Mikä ärsyttää ihmisissä

  • 40 230
  • 307
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Predator kirjoitti:
Mitä tarkoitat ravintoloissa pätijöillä? .

No perkele, kyllähän sitä pitää asioista sanoa jos ne ovat väärin tehty tai tuodaan jotakin jota et ole tilannut, se on selvä. En tarkoita tälläistä, vaan ihmisiä jotka juoksuttavat valittavat ennen kuin itse palvelutilanne on alkanutkaan. He ovat kerran käyneet Mallorcalla ja muistavat jonkun viinin sitä pitäisi saada välittömästi ja ihmetys on suuri kun kyseistä merkkiä ei löydy. Käyttävät henkilökuntaa oman egonsa pönkittämiseen, kertovat vitsejä joita kukaan ei halua kuulla, puhuvat voimakkaalla äänellä että varmasti kaikki kuulevat kuinka hän on saapunut paikalle. Napsuttelevat sormiaan, yleisesti ottaen nämä juntit käyttävät henkilökuntaa oman alemmuskombleksinsa työkaluna. Asiasta pitää sanoa se on aivan eri asia!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itseänihän vituttaa tällä hetkellä tyypit, jotka luulevat tietävänsä muiden ihmisten asiat paremmin, kuin he itse. Tunnen ainakin muutaman henkilön, jotka ovat jatkuvasti arvostelemassa muiden ihmisten omaa elämää koskevia päätöksiä, vaikka asia ei heille kuulu mitenkään.

Seuraavanlaiset kommentit vituttavat, jos niitä kuulee jatkuvalla syötöllä:

- "Minkä helvetin takia sä tuollaisen ostit? Olisit investoinut 100€ enemmän niin olisit saanut paremman!"

- "Niin no... sinuna ostaisin kyllä hetkessä paremman television, kun olet nyt töissäkin!"

- "Osta uusi tietokone!"

- "Mitä helvetin vikaa siinä naisessa muka olisi?"

- "Mitä helvettiä sä muka väität?! Mies on ollut töissä jo kaksi kuukautta ja ei muka ole varaa ostaa.... ?!?!?"

- "Mitä helvetin järkeä sinne on lähteä matkalle?! Itse menisin ihan muualle!"

- "No hei... voit sä nyt mulle kertoa tuosta... en kai mä nyt kerro kenellekään...." (tämä siis liittyen työ- ja järjestösalaisuuksiin)

- "Se on paska baari. Mitä sä sellaisessa käyt?"

Ja niin edelleen... eivät nuo kommentit yksinään ärsytä, mutta kun muutama henkilö on olevinaan sellainen absoluuttinen totuus, jonka mielipide asioista on ainoa oikea... silloin palaa käämit. Ja totaalisesti. Erityisen kivaa oli nyt kun muutin uuteen asuntoon ja hankin huonekaluja... eräs tuttu arvosteli jokaisen huonekaluni huonoksi ostokseksi, jollaista hän ei olisi ostanut. Kun perustelin säästäväni Interrail -matkaa varten, hän vaan totesi laittavansa ainakin itse kotinsa kuntoon ennen kuin alkaa mitään matkoja suunnittelemaan...

Eipä siinä, ihmisillä saa olla mielipiteitä, mutta tajuaisivat perkele pitää suunsa kiinni silloin kun en kysy neuvoja... MINÄ PÄÄTÄN ASIANI ITSE!
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Stolk-2 kirjoitti:
Myöskin ihmiset, jotka eivät osaa pankkiautomaatti käyttäytymistä. Ensiksi ei osata ottaa korttia esille vaan sitä etsitään vasta sitten kun on päässyt automaatille. Sitten pistetään kortti sisään ja aletaan miettiä mitä tässä tekisi. Sitten kun on saatu rahat, kortti ja kuitti, niin sitten pitää jäädä siihen automaatille lukemaan sitä kuittia. Tiedoksi niille jotka eivät vielä tiedä, niin kuitissa ei ole mitään salaista mustetta, joka katoaa automaatin luota poistuttuaan. Automaatti ei myöskään tee mitään muuta kuin antaa rahaa.

Ylläoleva.

Ihmiset joilla on pätevä mielipide kaikkeen, ns "tietäjät" (josta tietenkin olen nimimerkkinikin johtanut).

Itsekkäät autoilijat. Vilkkua ei ilmeisesti kaikissa autoissa ole (yllättävän usein tämä ominaisuus puuttuu saksalaisista edustusluokan autoista). Hullut ohittelijat jotka viime hetkellä kiilaavat minun eteeni. Joskus tekisi mieli pistää väli kiinni, mutta vastapuolelta tulevilla ei ole tämän keilan tekemisiin mitään osuutta joten pitää vaan päästää. Ja töötätä puoli minuuttia.

Ihmiset jotka jonotettuaan pikaruokapaikan tiskille 15 minuuttia alkavat vasta vuoronsa tullessa pohtia että mitäs sitä sitten syötäisiin. Erityismaininta perheille, joissa on pieniä lapsia: "Ottaisiko se Valtteri sellaisen hampurilaisen vai tällaisen ja ottaako se kananugetteja vai ranskalaisia ja mitä se Valtteri joisi? Kerro tädille/sedälle." Perkele.

Virtuaalimaailmasta voisin antaa kunniapalkinnon TOJ:ille. En tosin usko että hän on oikeasti olemassa.
 

krobbe

Jäsen
Sistis kirjoitti:
Itseänihän vituttaa tällä hetkellä tyypit, jotka luulevat tietävänsä muiden ihmisten asiat paremmin, kuin he itse. Tunnen ainakin muutaman henkilön, jotka ovat jatkuvasti arvostelemassa muiden ihmisten omaa elämää koskevia päätöksiä, vaikka asia ei heille kuulu mitenkään.

Seuraavanlaiset kommentit vituttavat, jos niitä kuulee jatkuvalla syötöllä:

- "Minkä helvetin takia sä tuollaisen ostit? Olisit investoinut 100€ enemmän niin olisit saanut paremman!"

- "Niin no... sinuna ostaisin kyllä hetkessä paremman television, kun olet nyt töissäkin!"

- "Osta uusi tietokone!"

- "Mitä helvetin vikaa siinä naisessa muka olisi?"

- "Mitä helvettiä sä muka väität?! Mies on ollut töissä jo kaksi kuukautta ja ei muka ole varaa ostaa.... ?!?!?"

- "Mitä helvetin järkeä sinne on lähteä matkalle?! Itse menisin ihan muualle!"

- "No hei... voit sä nyt mulle kertoa tuosta... en kai mä nyt kerro kenellekään...." (tämä siis liittyen työ- ja järjestösalaisuuksiin)

- "Se on paska baari. Mitä sä sellaisessa käyt?"

Ja niin edelleen... eivät nuo kommentit yksinään ärsytä, mutta kun muutama henkilö on olevinaan sellainen absoluuttinen totuus, jonka mielipide asioista on ainoa oikea... silloin palaa käämit. Ja totaalisesti. Erityisen kivaa oli nyt kun muutin uuteen asuntoon ja hankin huonekaluja... eräs tuttu arvosteli jokaisen huonekaluni huonoksi ostokseksi, jollaista hän ei olisi ostanut. Kun perustelin säästäväni Interrail -matkaa varten, hän vaan totesi laittavansa ainakin itse kotinsa kuntoon ennen kuin alkaa mitään matkoja suunnittelemaan...

Eipä siinä, ihmisillä saa olla mielipiteitä, mutta tajuaisivat perkele pitää suunsa kiinni silloin kun en kysy neuvoja... MINÄ PÄÄTÄN ASIANI ITSE!

Minkä helvetin takia sä tollasta menit kirjoittamaan? Olisit kirjoittanut jotain positiivisempaa.




Ja asiaan, ärstystä aiheuttavat ylimieliset "mä tiedän kaiken"-tyypit, jotka oikeasti ei tiedä mistään mitään.
 

Jimisola

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Hyssyttelijät:

Eli ihmiset, jotka vaativat nopeusrajoitusten pudottamista, autoihin nopesrajoittimia, hidastustöyssyjä etc. vain sen takia, että joku on joskus jäänyt auton alle.

Hyssyttelijät päivittelevät nykyajan meininkiä ja hevimusiikkia. *Piip* hyssyttelijät haluavat poistaa kaikki *piip* kirosanat TV-ohjelmista ja musiikkikappaleista. He nostavat oikeusjutun jääkiekko-ottelun tapahtumista (Lukko - IFK), ja luonnollisesti päivittelevät kuinka väkivaltaista jääkiekko on (eivät tietenkään seuraa lajia).

Jos TVssä näkyy tisu tai vähän peppua, hyssyttelijät järkyttyvät tapahtuneesta syvästi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Knower kirjoitti:
Virtuaalimaailmasta voisin antaa kunniapalkinnon TOJ:ille. En tosin usko että hän on oikeasti olemassa.

On se olemassa. Ei kukaan pysty niin hyvin teeskentelemään. Vai pystyisitkö esim. sinä ihan huvin vuoksi piruuttasi vihaamaan naisia ja ylistämään Neuvostoliittoa ja Illuminatia koko ajan, linjasta lipsumatta?

Minulla ei ainakaan ole mitään linjaa ja siitä huolimatta sekin lipsuu koko ajan sinne sun tänne.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Predator kirjoitti:
On se olemassa. Ei kukaan pysty niin hyvin teeskentelemään. Vai pystyisitkö esim. sinä ihan huvin vuoksi piruuttasi vihaamaan naisia ja ylistämään Neuvostoliittoa ja Illuminatia koko ajan, linjasta lipsumatta?

Minulla ei ainakaan ole mitään linjaa ja siitä huolimatta sekin lipsuu koko ajan sinne sun tänne.

No, ehkä asetin sanani väärin. Olisi pitänyt sanoa "toivon että hän ei ole olemassa", jota ei siis missään nimessä pidä käsittää uhkauksena tuolle keskustelupalstan velikullalle.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Olen kutsunut yv,llä TOJ,n Tallinnan turnaukseen, odottelen vastausta, ei taida pojan taidot riittää kyseiseen lajiin ? No sitten nähtäisiin onko olemassa vai ei, kieltävää vastausta en ole saanut, niin että eikös se niin mene "vaikeneminen on myöntymisen merkki".
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Mä vihaan ihmisiä jotka sanovat jonkun asian olevan TEKOTAITEELLISTA PASKAA. Mitä vittua toi termi tarkoittaa? Oon joskus pyytänyt jotakuta tuon termin sanonutta selittämään sen tarkoituksen niin vastaus on lähestulkoon aina: se nyt on vaan sellasta paskaa millä yritetään päteä eikä sitä kukaan ymmärrä.
Jos ei ite pidä jostain niin eikö voisi vaan sanoa PASKAA, mutta pitääkin sanoa TEKOTAITEELLISTA PASKAA. Siinähän tuon sanoja yrittää itse päteä.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sellaiset ihmiset, jotka alituiseen höpöttävät omista ja perheensä huolista ja vaivoista. Töissä on tämä kesänä ollut yksi hyvä esimerkki tällaisesta tyypistä. Olen saanut perusteelliset selvitykset muun muassa hänen vaimonsa diabeteksestä, tyttären hammasraudoista, äidin vyöruususta, veljen avioerosta yms yms.

Tämän hepun oma sairaskertomus on myös loputon litania. Mikäli juttuihin on uskomista, ihmettelen että mitä hän enää tekee työelämässä. Sen verran valmiilta hän vaikuttaa sairaseläkkeelle. Tuollainen säälin ja sympatian pitempiaikainen kerjääminen vituttaa.
 

Kyle

Jäsen
krobbe kirjoitti:
Ja asiaan, ärstystä aiheuttavat ylimieliset "mä tiedän kaiken"-tyypit, jotka oikeasti ei tiedä mistään mitään.

Ja sitten puolestaan "mä en tiedä mitään"-tyypit. Näitä löytyi varsinkin koulussa joka luokalta. "Voi hitto kun se koe meni huonosti" - Sain vain kymppi miinuksen. Itsensä aliarvioivat tyypit menevät jopa ohi näiden "mä tiedän kaiken"-tyyppien, näille viimmeksi mainituille voi päästä jopa vittuileen kun ei tiennytkään asioista kaikkea.

Salailijat: "Tiedän ihan helvetin hyvän jutun, mutten voi kertoa" - Kiinnosti ihan vitusti. Samoilla ihmisillä on yleensä esim. baarissa tapana kun tulee tekstiteksti viesti vaikka "salarakkaalta" näyttää viesti ainoastaan yhdelle porukasta, vaikka pöydässä istuisi 6 ihmistä.

Uhoajat: "Yks jätkä alko vittuileen ja melkein vedin sitä turpaan" - Kiinnosti taas vitusti jos "melkein" vedit sitä turpaan. Samaan kategoriaan kuuluu nämä: "Ei kannata tulla uhoamaan, tunnen porukkaa" - Koskaan ei vaan satu nää kovat jätkät samaan aikaan olemaan paikalla.

Kännääjistä ensimmäisenä sammuvat ne jotka kertovat juovansa eniten, luulevat sitten vielä ettei kukaan tiedä paljonko sitä tosiasiassa on juotu.
 

Ice Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jimisola kirjoitti:
Hyssyttelijät:

Eli ihmiset, jotka vaativat nopeusrajoitusten pudottamista, autoihin nopesrajoittimia, hidastustöyssyjä etc. vain sen takia, että joku on joskus jäänyt auton alle.

Hyssyttelijät päivittelevät nykyajan meininkiä ja hevimusiikkia. *Piip* hyssyttelijät haluavat poistaa kaikki *piip* kirosanat TV-ohjelmista ja musiikkikappaleista. He nostavat oikeusjutun jääkiekko-ottelun tapahtumista (Lukko - IFK), ja luonnollisesti päivittelevät kuinka väkivaltaista jääkiekko on (eivät tietenkään seuraa lajia).

Jos TVssä näkyy tisu tai vähän peppua, hyssyttelijät järkyttyvät tapahtuneesta syvästi.

Tunnetaan toisella nimellä kukkahattutädit ja sedät. Kieltämättä vituttaa ne itteänikin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Knower kirjoitti:
Hullut ohittelijat jotka viime hetkellä kiilaavat minun eteeni. Joskus tekisi mieli pistää väli kiinni, mutta vastapuolelta tulevilla ei ole tämän keilan tekemisiin mitään osuutta joten pitää vaan päästää. Ja töötätä puoli minuuttia.

Idiootit autoilijat, jotka eivät osaa pitää turvaväliä edessäajavaan. Ja ajattelevat, että se on heiltä pois, jos joku päättää ohittaa, vaikka tosiasiassa heitä vain ärsyttää, kun joku pääsyy nopeammin määränpäähänsä. Itse ovat niin vässyköitä etteivät uskalla ohittaa ellei ole 5 km mittaista suoraa.

Pieni vinkki: jos et aja edelläajavan takapuskurissa kiinni, kukaan ei kiilaa eteesi. Eli ei kannata leikkiä poliisia, mikään ei ole juuri vittumaisempaa kuin autoilijat, jotka vaikeuttavat ohittamista. Kuulut varmasti myös niihin, joilla nopeus nousee heti 10 km/h kun ohituskaista alkaa.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Jermu kirjoitti:
Idiootit autoilijat, jotka eivät osaa pitää turvaväliä edessäajavaan. Ja ajattelevat, että se on heiltä pois, jos joku päättää ohittaa, vaikka tosiasiassa heitä vain ärsyttää, kun joku pääsyy nopeammin määränpäähänsä. Itse ovat niin vässyköitä etteivät uskalla ohittaa ellei ole 5 km mittaista suoraa.

Pieni vinkki: jos et aja edelläajavan takapuskurissa kiinni, kukaan ei kiilaa eteesi. Eli ei kannata leikkiä poliisia, mikään ei ole juuri vittumaisempaa kuin autoilijat, jotka vaikeuttavat ohittamista. Kuulut varmasti myös niihin, joilla nopeus nousee heti 10 km/h kun ohituskaista alkaa.

Ensinnäkin mun 15 vuotta vanhalla Mazdalla ei pääse 10km/h kovempaa kun ohituskaista, hyvin usein ylämäen alla alkaa. Totta on, että nihkeästi lähden ohittelemaan, jos ei ole pitkä suora mutta johtuu lähinnä siitä että 300 000km ajetun 323 ohituskiihtyvyys ei ole niitä kaikkein parhaimpia.

Tarkennetaan, lähinnä tarkoitin jonossa ohittelijoita esim. juhannuksen paluuliikenteessä. Silloin välit on etenemisen hitaudesta johtuen hieman normaalia lyhyemmät (minunhan pitää ehtiä sanomaan TURVALLISUUSVÄLI rauhallisesti). Tällöin iskevät hullut ohittelijat (joihin sitten varmaan sinä bemarillasi kuulut) jotka eivät ymmärrä että samalla kun he aiheuttavat muille vaaratilanteita, he itse ovat kotona 1min ja 23 sekuntia aikaisemmin kuin jos ajaisivat kiltisti siinä omalla paikallansa jonossa. Mun itsetuntoon ei kauheasti vaikuta jos joku menee normaalissa tilanteessa ohi.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mäkkäri67 kirjoitti:
Jos ei ite pidä jostain niin eikö voisi vaan sanoa PASKAA, mutta pitääkin sanoa TEKOTAITEELLISTA PASKAA. Siinähän tuon sanoja yrittää itse päteä.

Kyyyllähän 'paska' ja 'tekotaiteellinen paska' ovat eri asioita. Kummelin ystävänä varmaankin muistat Paha Kurki -teatterikappaleen, joka mielestäni kuvasi osuvasti tekotaiteellista paskaa. Rehellinen paska on aiiiina parempaa kuin tekotaiteellinen - tiedät mitä saat. Tekotaiteellisessa se haju on yritetty häivyttää parilla tipalla Chanel Viitosta.

Minua ärsyttää eniten tämä tyyppi:
-'Missäs oot ollu kun ei oo näkyny?'
-'Olin sairaalassa, umpisuoli poistettiin'
-'Voi, eihän toi mitään, multa on leikattu suolisolmu, perna ja haima. Lääkäri oli kuule vielä sokea ja kuuro neekeri, voitsäkuvitella, aivan näppituntumalla veteli. Sappikivet on vaivanneet kanssa, sä et ikinä usko mimmoset tuskat oli, kukaan missään koskaan ei oo kokenu vastaavaa. Niin, ja vuonna -76 mulla vasta kauheeta olikin kun lynkkysuolen kramppi vei teholle ja sähköt katkastiin just kesken leikkauksen ja siinä mä olin suolet pöydällä...'

Prkl, että piti edes vastata koko kysymykseen.
 

chewmeister

Jäsen
Suosikkijoukkue
Inter Milan, Kärpät, TPS, HJK, Barca, Penguins
Saska Helmikallio ja muutkin mannet. Jäi pahasti Hitlerin työ kesken näiden kanssa olisi antanut juutalaisten olla ja keskittynyt näihin paskoihin. Mitä vitun hyötyä on mustalaisista?
 

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
lake79 kirjoitti:
Naisenhakkaajat, ylimieliset kusipäät, raiskaajat, äidit jotka raskaana juovat ja polttavat naiset ja ns. alkoholisti pariskunnat.
Nuo ensimmäisenä mieleeni tuli, ladon taakse vaan ja uzi laulamaan.

Onko minun lukutaitoni kadonnut, vai pitäisikö sinun mielestä oikeasti tupakoivat naiset viedä saunan taakse? Vai liittyikö tupakointi vain odottaviin äitylöihin?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Naiset, jotka eivät sano selkokielellä juuri mitään.

Kun vaimo kysyy:

- Hei kultsi, onko tämä uusi leninki mielestäsi minulle sopiva - ostin sen kun se oli alessa, eikä maksanut kuin 500 euroa? En kai minä näytä tässä leningissä lihavalta?

Minä kuitenkin kuulen tuon kysymyksen pääni sisällä näin:

- Törsäsin tänään taas aivan simona. Nyt kysyn kompakysymyksen, johon väärin vastaaminen tietää sitä, että kiukuttelen vähintään viikon....
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
lake79 kirjoitti:
äidit jotka raskaana juovat ja polttavat naiset

Vaarallisia tyyppejä tuntuvat olevan... raskaana olevat äidit juopottelevat ja polttavat toisia naisia...

Itseäni ärsyttää tällä hetkellä pari pölhöä naista, jotka tunnetaan koko Suomessa käsitteellä 'Salarakas'...
 

M10

Jäsen
Muutama nimeltä mainitsematon JA:n kirjoittaja, joiden ylimielisyys ja kaikkitietävyys paistaa teksteistä läpi vastenmielisesti. Sitten he vielä luulevat että heidän henkilökohtaiset avautumiset ja haaksirikot kohahduttavat tätä jatkoaika-yhteisöä.

Ja kaikki ne ihmiset jotka käyttävät ketä-sanaa. Aargh!!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ärsyttää vaikkapa sellaiset ihmiset, jotka luulevat selviävänsä mitä käsittämättömimmistä mokistaan tai kiusanteoistaan vain sanomalla "ei me tosissaan sitä tarkotettu" tai "mut sehän oli vaan leikkiä".

Ja ne jotka luulee, että muut ei voi ärsyyntyä mistään sellaisesta mistä ne ei itse ärsyynny.

Ja ne ei-invalidit, jotka pysäköi autonsa älyttömästi, kun ei viitsi vaivautua yhtään ylimääräistä metriä kävelemään.

Ja ne, jotka aina valittaa maksamistaan veroista, vaikka saavat enemmän valtion maksamia etuja kuin mitä itse veroja maksavat.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Morrow10 kirjoitti:
Ja kaikki ne ihmiset jotka käyttävät ketä-sanaa. Aargh!!

Ketä tarkoitat?

Kyllähän nuo ylimieliset mulkut huvittavat meikäläistä. Mutta mukavia ovat, kun yleensä heille pääsee vittuilemaan asioista, joista "ovat ylpeilleet"...

Että silleen...
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Naiset (lue vaimo,tänään) jotka aloittavat puhelun "ajoin ihan pienen kolarin tänään". Katsoin sivupeiliä ettei se menisi rikki, "ho hoiaa", en yhtään huomannut sitä sähkötolppaa. (6 metriä korkea, betonitolppa), hymyilee vienosti ja kysyy "ethän ole vihainen", en ole. Näin on, 3000 kruunua sen tuuli vei,hu hei.;)
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
tant gredulin kirjoitti:
Minua ärsyttää eniten tämä tyyppi:
-'Missäs oot ollu kun ei oo näkyny?'
-'Olin sairaalassa, umpisuoli poistettiin'
-'Voi, eihän toi mitään, multa on leikattu suolisolmu, perna ja haima.

Ton täytyy olla se sama tyyppi, kun työkaveri sille sanoi, että "perhana kun vatsa ollut löysällä viimeaikoina". Meidän tuntemamme tyyppi siihen, "ei tuo mitään, mulla on ollut ripulipaska housussa, koko aamun". Eikö ainakin kuullosta samalta, "ainahuonomminkunmuilla" tyypiltä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös