Mainos

Mikä espoolaisessa kiekossa mättää – mikä avuksi?

  • 56 814
  • 235

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
UudestiSyntynyt. ReBorn.
Tuokin pitää paikkansa. Ja en tuolla edellisellä viestillä halunnut arvostella teitä aktiivisia faneja vaan yleisellä tasolla, jolla ne hallit täytetään

Ja nimenomaan tästä on kysymys: Yleisellä tasolla hallia on aika mahdoton täyttää,jos ei satunnaiskuluttaja edes tiedä milloin se omankylän jengi pelaa!
Me elinkautisvangit kyllä tiedetään.

Markkinointi sinällään on ihan yksinkertaista juttua,meille pitää vaan palkata oma Everi hoitelemaan sitä. Näitä entisiä Vehon tai muitakaan automyyjiä on aivan turha palkata.Ne osaa myydä sen auton sille yhdelle ihmiselle, joka tulee sinne autoliikkeeseen jo valmiiksi tehty ostopäätös mielessä.Myyminen ja markkinointi on kaksi eri asiaa...
 
Viimeksi muokattu:

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Näitä entisiä Vehon tai muitakaan automyyjiä on aivan turha palkata.Ne osaa myydä sen auton sille yhdelle ihmiselle, joka tulee sinne autoliikkeeseen jo valmiiksi tehty ostopäätös mielessä.Myyminen ja markkinointi on kaksi eri asiaa...
Tästä kommentista tulikin tämä M&M uutinen mieleen: Lindström Bluesista mainostoimistohommiin .

Itse en pitänyt sisääntuloshowta niin pahan, tosin siihen varmaan vaikutti aikapaljon se että mua oli peloteltu paljon kauheammilla vaihtoehdoilla. Mutta musta tollanen tunnelmavalaistuksessa tehty kuvioluistelu esitys saattas paremmin toimia vaikka toisella erätauolla väliaikashowna.

Tässä vielä kehitysidea Bluesin toimistolle. Koska se Bluesin maalintakana oleva katsomo on aika tyhjä, niin sen voisi näillä katsojamäärilla oikeastaan sulkea ja siihen taustalle voisi vetää jonkun sponsorin lakana. Varmasti kyseinen sponsori saisi tv-kuvissa paljon näkyvyttä joten siitä pitäisi saada ihan hyvät rahat ja nämä rahat voisi sijottaa vaikkapa MARKKINOINTIIN. Ja siinä vaiheessa kun kyseistä katsomonosaa taas tarvitaan maksavalle yleisölle niin lakanan voisi laskea alas.
 

Ekonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo, Blues, Honka
Menestys on parasta markkinointia

Jatkan vielä siitä mihin jäin. Olen edelleen samaa mieltä itseni kanssa siitä, että Espoo on erikoistapaus. Vain paras kelpaa. Espoolaisilla on aiva liian paljon valinnan varaa sen osalta, mikä nappaa.

Vaikka Blues on ollut viime vuosina seurana maan paras hokiseura, ei se nappaa, jos lippulaiva liigajoukkue pelaa runkosarjaa niin kuin se viime vuonna pelasi ja niin kuin näyttää nytkin pelaavan.

Aina kun Blues on päässyt taisteluun jostain isosta, katsojia on tullut ja tunnelmakin on ollut hyvä. Niin kuin viime vuoden pleijareissa. Kun K-Espoo voitti liigakarsinnat, tunnelma ja kiinnostus olivat aivan hurjat. Silloin tuntui siltä, että "kyllä lähtee".

Mutta harva espoolainen haluaa lähteä hallille katsomaan taistelua sääläripaikasta tai liigapaikasta. Siihen tarvitaan sellaista espoolaisuutta, jota ei vielä laajemmin ole.

Silti seuran tulee hoitaa ainakin tiedottaminen nykyistä paremmin.

Jotain voisi tehdä myös tradition kasvattamisen eteen. Voisiko hallin kattoon nostaa juhlallisin menoin viiri aina kun voitetaan Kivilinna-palkinto parhaana hokiseurana ja tehdä siitä muutakin numeroa? Nyt tästä lähes kestomenestyksestä monikaan espoolainen ei ole tietoinen.
 

Action man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Matinkylän Mahti
Jos katsoo puhtaasti Espoota kaupunkina niin onhan se liigakartalla täysin omaa luokkaansa. Minkä muun liigapaikkakunnan asukkaista näin moni on muualta muuttanut ? Päiväkotien pihoilla näkee paljon muiden liigaseurojen pipoja lasten päässä. Näkeekö Porissa tai Jyväskylässä ? Facta on se että asukkaista moni on muualta muuttanut ja vieläpä yleensä korkeasti koulutettu jota jääkiekko ei välttämättä kiinnosta pätkääkään.

PK-seudulla Jokereiden ja IFK:n kannattajapohjaa laajentaa huomattavasti myös Vantaalaiset Espoolaisten ja Helsinkikäisten lisäksi.

Tämän lisäksi kaupungin hajanaisuus ja huonot liikenneyhteydet hallille eivät ole omiaan tuomaan väkeä peleihin kuten muilla liigapaikkakunnilla.

Kivilinnapalkinnosta puuttuu se kruunu eli miesten mestaruus.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Minusta tämä muualta muuttaminen ja "espoolaisuuden" puute on pelkkää paskanjauhamista. Toki Espoossa on paljon syntyperältään ulkopaikkakuntalaisia, mutta moni tällainen on espoolaistunut ja alkanut kannattamaan Bluesia. Minulle on ihan sama, koostuuko meidän yleisö syntyperältään espoolaisista, turkulaisista, porvoolaisista tai kotkalaisista jos he vain käyvät peleissä ja kannustavat seuraa edes lompakollaan.

Halli on saatu monesti täyteen niinkin, että valtaosa yleisöstä on Bluesin puolella (esim. välierät Jokereita vastaan), joten miten voidaan sanoa, että Bluesfaneja ei ole tarpeeksi täyttämään halli? Nyt on kyse siitä, että toimisto on kussut liian monen vanhan fanin puuroon erinäköisillä tavoilla ja he eivät enää käy hallilla. Osa protesteista on täysin aiheellisia, osa vähän vähemmän. Avainasemassa on markkinointi ja nimenomaan se osa-alue, millä saadaan hallille eksynyt asiakas tulemaan sinne yhä uudestaan ja uudestaan.

Perinteet tuntuu olevan jonkinlainen kirosana Bluesin yhteydessä, ainakin toimiston mielestä. Logo piti vaihtaa, että jengistä saatiin nuorekkaamman näköinen, viis siitä, että olisi yritetty luoda jotain perinnettä. Sisääntuloteema vaihtuu vähintään kerran kahdessa vuodessa, fanikatsomon sijainnista puhumattakaan. Tähän päälle täysin perseilty markkinointi ja katastrofi on valmis. Pelkään, että jonain päivänä astelen Baronalle ja huomaan, että peli onkin siirretty jonnekin muualle: "hups, kai siitä olisi jotain voinut tiedottaakin".

Kun oikein kunnolla miettii, ketä se palvelee, että joku äänestää jaloillaan ja ei tule hallille toimiston perseilyjen takia? Ei ainakaan Bluesia, ja sitä tärkeintä osa-aluetta, eli joukkuetta. Itse käyn hallilla edelleen vain ja ainoastaan jengiä tukeakseni. Jos kävisin hallilla vain viihtymässä tai koska kaikki espoolaiset käyvät, olisin jättänyt käymättä jo aikapäiviä sitten. Paras protesti toimiston touhua vastaan voisikin siis olla se, että jokaikinen vanhan liiton Blues-fani saapuisi hallille edes yhteen ennalta sovittuun matsiin ja pistettäisiin kunnon show pystyyn, armoton kannustus alusta loppuun asti. Voisivat verrata sitä esitystä esim. eiliseen peliin. Ehkä silloin Jussikin tajuaisi, että Espoossa on potentiaalia vaikka mihin, kun vain se tärkein kohderyhmä, eli fanit, huomioidaan kaikissa ratkaisuissa.

Niin, ja itse olen synnynnäinen espoolainen.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Menestys ei riitä

Mä olen pikkuisen eri mieltä eräiden kirjoittajien kanssa siitä, onko menestys parasta markkinointia. Mestaruus, ehkä, jos siihen on yhdistetty runkosarjassa hyvin menneet pelit.

Yllätyshopea paskan runkkarin jälkeen, ei sillä tee markkinointimielessä itsellään yhtään mitään, kuten on nähty.

Olen myös vahvasti eri mieltä siitä, etteikö espoolaisille kelpaisi "Omat pojat" ja "tiukka taistelu" - teemat ja tarinat. Kelpaisi kyllä, mutta niistä pitää todella tehdä se tarina, ja se tarina pitää myydä. Toistan, ei riitä että se tarina on, se pitää myydä.

Tätä "Omat pojat" -tarinaa on nyt ajettu sisään muutama kausi. Mutta missä on ollut se "viime kaudella otettiin hopeaa, tällä kaudella meidän pojat menee loppuun asti" - markkinointi? Koko organisaation pitäisi luoda kuvaa että nyt ollaan tosissaan, mutta sen sijaan annetaan tämmöinen "vahingosssa pärjättiin viime kaudella, anteeksi että ollaan olemassa, säästetään sit vielä vähän lisää" - kuva.

Eikä sillä oikeasti olisi edes niin väliä vaikka pelaajabudjettikin pienenisi, tärkeintä on se kuva minkä suuri yleisö saa. Täksi kaudeksihan itse asiasaa on hankittu maalintekijöitä, menestykseen on jopa ihan järjelliset mahdollisuudet. Jokainen voi siis miettiä miksi tunne on se, että tämä kausi on luovutettu. Tähänhän ei olisi joukkueen kokoonpanon puolesta mitään syytä.

Miettikää nyt oikeesti. Olisiko tähän edes tarvittu muuta kuin näiden hankintojen jälkeen Jussi uhoamassa joka mediassa kevät/kesä ajalla, että tällä porukalla me otetaan mestaruus. Että nyt on ne palaset paikallaan mitä viime kaudelta puuttui, omat pojat on kehittyneet, nyt me ollaan toissaan tappelemassa kullasta. Eihän tuolla puheella välttämättä mitään katetta olisi ollut, mutta hitot siitä, kyse on markkinoinnista. Eikä tuollainen touhu olisi maksanut pennin latia. Jokainen lehti ja tulosruutu olisi julkaissut nuo tekstit, ja veikkaaja olisi kirjoittanut juttuja analysoidakseen onko Jussin puheissa perää vai ei. Ja tämä ilmaiseksi.

Miksei näin tehdä? Miksi Bluesilta puuttuu ne "kasvot"? Jussin pitäisi olla ne kasvot, jos hän todella haluaisi tätä hommaa viedä eteenpäin. Pitäsisi pistää itsensä likoon, silläkin uhalla että tekee itsestään pellen tyyliin Virmanen/Harkimo (näillä mennään).

Tuohon kun olis sitten pistänyt pikkuisen markkinointirahaa päälle, olis touhu katsomossa ihan erinäköistä.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Miettikää nyt oikeesti. Olisiko tähän edes tarvittu muuta kuin näiden hankintojen jälkeen Jussi uhoamassa joka mediassa kevät/kesä ajalla, että tällä porukalla me otetaan mestaruus. Että nyt on ne palaset paikallaan mitä viime kaudelta puuttui, omat pojat on kehittyneet, nyt me ollaan toissaan tappelemassa kullasta. Eihän tuolla puheella välttämättä mitään katetta olisi ollut, mutta hitot siitä, kyse on markkinoinnista. Eikä tuollainen touhu olisi maksanut pennin latia. Jokainen lehti ja tulosruutu olisi julkaissut nuo tekstit, ja veikkaaja olisi kirjoittanut juttuja analysoidakseen onko Jussin puheissa perää vai ei. Ja tämä ilmaiseksi.

Olisi varmasti herättänyt ärsytystä, naurua tms. mutta pääasia että Blues olisi herättänyt edes jotain reaktioita ja näkynyt jossakin. Jokereita pääasiassa inhotaan, mutta kukaan ei voi väittää että Jokerit olisi muille aivan sama. Pahinta Bluesissa on tällä hetkellä se, ettei se kiinnosta ketään koska ulospäin näyttää siltä kuin sitä ei edes olisi. Paitsi silloin kun se käy pelaamassa jossakin muualla saatetaan paikkakunnalla todeta että "jaa joku Blues tulee tänään vieraaksi".
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Miksei näin tehdä? Miksi Bluesilta puuttuu ne "kasvot"? Jussin pitäisi olla ne kasvot, jos hän todella haluaisi tätä hommaa viedä eteenpäin. Pitäsisi pistää itsensä likoon, silläkin uhalla että tekee itsestään pellen tyyliin Virmanen/Harkimo (näillä mennään).

Tää on muuten hyvä pointti. Kuka kantaa Bluesin kasvoja tällä hetkellä? Kuka Blues on? Viime vuosina meillä on ollut niin karismaattinen valmentaja, että koko jengi henkilöityi hänen ympärilleen. Nyt sellaista ei ole (eikä tämä tarkoita, etteikö Marjamäki voisi tai olisi hyvä valmentaja), joten kuka edustaa Bluesia? Toimitusjohtajaa ei näy peleissä eikä lehdissä, eikä ole sinänsä tarviskaan, mutta kuka sitten antaa kaukalon ulkopuoliselle toiminnalle kasvot? Vuorinen? Tietääkö kukaan edes miltä kaveri näyttää?

En siis väitä, että tällaisia kasvoja edes tarvittaisiin, mutta tässä hetkessä, Matikaisen neljän päävalmentajavuoden jälkeen kaivattaisiin kipeästi sitä, että joku ottaisi "homman haltuun". Että joku tekisi juuri tuon mistä thnninen tuossa puhuu. Tässä nykylinjassa ei ole mitään järkeä.
 

thnninen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon jääkiekkojoukkue, millä nimellä milloinkin
Olisi varmasti herättänyt ärsytystä, naurua tms. mutta pääasia että Blues olisi herättänyt edes jotain reaktioita ja näkynyt jossakin. Jokereita pääasiassa inhotaan, mutta kukaan ei voi väittää että Jokerit olisi muille aivan sama. Pahinta Bluesissa on tällä hetkellä se, ettei se kiinnosta ketään koska ulospäin näyttää siltä kuin sitä ei edes olisi. Paitsi silloin kun se käy pelaamassa jossakin muualla saatetaan paikkakunnalla todeta että "jaa joku Blues tulee tänään vieraaksi".

Voi olla että olisi herättänyt. Aivan sama. Olisi kumminkin antanut sen kuvan että mr. Blues itse uskoo tähän touhuun, ja kuten totesit, mikä tahansa reaktio olisi ollut nykyistä parempi.
Mä kun olen ihan varma että tällä nykyisellä joukkueella on ihan ajateltu menestyä, vaikka se ei kallis olekaan. Miksei tätä sitten ole kerrottu kellekään?

Valmentajan on turha menettää uskottavuuttaan mesoamalla julkisuudessa, Jussi sen voisi hyvin tehdä. Tai sitten vaan Blues yleensä, eli joku toimistolta seuran nimissä. Omiin uskomisessa ei ole mitään vikaa, eikä sen julistamisessa, että tää on meidän kausi. Toki se sitten 10. kertaa peräkkäin alkaa menettää uskottavuuttaan jos menestystä ei tule, mutta mitäs siitä, se ei ole tän hetken ongelma.

Tän hetken ongelma on tää täydellinen näkymättömyys, joka saa aikaan sen fiiliksen ettei meillä edes ole varteenotettavaa joukkuetta.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mä olen pikkuisen eri mieltä eräiden kirjoittajien kanssa siitä, onko menestys parasta markkinointia. Mestaruus, ehkä, jos siihen on yhdistetty runkosarjassa hyvin menneet pelit.

Yllätyshopea paskan runkkarin jälkeen, ei sillä tee markkinointimielessä itsellään yhtään mitään, kuten on nähty.

Olen myös vahvasti eri mieltä siitä, etteikö espoolaisille kelpaisi "Omat pojat" ja "tiukka taistelu" - teemat ja tarinat. Kelpaisi kyllä, mutta niistä pitää todella tehdä se tarina, ja se tarina pitää myydä. Toistan, ei riitä että se tarina on, se pitää myydä.

Tätä "Omat pojat" -tarinaa on nyt ajettu sisään muutama kausi. Mutta missä on ollut se "viime kaudella otettiin hopeaa, tällä kaudella meidän pojat menee loppuun asti" - markkinointi? Koko organisaation pitäisi luoda kuvaa että nyt ollaan tosissaan, mutta sen sijaan annetaan tämmöinen "vahingosssa pärjättiin viime kaudella, anteeksi että ollaan olemassa, säästetään sit vielä vähän lisää" - kuva.

Eikä sillä oikeasti olisi edes niin väliä vaikka pelaajabudjettikin pienenisi, tärkeintä on se kuva minkä suuri yleisö saa. Täksi kaudeksihan itse asiasaa on hankittu maalintekijöitä, menestykseen on jopa ihan järjelliset mahdollisuudet. Jokainen voi siis miettiä miksi tunne on se, että tämä kausi on luovutettu. Tähänhän ei olisi joukkueen kokoonpanon puolesta mitään syytä.

Miettikää nyt oikeesti. Olisiko tähän edes tarvittu muuta kuin näiden hankintojen jälkeen Jussi uhoamassa joka mediassa kevät/kesä ajalla, että tällä porukalla me otetaan mestaruus. Että nyt on ne palaset paikallaan mitä viime kaudelta puuttui, omat pojat on kehittyneet, nyt me ollaan toissaan tappelemassa kullasta. Eihän tuolla puheella välttämättä mitään katetta olisi ollut, mutta hitot siitä, kyse on markkinoinnista. Eikä tuollainen touhu olisi maksanut pennin latia. Jokainen lehti ja tulosruutu olisi julkaissut nuo tekstit, ja veikkaaja olisi kirjoittanut juttuja analysoidakseen onko Jussin puheissa perää vai ei. Ja tämä ilmaiseksi.

Miksei näin tehdä? Miksi Bluesilta puuttuu ne "kasvot"? Jussin pitäisi olla ne kasvot, jos hän todella haluaisi tätä hommaa viedä eteenpäin. Pitäsisi pistää itsensä likoon, silläkin uhalla että tekee itsestään pellen tyyliin Virmanen/Harkimo (näillä mennään).

Tuohon kun olis sitten pistänyt pikkuisen markkinointirahaa päälle, olis touhu katsomossa ihan erinäköistä.


Oli niin hyvin kirjoitettu, että piti lainata koko teksti. Olen ehdottomasti samaa mieltä, että nimenomaan tarina on tärkeä! Ja menestys on hyvä punainen lanka tarinalle, ja vielä omilla pojilla saavutettuna. Kaikki ainekset hyvään tarinaan olisi olemassa, ei tarvitsisi muuta kuin hyvä mainostoimisto, ja idea, niin homma olisi valmis myytäväksi kansalle.

Myös Toimarin (tai jonkun muun organisaatiosta) medianäkyvyys on äärettömän tärkeätä. Siinä mielessä Pelicans on onnellisessa asemassa, että vaikka pelillisesti tulee joka vuosi lunta tupaan, niin Nupe on hyvä mainoskasvo ja mediapersoona, joka nostaa koko organisaation kiinnostavuutta. Lisäksi sitä on osattu hyödyntää lähes optimaalisesti! Mainokset eivät ole mitään ison rahan tekeleitä, vaan tärkeää niissä on nimenomaan tarina ja idea!

On sääli, että Espoossa munattiin totaalisti viime kevään tuhkimotarina täysin. Ja tämä ei ole vittuilua, vaan puhtaasti sympatiaa. Ärsyttää fanien puolesta, että siitä ei tehty hengennostattavaa sankaritarinaa sopivalla talvisota-henkisellä uholla varustettuna.

Espoossa tarvittaisiin omistajaksi esim. Jere Lehtinen. Oman kylän poika, joka on lajin suuria nimiä, ja joka toisi organisaatioon uskottavuutta. ja vielä jos Jere olisi käytettävissä seuran kehittämiseen ja sitoutoisi siihen 100% niin varmasti Espoossa potentiaalia on vaikka mihin. Nyt vaan välittyy liian paljon se, että seuraa johdetaan harrastuksena, eikä "elämä tai kuolema asenteella".

Toivottavasti saatte homman raiteille joskus, sm-liiga tarvitsee mahdollisimman monta hyvin hoidettua organisaatiota, ja tällä hetkellä Blues on siitä helvetin kaukana!
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Espoossa tarvittaisiin omistajaksi esim. Jere Lehtinen. Oman kylän poika, joka on lajin suuria nimiä, ja joka toisi organisaatioon uskottavuutta. ja vielä jos Jere olisi käytettävissä seuran kehittämiseen ja sitoutoisi siihen 100% niin varmasti Espoossa potentiaalia on vaikka mihin. Nyt vaan välittyy liian paljon se, että seuraa johdetaan harrastuksena, eikä "elämä tai kuolema asenteella".

Aamen.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Minusta tämä muualta muuttaminen ja "espoolaisuuden" puute on pelkkää paskanjauhamista. Toki Espoossa on paljon syntyperältään ulkopaikkakuntalaisia, mutta moni tällainen on espoolaistunut ja alkanut kannattamaan Bluesia.

Olen tästä eri mieltä ihan oman kokemukseni perusteella. 98 % tuntemistani espoolaisista on kotoisin muualta (en laske tähän pieniä lapsia) ja 100 % näistä kiekkoa seuraavista kannattaa "kotikylänsä" jääkiekkojoukkuetta. Joten kyllä Espoo kärsii vielä tästä vuosia, kunnes toinen sukupolvi valitsee itse mitä seuraa kannattaa.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Olen tästä eri mieltä ihan oman kokemukseni perusteella. 98 % tuntemistani espoolaisista on kotoisin muualta (en laske tähän pieniä lapsia) ja 100 % näistä kiekkoa seuraavista kannattaa "kotikylänsä" jääkiekkojoukkuetta. Joten kyllä Espoo kärsii vielä tästä vuosia, kunnes toinen sukupolvi valitsee itse mitä seuraa kannattaa.

Prosenttiluvut ovat hienoja, mutta kerro myös ihan lukumäärä, montako espoolaista tunnet? En missään nimessä väittänyt, että kaikki espooseen muuttaneet alkavat kannattaa Bluesia heti muuttamisen jälkeen. Ja pitää muistaa myös sekin, että on aivan eri asia muuttaa esim. Turusta Espooseen, jolloin omassa kaupungissa oli jo liigajengi, kuin esim. Kotkasta tai Hangosta. Pointti oli se, että vaikka on syntyjään "ulkopaikkakuntalainen", henkilö voi espoolaistua ja alkaa kannattaa Bluesia koko sydämestään. Ei siihen tarvita "puhdasveristä" espoolaisuutta. Anteeksi kyseenalaiset termini.
 

~KarKaus~

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers ja Kiekko-Espoo
Kyllä se prosentiaalisesti on järkyttävän pieni vähemmistö, jotka Espooseen muuttaneista alkavat Bluesia kannattamaan. Heidän lastensa kohdalla tilanne on toki eri, riippuen jatkavatko lapset vanhempiensa linjalla vai pyrkivätkö löytämään pääkaupunkiseudulta sen mielenkiintoisimman jengin (HIFK tai Jokerit useimmiten).

Bluesin markkinoinnissa pitäisi ymmärtää, että tuloksia ei tule heti, mutta jos jotakin jättää tekemättä - se näkyy heti. Pitäisi lyödä pöytään kymmenen vuoden markkinointisuunnitelma, jolla pyrittäisiin saamaan pääkaupunkiseudun nuoria ja vanhempiakin tuntemaan Blues siksi "oikeaksi" jengiksi.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Bluesin markkinoinnissa pitäisi ymmärtää, että tuloksia ei tule heti, mutta jos jotakin jättää tekemättä - se näkyy heti. Pitäisi lyödä pöytään kymmenen vuoden markkinointisuunnitelma, jolla pyrittäisiin saamaan pääkaupunkiseudun nuoria ja vanhempiakin tuntemaan Blues siksi "oikeaksi" jengiksi.

Tavallaan joo, mutta ennenkaikkea pitäisi olla jatkuvasti valmis reagoimaan eri asioihin, kuten nyt nähtyyn yleisökatoon. Ei nykymaailmassa voi tehdä kovin kattavia monen vuoden markkinointisuunnittelmia, mutta strategian pääpiirteittäin voi. Olen aivan satavarma, ettei Bluesilla ole toiminnassaan kaukalon ulkopuolella minkäänlaista suunnitelmallisuutta vaan siellä mennään kausi kerrallaan, milloin logoja, milloin sloganeja vaihdellen. Mihinkään ei reagoida ajoissa, sillä resursseja tai halua siihen ei yksinkertaisesti ole. Koko hommaa on leimannut niin vahva puuhastelun maku, että naapurikaupungin jengien hyvät ja vahvaa "me-henkeä" luovat mainoskampanjat näyttävät kuin eri aikakaudella tehdyiltä.

Mitä sitten tekisin itse? Unohtaisin keskustelun espoolaisuudesta, landelta "kaupunkiin" muuttaneista ja muusta todellisen ongelman kiertelystä. Se ongelma on tämä: Blues ei ole mielenkiintoinen seura. Faneista tämä voi tuntua tylyltä, mutta tulokset, 2800 ja 3200 katsojaa avausmatseissa, puhuvat selvää kieltä. Tämän myöntäminen on ensimmäinen askel sillä polulla, jonka päässä häämöttää jo jotain parempaa. Yksi tie voisi olla seuraava:

Viimeiset neljä verrattain menestyksekästä vuotta on antanut oivan pohjan ja siemenen aidon identetiteetin (en puhu pelillisestä identiteetistä) löytämiseen. Nyt tätä tarinaa pitäisi tukea ja jatkaa joka puolella, jotta ihmiset kiinnostuisivat siitä, samaistuisivat siihen edes jollain tasolla ja sitä kautta "ostaisivat" jutun omakseen. Ei siihen tarvita mitään "espoolaisuutta" (mitä se edes on?) tai muitakaan kikkakolmosia. HIFKin legendaarinen "brändi" syntyi yhdellä kaudella Carl Brewerin ansiosta. Siitä asti seurassa on osattu, tahattomasti ja tahallisesti, pitää kiinni niistä arvoista ja imagosta, joka tuolloin jengistä syntyi. Tuossa välissä on vaihtuneet niin pelaajat, valmentajat, toimistoäijät, omistajat kuin valtaosa kannattajistakin, mutta niin vain HIFK mielletään edelleen samankaltaiseksi joukkueeksi kuin tuolloinkin. Ei kyseessä ole mikään rakettitiede eikä ole mitään syytä miksei tuota voisi toistaa myös täällä, omin eväin toki. Fanien hieno tifo JYP-ottelussa on juuri sitä tarinaa, mitä myös seuran olemattoman markkinoinnin pitäisi jauhaa: miehet vaihtuu, asenne pysyy. On ihan sama pelaako joku Karalahti jengissä vai ei, Blues on edelleen se sama asennejengi, joka jauhoi runkosarjan ykkösestä ja kakkosesta muussia viime keväänä. Ja sen peli, jos joku, on näkemisen arvoista. Tämä on se tarina, josta nyt pitäisi puhua.

Tää jauhanta keskittyy nyt taas pelkkään markkinointiin, joka lienee vain oire seuran suuremmista toiminnallisista ongelmista, mutta se on se meille kannattajille näkyvin osa, jota on helppo myös kritisoida. Seuran talousasioista en tiedä kuin kuulopuheita, joten niitä ei viitsi edes miettiä.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Olen kanssa sitä mieltä, että ongelma ei ole "aitojen" espoolaisten pieni määrä. Espoo on iso kaupunki, jossa pitäisi ilman muuta olla riittävästi jengiä täyttämään halli. Ja nimenomaan monet lapset ovat kasvaneet espoolaisuuteen, vaikka vanhemmat muualta ovatkin.

Konkreettinen esimerkki: Veljeni muutti espooseen varmaan 10 vuotta sitten. Hän ei varsinaisesti ole ottanut espoolaisuutta siten, että kunnolla kannattaisi Bluesia, mutta hänen poikansa kyllä kannattaa intohimoisesti Bluesia. Ja poikaa sitten viedään hallille otteluita katsomaan. Ja näistä pojista pitäisi kasvattaa sellaisia Bluesin kannattajia, että seura säilyisi sydämessä, vaikka kunta vaihtuisikin Helsinkiin myöhemmin (tai muualle Suomeen). Tässä työssä Blues on epäonnistunut.

Minusta ongelma on nimenomaan pitkäjänteisen kehittämisen puute! Ei ole strategiaa, joka olisi kaiken toiminnan peruskivi. Kun tuo työ jätetään tekemättä, on kaikki toiminta vaan reagointia ilmeneviin tilanteisiin, ja tilanteet ovat liian usein joitain ongelmia.

Strategian yksi kulmakivi olisi nimenomaan espoolaisen kiekkoseuran tarinan kehittäminen. Tuota tarinaa pitää sitten viestiä kuluttajilla ja yhteistyökumppaneille. Tarinan avulla voisi sitouttaa yrityksiä, jotka haluavat olla myös mukana tuota tarinaa tai kokevat sen olevan lähellä oman yrityksen tarinaa.

Aineksia ja eväitä on tarjottu tarinalle, mutta kun strategia ja suunta puuttuu johdolta, ei mitään hyvää tapahdu. Kaiken alku ja juuri on johtoporras, ja ilman sen muutoksia ei Espoon kiekko varmasti nouse.

En myöskään allekirjoita sitä, että Espoossa pitäisi olla koko ajan "parasta" kiekkoa, jotta yleisö siitä kiinnostuisi. Jos seurasta olisi viestittävissä jokin suunnitelma ja tarina, niin yleisö kyllä sitoutuu siihenkin, jos se on mielenkiintoinen. Jos ainoa lähtökohta on, että aina tulee olla voittavaa kiekkoa, niin heikossa hapessa on kulttuuri, mutta en usko, että oikeasti näin tilanne on.

Siinä taas vieraisiin pöytiin huutelua :) Toivottavasti ette ota provoiluna.
Tämä on omalla tavallaan mielenkiintoinen aihe laajemminkin, ja sen vuoksi tätä tulee sivusta seurattua.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Aineksia ja eväitä on tarjottu tarinalle, mutta kun strategia ja suunta puuttuu johdolta, ei mitään hyvää tapahdu. Kaiken alku ja juuri on johtoporras, ja ilman sen muutoksia ei Espoon kiekko varmasti nouse.

En myöskään allekirjoita sitä, että Espoossa pitäisi olla koko ajan "parasta" kiekkoa, jotta yleisö siitä kiinnostuisi. Jos seurasta olisi viestittävissä jokin suunnitelma ja tarina, niin yleisö kyllä sitoutuu siihenkin, jos se on mielenkiintoinen. Jos ainoa lähtökohta on, että aina tulee olla voittavaa kiekkoa, niin heikossa hapessa on kulttuuri, mutta en usko, että oikeasti näin tilanne on.

Siinä taas vieraisiin pöytiin huutelua :) Toivottavasti ette ota provoiluna.
Tämä on omalla tavallaan mielenkiintoinen aihe laajemminkin, ja sen vuoksi tätä tulee sivusta seurattua.

En missään tapauksessa ota provoiluna. Hyvää tekstiä Lahen suunnalta.

Espoossa tosiaan lähti Matikaisen aikana nousemaan selkeä tarina, joka viime keväänä muuttui jo tuhkimotarinaksi. Ja selkeä identiteetti. Nuori, nälkäinen ja viimeiseen asti taisteleva Blues. Itse asiassa siihen identiteettiin ei edes sovi kallis joukkue. Asian voisi kääntää jopa päälaelleen: Meillä ei ole samanlaisia kalliita tähtiä kuin naapurissa mutta meillä on jumalauta asennetta.

Minä pidän tuosta Bluesista huomattavasti enemmän kuin siitä kalliista tähtien Bluesista (Timo Hirvonen + muukalaislegioona) joka oletusarvoisesti lähti joka kausi hakemaan kultamitalia ja joka kausi se sai pettyä paitsi urheilulliseen tulokseen, myös yleisömääriin.

