä ongelmia on ollut hieman liian monena kautena peräkkäin, joten niitä emme enää yksinkertaisesti haluaisi nähdä pidempinä setteinä. Pää hajoaa jos jälleen kerran tällä kaudella vedetään putki, jossa itse tehdään 0,1,2 maalia per matsi. Se on yksinkertaisesti LIIAN TYLSÄÄ katsottavaa kun jätkät jauhaa ja jauhaa ilman tuloksia. Se raastaa yksittäisen kannattajan hermoja. Playoffit sitten erikseen, niissä on ihan sama miten voitetaan - kunhan voitetaan.

Kyllä tästä hyvä tulee kun saadaan pakistoon vähän vahvistusta ja yksi-kaksi kovaa hyökkääjää mikäli änäri jää pelaamatta tältä kaudelta. In Masa we trust...?
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Jokaiselle joukkueelle tulee jossain vaiheessa suvantokausia ja silloin ei todellakaan kannata heti painaa paniikkinappulaa. Uskoisin että sama asia joka pätee maalivahtipeliin toimii myös joukkueellekin eli paluu perusasioihin, niiden toisto harjoituksissa ja sitä kautta "onnistumisen" tunne ja itseluottamus pelata omaa peliä. Tämä yknsikertainen resepti toimii ainakin veskarivalmennuksessa.

Sitten tuohon Thomasin peluutukseen. Jokereissa on kokenut malaivahtivalmentaja jonka uskoisin olevan ajan tasalla, joskin olen itse kyllä yllättynyt siitä että kakkonen ei ole saanut yhtään aikaa tai Thomas yhtään lepoa. Pieni vuorottelu olisi jo harjoittelun vuoksi tarpeen koska silloin kun maalivahti pelaa joka matsin ei itse treenaamiseen jää kauheasti ylimääräistä mahdollisuutta.

Jukka

Ps. Itselläni on hiukan samaa ongelmaa maalivahtien kanssa Zurichissä koska kakkonen on ollut loukkaantuneena ja Sulon on ollut pakko pelata kaikki pelit tähän saakka. Ainoa kunnon treenipiikki saatiin maaottelutauolla.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Viestin lähetti Jukka Ropponen
Sitten tuohon Thomasin peluutukseen. Jokereissa on kokenut malaivahtivalmentaja jonka uskoisin olevan ajan tasalla, joskin olen itse kyllä yllättynyt siitä että kakkonen ei ole saanut yhtään aikaa tai Thomas yhtään lepoa.

Tämä on tosiaan edelleen yksi suuri ihmettelyn aihe. Erityisesti ihmetyttää tuo Cobolinkin mainitsema 22,5h sisällä tapahtunut peluutus kahdessa ottelussa. Onko sinulla Jukka näkemyksiä siitä, miten maalivahdin peluuttaminen on perusteltavissa näin lyhyellä aikavälillä, kun tarjolla on järkevä vaihtoehto?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös