Metallica-keskustelu

  • 751 126
  • 4 042

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Tietokoneella katselin Metallican konserttia aikaisemmin tältä kesältä. Perusrunko konsertissa on sama kuin tallinnan keikalla. Master of puppets soitetaan kokonaan ja biisit siinä järjestyksessä kuin ovat levylläkin. Tuli vaan mieleen että ei taida maailmasta löytyä toista bändiä joka konsertissaan 20v sitten ilmestyneen levyn kokonaisuudessaan?

Tänänä oli tullut myöskin livemetallica.com sivulle myyntiin tallinnan konsertti mp3 muodossa. 9.95$ olisi hintana. Täytyy varmaan hommata kun paikanpäälläkin tuli oltua.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
HABS #11 kirjoitti:
Tuli vaan mieleen että ei taida maailmasta löytyä toista bändiä joka konsertissaan 20v sitten ilmestyneen levyn kokonaisuudessaan?
Eppu Normaali: Kahdeksas ihme (1985-2005=20 vuotta)
Anthrax: Among The Living (1987-2006=19 vuotta)
Slayer: Reign In Blood (1986-2004=18 vuotta)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaikenlaista sitä internetin syövereistä löytyy. Ostin juuri Tallinnan keikan mp3:na kahdeksalla eurolla. Mielestäni varsin kohtuullinen hinta noin huikeasta keikasta ja kaiken järjen mukaan tämä on laillinen saitti.

Kah, Habs jo huomannut saman.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Huh.

Aikaisemmin jossain tuolla oli puhetta, että loistavaa kuunnella Master of Puppetsia. Kaikesta huolimatta se on kuitenkin studiossa tehty. Tämä, mitä nyt kuuntelen, on täsmälleen se sama missä oltiin.

ESCAPE FROM THE STUDIO TOUR 2006

Jun 13, 2006 Tallin, EST

Kohta täytyy kyllä mennä jo nukkumaan, enää tämä keikka ei katoa mihinkään, se on visusti kovalevylläni. Varmuuskopio tehdään huomenna.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensikuuntelussa parhaillaan Metallican 06.06.06 keikka Berliinistä. Syy miksi valitsin juuri tämän bootlegin oli se että vaikka jätin Tallinnan keikan väliin, halusin saada itselleni dokumentin kun Metallica tekee Dream Theaterit eli soittaa Master of Puppetsin kokonaan livenä.

Berliinin keikalla kiinnosti tietysti myös uusi biisi sekä Ramones cover Commando, jota en ole ennen missään muodossa kuullutkaan Metallican esittämänä. Tiedostot ostin tietysti flac muodossa, niistä voi sitten rakennella "tavallisen" tuplacd:n lisäksi erilaisia kokoonpanoja kuten pelkän Master of Puppets Liven tai mp3:t ipodiin.

Live Puppetsia kuunnellessa onkin mukavaa muistella heinäkuista iltaa 20 vuoden takaa Pihtiputaalla, heavy eturivissä Metallican keikalla... Vaikka Cliff ei enää mukana olekaan, niin todella mahtavaa on tätä kuunnella vielä näinkin monen vuoden jälkeen!
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Onko ...and Justice for All progressiivista heavyä?

Olen varhaisherännäinen Metallican kuuntelija. Olen repsahtanut pahasti viime kuukausina Metallican ...and Justice for All -levyyn ja etenkin mielestäni mahtavaan biisiin Eye of the Beholderiin. Monen mielestä Lars on miksannut rummut päin helvettiä, mutta itse pidän kovasti etenkin basarin tikityksestä ja virvelin kisahduksista.

Levyllä on paljon eri rytmilajeja ja Jameksen lauluääni on rosoisen räyheä, korkeampi kuin esim Black Albumilla. Levyssä on mielestäni progressiivisia aineksia, kuten em. rytmivaihdokset, tarkka soitto, vaikeat riffit, mitä mieltä muut tästä?

Mainitsin eräälle kaverilleni tästä ja hän alkoi inttää, että progesta (mitä hän inhoaa yli kaiken) ja Metallicasta ei pitäisi puhua samana päivänä, proge kun on kauheaa tilutusta ja ulinaa kun Metallica on heviä. No ehkäpä hänen kanssaan ei kannata keskustella asiasta enempää.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Uleåborgir kirjoitti:
Olen varhaisherännäinen Metallican kuuntelija. Olen repsahtanut pahasti viime kuukausina Metallican ...and Justice for All -levyyn ja etenkin mielestäni mahtavaan biisiin Eye of the Beholderiin. Monen mielestä Lars on miksannut rummut päin helvettiä, mutta itse pidän kovasti etenkin basarin tikityksestä ja virvelin kisahduksista.
Suurin vääryys tuolla levyllä on se, ettei bassoa kuulu ollenkaan. Muuten ei mitään ongelmia saundin kanssa, vaikka voisihan niissä olla enemmän ilmavuutta. Kuitenkin nuo saundit sopivat hyvin biisien ahdistavaan tunnelmaan.

Uleåborgir kirjoitti:
Levyllä on paljon eri rytmilajeja ja Jameksen lauluääni on rosoisen räyheä, korkeampi kuin esim Black Albumilla. Levyssä on mielestäni progressiivisia aineksia, kuten em. rytmivaihdokset, tarkka soitto, vaikeat riffit, mitä mieltä muut tästä?
Jamesin ääni on todellakin erilainen kuin Black Albumilla. Kuten jossain jo mainitsinkin, niin James "tuhosi" lauluäänensä jossain Justicen ja Blackin välissä, kun tekivät niitä covereita. Sen jälkeen hänen piti laulaa erilaillla eli ei pystynyt enää käyttämään kurkkuääntä niin paljon.

Ja kyllähän Justicelta progressiivisia juttuja löytyy, vaikka ei sitä ehkä voi progelevyksi kutsua. Paljon tietysti riippuu siitä, mitä itse pitää progemusiikkina.

Justice on yksi suosikeistani Metallicalta - kolmantena heti Masterin ja Riden jälkeen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Uleåborgir kirjoitti:
Olen varhaisherännäinen Metallican kuuntelija. Olen repsahtanut pahasti viime kuukausina Metallican ...and Justice for All -levyyn ja etenkin mielestäni mahtavaan biisiin Eye of the Beholderiin. Monen mielestä Lars on miksannut rummut päin helvettiä, mutta itse pidän kovasti etenkin basarin tikityksestä ja virvelin kisahduksista.

Levyllä on paljon eri rytmilajeja ja Jameksen lauluääni on rosoisen räyheä, korkeampi kuin esim Black Albumilla. Levyssä on mielestäni progressiivisia aineksia, kuten em. rytmivaihdokset, tarkka soitto, vaikeat riffit, mitä mieltä muut tästä?
Kyllä Justice on meikäläisen mielestä kirkkaasti Bändin paras levy. Mielestäni levyn, ja koko bändin paras biisi on Blackened. Biisissä on juuri mainitsemiasi aineksia. Intro on myös mieleenpainuva agressiivisine lähtöineen. Vieläkin sitä "pelästyy" kun biisi lähtee kunnolla vauhtiin intron jälkeen. Biisin keskivaiheen raskas osuus on mitä parhainta mättöä. Ehkä pienenä miinuksena Kirkin soolo. Parempiakin on kuultu.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uleåborgir kirjoitti:
Levyssä on mielestäni progressiivisia aineksia, kuten em. rytmivaihdokset, tarkka soitto, vaikeat riffit, mitä mieltä muut tästä?

Noita samoja aineksia oli kolmella edellisellä levyllä. Justicella progen vaikutus näkyi selvemmin kappaleitten rakenteessa. Kappaleet olivat myös huomattavasti pitempiä kuin edellisten levyjen ja eivät seuranneet mitään rakennekaavoja. Nimikko raita oli mielestäni progressiivisin biisi minkä bändi on koskaan tehnyt. MoP:lla suora lainaus Rushilta. Itse katson Rushin olevan progebändi. Tom Sawyer biisin pääriffi on welcome home biisin lopussa lainattu melko suoraan. Bändi itse myönsi sen epäsuorasti MoP:in LP:n sisätaskussa. Bändi kiitti Rushia vaikka bändi ei tuohon mennessä tietääkseni ollut missään tekemisissä Rushin kanssa.
; )

Nuo neljä ekaa levyä olivat rohkeinta musiikkia mitä bändi on koskaan tehnyt. Noiden jälkeen bändi yksinkertaisti biisejään suoraviivaisemmiksi. St. anger oli yritys palata rohkeampaan tuotantoon, mutta huonot soundit ja se että bändi ei ollut tehnyt biisejä tuolla tyylillä melkein 15 vuoteen latistivat tulosta jonkin verran.

Rick Rubinin tulo levyn tuottajaksi oli positiivinen uutinen. Jos Rubin saa bändin jätkät tekemään työtä kunnolla, niin levystä tulee varmasti bändin parhaimpia. Thrash juurille ei luultavasti palata, mutta muutama thrash biisi ei haittaisi.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
wild wild west kirjoitti:
Kyllä Justice on meikäläisen mielestä kirkkaasti Bändin paras levy. Mielestäni levyn, ja koko bändin paras biisi on Blackened. Biisissä on juuri mainitsemiasi aineksia. Intro on myös mieleenpainuva agressiivisine lähtöineen. Vieläkin sitä "pelästyy" kun biisi lähtee kunnolla vauhtiin intron jälkeen. Biisin keskivaiheen raskas osuus on mitä parhainta mättöä.

Blackenedissa on muitakin erittäin mielenkiintoisia elementtejä. Esimerkiksi melko erikoinen kaiku/lead -yhdistelmä, eli nimen omaan tuossa järjestyksessä, normaalistihan se menee toisin päin;

"Opposition...
Contradiction...
Premonition...
Compromise
Agitation...
Violation...
Mutilation...
Planet Dies".

wild wild west kirjoitti:
Ehkä pienenä miinuksena Kirkin soolo. Parempiakin on kuultu.

Kirkin tilutus on kieltämättä hieman väsynyt, hieman samalla tavalla kuin on Doorsin Robby Kriegerin soolo kappaleessa Light My Fire, soveltuvilta osiltaan. Kuulostaa päälleliimatulta, kuumia hiiliä?

Stolk-2 kirjoitti:
Justicella progen vaikutus näkyi selvemmin kappaleitten rakenteessa. Kappaleet olivat myös huomattavasti pitempiä kuin edellisten levyjen ja eivät seuranneet mitään rakennekaavoja. Nimikko raita oli mielestäni progressiivisin biisi minkä bändi on koskaan tehnyt.

Justicella Lars soittaa tarkasti lauluosuuksien mukaan tai James laulaa tarkasti rumpujen mukaan, iskut osuvat riimeihin pitkissäkin riimipunoksissa. Esimerkki nimiraidasta, jossa basarit, tomit ja virveli seuraavat Jamesin tulkintaa,

"Justice Is Lost
Justice Is Raped
Justice Is Gone
Pulling Your Strings
Justice Is Done
Seeking No Truth
Winning Is All
Find it So Grim
So True
So Real"

selvää on, että silläkin, että Hetfield/Ullrich on Metallican Lennon/McCartney, on suurta vaikutusta rumpujen ja laulun yhteissointiin

Lars soittaa rumpuja erittäin innovatiivisesti, jos näin ajan henkeen sopivasti voi sanoa. Hän ottaa setistä irti paljon, eikä ole pelkkä metronomi. Rummut on soitin siinä missä muutkin, vieläpä erittäin määräävä, ellei määräävin.

clayman kirjoitti:
Suurin vääryys tuolla levyllä on se, ettei bassoa kuulu ollenkaan. Muuten ei mitään ongelmia saundin kanssa, vaikka voisihan niissä olla enemmän ilmavuutta. Kuitenkin nuo saundit sopivat hyvin biisien ahdistavaan tunnelmaan.

Masterilla soundit totisesti ovat paljon laajemmat. Justicella miksausta leimaa kireys ja runsaat diskantit. Tämä on ihan hyvä juttu siksikin, että autossani on käsittämättömän huono bassotoisto :)
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Uutta materiaalia Metallicalta yhden biisin verran on Metallica tarjonnut youtuben välityksellä. Kyseessä on livenä esitetty biisi hienojen mokailujen siivittämänä. Biisi keskeytettiin aluksi, koska Trujillolla oli väärä basso käsissään.

Linkki uuteen biisiin.

Jos tämä on vanha niin pahoittelut. Ainakin tuo on soitettu 8.6.2006, joten päivämäärän perusteella aika wanha kuitenkin. Itse en kuitenkaan millekään Metallican konserteille ole päässyt, joten ihan uusi tuttavuus tuo minulle oli.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Pakkipari kirjoitti:
Kukas on tuo vanha heepo, joka tuossa laulaa? Hetfieldin ääni sillä on, mutta ulkonäkö on kuin pikkukakkosen Nukkumatilla.

Biisi on itsessään ihan mukiinmenevä. Aika kasari-MetallicAn oloista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nasan uusi miehitetty kuualus on nimeltään Orion ja projektipäällikkönä toimii S. Hatfield.
 

Bigreds.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ei lajil' väliä
pernaveikko kirjoitti:
Nasan uusi miehitetty kuualus on nimeltään Orion ja projektipäällikkönä toimii S. Hatfield.


Heh, hauska yhteensattuma, huomasin tuon itsekin, kun metallica-boardilla käväsin. Tuskin siltikään mitään yhteyttä metallicaan :)
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
vision kirjoitti:
Biisi kuulosti ihan asialliselta varsinkin pyhän vihan jälkeen mutta Hetfieldin tulkinta oli kyllä järkyttävä ei voi muuta sanoa. Toivottavasti kuulostaa levyllä vähän paremmalta.

St.angerista nyt ei voi enää paljon huonommaksi mennä. Kyllähän tuo biisi menettelee, mutta ei mitään tajuntaa räjäyttävää.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Mua vähän kyrsii jengin suhtautuminen Metallicaan ja sen uuteen matskuun ylipäätänsä. Tottakai kyseessä on heavy-skenen johtotähti, mutta pitää muistaa etteivät bändit jäsenet ole enää niitä nuoria ja teräviä mättääjiä, jotka ovat täynnä agrea pyrkien sotimaan fakkiutuneita musiikkityylilajeja vastaan.
Ei noin energistä punkia sekä heviä yhdistävää musiikkia, mistä Met. lähti voi pystyä tekemään montaa levyä. Etenkin kun bändin visionääri Cliff Burton otti ja kuoli.

Toki Metallica olisi voinut valita muunkin tien, kuin itsensämyynnin ja sinfoniasäädöt, kuten esimerkiksi uusimassa Rumbassa ja VH1:n Heavy dokkarissa päiviteltiin.
Fakta on se, että Master oli niin saatanan hyvä ja Metallicalle täydellinen levy, ettei sen jälkeen ollut muuta odotettavissakaan kuin alamäkeä. ...And justice vielä meni jälkihöyryissä kuitenkin ihan mukavasti.

Mutta mun mielestä oli pirun hyvä että James, Lars ja Kirk tekivät St.Angerin puhdistustyönä, kaikesta 1990-luvun musiikillisesta ja henkisestä kuonasta.
Nyt on sitten taas odotettavissa jotain fiksumpaa ja parempaa.
Saa nähdä huipentuuko nousu uuteen mestariteokseen vai lähteekö se nousu enää edes käyntiin.

Vaihde on jo kakkosella...
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Köntsä kirjoitti:
Mua vähän kyrsii jengin suhtautuminen Metallicaan ja sen uuteen matskuun ylipäätänsä. Tottakai kyseessä on heavy-skenen johtotähti, mutta pitää muistaa etteivät bändit jäsenet ole enää niitä nuoria ja teräviä mättääjiä, jotka ovat täynnä agrea pyrkien sotimaan fakkiutuneita musiikkityylilajeja vastaan.
Ei noin energistä punkia sekä heviä yhdistävää musiikkia, mistä Met. lähti voi pystyä tekemään montaa levyä. Etenkin kun bändin visionääri Cliff Burton otti ja kuoli....

Ei menneeseen pysty palaamaan mutta ei se ole mikään tekosyy sille, että pitää tehdä paskaa musiikkia mitä kaikki blackin jälkeen on ollut. St.Anger lätystä vielä sen verran, että se on minulle aivan sama oliko se joku puhdistautumisriitti vai mikä sillä aivan uskomatttoman huono levy se oli kaikin puolin.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
vision kirjoitti:
Ei menneeseen pysty palaamaan mutta ei se ole mikään tekosyy sille, että pitää tehdä paskaa musiikkia mitä kaikki blackin jälkeen on ollut. St.Anger lätystä vielä sen verran, että se on minulle aivan sama oliko se joku puhdistautumisriitti vai mikä sillä aivan uskomatttoman huono levy se oli kaikin puolin.

No mutta kai sä ymmärrät, että artistien puolelta se voi välillä olla ihan välttämätöntä. Tehdä tuollainen raivoisa oksennus siis.
Silloin ei ajatella pätkääkään yleisöä ja heidän mahdottomia odotuksiaan.
Black:kin oli jo sellaista kakomista ja Loadien aikana oli laatta jo suussa, etten ainakaan minä paljon muuta osannut odottaa.

Eikä se nyt niin paska se Anger ole, helvetti jos sä odotit Nothing else mattersin kaltaisia "tykityksiä" niin sitten ehkä ymmärrän pettymyksesi.
Joskus vaan on katsottava asiaa bändin, ei omien vaatimustensa kannalta.

Tai ainakin mun mielestä.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Köntsä kirjoitti:
No mutta kai sä ymmärrät, että artistien puolelta se voi välillä olla ihan välttämätöntä. Tehdä tuollainen raivoisa oksennus siis.
Silloin ei ajatella pätkääkään yleisöä ja heidän mahdottomia odotuksiaan.
Black:kin oli jo sellaista kakomista ja Loadien aikana oli laatta jo suussa, etten ainakaan minä paljon muuta osannut odottaa.

Eikä se nyt niin paska se Anger ole, helvetti jos sä odotit Nothing else mattersin kaltaisia "tykityksiä" niin sitten ehkä ymmärrän pettymyksesi.
Joskus vaan on katsottava asiaa bändin, ei omien vaatimustensa kannalta.

Tai ainakin mun mielestä.

Kyllä se St.Anger on todella paska levy ei siitä päästä yhtään mihinkään. Enkä ole missään vaiheessa väittänyt odottaneeni Nothing else mattersin kaltaista tykitystä vaan lähinnä hyvää metalli lättyä. Levy itsessään kuulostaakin aivan kamaltalta ja sekin vituttaa, että sitä pidettiin mediassa ainakin osittain metallican ansiosta ns. paluuna juurilleen mutta ei se sitä ollut. Tuleva levy voi jopa osittain sitä olla. Korkeintaan siten, että se miksattiin autotallissa.

Kylmä faktahan se on ettei noista äijistä ole siihen nuoruuren raivoon mutta voi sitä silti tehdä hyvänkin levyn. Luulisi, että Loadit sekä sm-projektit olisivat riittäneet puhdistautumiseen mutta ei ilmeisesti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Miten minusta vaikuttaa siltä, että Bob Segerin Turn the Page -biisi on tehnyt karhunpalveluksen Metallicalle.

Tämä youtube-linkki oli pelottavan huonoa Jamesia. Laulu kuulosti grungelta siltä osin kun osui nuottiin. Älä James grungeile, vedä Metallicaa!

Toivottavasti studiossa on saatu narulle parempaa Metallicaa. Kirkin soolo tuossa "New Songissa" oli hyvää, vauhdikasta ja kiihkoisaa tilutusta.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Metallica on nyt soittanut kaksi uutta biisiä livenä. Ensimmäisen biisin (jossa lauletaan death is not the end, it's the beginning) onkin jo ilmaantunut tähän ketjuun. Tässä olisi kuitenkin tarjolla linkki toiseen uuten biisiin. Selkeä The Misfits vaikute tässä ko. biisisissä. Ainakin meikäläisen mielessä. Ei mikään huono veisu. Tulee bändin alkuajat mieleen. Ihan hyvä melodia jne. Paljon miellyttävämpi kuin yksikään St. Angerin biiseistä.

Progea Metallicalta on turha odottaa, mutta hyviä biisejä ne silti vois tehdä. Nämä kaksi uutta biisiä lupaavat suhteellisen hyvää levyä. Tai sellaista ainakin toivon heiltä. Saas nähdä, miten käy.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
clayman kirjoitti:
Ei mikään huono veisu. Tulee bändin alkuajat mieleen.

Kyllä tuosta tulee melkein ennemmin joku _huono_ Offspring imitaatio mieleen kun Kill 'Em All. Niin kova Metallica -diggari kun olenkin, niin kyllä nämä kaksi live-vetoa ovat kuulostaneet aikamoiselta paskalta. Varmaan raakileita vielä molemmat - ainakin toivottavasti -, mutta ei oikein hyvältä näytä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös