Metallica-keskustelu

  • 704 691
  • 3 722

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Me likes. Jopa sillä mitalla, että on tullut fiilis hakata noita hianoja riffejä skitalla ihan itekki. Kuin nuori varsa laitumella.
Minulle sattui käymään niin sopivasti, että tilaamani uusi kitara saapui viime viikolla ja tämän myötä minulla on ollut normaalista poikkeavasti E-standardiin viritetty kitara (valkoinen explorer, voitte yrittää arvailla kenen innoittamana tämä on niin rakas malli minulle) saatavilla, jolla onkin voinut ruveta sitten soittelemaan 72 Seasonsin biisejä levyn mukana. Chasing Light ja Shadows Follow olivat ensimmäiset joita rupesin ottamaan haltuun ja ainakin nimikkobiisi ja Sleepwalk My Life Away houkuttavat soittelemaan. Niin no ja onhan sitä Lux Æternaa rämpytellyt myös heti ilmestymisensä jälkeen.

Eli tosiaan siis ainakin minua innostavat tämän levyn riffit. Hardwiredilta vastaavaa innostusta herätti oikeastaan ainoastaan Atlas, Rise!, jota oli kiva rämpytellä. Ja nimikkobiisi oli niin simppeli, että sen pystyin jopa minä ottamaan korvakuulolta haltuun.

Yleisesti ottaen voin todeta 72 Seasonsista, että kaikki biisit eivät edelleenkään minulle maistu ainakaan kokonaisuuksina, mutta osa toimii jo varsin hyvin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
(valkoinen explorer, voitte yrittää arvailla kenen innoittamana tämä on niin rakas malli minulle)

Uuuhh... Tähän kateellinen ja helvetin iso peukku. Itellä myös haave pikkuklopista lähtien, mutta aina vaan jäänyt hankkimatta. Saako kysyä onko mikä malli, onko ihan ehta Gibson, Epiphone, ESP vai jokin muu, mikä..?

edit: veditkö jo mustalla tussilla "EET FUK" pintaan..? (joo, tsoukki)
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Uuuhh... Tähän kateellinen ja helvetin iso peukku. Itellä myös haave pikkuklopista lähtien, mutta aina vaan jäänyt hankkimatta. Saako kysyä onko mikä malli, onko ihan ehta Gibson, Epiphone, ESP vai jokin muu, mikä..?

edit: veditkö jo mustalla tussilla "EET FUK" pintaan..? (joo, tsoukki)
Epiphonen 1984 explorer -halppismalli löytyi jo aiemmin, mutta se ei oikein ole tuntunut hyvältä, niin on jäänyt sitten lähinnä koteloonsa. Uusi hankinta oli Solarin E1.6Vinter ja Jackson-miehelle tuntuisi yllättävän hyvin tämä toimivan. Gibsoneita olen pariin otteeseen testannut ja vaikka soolosoundinsa on mahtava, niin ei oikein istu käteen niiden kaula.

EET FUKin tai MORE BEERin voisi kyllä teipata kiinni vaikka tuohon Epiphoneen. Paitsi että en juo kaljaa, eli se olisi sitten MORE LONKERO. Joka olisi oikeastaan niin typerä juttu, että voin tuon ihan hyvin tehdäkin. Löytyy nimittäin myös musta Jackson DX10dfs johon olen pistänyt vinolla tarrakirjoitinteipillä lukemaan "ChosenTwon kitara".
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Metallican uusi on ihan helvetin raskasta kuunneltavaa. Tuntuu että sama ylipitkä biisi, komppi ja tempo jatkuu biisistä toiseen jonka päälle Kirk huitaisee sen saman soolon kuin aina ennenkin. Kertosäkeet todella unohdettavia vai oliko niitä edes? Lux ja Suicide ainoat kiinnostavat biisit. 72 Seasons on muuten kestoltaan 77 minuuttia mutta kukaan ei tiedä miksi. Ei sitä ainakaan vaihtuvuudella ja freeseillä ideoilla voi perustella. Harmi sillä edellinen nosti toiveita ja odotuksia. Paljon heikompi kuin Hardwired...
Täysin samaa mieltä. Ja juuri nuo kaksi biisiä nousevat edes vähän muun tasapaksun tauhkan yläpuolelle. Pettymys.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Mikähän tuossa Luxissa on oikein hyvää? Biisi on täysin lyhyen umpitylsän riffin varassa, jonka kuunteluun ainakin itsellä meni hermot jo ensi kuuntelulla. Se ehkä yrittää tavoittaa Hit The Lights fiiliksiä kasarilta. Oma ongelmansa minulle on myös se, etten ole oikein koskaan tykännyt tästäkään biisistä.

Ja saatte toki tykätä Luxista, mutta itselleni se levyn ylivoimaisesti heikoin biisi. Jänniä nämä mielipiteet, kuten on tässä todettu viimeisissä viesteissä. :)

Mainittakoon, että minulle tämä levy maistuu kokonaisuutena. Minusta noissa biiseissä on tarpeeksi ideaa. Joo välillä vähän junnaa, mutta yleensä siirtyy tarpeeksi ajoissa seuraavaan osaan. Eihän tämä Death Magnetichin tasoinen ole, mutta hakkaa Hardwiredin mielestäni lopulta selvästi.

Edit. Tuossa kun oli tuosta Unforgivenin soolosta videota, niin onhan se myönnettävä, että melodioiltaan nämä uudemmat, varsinkin kaksi viimeistä ovat aika vajaita. Hammetilta ei oikein sävellettyjä sooloja enään taida irrota, ainakaan sellaisia, joissa on selvä draaman kaari.
 
Viimeksi muokattu:
R

Rightin Maila

Kaksi kertaa kuunneltu levy nyt ja täytyy todeta, että onpa hyvä levy. Ensimmäinen kerta meni hieman hämmennyksessä, mutta toisella kerralla alkoi tapahtumaan.

Pitkä levy, mutta tasainen kokonaisuus. Varmaan alan olemaan itsekin setämies, mutta mä en kaipaa Metallicalta 80-luvun rässiä tai paahtoa, vaan tällainen keskitempoinen möyryäminen toimii todella hyvin.

En osaa sanoa, että mihin asettuu DM:n tai Hardwiredin kanssa. Täytyy varmaan kuunnella nekin tuoreeltaan. Joka tapauksessa hyvä levy!
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kyllähän Metallica on kasarilla ja ysärillä tehnyt kaiken kovimman tuotantonsa. 2000-luvulla ei bändi ole julkaissut oikein mitään mieleen painuvaa. Kovin mitäänsanomatonta musiikkia.

Mutta monet tästä uusimmastakin varmasti tykkää, eikä siinä mitään. Pari maistiaista olen itse siitä nyt kuullut, ja täytyy sanoa, että ei ole häävejä odotuksia itse koko levyn suhteen. Mutta pitäähän siihen paremmin vielä tutustua, ja läpi kuunnella.

Metallican ongelma on vähän minun mielestäni siinä, että se Trash-touhu on jo nähty, ja vanhat ukot tekemässä semmoista kovaenergistä ja helvetin tiukkaa sahaamista, niin eihän semmoinen yhtälö vaan toimi.

Siirtymä on ollut täten minun mielestäni ihan luonnollinen tämmöiseen vähän kevyempään metalliin. Mutta siinä taas ongelmaksi muodostuu se, että Metallica menettää sen, mikä Metallicasta teki Metallican. Aggressiivisuuden ja hillittömän energian. Ja sen, että se itse musiikki oli ihan pirun tiukkaa jytkytystä. Tämmöistä kevyempää sahaamista tekeviä bändejä on 13 tusinassa. Laadukkaalla tuotannolla tehtyä kädenlämpöistä rockenrollia. Sitä Metallica on minun mielestäni ollut koko 2000-luvun ajan.

Äh, en minä tiedä oliko tässä kirjoituksessani mitään järkeä, mutta anyway mielipiteitä on yhtä monta, kuin on persereikiäkin. Tai jotain.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Metallican ongelma on vähän minun mielestäni siinä, että se Trash-touhu on jo nähty, ja vanhat ukot tekemässä semmoista kovaenergistä ja helvetin tiukkaa sahaamista, niin eihän semmoinen yhtälö vaan toimi.
Miksei toimisi? Esimerkiksi Slayer jatkoi valitsemallaan tiellä loppuun saakka ja ukot olivat tuossa vaiheessa lähes 60-vuotiaita.

Metallican alkupään tuotantoa en muutenkaan sentään roskaksi luokittelisi (boldattu tekstistä).
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksei toimisi? Esimerkiksi Slayer jatkoi valitsemallaan tiellä loppuun saakka ja ukot olivat tuossa vaiheessa lähes 60-vuotiaita.
no, aika harva yksilö halutessaan kuunnella Slayeriä, pistää soittimeen Repentlessin, kyllä joku viidestä ensimmäisestä albumista ennemmin on valittuna
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
no, aika harva yksilö halutessaan kuunnella Slayeriä, pistää soittimeen Repentlessin, kyllä joku viidestä ensimmäisestä albumista ennemmin on valittuna
Eli eivätkö myöhemmät levyt siis olleet julkaisun arvoisia?
 
R

Rightin Maila

Ei kai kukaan odota, että esimerkiksi Metallica tekisi 40 vuoden jälkeen jotain uransa levyä? Ne levyt on jo tehty. En myöskään ymmärrä, että jos uutta musiikkia tulee, niin miksi niitä ei julkaisisi.

Bändille maistuu edelleen soittaminen ja kiertue-elämä. Se merkitsee ja yleisö edelleen viihtyy. Ei Metallicalla ole mitään todisteltavaa. Bändiltä löytyy iso kasa hittejä, klassikoita ja kovia biisejä. Siihen päälle silloin tällöin uusi levy tuomaan vaihtelua ja tuoreutta keikoille.
 
No joo hienoja mielipiteitä täällä. Vaikka ei jonkun uusista levyistä tykkäisi, niin miksi kukaan ajattelee, ettei jonkun bändin pitäisi tietyn levyn jälkeen enää julkaista musaa? Vaikka minullekin Metallican vuosikymmeniä vanhat biisit ovat niitä reippaasti rakkaimpia, tykkään myös siitä, kun Metallica julkaisee jotain uutta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Vähän täällä nyt oman päänsä mukaan asiaa tulkitaan, jos joku tuosta viestistäni sai sen käsityksen, että olen sitä mieltä, että ei Metallican pitäisi julkaista ollenkaan uutta musiikkia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli eivätkö myöhemmät levyt siis olleet julkaisun arvoisia?
Kyllähän niistä joku tykkää, mutta ei niillä mitään klassikkokappaleita löydy vaikka bändi "jatkoi valitsemallaan tiellä loppuun saakka"
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Kyllähän niistä joku tykkää, mutta ei niillä mitään klassikkokappaleita löydy vaikka bändi "jatkoi valitsemallaan tiellä loppuun saakka"
Olenko minä muuta väittänyt? Jatkoi loppuun saakka valitsemallaan tiellä kuitenkin. Sama pätee mm. sellaisiin bändeihin kuin AC/DC ja Motörhead. Ei varmasti niitä klassikoita löydy viimeisiltä julkaisuilta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Miksei toimisi? Esimerkiksi Slayer jatkoi valitsemallaan tiellä loppuun saakka ja ukot olivat tuossa vaiheessa lähes 60-vuotiaita.
Bändeille vaan tuppaa käymään niin, että musiikki alkaa toistamaan itseään, jos vuosikymmenestä toiseen se tyyli ei muutu yhtään. Luovuus sammuu, ja sen kyllä sitten kuulee myös niiltä levyiltä. Samoja biisejä tehdään uudestaan ja uudestaan.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Bändeille vaan tuppaa käymään niin, että musiikki alkaa toistamaan itseään, jos vuosikymmenestä toiseen se tyyli ei muutu yhtään. Luovuus sammuu, ja sen kyllä sitten kuulee myös niiltä levyiltä. Samoja biisejä tehdään uudestaan ja uudestaan.
Juu, AC/DC teki juuri tätä. Mutta toisaalta, eihän kukaan heiltä muuta odottanutkaan.

Metallican 80-luku on toki omalla kohdallanikin se bändin kulta-aika, mutta kyllä minä uudetkin julkaisut hankin. Onhan se edelleen minulle se rakkain bändi maailmassa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olenko minä muuta väittänyt? Jatkoi loppuun saakka valitsemallaan tiellä kuitenkin. Sama pätee mm. sellaisiin bändeihin kuin AC/DC ja Motörhead. Ei varmasti niitä klassikoita löydy viimeisiltä julkaisuilta.

