Eräs lempisanojani on rimpuilurauta. Se tarkoittaa polkupyörää, ja kuulin sen ensimmäistä kertaa ystäväni herra P:n suusta. Sitä en tiedä keksikö hän sen itse vai bongasi jostakin.
Vastaavanlainen väännös on suksia tarkoittava termi hikilaudat.
- - -
Onpa outo sana. Epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään on ainakin mulle paljon tutumpi.Minun mielisanani on näin yhtä-äkkiä ajateltuna järjestelmällisentelentelemättömyydellänsäkään. Wiki wiki.
Epäjärjestelmällistyttämättömyydellänsäkään on ainakin mulle paljon tutumpi.
Vastottain. Vasta/äskettäin. Käytössä vain Lieksan seudulla; edes naapurikunnissa näin ei sanota.
Voi olla nykyisin, ennen ei.Lieneekö Lieksalaiset levittäneet ilosanomaa mutta on tuo muuallakin Pohjois-Karjalassa käytössä.
Voi olla nykyisin, ennen ei.
Ennen kyllä kierrettiin pitkin P-Karjalaa naisia naurattamassa ja puhuttiin miten puhuttiin. Tuota sanaa harva ymmärsi.Ennen ei ollunna nettivä.
Veihti.
Moninaita vuosia sitten tuli telkkarista ohjelma suomalaisestä äijästä joka oli kiertänyt purjeveneellä maapallon ja muutenkin purjehtinut enemmän ja vähemmän suotuisissa oloissa. Häntä syletti kovasti sanan haaste käyttö kun kaikki on nykyään haastetta. Oli sitä mieltä että jos käy paskalla niin sekin on haaste. Ettei tämän haasteen käyttö asiasta kuin asiasta kovin uusi ilmiö ole. Nyt kun sitä tuli käytettyä moneen kertaan, niin onhan ärsyttävä sana.Edit: ja sellaiset suomen kielestä katoamassa olevat sanat kuin vaikea ja hankala ovat sulosanoja aina kun ovat korvaamassa sanoja haastava tai haasteellinen. Telkkarista tuli ohjelma, jossa englanninkielinen kertoja sanoi "...causes troubles...". Suomennos oli ansioitunut: "...tarjoaa haasteen...".
Kaikki nimiväännelmät, miksi niitä ikinä kutsutaankaan.