Mun mielestä niitä Jaakon potkuja ois voinu vielä kehitellä paljon enemmän sarjan lopussa. Se tuntuu jotenkin liian nopeasti käsitellyltä.
Samaa mieltä tästä. Jaakon potkut ja siihen liittyvät kuulusteluthan jäävät pahasti kesken sarjassa. Lisäksi mua on jäänyt kaivertamaan se, että miten se Jaakon kiristysjuttu eteni? Mies vaikutti läpi sarjan tosi jämptiltä mieheltä, mutta sitten siellä oli se joku pettämiskohu tai muu jollain firman reissulla.
Mitä veikkaatte, että siellä oli todellisuudessa käynyt? Oliko Jaakko oikeasti käynyt stripparin sylitanssittavana vai tehtiinkö juhlinnassa väsähtäneelle miehelle vanha kuva-ansa? Tuota juttuahan ei alustettu sarjassa oikeastaan mitenkään muuten, kuin että Jaana pahoitti mielensä, kun ei päässyt vaimona edustamaan tuolle turmiolliselle liikematkalle. Jaakko ja Jaanahan eivät viimeisen joulujakson mukaan eronneet tai rakkauteen ei tullut ryppyjä, joten oliko kyse vain tekaistusta kiristyksestä?
Sarjan päättävä joulujakso on siinä mielessä hauska, että se paljasti vähän suuntaviivoja sarjan jälkeiseen aikaan. Erkki otti Riitasta itselleen uuden vaimon (vai pelkän lasten äidin?), ja he saivat yhdessä lapsen. Kari Kaukovaara taisi kadottaa mulukun luontonsa siskon kuolemaan ja Kaukovaaran osittaiseen menettämiseen, mutta suhde pankinjohtajarouvan kanssa taisi lässähtää (en muista oliko tähän mitään viittauksia).
Yksi sarjassa minua hämmentänyt vaihe oli Stigun nopea superparantuminen, joka taisi tapahtua tuotantokausien välisenä aikana. Edellisellä kaudella Stig sai hädin tuskin sanaa suustaan ja raivokohtauksia oli jatkuvasti, sitten pikakelauksella seuraavan kauden alussa oltiin Heikin kanssa Ruotsissa vailla mitään ongelmia. Sen jälkeen puhuttiinkin jo normaalisti ja raivokohtaukset jäivät lähinnä Eevaan liittyviin mustasukkaisuusepäilyihin.
Sarjan olen katsonut läpi noin kymmenen kertaa, viimeksi koronakeväänä 2020. Tänä talvena voisi olla aika kaivaa taas DVD:t esiin ja nauttia sarja jälleen kerran läpi. Olen kova Metsolat-fani, mutta ne kirjat on jäänyt yhä lukematta, vaikka todo-listalle tuo on joskus päätynyt. Kertokaahan muut, että tuovatko kirjat mitään uutta/vaihtoehtoista tarinaan? Jos muistan oikein, niin viimeinen kirja kertoo siitä ajasta, mihin varsinainen sarja päättyy (Eeva ja Erkki istuvat vaaralla ja Erkki pohtii jopa Urjan linnan myymistä).
Edit: jäin vielä miettimään Jaakon kuvioita. Hänhän perusti potkujen jälkeen oman yrityksen, johon otti Kirsin sihteeriksi. Kirsin kanssa heillä tuntui olevan vähän kemiaa välillä, vaikka fyysiseksi se ei tainnut koskaan mennä. Oliko tuossa nyt sitten joku vihje siihen, mitä siellä liikematkalla oikeasti tapahtui?
Edit2: Kyllä huomaa, että Jaakko Järvenheimon tarina on kolahtanut. Olen näemmä kolmisen vuotta sitten huudellut tässä ketjussa lähes samojen asioiden perään (muistin tämän vasta kun aloin lukemaan ketjua alusta asti).
Pankinjohtaja Järvenheimon kohdalla sarja jäi harmillisesti kesken. Jaakko joutui sarjan loppupuolella poliisikuulusteluihin toimistaan pankinjohtajana, kun tämä oli myöntänyt pankille pahasti tappiollisia lainoja ja yksi näistä oli myönnetty vaimon veljelle. Muistini mukaan tämä yksityiskohta päättyi siihen, että Jaakolla alkoi otsalohko vähän kastumaan hiestä, mutta lopputulemasta ei annettu minkäänlaista vihiä. Olen joskus miettinyt sitä, että olikohan sarjasta suunnitteilla vielä yksi kausi, joka olisi mennyt syvemmälle Jaakko Järvenheimon syytteisiin.
Samoin vähän keskeneräiseräisiksi jäi aiemmilla kausilla ollut pankinjohtaja Järvenheimon kiristäminen. Jaakko lähti pankin asiakkaiden kanssa juhlimaan helikopterilla saaristoon viikonlopuksi. Myöhemmin nämä asiakkaat halusivat saada Jaakolta lainaa, mutta hän ei sitä heille myöntänyt. Tämän jälkeen vastapuoli esitteli mökillä otettuja valokuvia, joissa Jaakko oli sammahtanut stripparin yms viereen juhlinnan tuoksinnassa. Kohtauksessa annettiin ymmärtää, ettei Jaakko myöntänyt heille kiristyksestä huolimatta lainaa, mutta he uhkasivat näyttää kuvia jossain toisaalla. Vai liittyikö Jaakon saamat potkut näihin kuviin? Nyt ei muisti taivu.