Kyllä noista eväistä olisi sapluuna rakennettavissa, mutta kun seuran pitäisi pystyä/haluta myös se julkituoda. Radiohiljaisuudella ei puhutella yhtään ketään.
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Mun mielestä viime kauden alussa yritettiin vähän luoda tarinaa. Tehtiin mainosta, "Aidosti Espoolaisesta Bluesista", jossa kapteenistomme kertoi tarinaa pelaamisen aloittamisesta kohti nykypäivää. NHL-tyylinen mainos, joka mielestä oli askel oikeaan suuntaan. Ikävä kyllä on otettu kolme taas taaksepäin.

Vähän sama juttu, kun että mietin viime kaudella, että olisi kiva, kun käytävillä olisi kunnon screenit, josta voisi katsoa vaikka parhaita paloja muista otteluista erätauolla tai vaikka tästä ottelusta. Voisi katsoa haastatteluita tai ihan mitä vaan. Screenit tuli, kuin tulikin loppukaudesta ja niistä peliä näytetään, jopa Blues News erätauolla, mutta kun ei kuulu edes äänet sinne käytävällä, niin kiva se on katsoa haastattelua mistä ei saa sanomaa selville.

Yksi mitä olen miettinyt myös on ensimmäisen erätauon junnujen rangaistuslaukaukset. Miksei niitä mainosteta ensimmäisen erän aikana. Moni ei varmasti edes tajua, että sellaisia siellä vedetään ja jos tajuaisi, niin mielellään katsoisi niitä. Olisi kaikille mukavampaa, mikäli suurempi osa ihmisiä jäisi katsomaan sitä, mielestäni erittäinkin viihdyttävää showta. Kioskeilla olisi erätauolla lyhyempi jono, kun ihmiset tulisivat kahdessa syklissä sinne, pelaajien olisi kivempi vetää isommalle yleisölle, mainostaja saisi enemmän huomiota mikäli katsojia olisi enemmän jne. Pari ilmoitusta, yksi vaikka ennen pelin alkua ja yksi erän aikana auttaisi varmasti asiaa.

Pienet asiat tekisivät mielestäni ottelutapahtumasta viihdyttävämmän. Tosin minä olen ehkä huono ihminen sanomaan, koska kaikesta tästä huolimatta istun ja tulen istumaan hallilla niin kauan, kun Espoossa kiekkoa pelataan.
 

lade

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutama ajatus

2005 keväällä kun Blues jäi poffeista ulos ja koko homma oli levällään - koutsia vaihdettu ja Chrisulle annettu kenkää - saatiin muutos organisaatioon. Lintunen tuli tj:ksi, Rami urheilupuolelle, Hole pelaajakoordinaattoriksi ja uusi ammattimainen valmennustiimi (Kake, Petu, Torenius). Nykyään tuosta possesta on enää Torenius jäljellä. Ei sillä, että näistä herroista kaikkia olisi ikävä, mutta silloin seurassa oli tekemisen meininkiä ja selkeä, ammattimainen muutos parempaan.

Asiat ovat viimeisten parin viime vuoden aikana levinneet taas siihen pisteeseen, että seuraan pitäisi saada samankaltainen muutostuuli. Ennen kaikkea toimiston väkeen on mennyt kaikki usko, mutta siitähän tällä palstalla onkin jauhettu jo moneen otteeseen - ihan aiheesta toki.

Mielestäni Salonojan ammattitaito ei riitä pyörittämään tj:n hommaa edes Bluesin kokoisessa yrityksessä. Ainakaan hän ei näytä olevan tarpeeksi fiksu, että palkkaisi ympärilleen itseään fiksumpia ja ammattitaitoisempia ihmisiä. Korostettakoon tässä nimenomaan sitä myynnin ja markkinoinnin osa-aluetta. Tietty ymmärrän, että budjetteja halutaan pienentää, mutta jos seura halutaan tappaa samalla, kohta sitä ei enää edes ole.

On hämmästyttävää, miten huonosti viime kausien suhteellisen loistavaa urheilullista menestystä ei ole osattu hyödyntää maksavan asiakaskunnan kasvattamisessa. Kelatkaa, mikä meno jossain Kuopiossa, Porissa tai Raumalla olisi Bluesin viime vuosien menestyksellä (viimeiset 5 v: pari hopeaa + pari välieräpaikkaa siihen päälle). Espoo ja pk-seutu ovat toki suht haastava markkina-aluetta muun viihdetarjonnan lomassa, mutta kyllähän täällä urheiluväkeäkin on!

Kateellisena voi vaan katsoa, kuinka Jokerit ja HIFK mainostaa lehdissä, dösäreillä ja radiossa näyttävästi ja kuuluvasti; Bluesin kausarimainoksen olen joskus nähnyt jonkun taksin kyljessä (about vuosi sitten). Myöskään hallin viihdetarjonnassa ei esim. viime kaudella ollut hurraamista; tällä kaudella en ole hallille itse vielä ennättänyt. Jos saan sanoa, niin parempaa musiikkiakin saisi soittaa. Enemmän esimerkiksi rock-klassikoita, ei mitään helvetin NRJ:n valmista hittilistaa.

Ehkä parin ekan kotipelin yleisömäärät (pe & la -pelit vielä, c'mon!) herättää The Jussin tekemään jotain. Nyt tarvittaisiin vähän sitä intohimoa tähänkin seuraan, tämähän on on kuin pikku-Nokia tällä hetkellä: kaikki menee päin persettä..
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Vähän sama juttu, kun että mietin viime kaudella, että olisi kiva, kun käytävillä olisi kunnon screenit, josta voisi katsoa vaikka parhaita paloja muista otteluista erätauolla tai vaikka tästä ottelusta. Voisi katsoa haastatteluita tai ihan mitä vaan. Screenit tuli, kuin tulikin loppukaudesta ja niistä peliä näytetään, jopa Blues News erätauolla, mutta kun ei kuulu edes äänet sinne käytävällä, niin kiva se on katsoa haastattelua mistä ei saa sanomaa selville.
Tähän täytyy kyllä sanoa, että monet varmasti haluavat myös keskustella. Tuolloin kuuluu joko puheen hälinä tai sitten haastattelu. Itse olen ensimmäisen kannalla. Haastattelut kuulee katsomoon, mutta tuolloin tule lähdettyä "ostoksille" erätauolla... haastava tilanne.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tähän täytyy kyllä sanoa, että monet varmasti haluavat myös keskustella. Tuolloin kuuluu joko puheen hälinä tai sitten haastattelu. Itse olen ensimmäisen kannalla. Haastattelut kuulee katsomoon, mutta tuolloin tule lähdettyä "ostoksille" erätauolla... haastava tilanne.

Nuo screenithän näyttävät tasan samaa kuvaa kuin mediakuutio, joten itseä kiinnostavat videot voi katsoa myös katsomossa. Jos haastikset haluaisi kuulla käytävillä, äänien pitäisi olla aivan tajuttoman kovalla, jolloin kommunikointi muiden ihmisten kanssa olisi mahdotonta. Itse en kaipaa käytäville mitään muuta uudistusta kuin paremman raflatarjonnan. Tällaiset koostevideot muista matseista ja haastikset ovat oikeastaan yhdentekeviä, kukaan ei tule matsiin niiden takia. Toki Blues News oli ihan mielenkiintoinen lisä, jonka poistaminen harmittaa, mutta jos jossain haluttiin säästää, SE oli oikea kohde. Kunhan vaan säästyneet rahat olisi käytetty fiksusti...
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Pitisiköhän tässä alkaa pohtimaan mitä espoolainen edustuskiekko olisi ilman Jussia? Tuntuu näin hallitun tai hallitsemattoman alasajon käydessä siltä, että tämä tilanne on päivä päivältä lähempänä.
 

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ongelma ei ole pelkästään se, että ei ole markkinointi/myyntiorganisaatiota. Ongelma lähtee siitä, että firmaa johtaa oman toimien ohella puheenjohtaja/toimitusjohtaja tittelillä Salonoja.

Ei yrityksissä voi olla OTO- toimaria! Organisaation johtaminen on kokopäivätyötä, ja vielä erittäin vaativaa sellaista kokopäivätyönäkin. On käsittämätöntä, että Salonoja luulee voivansa toimia TJ:nä tuolla tavoin, ja se on niin karkeaa tehtävän aliarviointia, ettei mitään rajaa.

Ja kun organisaatiota ei johdeta kunnolla, ei muukaan toiminta voi toimia kunnolla. Ylipäätään se, että firman hallituksen puheenjohtaja on samalla toimitusjohtaja on huono yhtälö! Pääomistaja voi olla hallituksen puheenjohtaja, mutta organisaation toimitusjohtajan tulee olla päätoiminen ammattilainen, joka vastaa toiminnan operatiivisesta toteuttamisesta sekä osallistuu aktiivisesti strategian tekemiseen (ja toteuttamiseen). Hallitus hyväksyy strategian ja antaa sitä kautta tukensa toimivalle johdolle (tai hylkää sen, joka yleensä tarkoittaa myös epäluottamuslausetta toimitusjohtajalle).

Näin ollen minusta tulisi ensin kiinnittää Bluesiin osaava toimitusjohtaja, joka elää ja kuolee Bluesin mukana. Tämä alkaa sitten rekrytoida omia luottohenkilöitä, joiden kanssa toiminnalle haetaan suunta ja toteutetaan se.
 

scholl

Jäsen
Sen keskeinen sisältö oli, että espoolaisia nappaa vain kaikkein paras. Ei mikään "omat pojat" tai muu sen kaltainen kotiseutuhenki. Ei sellaista Espoossa ole. Espoo on muuttajien kaupunki, jos kaupunki ollenkaan. Juuret ovat muualla. Useimmiten Helsingissä. .

Niin tai Oulussa tai vaikkapa siellä Lappeenrannassa. Blues ei voi olla SaiPa, kun ei ole mitään sellaista kotiseutuhenkeä. Olen ennenkin paasannut siitä, että Bluesia ei saa markkinoida espoolaisuudella, koska sellaista ei ole, vaan pitää löytää muut argumentit, joilla saadaan tarpeeksi iso määrä ainakin puolen miljoonan potentiaalisen ihmisen joukosta tulemaan hallille. Jossain vaiheessa on metrorata Sipoosta Kirkkonummelle niin kyllähän siellä porukkaa on ja ensivaiheessa jos keskitytään vaikkapa houkuttelemaan Otaniemestä ja Keilasatamasta opiskelijat ja työssäkäyvät päivän päätteeksi lätkämatsiin ja tehdä siitä heille tapa nähdä kavereita, niin se on oikea tie. Yhteisöllisyyden voi rakentaa muullakin tavalla kuin kotiseuturakkaudesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös