Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Metallica-keskustelu

  • 769 908
  • 4 062
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Huh heijaa...!!!!

Jos oisin herkempi ihminen niin itkuhan tässä pääsis. Uskomaton veisu tää My apocalypse. Pidän kyllä kaikista 'Tallican levyistä. Joistakin enemmän, joistakin vähemmän, mutta kyllä tämä jotenkin tuntuu erityisen hyvältä, että tuuttaavat edes yhden tällasen biisin. Tuossa n. 2.40 kohalla on niin samanlainen kohta ku jossakin Puppetsin biisissä, mutta ei saa vaan päähän että mistä biisistä. Varmaan se on Master of Puppets biisistä. Pitäis kai alkaa kuunteleen. Muutenkin jotenkin tulee niin joku Damage Inc. tästä mieleen. Nopeesti lauletut ja primitiiviset lyriikat. Jatkan hunajan kusemista ja kuuntelua.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielenkiinnolla odottelen kyllä levyä. Nämä netissä pyörivät biisit ovat kyllä jättäneet vähän ristiriitaisen kuvan. Toivottavasti nämä nyt eivät tosiaan ole niitä lopullisia levylle meneviä versioita kuten on paljon spekuloitukin.

Soundit ovat varsinkin tässä My Apocalypsessa säröllä ihan naurettavuuksiin asti. Kyllähän toi radiosta varmasti soi lujaa satunnaisen kuulijan korvaan, mutta en mä himassa kunnon kamoilla jaksaisi tällaista skeidaa kuunnella kuin biisin tai korkeintaan kaksi kerralla. Muutenkin nuo soundit ja yleinen tuotantojälki ovat kovin köpöisiä. Sävellyksinä nämä näytepätkät ja muut ovat kyllä tuntuneet ihan hyviltä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
The Day That Never Comes on alkanut toimimaan helvetin hyvin. En usko, että nousee miksikään klassikoksi, mutta ehdottomasti parasta sitten Loadin.

Tämä My Apocalypse on saanut yllättävän hyvän vastaanoton. Itselleni ei mikään sykähdyttävä kokemus, mutta kai sekin tuosta ajan kanssa paranee. En minä silti tällaista Metallicalta odota/kaipaa, vaan kaivan Slayerin tai Anthraxin levyt esiin jos niikseen tulee.

Ja uuden levyn pistin Levykauppa Äx:stä jo tilaukseen kun oli oikein tuplaleimaviikot. Sivuilla oli lupaus että edellisenä päivänä ilmestymisestä pistetään postiin, eli ilmestymispäivänä pitäisi olla jo postilaatikossa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko missään kerrottu onko digipackin ja normaaliversion välillä muuta eroa kuin kansityyppi? Aika kova hintaero on noilla versioilla esim. tuolla LevykauppaX:ssä.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Onko missään kerrottu onko digipackin ja normaaliversion välillä muuta eroa kuin kansityyppi? Aika kova hintaero on noilla versioilla esim. tuolla LevykauppaX:ssä.
Joo samaa ihmettelin, enkä ymmärrä tätä digipack-villitystä ollenkaan. Tuskin tuossa mitään extraa on, korkeintaan joku video tms. mutta normiversion tilasin ja 18,90 kustansi. Toki jotkut levyt ovat näyttävämpiä hyllyssä digipackeinä, esim. juuri St. Anger, mutta käytännössä ihan perseestä. Jos meinaa levyä ottaa joskus johonkin mukaan tai pitää esim. autossa, niin heti siitä on kulmat ”lommolla”, kannet paskasina yms. No, St. Angeria ei tarvitse hyllystä juuri liikuttaa, joten siinä se on ok.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Joo samaa ihmettelin, enkä ymmärrä tätä digipack-villitystä ollenkaan. Tuskin tuossa mitään extraa on, korkeintaan joku video tms. mutta normiversion tilasin ja 18,90 kustansi. Toki jotkut levyt ovat näyttävämpiä hyllyssä digipackeinä, esim. juuri St. Anger, mutta käytännössä ihan perseestä. Jos meinaa levyä ottaa joskus johonkin mukaan tai pitää esim. autossa, niin heti siitä on kulmat ”lommolla”, kannet paskasina yms. No, St. Angeria ei tarvitse hyllystä juuri liikuttaa, joten siinä se on ok.

Digipak ei kyllä oikein iske, nuhjuuntuu niin nopeasti. Samaten pahviset kuoret joissain levyissä (Primus Brown Album, DT:n uusin, jne). Itse vaihtelin juuri naarmuuntuneita perinteisiä levykoteloja uusiin, mutta digipakkien kohdalla vastaavaa ei voi tehdä :( Saa nähdä kumpaan päädyn Death Magneticin kohdalla...
 
On muuten kenties tyhmin vähään aikaan kuulemani riffi tuo My Apocalypsen aloittava renkutus. Juuri semmoista matskua, jota jokainen metalliorientoitunut makuuhuonekitaristi ryhtyy automaattisesti rämpyttämään istahtaessaan sängyn laidalle soittelemaan "vähän jotain kasarirässiä" ilman sen suurempaa kunnianhimoisuutta.

Muuten odotan Metallican uutta suorastaan innoissani. Tässähän nimittäin voittaa joka tapauksessa: joko sieltä tulee jotain aivan koomista paskaa, jolle voi nauraa paskaisesti seuraavat viisi vuotta tai sitten jotain ihan menettelevää meteliä, jota kykenee sillointällöin jopa kuuntelemaankin. Mutu-tuntumalta kallistun ensimmäisen vaihtoehdon puolelle, vaikka kolmen viimeisimmän omaa materiaalia sisältävän studioalbumin tason alittaminen vaatisikin jo suunnilleen taikuutta ja voodoota.

Jännittäviä aikoja nämä.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Jos palataan St.Angeriin niin sen paras biisihän on Sweet Amber. Tuota tulee kuunneltua aika paljonkin vielä, kuunnelkaa jos ette ole koskaan kuluttaneet sitä levyä alkua pidemmälle. Sehän on vasta 7. vai 8. raita k.o albumilla. Omasta mielestäni Metallican parhaita biisejä. Toki tuo St. Anger sitten kokonaisuudessa on varsin yksitoikkoinen ja tylsähkö levy.

Kyllähän toi My Apocalypse on ihan hyvä biisi. Tiettyä koukkua siinä jää kaipaamaan, mutta paljon korvaa tuo asenne ja se yksi kohta, jossa Metallica ilmeisesti tarkoituksella(?) kuulostaa ihan Slayeriltä. Omasta mielestäni tuo TDTNC on silti paljon kovempi. Se loppukin joka aluksi kuulosti riffien sekamelskalta, on itseasiassa todella hyvä, kun sisäistää. Cyanidessä taas on paljon kiinnostavia koukkuja, mutta kuulemani versiot niin heikkotasoisia, että pakko odottaa kunnon versiota ennenkuin arvio.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Jos palataan St.Angeriin niin sen paras biisihän on Sweet Amber.

Sama. Tosin koko levy alkoi alun intoilun jälkeen kuulostamaan niiden soundien ja omasta mielestäni erittäin epäonnistuneiden sovitusten takia ihan karsealta, eikä se ole soittimessa käynyt varmaan sen vuoden 2004 jälkeen.
Levyssä oli paljon hyvää verrattuna Loadeihin ja mustaan, mutta siinä ei kuitenkaan ole yhtään hyvää biisiä.
Sweet Amber ehjin kokonaisuus, mutta sekin on lopulta biisinä vain keskinkertainen.

Kyllähän toi My Apocalypse on ihan hyvä biisi. Tiettyä koukkua siinä jää kaipaamaan, mutta paljon korvaa tuo asenne ja se yksi kohta, jossa Metallica ilmeisesti tarkoituksella(?) kuulostaa ihan Slayeriltä. Omasta mielestäni tuo TDTNC on silti paljon kovempi. Se loppukin joka aluksi kuulosti riffien sekamelskalta, on itseasiassa todella hyvä, kun sisäistää. Cyanidessä taas on paljon kiinnostavia koukkuja, mutta kuulemani versiot niin heikkotasoisia, että pakko odottaa kunnon versiota ennenkuin arvio.

The day that never comes on kolissut täälläkin todella lujaa. Mun korvissa niin Metallicaa, kun Metallicaa olla voi. Kaikki toimii. Hidas osuus on hieno, Jamesin laulu vihdoinkin ilman niitä vitun kantrimaneereita on parempaa kuin ties milloin, ja lopun riffitykitys on ihan loistavaa. Kylmät väreet tästä.

My Apocalypse toimii sekin kuin junan vessa, mutta samanlaista parhautta se ei ole kun tuo ensimmäinen sinkkulohkaisu.

Levyn soundit mua huolestuttavat. Poltin nuo molemmat biisit levylle, että sai huudatella niitä vähän paremmilla vehkeillä ja huomasin, että ääni särkee. Varsinkin My Apocalypse menee kovaa kuunnellessa paikoitellen lähes samanlaiseksi kohinaksi kun huonosoundisilla livekeikoilla. Se on vähän enemmän ikävä juttu se, kun biisit ovat muuten erinomaisia.

On se vittu kumma, että tuon statuksen bändi ei löydä sen verran kyvykkäämpiä kavereita vääntelemään nappuloita, että saadaan normaalia studiojälkeä aikaiseksi ja instrumentit kunnolla esille.
Haluan uskoa, että kyseessä on fanien vedätys, ja levyllä soundit ovat ok, koska kukaan tuskin haluaa tieten tahtoen pilata hyviä sävellyksiä miksaamalla ne puolittaiseksi kohinaksi, mutta kun muistelee St.Angeria (siinä ei tosin ollut hyviä sävellyksiä), niin pelkäänpä että juuri näin on tehty.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Aika rajuja kommentteja norjalaisen hifi-lehden päätoimittajalta Metallican eka sinkusta ja sen soundimaailmasta (iTunesista ostettu versio):

Toisesta mediasta ilman linkkiä kopioitu teksti poistettu. -Moderaattorit

Biisi itsessäänhän on pastissi vanhasta Metallicasta, cover-bändi soittamassa 'Tallicaa. Ulrichin paukuttelu on heikentynyt entisestään tehden uuden pohjanoteerauksen. Luulisi että protools-aikana saisi kelvolliset biitit kasattua, mutta soutaa, huopaa ja önkää kuin mikäkin klenkka. Vaan eipä sillä väliä. Levyhän myy silti kuin häkä, vaikka tosiaan viimeisestä kunnollisesta levystä on jo 20 vuotta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Aika rajuja kommentteja norjalaisen hifi-lehden päätoimittajalta Metallican eka sinkusta ja sen soundimaailmasta (iTunesista ostettu versio):

http://outbox.pp.fi/my_apocalypse.jpg

Tuolta näyttää ainakin mulla oleva mp3 My Apocalypsestä. Pitää vain toivoa että itse julkaisulla ei asia ole näin. Arkipäivää pop-musiikissa vastaavat näkymät nykyään, mutta hevimusan (eli ns. oikean musan!) parissa ei ole joutunut suojaamaan korviaan teknisen äänenlaadun takia... Mulla ainakin särkee ihan vitusti kun soitan kunnon lattiakaiuttimista, vaikka ne eivät mitään high endiä olekaan. Studioissa kuitenkin pitäisi olla hyvät monitorit (genelecit), mutta taitaa olla niin että siellä onkin jotkut lidlin 300W tietokonekaiuttimet käytössä...
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Oikeassahan tunnutte olevan tuon äänen suhteen. En tunne äänimaailmatermistöä, mutta soundi tuntuu olevan jotenkin "paksu" ja "täynnä". Esim. aiemmin valitin siitä TDTNC:n kertsin pehmeydestä. Sen jotenkin yrittää räjähtää, mutta jää silti hissimusiikiksi. Syy on varmaan juuri tuossa, että kaikki voima on jo käytössä ennen kertsiä, jolloin särökitaraa pitää vaimentaa (kompressoida?), ettei pauku yli.

Samaa ongelmaa oli minusta jo Loadeilla. Esim. ulkomuistista Until It Sleepsin kertsi on samalla tavalla vaimennettu kuin TDTNC ja joku Ain't My Bitch on koko biisin siinä rajoilla ja meinaa jatkuvasti paukkua yli". Mama Said myös omalla tavallaan epäonnistunut miksaus äänitasojen puolesta.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Oikeassahan tunnutte olevan tuon äänen suhteen. En tunne äänimaailmatermistöä, mutta soundi tuntuu olevan jotenkin "paksu" ja "täynnä". Esim. aiemmin valitin siitä TDTNC:n kertsin pehmeydestä. Sen jotenkin yrittää räjähtää, mutta jää silti hissimusiikiksi. Syy on varmaan juuri tuossa, että kaikki voima on jo käytössä ennen kertsiä, jolloin särökitaraa pitää vaimentaa (kompressoida?), ettei pauku yli.

Mulla menee levylle poltettuna toi niin päin, että The day that never comesin soundit ovat kokolailla ok. Ei hyvät, mutta eivät surkeatkaan.
Sen sijaan My Apocalypse ei ainoastaan yritä paukkua yli, vaan se paukkuu yli. Siellä on kovaa kuunnellessa kohtia joissa särkee niin pahasti, että koko biisi menee kohinaksi. Kitarat häviävät etc.

Kun kuuntelin nuo ensimmäisellä kerralla tietokoneelta, niin TDTNC:n huonoihin soundeihin kiinnitin huomiota, mutta My Apocalypsen soundit olivat selkeämmät.
Eli joko noista biiseistä liikkuu ääneltään eritasoisia mp3:sia, tai sitten tietokoneeni kaiuttimet ovat niin paskat, ettei noita muun kohinan seasta vain huomannut.

Oli miten oli, mutta aika järkyttävää, että noin isossa produktiossa tulee edes kiinnitettyä huomiota huonoon äänimaailmaan. Jokainen ensimmäistä demoaankin nauhoittava bändi saa nykykeinoilla luotua kirkkaamman äänimaailman, mutta Metallicalla on ongelmia..
Joko levy on miksattu täysin päin helvettiä, se on masteroitu päin helvettiä, tai sitten kyseessä on tsoukki. Kuka helvetti niitä nappeja siellä vääntelee, vai onko Rick Rubinilla - jonka tuottamien levyjen soundeja on haukuttu ennenkin - sormensa pelissä.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Tumpen linkissä oleva kuva näyttää kohinalta. Olisi mielenkiintoista nähdä spektri ko. biisistä... Tosiaan, jos kaikki soittimet miksataan samalla tasolla, eli yhtä voimakkaan kuuloisesti, ei niitä samaan aikaan soitettaessa enää helposti erota toisistaan. Ihmetyttää minkä takia tällaista miksausta on tehty, ei mitään järkeä.
Wikipediassa on aiheeseen liittyvä artikkeli, joka valottaa mm. miksi soundit tietyissä soittimissa kuulostavat niin huonolta: Loudness war.

Biisinä tuo The Day That Never Comes kuulosti helvetin hyvältä, mikä on toki hauskaa vaihtelua.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Katselin itsekin ihan piruuttani My Apocalypsen suhteellisen korkearesoluutioista MP3-tiedostoa. Ei toi varsinaisesti klippaa, vaikka se siltä kuulostaakin. Täysin lytyssähän tuo on, kuten suurin osa pop musiikista nykyään. Nykyaikaisilla limittereillä sen soundin saa kyllä halutessaan ihan tuubiksi ilman että siihen tällä tavalla ilmestyy selkeästi korvin kuultavaa säröytymistä. Mun ymmärryksen mukaan tällainen tahallinen säröyttäminen saattaisi toimia ihan hyvin, jos biisiä on tarkoitus kuunnella esimerkiksi pelkästään kelloradiosta. Muuten tässä ei ole enää mitään järkeä, vaikka tavallaan makuasiasta onkin kyse.

Puolivirallinen selitys tällä hetkellä lienee, että joku on vain kämmännyt tosi isosti muuntaessaan masteria internetlevitykseen. Mun päähän ei vaan mahdu miten se olisi mahdollista tässä mittakaavassa. Radiosta en ole uutta metallicaa vielä kuullut. Jos radiossa oleva kama on samalla lailla muroilla, niin joko on tehty erillinen radio-edit, tai sitten koko levy tulee valmiissa muodossa olemaan samanlaista paskaa. Jos näin on, niin on kyllä aika helvetillinen tyylikeino keksitty. Loudness Warissa ollaan otettu harvinaisen kovat aseet käyttöön.

Rubinin tuottama Californication on yksi esimerkki levystä, joka ihan oikeasti klippaa. Levy oli jättimenestys, mutta fanit ovat vaatineet jo lähes 10 vuotta kuuntelukelpoista uutta masteria.

Oli miten oli, niin eivät nämä saundit muutenkaan oikein itseeni iske. Mulle Metallican Black-album on ehkä maailman parhaiten tuotettu rokkilevy. Load ja ReLoad olivat melkein yhtä hyviä soundien puolesta. Noilla levyillä metallica olisi kuulostanut hyvältä vaikka olisivat soitelleet piippolan vaaria. Tämä uusi on ohut, stereokuvaltaan olematon sekä muutenkin negatiivisessa mielessä alituotetun oloinen. Lisäksi tämä tulee mitä ilmeisemmin olemaan myös lopullisessa versiossa pahasti säröllä. The Day That Never Comes soi kyllä yhä päässä aika tehokkaasti repeatilla.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Tunnustan haukkuneeni uusia biisejä mutta nyt kun olen kuullut ne useasti, alkaa avautua. My apocalypse on pirun hyvä...Ja haukkumani Day:kin toimii jo kivasti. Lopunkikkailua vielä hieman ihmettelen mutta alkaa siinäkin olemaan joku tolkku...Kyllä kait se lätty on vaan ostettava, ei pääse mihinkään...
Pyydän anteeksi rockin jumalalta hetkellistä epäilyäni (Lemmy, if youre listening: Laakis aus Finland terve! ich bin ein sorry föör mai douds abööt Metallica.Amen).
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mulle Metallican Black-album on ehkä maailman parhaiten tuotettu rokkilevy.

Sitä minäkin ihmettelin jo St Angerin rumpusoundeja kuunnellessa, että miten sama bändi voi tehdä sekä maailman parhaat että paskimmat soundit. Ehkä herroilla on mennyt kuulo 90-luvulla ja nykyään toimii enää diskantit. Harmittaa kyllä jos uusi levy on soundeiltaan täysi susi.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sitä minäkin ihmettelin jo St Angerin rumpusoundeja kuunnellessa, että miten sama bändi voi tehdä sekä maailman parhaat että paskimmat soundit. Ehkä herroilla on mennyt kuulo 90-luvulla ja nykyään toimii enää diskantit.

Bob Rock päätti jostain syystä yhdessä Metallican jäsenten kanssa tai erikseen, että asiat tehtäisiin St.Angerilla aivan erilailla kuin aiemmin. Enää ei soundeja hiottaisi täydellisiksi, vaan ne haluttiin jättää "aidoiksi" ja rosoisiksi. Onhan levyllä muistaakseni ihan selviä laulullisia ja soitannollisia virheitäkin, joita ei haluttu poistaa ja vetää uudestaan. Lisäksi levy äänitettiin muistaakseni niin, että kaikki soittivat samaan aikaan eikä erikseen, joka vaikuttaa biisien "täydellisyyteen" varmasti.

Ei kyse siis mistään vahingosta ainakaan St.Angerin osalta ollut.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Mun ymmärryksen mukaan tällainen tahallinen säröyttäminen saattaisi toimia ihan hyvin, jos biisiä on tarkoitus kuunnella esimerkiksi pelkästään kelloradiosta. Muuten tässä ei ole enää mitään järkeä, vaikka tavallaan makuasiasta onkin kyse.

Puolivirallinen selitys tällä hetkellä lienee, että joku on vain kämmännyt tosi isosti muuntaessaan masteria internetlevitykseen. Mun päähän ei vaan mahdu miten se olisi mahdollista tässä mittakaavassa. Radiosta en ole uutta metallicaa vielä kuullut. Jos radiossa oleva kama on samalla lailla muroilla, niin joko on tehty erillinen radio-edit, tai sitten koko levy tulee valmiissa muodossa olemaan samanlaista paskaa. Jos näin on, niin on kyllä aika helvetillinen tyylikeino keksitty. Loudness Warissa ollaan otettu harvinaisen kovat aseet käyttöön.

Tuohonhan Loundes Warissa tähdätään, että biisi soi kuultavasti kaikenlaisissa vermeissä, lähinnä matkaradioissa, autossa, jne. Sitähän varten kaupalliset radioasematkin luottaa samaan keinoon... Radiosta kuultuna The Day That Never Comes ei ollut niin hurjaa kuin mp3na kuultuna, joten voi olla että mp3:n teossa ollaan ryssitty ja hurjan pahasti. Tosin, kuuntelihan radioversiota pienestä mankasta ja myöhemmin autossa ;) joten...

Itse pidän myös Black Albumin tuotantoa huippuna, referenssituote sanoisin. Kelpaa kokeilla hifivermeitäkin sillä. Load ja ReLoad kuulostaa myös hienolta, vaikka musiikillinen sisältö ei olekaan sitä "vanhaa metallicaa". Itse pidän kyllä myös biiseistä. Kelpaa luukuttaa kovaa.

Itse Rick Rubinhan ei ole hirveästi näkynyt studiovideoklipeissä, mutta hän varmaan kuitenkin viime kädessä päättää millaselta levyn pitää tekniseltä puolelta kuulostaa. Joku voisi vaan sanoa sille, että päin vittua menee.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
On vaan aika hanurista ja vastuutonta laittaa paskalaatuinen sinkku esim. iTunesiin myyntiin. Vaikka siitä ei maksaisi kuin sen euron tai taalan, niin kuluttajien kusetusta se on kaikesta huolimatta. Ja jos kyseessä olisi virhe mp3:ksi muuttamisessa, se olisi pitänyt korjata ja korvata biisin hankkineille. Nythän bändi ja levy-yhtiö ovat olleet hiljaa kuin kusi huopikkaassa.

Rick Rubinhan on tullut kuuluisaksi siitä, että hän käy studiossa vain kääntymässä, kuuntelee ehkä biisin-pari ja kommentoi ja häipyy. Onpa jossain ilmoittanut unelmakseen sen, että ei kävisi studiossa kertaakaan ja saisi tuottajakreditit.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ulrichin paukuttelu on heikentynyt entisestään tehden uuden pohjanoteerauksen. Luulisi että protools-aikana saisi kelvolliset biitit kasattua, mutta soutaa, huopaa ja önkää kuin mikäkin klenkka.
Hei, arvaa mitä. Jos sanoo kymmenen kertaa ääneen "Lars on paska rumpali", kasvaa metrin muusikkona kaverien silmissä. Monet aloittelevat rumpalit ainakin niin luulevat.

Miten tuo Larsin heikentynyttä soittotaitoa indikoiva soutaminen ja huopaaminen ilmenee? Klenkkamaisesta önkäämisestä mää en kysy, kun en sellaisista hienoista ammattitermeistä mitään ymmärrä.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kompressointi muuten tarkoittaa äänen puristamista kasaan, jolloin ylä- ja alapäät tasoittuvat. MP3-kuvassa ääni ei näyttänyt menneen ruvelle. Vaikka monessa nettipätkässä ääni kuulostaakin menevän ruvelle, kuvan perusteella näin ei lopputuloksessa ole asian laita.

Tämä siksi, että käyrä ei ylittänyt missään kohdassa ns. punaista limittiä, jonka ylitys tarkoittaisi äänen rupeentumista. Kun saamme levyn viimein kaupasta, uskon, että sen kuuntelija ei joudu kuuntelemaan säröistä saundia.

Nauhasärö eli harmoninen särö oli putkivahvistinaikakauden tyylikeino, jossa tuotettiin "liian" kovalla soittamisella yli 20 000 Hz äänialueille särö, jota voidaan kuulla mm. Bob Dylanin ja Procol Harumin tuotannossa mikäli osaa kuunnella oikein.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hei, arvaa mitä. Jos sanoo kymmenen kertaa ääneen "Lars on paska rumpali", kasvaa metrin muusikkona kaverien silmissä. Monet aloittelevat rumpalit ainakin niin luulevat.
.

No enpä ole sitä kenellekkään muusikolle sanonut, kunhan olen itsekseni todennut, että Larsin kannujen hakkaaminen oli 80 luvulla paljon jämäkämpää. Tiedä sitten mistä johtuu, mutta minun korvakuulon perusteella näin se menee.

E: Tarkennetaan vielä, että Lars on legendaarisen Metallican rumpali ja minkäs sille mahtaa, että ikää tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös