Itse otin Windows 8 Developer Preview -version käyttöön muutama kuukausi sitten. Nyt päätin hankkia koko version ja ihmettelin miten saan tuon preview -version päivitettyä, ja onnistuuko edes tuo 29,99€ päivitys kun pohjalla ei pyöri Windows XP, Windows Vista tai Windows 7 (tarjouksen mukaan nämä siis vaaditaan).
Päätin kuitenkin ostaa tuon päivityksen ja sieltä napsahti suoraan uusi Product Key ja asennus pyörähti läpi noin puolessa tunnissa. Kuten jo aiemmin mainitsin niin olen jo käyttänyt Windows 8 -developer preview versioita joten olen jo ehtinyt tottua uuteen "Metroon". Alussa kaikki otti päähän, ja erityisesti "hot corners", eli kulmien aktivoinnit hiirellä tuntuivat hyvin tuskaisilta. Nyt voin kuitenkin sanoa että takaisin en ole menossa, Windows 8 on oikeasti kätevä!
Plussat
- Uusi käyttöliittymä on yksinkertaisen kaunis
- Pitää sinut ajan tasalla. Metro-näkymään päivittyvät uudet sähköpostit, kalenterimerkinnät, FB päivitykset, sää, uutiset ym.
- Sovellukset: Hyviä sovelluksia on jo nyt saatavilla. Sovellukset kuten Netflix, Skyscanner, Cinetrailer toimivat hyvin. Näitä palveluita voi tietysti käyttää myös selaimen kautta mutta kokemus on parempi kun sovellus on suunniteltu juuri tälle palvelulle.
- Pelit: Angry Birds Space, Cut the Rope / toimii hienosti myös tietokoneella. Plussaa myös siitä että voit pelata mobiilipelejä kännykkäkäyttäjiä vastaan, esim. pelaan usein Wordfeud peliä kaveria vastaan (kaveri siis pelaa kännykällä).
- Vanha käyttöliittymä on käytettävissä. Vaikka olen kehunut uutta käyttöliittymää niin vanha on kuitenkin parempi monessa asiassa (voi olla monta ikkunaa auki samaan aikaan, joustavampi, kattavampi).
Huonot puolet
- Kaipaan lisää joustavuutta uuteen käyttöliittymään. Haluaisin muokata näkymää vielä enemmän oman tyyliseksi (oma metro aloitusnäkymän taustakuva, enemmän livetiles ruutukokoja ym.)
- Haku-toiminto (hämmentävä ainakin aluksi)
- Sovellusten käynnistys kestää välillä aivan liian kauan!
- Sovellusten määrä (itsestäänselvyys?)
- Osa Microsoftin itse kehittämistä metro-sovelluksista ovat heikkoja. Sähköpostilta odotan jatkossa paljon enemmän.