Toisaalta sitten taas, miksi minä tai kukaan teistä tarvitsisi jotain "asiantuntijaa" kertomaan sinne, että tuliko se pelikatkovihellys paitsiosta, käsisyötöstä, korkeasta mailasta, pitkästä kiekosta vai mistä. Näkeehän sen sieltä pelistä itse. Selostajan voisi ottaa myös puhtaana viihdyttäjänä, läpänheittäjänä, moottoriturpana. Mertaranta, no... oli tässä ylivoimaisesti Suomen paras vielä noin 10 vuotta sitten ja on edelleen siinä hyvä.
Totta puhuakseni minun mielestäni niiltä varsinaisilta asiantuntijoiltakin parasta antia on nimenomaan se läpänheitto, Siim Liivikin kanadalaiset karvakädet ja Pekka Saravon (no, ei selostamassa ole vaan studiossa) läpät siitä että onneksi ei vihelletty enempää jäähyjä Tapparalle, ettei Tappara ehtinyt tekemään enempää kuin kaksi (alivoimamaalia).
Kyllä olen valmis myöntämään että Mertarannan juttujen ja kielikuvienkin osalta niin käyrä on laskusuuntainen mutta ei hän tuolla viihdyttämisen saralla huono ole.
Toivon ettei meille koskaan Suomeen muodostu amerikkalaistyylistä selostajakulttuuria ainakaan. Onko se nyt sitten asiantuntijuus edellä vai mikä, mutta mun mielestä kertoo kaiken olennaisen että videopelit on pystyneet emuloimaan jo 20 vuotta realistisesti amerikkalaista jääkiekkoselostamista.