No, minä ymmärsin että sun mielestä Slayerin levyt olivat toimivia loppuun saakkaa, sitä tässä nyt on ihmetelty
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Aika usein bändit kadottavat tuon parhaan teränsä, kun tekevät näitä musiikillisia siirtymiä. Iron Maiden on minun mielestäni kuitenkin onnistunut hienosti tuossa. Tekivät toki 80-luvulla suurimmat hittinsä, mutta siitä huolimatta niin ysärillä, kuin vielä pitkällä täällä 2000-luvullakin ovat julkaisseet erinomaista musiikkia.

Heille ei käynyt sitä, että luovuus olisi sammunut, eikä myöskään sitä, että bändi olisi kadottanut energiansa. Olivat Brucen takaisin tulemisen jälkeen tuossa 2000-luvun alussa pitkän aikaa luultavasti kovimmassa liveiskussa koskaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Vähän ohi aiheen, mutta kyllähän Hate worldwide, Rock n' roll train, Rock out (with your cock out! :D) ja All nightmare long ovat kaikki aivan jumalattoman kovia biisejä. Tai ainakin minä tykkään edelleen noista ja kuuntelen suunnilleen viikottain kun sattuvat tulemaan soittolistalla vastaan.

Eli kyllä papatkin voivat tehdä kovia ralleja. Kaiken ei tarvitse olla jotain lödöä atlasriseä tms.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
No, minä ymmärsin että sun mielestä Slayerin levyt olivat toimivia loppuun saakkaa, sitä tässä nyt on ihmetelty
Kyllähän viimeisellä pitkäsoitollakin oli hetkensä, vaikka Hannemanin kädenjälki puuttuikin.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Kyllähän viimeisellä pitkäsoitollakin oli hetkensä, vaikka Hannemanin kädenjälki puuttuikin.
Etenkin Repentless-biisi on sellainen, jonka pistän mieluusti soimaan jos Slayeria päädyn kuuntelemaan. Ja vaikka Gary Holt soittaa ns. Slayer-tyylillä, niin tuolla levyllä kuultavat soolonsa ovat silti järkevintä kamaa mitä Slayerin levyillä on leadeissa kuultu.
 

Nurangätine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itselle tuli myös toinen kuuntelukerta tänään täyteen. Toisella kuuntelukerralla levy oli parempi kuin ensimmäisellä kuuntelemalla. Eheämpi kokonaisuus, jossa yksittäiset kappaleet eivät nouse samalla tavalla esiin kuin kahdella aikaisemmalla albumilla. Julkaistut singlet eivät yksinään kuulostaneet yhtä hyvältä kuin koko levyn putkeen kuunnellessa. Vaikka biisit ovat jokseenkin ns. tasapaksua, niin aikamoista kitariffien sillisalaattia ja on monia hyviä kitarariffejä. Hieman olisi voinut olla lyhyempiä biisejä ja ns. tiukempia vetoja. Vaatii kuitenkin vielä muutaman lisäkuuntelun, että aukeaa paremmin.

Tuossa Metallican touhussa vaikuttaisi olevan se "ongelma" kun kasataan useampi vuosi riffejä, niin kaikki halutaan samaan läjään. Nyt kun on taas opittu miten tehdään yhteneväinen kokonaisuus levyn muodossa, niin pitäisi julkaista seuraava levy mielellään 3-4 vuoden sisällä. Siten saataisiin riffien sillisalaattia hieman virtaviivaistettua, pidettyä kappaleet hieman lyhyempinä kun ei yritetä änkeä kaikkia ideoita samaan kappaleeseen. Sitten vielä pari freesiimpää ideaa Kirkin sooloihin, vaikka hän on väittänyt että nykyiset soolot palvelevat kappaleita paremmin eikä teknisempään touhuun ole tarpeita, niin olisihan se kiva kuulla vielä sitä teknisempääkin Kirkiä. Voisi olla aika tykki levy. Mutta taitavat rundata enemmän kuin 3-4 vuotta, niin se levyn teko menee pidemmälle tai voihan olla ettemme enää uutta levyä yhtyeeltä saa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Siellä on Amsterdamissa polkaistu kiertue käyntiin, huhujen mukaan avausbiisinä oli Orion!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös