Metallica-keskustelu

  • 705 918
  • 3 722

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Nyt on GH-versiokin kuunneltu läpi, ja täytyy myöntää että elävämmältä kuulostaa. Ihan loistavaa.
Äkkiseltään isoin ero on The Day That Never Comesin loppupuoliskossa, jossa instrumenttien erottelu on ihan eri planeetalta kun varsinaisessa miksauksessa.

Nykyään on mennyt noiden soundien kanssa vähän levyllä kuin levyllä överiksi. Siinä missä tuo tuntui vielä vaikkapa kymmenen vuotta sitten hienolta tehokeinolta, niin nyt tuntuu, että koko ajan haetaan vain isompaa ja isompaa soundia ja samalla kontrastit jäävät vaisummiksi.
Itse hakisin isoutta mielummin vanhaan tyyliin Volume-nappulan avulla.

Mikä on se iso bändi, joka uskaltaa ensimmäisenä palata vanhaan ja hakea tuotokselleen 80-luvun konstailemattoman soundin ilman nykyisiä tehokeinoja.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Mikä on se iso bändi, joka uskaltaa ensimmäisenä palata vanhaan ja hakea tuotokselleen 80-luvun konstailemattoman soundin ilman nykyisiä tehokeinoja.

Vastaus: Motörhead

Olen kyllä samaa mieltä näistä soundeista, että nykyään haetaan ja haetaan kaikkea hifistelyä siihen, mutta nämä vanhan koulukunnan perusjutut jäävät taka-alalle.
Soundeista puheenollen kannattaa kuunnella Metallican muuan katkeran ex-kitaristin oman bändinsä ensimmäinen levy "Killing is my business....and business is good". Kyseessä siis Megadethin debyyttialbumi ja en ole ikinä ainakaan hevilevyiltä kuullut noin ulosteisia soundeja ja tuosta tuskin kukaan enään koskaan laittaa "paremmaksi". Noh, se oli sitä 80-lukua se. Kappaleet levyllä tosin ovat hyviä ja pidän edelleen henk. koht. Mechanixia parempana vetona kuin the four horsemenia.
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
Teinpä pienen heräteostoksen ja kävin eilen ostamassa Tallican 5 ensimmäistä albumia ...And Justice for Allia lukuunottamatta (Se oli loppunut, asia tulee kyllä korjaantumaan lähiaikoina). Nyt heräsi kysymys että teinkö oikean valinnan kun aloitan tarkemman tutustumisen yhtyeeseen vanhemmasta materiaalista enkä uudemmasta? Luulen kyllä tietäväni oikean vastauksen mutta... jokainen tähän ketjuun kirjoittaneista on takuulla kuunnellut Metallicaa enemmän kuin minä joten pienoinen varmistus on itselleni paikallaan. Aikaisemmin olen lähinnä kuullut niitä tunnetuimpia ja radioystävällisimpiä kappaleita. Ne ovat iskeneet ihan hyvin joten todennäköisesti nuo levyt kokonaisuudessaan iskevät myös, varsinkin kun olen musiikkimaultani ns. kaikkiruokainen.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Jos olet tykännyt näistä "radioystävällisemmistä" uusista biiseistä, niin voi mennä hetki ennen kuin vanhempi matsku aukeaa. Biisien rakenteet ovat paljon monipuolisempia (tai -mutkaisempia, miten vaan) kuin varsinkin 90-luvun biiseissä.
 

Thoke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masokistien ja pessimistien suosikki=SaiPa
En usko että menee kauhean paljon. Sikäli vähän väärin sanaopillisesti muotoiltu viesti, että olenhan minä kuullut etukäteen esim. Puppetsin, Call of Ktulun, Fade to Blackin ja pari muutakin pitempää biisiä ja pitänytkin niistä. En siis tarkoittanut että olisin kuullut ennestään niitä pelkkiä 90-luvun/nykypäivän radiohittejä.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Teinpä pienen heräteostoksen ja kävin eilen ostamassa Tallican 5 ensimmäistä albumia ...And Justice for Allia lukuunottamatta (Se oli loppunut, asia tulee kyllä korjaantumaan lähiaikoina). Nyt heräsi kysymys että teinkö oikean valinnan kun aloitan tarkemman tutustumisen yhtyeeseen vanhemmasta materiaalista enkä uudemmasta? Luulen kyllä tietäväni oikean vastauksen mutta... jokainen tähän ketjuun kirjoittaneista on takuulla kuunnellut Metallicaa enemmän kuin minä joten pienoinen varmistus on itselleni paikallaan. Aikaisemmin olen lähinnä kuullut niitä tunnetuimpia ja radioystävällisimpiä kappaleita. Ne ovat iskeneet ihan hyvin joten todennäköisesti nuo levyt kokonaisuudessaan iskevät myös, varsinkin kun olen musiikkimaultani ns. kaikkiruokainen.
Teit oikean valinnan :-)

Nuo alkuajan levyt ovat sitä aitoa Metallicaa ja Hetfield on sen periaatteessa myöntänytkin uusimmissa haastatteluissa. Silloin ei kuunneltu muiden mielipiteitä vaan tehtiin juuri sitä musiikkia, mitä haluttiinkin tehdä. Tai näin James sen itse on muotoillut. Ja kyllähän se asenne kuuluukin noilla levyillä.

Kill 'Em All, Ride The Lightning, Master of Puppets ja Black Album ovat keskenään melko erilaisia. Tai no, Ride ja Puppets ovat melko lähellä toisiaan, mutta Puppetsilla on viety rakenteelliset asiat ja dynamiikka eteenpäin.

Kill 'Em All on suhteellisen suoraviivaista heavyä ja se voi iskeä helpoimmin - riippuu tietenkin siitä, mistä tykkää. Onhan ne laulut hieman räkäiset, mutta se ei menoa haittaa.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Mulla meni ainakin Justicen kanssa jonkun aikaa ennen kuin aukesi, eli vähän sama juttu kun tämän uuden kanssa. Molemmat ovat osoittautuneet kuitenkin loistaviksi albumeiksi. Puppets ja Lightning toimivat varmasti heti, jos ovat toimiakseen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En tiedä kuulunko ehdottomaan vähemmistöön mutta löydän Loadilta joitain oikein miellyttäviä kappaleita siitäkin huolimatta, että levy oli kevyempi sisällöltään. Minun tajuntaani sopivalla tavalla iskivät paljonkin soitetut Until it sleeps ja Mama said.

Varhaisemmasta tuotannosta löytyy toki todella suuri joukko erinomaisia kappaleita, niitä ei edes viisti ruveta luettelemaan koska listasta tulisi kohtalaisen pitkä. Levyistä jos nostaisin esille niin aivan varhaisemman tuotannon jälkeen ilmestyneet ...And Justice for All ja Metallica iskevät minuun syvimmin.

Tämä uusin alkaa kuulua kerta kerralta entistä enemmän metallicamaiselta... (tosin korva kuulolta kuunneltuna, minun vehkeilläni ei käydä hifistelemään...).

vlad.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
En tiedä kuulunko ehdottomaan vähemmistöön mutta löydän Loadilta joitain oikein miellyttäviä kappaleita siitäkin huolimatta, että levy oli kevyempi sisällöltään. Minun tajuntaani sopivalla tavalla iskivät paljonkin soitetut Until it sleeps ja Mama said.
Vaikka Loadin ensimmäinen kuuntelu onkin ehkä shokeeraavin ja samalla kaikkien aikojen suurin pettymys jonkun levyn ensikuuntelussa, niin nykyään minunkin mielestäni Load on hyvä levy, varsinkin eka puolikas siitä. Eihän se heavyä ole, mutta oikein hyviä biisejä, onko ne sitten hard rockia tai mitä tahansa, niin hyvältä kuulostaa. Omat suosikit Ain't my bitch, The house that Jack built, Until it sleeps ja levyn hienoin biisi Bleeding me.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Kannatti ladata tuo GuitarHero-versio levystä. Paljon helpompi kuunnella, enemmän alapäätä ja ei särje yhtään.
 

torni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Muikisteleva rightin kanukkipakki
Kannatti ladata tuo GuitarHero-versio levystä. Paljon helpompi kuunnella, enemmän alapäätä ja ei särje yhtään.

Näin on. Katotaan laittavatko vittupäät toisen version vielä myöhemmin myyntiin. On tämä bisnes menny jo aivan sairaaksi.

Ai niin, levy on kyllä parasta Mtallicaa pitkiin aikoihin. Taitaapa taistella kolmossijasta Justicen kanssa... RTL ja MOP toki selvä kärkikaksikko, mutta senhän jo kaikki tietävätkin..
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
¨

Tässähän on vain sellainen asia, että kun aiemmin silkkaa timangia suoltanut orkesteri julkaisee tuollaisia "hyvältä kuulostavia" perus-keskinkertaisia radiorock-biisejä, on kritiikki veltostumisesta ja ideaköyhyydestä aivan paikallaan.
Tämähän tässä Metallica-keskustelussa juuri onkin vaikeaa. Load on hyvä levy, mutta kun sen julkaisee bändi, jonka aiemmista viidestä julkaisuista 100% on klassikoiksi lueteltavia albumeja ja joka edellisellä albumilla nousi ehkä maailman suurimmaksi rock-bändiksi, ei Loadin kaltainen tekele voi nousta kuin korkeintaan keskinkertaiseksi. Vähän kun Usain Bolt olisi juossut sadan metrin finaalissa voittoajaksi 9.80, kaikki olisivat pettyneet, vaikka ihmiskunnan historiassa vain kolme ihmistä on sen alittanut.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Lerssi kommentoi levyn soundin saamaa kritiikkiä

Ei siis myönnä mitään, vaan käpertyi kilpikonna-asentoon kritiikin edessä. Vierittää ensin vastuun Rubinille, mutta samaan hengenvetoon ottaa sen pois. Suurin saatana on kuitenkin Internet, joka mahdollistaa "niiden harvojen" soundeista pitämättömien kritiikin julkitulon. Nyt pitää varmaan sanoa, että uuh.

edit: Mm. tuossa sama juttu englanniksi.
 
Viimeksi muokattu:

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.

No niin. Tämä mukava uutinen olikin odotettavissa. Harmi, että taitaa mennä vain Provinssirock-viikonlopun päälle. Milloinkahan lippuja voisi alkaa alkaa tiedustelemaan tai oikeastaan taistelemaan itselleen? Viimeksi piti aika haipakkaa lippupalvelun pisteelle, että sai tiketit kouraansa. Tuskin mikään halpa keikka luvassa, mutta varmasti todella hyvä liittyen uuteen levyyn.
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
No niin. Tämä mukava uutinen olikin odotettavissa. Harmi, että taitaa mennä vain Provinssirock-viikonlopun päälle. Milloinkahan lippuja voisi alkaa alkaa tiedustelemaan tai oikeastaan taistelemaan itselleen? Viimeksi piti aika haipakkaa lippupalvelun pisteelle, että sai tiketit kouraansa. Tuskin mikään halpa keikka luvassa, mutta varmasti todella hyvä liittyen uuteen levyyn.

Liput tulevat myyntiin 20.10. Voi olla etteivät pitkään lippupalvelun holveissa märkäne,jahka myyntiin tulevat.
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
Harmi että Burton poistui ajasta ikuisuuteen aivan liian aikaisin, mies loi sen metallica-soundin jonka me kaikki tunnemme ja kaipaamme. Justice for all-levyllä Burtonin henki oli vielä vahvasti läsnä, sen jälkeinen Metallica on jotain muuta mistä bändin haluan muistaa. Väitän että Burton ei olisi ikinä hyväksynyt Load/Reload-paskaa, paria biisiä lukuunottamatta ne ovat täysin ala-arvoista kamaa. Kuunnelkaa itse maestroa, viimeisellä keikallaan:http://www.youtube.com/watch?v=QPdnzRW7R40&feature=related Jep, taidanpa laittaa Orionin soimaan, kunnon volyymilla....
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Liput tulevat myyntiin 20.10. Voi olla etteivät pitkään lippupalvelun holveissa märkäne,jahka myyntiin tulevat.

Mistä lähteestä tuon päivämäärän kuulit? Olisi kiva nähdä tuo faktana niin saa sitten valmistautua lipputaisteluun!
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Mistä lähteestä tuon päivämäärän kuulit? Olisi kiva nähdä tuo faktana niin saa sitten valmistautua lipputaisteluun!

Tämän päivän iltasanomissa oli myös lipunmyyntipäiväksi ilmoitettu 20.10.
Lisäksi jutussa oli mainittu esiintymispaikaksi halliksen hjalli joten lipuista tulee verinen taistelu.

Edit: joo hartwall areena konserttipaikkana tuossa individualin linkissäkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tosiaan, nämä huhut pitävät paikkansa myös lippupäivämäärän osalta, huomenna julkistetaan.

On se vain hassua kuinka nämä aina leviävät ennakkoon, itsekin juttelin eilen erään henkilön kanssa kuka ei olisi saanut asiasta kertoa.

Loistava tilaisuus tulossa, mutta en jaksa ottaa stressiä lipuista, katellaan mistä niitä kivuttomammin saisi.
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieno uutinen, mutta olen vähän epäileväinen vielä ennenkun tulee faktaa. Miksi konsertit olisi Hartwallilla? Metallica saisi myytyä vaikka 2 kertaa loppuun stadikankin? Onko se nyt varattu sitten.

Voisiko joku pistää linkkiä iltasanomien uutiseen, en löytänyt sitä nettisivuilta.

2007 keikka oli mahtava, tahtoo uusiks!!!
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksi konsertit olisi Hartwallilla?

Tätä mietin itsekin, mutta se liittynee siihen millaisen shown bändi haluaa vetää. Jotain klubikeikkatunnelmaa tässä kaiketi haetaan, koska tietenkin he tietävät itsekin olevansa stadikkaryhmä ja sitä kaikki ei tosiaan ole.

Usko nyt vaan, totta tämä on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös