Porvoon Kärppä
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät
Mitä jos Jason itse on soittanut ne uudestaan?Itsekin ihmettelen mistä raidat olisivat tulleet, kun Metallicallakaan ei niitä ilmeisesti ole.
Mitä jos Jason itse on soittanut ne uudestaan?Itsekin ihmettelen mistä raidat olisivat tulleet, kun Metallicallakaan ei niitä ilmeisesti ole.
Sellaisesta ei ainakaan ole ollut missään puhetta. Epäilen vahvasti jo senkin takia, että silloinhan And Justicea varten oltaisiin voitu toimia näin esim. juhlajulkaisua varten.Mitä jos Jason itse on soittanut ne uudestaan?
Alkuperäiset raidat (stems, tracks) ovat tuhoutuneet. Ne raidat, jotka sitten miksattiin ja masteroitiin. Miksatusta ja masteroidusta biisistä ei enää kaiveta yksittäisi raitoja esille, jotta voitaisiin remiksata sen perusteella. Stereokuvaa laajentamalla voidaan tuoda instrumenttejä paremmin esille, mutta sekään ei oikein auta And Justicen kohdalla.Ei Newstedin raidat ole masterinauhoilta mihinkään kadonneet. Kuka lie tuollaista huhua on levittänyt niin on kyllä ihan itse tuon keksinyt.
Näiden uusien boxien kanssa Metallica nimenomaan ilmoitti että levyt remasteroidaan, ei remixata. Tästä on bändin taholta useitakin kommentteja, että ne ovat aikansa tuotteita ja heillä ei ole mitään tarvetta kirjoittaa historiaa uusiksi. Tästä johtuen se basso ei sieltä juuri enempää kuulu kuin ennenkään, koska yksittäisiin raitoihin ja EQ:hun ei olla koskettu, vaan putsaus ja säädöt on tehty kokonaisuudelle. Lisäksi vielä kuten on kerrottu, niin Newsted pääosin tuplasi bassolla Hetfieldin kitarariffejä läpi tuon levyn, joten basso sulautuu riffeihin eikä tee juurikaan mitään omaa erillistä kuviota siellä pohjalla. Sitten kun levy päätettiin miksata diskantti edellä tiukaksi ja kuivaksi, niin se pohjahan sieltä sitten tuppasi katoamaan. Jos Newsted olisi soittanut kuten vaikka Geezer Butler, eli täysin oma show pääriffin alla, niin tuo ’basso’ olisi siellä levyllä kyllä kuulunut, vaikkakin kovin kuivana ja ohuena. Ja tämä ei millään tapaa mollauksena Newstedille. Varmasti tuossa tilanteessa oli vain turvallisinta pysyä ns. ruodussa eikä lähteä kikkailemaan. Varsinkin kun muu bändi ei ollut edes paikalla kun hän raitansa äänitti.
Noiden Guitar Heron bassoraitojen aitouteen en osaa ottaa kantaa muuten, kuin että ainakin kaikkien muiden levyjen biisien kohdalla ne bassoraidat ovat aitoja. En tiedä miksi AJFA:n kanssa olisi toimittu toisin. Jossain haastattelussa Newstedilta kysyttiin jostain nettiin ilmestyneestä ’...And Justice For Jason’ -levystä ja hän sanoi kuulleensa sen ja olleen siitä oikein iloinen. Millään tavalla ei vihjannut että olisi kuullut jonkun muun soittoa kuin omaansa.
Se voi olla mahdollista tietty,että ne nauhat/raidat ovat sittenkin olemassa, mutta niitä ei luovuteta kenenkään käyttöön.Eiköhän levy-yhtiö tai perikunta yllättäen löydä nuo "kadoksissa luulleet masternauhat" jostain vintiltä tai kellarista kun ukoista on jättänyt aika. Aivan varmasti ne on jollain Larssilla jossain kassakaapissa tallessa, mutta ei halua vaan tunnustaa olevansa väärässä miksauksen suhteen.
Alkuperäiset raidat (stems, tracks) ovat tuhoutuneet. Ne raidat, jotka sitten miksattiin ja masteroitiin. Miksatusta ja masteroidusta biisistä ei enää kaiveta yksittäisi raitoja esille, jotta voitaisiin remiksata sen perusteella. Stereokuvaa laajentamalla voidaan tuoda instrumenttejä paremmin esille, mutta sekään ei oikein auta And Justicen kohdalla.
Levyn miksannut kaverikin on sanonut, että alkuperäisille raidoille tapahtui jotain ja siksi biisejä ei voida miksata uudestaan, voidaan vaan remasteroida ne, kuten nyt tehtiin. Sen enempää se basso ei sieltä esille tule.
Monissa YouTube versioissa basso on kaivettu todella pintaan, mitä ei voida tehdä ilman alkuperäisiä raitoja.
Eiköhän levy-yhtiö tai perikunta yllättäen löydä nuo "kadoksissa luulleet masternauhat" jostain vintiltä tai kellarista kun ukoista on jättänyt aika. Aivan varmasti ne on jollain Larssilla jossain kassakaapissa tallessa, mutta ei halua vaan tunnustaa olevansa väärässä miksauksen suhteen.
Se voi olla mahdollista tietty,että ne nauhat/raidat ovat sittenkin olemassa, mutta niitä ei luovuteta kenenkään käyttöön.
Ei kuitenkaan ole tavatonta, ettei alkuperäisiä raitoja ole käyttävissä. Ja ehkä hyvä niin. Pelkkä remasterointi voi pilata levyn (esim. Megadethin Rust In Peace).
Ainakin miksaaja Steve Thompson tuosta on vihjaillut. Tässä videossa jotain:Niin varmana tuota tuhoutumista nyt väität, että kehtaan pyytää josko tuolle saisi jonkun lähteen? Jos lähde on uskottava niin myönnän olleeni väärässä, mutta toistaiseksi en tuohon usko. Varsin kiihkeästi olen bändiä jo 30 vuotta seurannut, joten uskoisin että tuollainenkin uutinen olisi mulle tarttunut matkaan.
Taisi olla remiksaustakin kyseessä noissa. Peace Sells kuulostaa myös oudolta, etenkin nimikkobiisi. Se alun bassoriffi ei iske samalla tavalla uudessa versiossa. Sitten on jätetty joitakin kitaranuotteja soimaan liian pitkään Wake Up Deadissä. Pieniä asioita toki. Silti häiritsee, kun alkuperäinen iski niin kovaa silloin joskus.Eikös Megadeth nimenomaan remixannut nuo levynsä silloin vuosituhannen alussa? Ja jotain raitoja käsittääkseni äänitettiin jopa uusiksi. En ole kova Megadeth -tietäjä enkä ole noita versioita juurikaan vertaillut keskenään, mutta yleinen konsensus tosiaan kai on että pieleen meni.
Ainakin miksaaja Steve Thompson tuosta on vihjaillut. Tässä videossa jotain:
Olen siitä muualtakin lukenut, mutta en nyt tähän hätään muista mistä. Itse seurannut Metallicaa vuodesta 86, joten paljon on tullut kaikenlaista esille vuosien varrella.
Tuosta Thompsonin haastattelusta on ptempikin versio, tai voi olla jopa ihan eri haastattelu, mutta samoja asioita kävi läpi.
Ainakin tuossa manailee, ettei tehnyt itselleen sitä haluamaansa miksausta. Sanoo, että multitrack sessioita editoitiin niin paljon ja jos ne nauhat nyt avattaisiin, ne olisivat oletettavasti ihan silppuna.Kiitos. Oon tuon haastattelun joskus katsonutkin, mutta en muista että siinä olisi ollut puhetta mistään varsinaisesta nauhojen tuhoutumisesta tai katoamisesta, vaan että hänen tekemä alkuperäinen ’mix’ olisi pyyhitty yli ja kun kuuli Hetfieldin ja Ulrichin version niin se oli miksattu jo ihan ontoksi, jota ei enää käsillä olleessa aikamääreessä ehtinyt millään korjaamaan. Tuo nyt on vaan minun muistikuva tuosta haastattelusta. Täytyy katsoa tuo uudestaan niin katotaan kuinka pieleen muistin. Eniten herraa taisi vituttaa se että hänen nimensä lukee miksaajana levyllä, vaikka lopullinen versio ei hänen käsialaansa ollutkaan.
Valitettavasti en. Asuin 80-luvulla Jenkeissä ja näin Metallican ensimmäistä kertaa Monsters Of Rock kiertueella vuonna 88. Sitten 89 helmikuussa toisen kerran Damaged Justice rundilla. Ja siitä päästäänkin tähän:Edit: Uteliaana ja mahdollisesti kateellisena täytyy kysyä, ehditkö näkemään Cliff Burtonin livenä?
Valitettavasti en. Asuin 80-luvulla Jenkeissä ja näin Metallican ensimmäistä kertaa Monsters Of Rock kiertueella vuonna 88. Sitten 89 helmikuussa toisen kerran Damaged Justice rundilla. Ja siitä päästäänkin tähän:
Jompi kumpi kitaristeista mokaa. Toinen vetää riffiä kuten biisin alussa, kun se tuossa kohtaa pitäisi vähän muuttua. Tämä siis kännykällä ja ilman kuulokkeita.Aika mageeta silti! Damaged Justice rundilla bändi oli ehkä kovimmassa iskussaan ikinä, joten tosta oli hyvä alottaa!
Toi Irvinen keikka oli kyllä huikee kun oli kuvattu suurimmaksi osaksi lavalta. Harvoin pääsee tosta kuvakulmasta kattomaan. Just katoin ton itekkin pari tuntia sitten. Oli kiva kun ääniä oli saatu paranneltua tähän uusimpaan versioon! Sanoppas mielipitees kun ite en päässyt varmaan lopputulemaan; kumpi mokaa Blackenedissa siinä soolon jälkeen, Lars vai James? Oli huvittava kohta mutta hienosti saivat homman heti kasattua! Ja sitten melkeen heti perään Larsilta toinen basarin mikeista menee mykäksi niin oli aika uniikki veto :D
Ite näin bändin ekan kerran '93 Ogelissa. Yhteensä keikkoja taitaa mulla olla nyt takana joku 15 ja kaks kertaa oon päässyt tapaamaan bändin backstagella, '99 ja '12.
Jompi kumpi kitaristeista mokaa. Toinen vetää riffiä kuten biisin alussa, kun se tuossa kohtaa pitäisi vähän muuttua. Tämä siis kännykällä ja ilman kuulokkeita.
Konserteissa olin tosiaan Monsters of Rockissa '88, Damaged Justice '89 (Queensryche lämppäri), GnR kiertue '92 (+Faith No More) ja '94 Shit Hits the Shed kiertueella (Candlebox, Fight, Suicidal Tendencies lämppäreinä). Siihen jäikin sitten. Ei oikein enää napannut livenä.
Ei vaan enää iskenyt se uusi musiikki. Olin jo nähnyt livenä ne itselle tärkeimmät biisit, niin siihen jäi. Olisin toki mennyt sitten myöhemmin tässä katselemaan, mutta olen sen sijaan panostanutkin muihin keikkoihin.Kovia keikkoja oot kyllä ollut todistamassa! Mites se tohon kohtaan loppui? Tuo Shit Hits The Sheds -rundihan oli ihan rautaa, vaikka siinä erikoisia tyylejä ja välillä Hetfieldin rikkinäistä ääntä todistettiinkin. Kovalla asenteella silti vetivät, kuten muutama viikko sitten esim tuolla Metallica Mondays -taltioinnilla nähtiin.
Tänään ilmestyi Metallica S&M2. On kaupoissa, Spotifyssä ja Apple Musicissa ainakin. Kuuntelussa parhaillaan kuulokkeilla. Onpa melkoista korvakarkkia tällaiselle fanboylle. Erityisesti uudempiin biiseihin tuo hienoja vivahteita tämä sinfoniaorkesteri.
Nyt tätä kuunnellessa tulee mieleen, että mulle olisi käynyt myös sellainen versio, jossa tuota yleisön mölinää ei olisi ollut ollenkaan. Eipä se sitten olisi live ollut, mutta eiköhän tuota ääntä ole aika paljon käsitelty muutenkin.
Tilasin suoraan Metstoresta vinyylit (4) postikuluineen noin 70€:n hintaan. LevykauppaX:n 105€ kyseisestä paketista on mielestäni melkoista ryöstöä.Kiitos muistutuksesta, pitääpä pyöräyttää Spotifystä kuunteluun. Jonkun vinyylisetin vois myös tilata. Mitä noita muutamia biisejä Youtubesta kuunnellut, niin nuo orkesterin sovitukset ovat alkuperäistä S&M (rip Michael Kamen) onnistuneempia. Akustisella tunnelmoinnilla saatu vähän lisää syvyyttä kokonaisuuteen.
Mulle parasta osuutta niin nyt kuin elokuvateatterissakin viime syksynä on kolme peräkkäistä U3-All within my hands-Anaesthesia.Ainakin No leaf clover ja For whom the bell tolls ovat täysin pökerryttävän vittusaatanan käsittämättömän hienosti tehtyjä ja soundimaailmaltaan likimain täydellisiä. Orkesterin sopivuutta on tosiaan mietitty kunnolla ja harmoniat osuvat paljon paremmin kuin ykköskerralla.
Ja jumalauta, Papa Het on aika helvetin kovassa vedossa.
edit. ja tuo miten akustiset kontrabassot tukee Robin bassoriffejä Moth into flamessa on jopa melkein liian röyhkeää. Tykkään.
Tilasin suoraan Metstoresta vinyylit (4) postikuluineen noin 70€:n hintaan. LevykauppaX:n 105€ kyseisestä paketista on mielestäni melkoista ryöstöä.
Saa tosin nähdä, onko vinyylit missä vaiheessa löytäneet tiensä valtameren tälle puolen...
Euroopan Metstoresta ei saanut 20% alennusta, jonka metclub-jäsenet saivat Jenkkilästä tilatuista tuotteista. Näin ollen edullisemmaksi tuli tilata suoraan pääkallonpaikalta. Itselle sinänsä sama, koska nuo vinyylit tänne tulee - ne on enemmän fiilistelyä ja keräilyä varten. Suurempaa kuuntelua varten tuli digitaalinen latausmahdollisuus levylle, jota en ehkä edes käytä, kun tuolta Apple Musicin kauttakin levyä kuuntelee.Tuosta Metstorestahan on myös se Euroopassa sijaitseva versio. Tosin nyt jos meinaisi tilata, niin näyttää sold outtia S&M2 tuotteisiin. Ja varmasti toki kestäisi sieltäkin tavaroiden tulla.
Itse pohdin Metstorea, mutta päädyin siltikin ostamaan Äxästä yli 10€ kalliimmalla blu-ray + 2CD version. Eilen tuli viesti, että tukusta ei ole levyjä saatu ajoissa ja toimitus ei todennäköisesti tule perille julkaisupäiväksi. Tuo kyllä tuntuu olleen viime vuosina enemmän sääntö kuin poikkeus ennakkotilauksien kanssa. Joskus 5v sitten vielä yleensäkin sai Äxästä aina seuraavaksi päiväksi levyt perille, mutta sitten käsittääkseni Posti uudisti toimintatapojaan ja toimituksissa kestää aina oletuksena vähintään kaksi päivää lähetyksestä.