Työskentelen asiakaspalvelussa ravintola-alalla ja olen havainnut yhden selkeän asiakastyypin, joka saa veret kohisemaan. Päähäni ei mahdu, mikä hemmetin kiire siinä tilatessa voi olla, mutta siitä huolimatta koko jättipitkä tilaus on lueteltava nanosekunnissa. Kassakoneen kanssa ei ihan pysy perässä ja sitten kun alkaa kysyä, että mitä oli sen ja sen kanssa, lataa asiakas vastauksen kiukkuisella "juurihan minä sanoin" -äänensävyllä. No, olen nykyään jo niin vittuuntunut näihin tapauksiin, että olen ottanut tavakseni keskeyttää kylmänviileästi ja sanoa, että mennään yksi asia kerrallaan. Joskus ihmiset tuossa vaiheessa tajuavat, mistä kiikastaa, mutta joskus taas näkyy selkeitä ärsyyntymisen merkkejä.
Toinen raivostuttava asiakasryhmä on "minä olen jumala, palvele minua polvillasi" -ryhmä. Tällä tarkoitan ylimielisiä ihmisiä, jotka tilaavat sapuskansa epäkohteliaasti, tiuskien ja pöytään notkuen. Pieni kohteliaisuus ei olisi kiellettyä, mutta tuntuu, että suurimmalle osalle näistäkään ei vain ole lapsena opetettu esim. sanaa "kiitos".
Ja sitten vain yövuoroon illalla, tervetuloa syöpöttelemään kaikki 30-vuotiaat yhden pullollisen liikaa juoneet kännikalat. Ok, onneksi jotkut, yllättävän suurikin osa heistä, osaavat käyttäytyä.